Hur går det för era -05'or #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #7

sadeln ligger alldeles för långt fram. Annars så tycker jag din ponny har grövnat till sej,mkt trevligt!

Skicka hit hästen :p hahaha

Nä men seriöst. Låt hästarna vara. De lider inte, dör inte o mår inte dåligt av att vara Hästar ett tag o bara käka gräs o spatsera i hagen. Jag tror tvärtom, att din ridning kommer bli mkt sämre, vilket kan resultera i att när du tillfrisknar så har du tusen saker att traggla igenom som satt sig om ovanor under tiden du inte orkade / inte såg problemen. Får hästarna vila så händer ju ingenting liksom. Hellre det än dålig ridning!

Kvaliten är ju spännande och rolig och många gånger givande, men det kommer fler chanser till bedömningar! Även om hästarna är viktiga så måste den egna hälsan komma i absolut första hand!! Hur bra kommer Adonis gå på kvaliten om du knappt orkar visa honom?! Då kommer du verkligen behöva vara i toppskick för att palla en sådan lång tävlingsdag!

Nä, ställ av hästarna, eller hitta en ryttare som kan hålla igång Adonis om du verkligen inte vill ställa av honom. Se till att bli FRISK FÖRST människa!!

Många styrkekramar!!

Om jag fattat det rätt så är det högre krav i år på så sätt att det mer ska likna en tävling, och då bana på 110 med grindar och hela köret...

Ingen fara, det är lätt att man tänder på alla cylindrar när det kommer till ens älsklingar :D Grotte kommer bli en jättefin ponny om ni bara ger honom tid! Då ni själva inte haft unghäst innan så ta det ännu långsammare, då blir inget galet :) Dottern är ung, hästen är ung, ni har många år på er att få Grotte att gå precis som ni vill att han ska gå. Även om folk i tråden tävlar o rider dressyr o hoppträningar på sina hästar så strunta i det o njut av er ponny istället. Leta reda på en bra o vettig tränare som kan hålla er i trim ;) och som kan hjälpa till vid eventuella bekymmer och svara på alla frågor :)

Baddy: Byt sadel :D Som Athena, sade, Decibell ser ut att drunkna i den... tyvärr! Men hon har växt till sig under sommaren ser jag :) Jättefin!

jo sadeln ligger lite för långt fram. men bedömde att det var bättre att sadla liiite för långt fram än att den ligger för långt bak på rumpan. Dessutom har hon en hemsk liten sommarmage (hihi) som är lite ivägen för tillfället och puttar fram sadeln (bilden är tagen efter passet).
Är ju inte meningen att hon ska gå med den här sadeln, den är ju alldeles för stor men ville mest testa att rida henne med dressyrsadel. Hon ska få en egen så småningom. Funderar dock på att rida henne med denna sadel på kvalitén eller tror ni det är dumt?

Läkarna hade ju däremot semester och jag hamnad emellan stolarna och ja.. är testad nu men inte fått svar men troligen kan det vara borrelia som satt sig i hjärnan eller blivit hjärnhinneinflammation, har ingen balans, ingen ork, ingen styrka, ingenting..

stackare! läkarna trodde jag hade borrelia för ca 2 års sen. massa tester, om o om igen. uhh..när dom tog ryggmärgsprovet...:crazy:

jag hade heller ingen balans (yrsel) ingen ork/styrka, extremt trött. Kunde nästan sluddra i talet ibland när jag va så trött.

krya på dig.

vet att sadeln ligger för långt fram. se mitt tidigare inlägg. Inte en sadel jag tänkt använda på henne.

tror inte du ska ha den på kvalitén. Du vill ju ge henne optmiala förutsättningar och en för stor sadel är då kanske inte sån god idé.... ger ju heller inget bra intryck om ett ekipage kommer in framför domarna med utrustning som inte passar.

oki, då får det bli hoppsadeln för har nog ingen möjlighet att köpa dressyrsadel innan dess:P måste bara jobba bort den värsta sommarmagen för som hon ser ut nu kan hon inte komma till kvalitén:P

Är hon rund på "mitten" för hon ser ju inte alls tjock ut på bilden :) Min B-ponny där hemma ser normal ut om man tittar på honom exakt rakt från sidan. Tittar man bakifrån så ser man hur enormt fet han är :p

Håller med, hade nog inte heller haft den på kvalitén. Bättre med en sadel som passar då, även om det är en hoppsadel :)

På fredag ska vi ha ut en person som LED-behandlar hästar. Tänkte be henne kolla igenom Avalon så jag har garanti på att allt är som det ska. Hon börjar med värmekamera och kollar ev. värmeökningar i kroppen. Dessa punkter läker hon sedan med rött ljus. Har testat på mina egna ryggmuskler och man kunde riktigt känna när muskeln slutade spänna sig - fräckt!

Någon som testat denna behandlingen förut?

Nej vad tråkigt om det skulle vara så, jag som tycker att kvalitén har varit så bra tidigare, då den har varit ganska snäll mot unghästarna, och då har det endå varit 5 hinder. Men om dom ska göra en hel bana på 1.10 för 4-åringarna, så får nog Cesar visas på löshoppningen också.

KL

Min 05-a tränar för fullt inför kvaliteten i september. Ser jättefin ut! Någon mer som ska försöka kvala till championatet? Berätta gärna hur det går i så fall! :bump:

Ja, jag tycker också det vore synd, jag menar det finns ju redan championat som man kan ställa upp i om man har hästar som är redo för det..

så tycker att kvaliten borde varit på en mjukare nivå.

vi lä'r också t alöshoppningen istället för uppsutten, vill inte riskera att pressa sönder honom nu. då ser jag hellre att han spetsar öronen och hoppar glatt om 15 år..

Dock trist eftersom vi haft småplaner på att sälja :(. och han är ovisad sen tidigare, och han är bättre än vad stammen sägen.. men så är han ju hoppstammad så antar att eventuella köpare hade velat ha minst ett hoppdiplom, menmen, tror han kan gå bra gångartsmässigt också..

eller vad krävs där??? Man rider två och två eller? ska man lära sig en bana innan eller säger domaren vad man ska göra? hur höga krav är det på samling/ gångarter?

Man får bedömning både för hand och uppsuttet va?

Det enda jag fasar för är hans uppsuttna skritt som är kort och oengagerad och slö.. han orkar inte länga... men den är endå med övertramp..
Men ska ut och skritt ahonom o skogen i hopp om bättring..

ja hon är rund på mitten, bred helt enkelt. Ser ut som en liten tunna bakifrån...eller jag kanske överdriver lite men hon som alltid brukar vara ganska slimmad ser verkligen tjock ut för tillfället:P
Athenaavalon: Ok, då får det bli sadeln på bilden.
1-10.jpg

Om jag inte kan få tag på en passande dressyrsadel att låna innan kvalitén men det är nog inte så troligt. För övrigt så tror jag bestämt att min lilla dam har biffat till sig ganska rejält sedan den där bilden (tagen i vintras):P

Ja, jag tycker också det vore synd, jag menar det finns ju redan championat som man kan ställa upp i om man har hästar som är redo för det..

så tycker att kvaliten borde varit på en mjukare nivå.

vi lä'r också t alöshoppningen istället för uppsutten, vill inte riskera att pressa sönder honom nu. då ser jag hellre att han spetsar öronen och hoppar glatt om 15 år..

Dock trist eftersom vi haft småplaner på att sälja :(. och han är ovisad sen tidigare, och han är bättre än vad stammen sägen.. men så är han ju hoppstammad så antar att eventuella köpare hade velat ha minst ett hoppdiplom, menmen, tror han kan gå bra gångartsmässigt också..

eller vad krävs där??? Man rider två och två eller? ska man lära sig en bana innan eller säger domaren vad man ska göra? hur höga krav är det på samling/ gångarter?

Man får bedömning både för hand och uppsuttet va?

Det enda jag fasar för är hans uppsuttna skritt som är kort och oengagerad och slö.. han orkar inte länga... men den är endå med övertramp..
Men ska ut och skritt ahonom o skogen i hopp om bättring..

Håller med, om jag får säga min åsikt så är championaten och vissa 4-års klasser också ofta för hårda för 4-åringarna, har kollat på 4-års klasser som gick på 1.00m som varit nu under ett meeting, och många av 4-åringarna var inte redo för det. Det är därför kvalitén har varit så bra för den har varit på en mjukare nivå, så alla har kunnat vara med. Visst det är flera som har varit ute och tävlat sina 4-åringar upp till 1.00m redan. Men sedan finns det ju dom som har unghästar som inte är redo att tas så fort. Cesar har t.ex. inte mognat så att jag har börjat kunna hoppa ordentligt förrän nu, men han hade endå klarat av den lilla, snälla banan som var förra året.

När man visar gångarterna uppsuttet, så rider man 2 och 2 i ridhuset, och sedan sitter dommarna bredvid, och en av dom säger precis vad man ska göra, t.ex. rid snett igenom, sakta av till skritt osv. så det är inga problem.

Man ska kunna visa hästen när den ökar tempot, men samling kommer jag inte ihåg att det var så stort krav på. Man fick även bestämma själv om man ville stå i lätt sits eller sitta ner i galoppen.

Jag upplevde hela kvalitén som väldigt snäll förra året.

Några bilder från förra året.

24080186.jpg

Den uppsuttna hoppningen bestod av en kombination, där inhoppet var lågt och oxern låg på 1.10 i bakkant på slutet (höjdes upp stegvis)

24080381.jpg

Sedan red man snett igenom på ett räcke, och därefter var det upp på en långsida med 2 hinder, oxer in och räcke (låg på 1.10) ut

Och det var den uppsuttna hoppningen, väldigt lagom tycker jag.

Senast ändrad:

Ok, tack för en utförlig beskrivning!!
Men en fråga till, i traven är det nedsittning som gäller eller får man rida lätt?

inte tittat på just det momentet, hoppningen som du beskrev har jag sett och tyckt var just "lagom"

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
24 941
Senast: Asko
·
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 672
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 044
Senast: mackan
·
J
Träning Jag köpte en ny häst i september -11, han är jättemysig och världens snällaste att hålla på med. Han är en 9årig halvblodsvalack. Han är...
Svar
13
· Visningar
10 245
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Göra egen tvål
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur