Hur går det för era -05'or #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #7

håller med Annie! Rappa till han en gång så du får en reaktion, av att sitta å nöta så kan man ju få en häst som lyssnar dåligt till skänklarna i detta fallet!

KL

Hästen har nu haft semester i två veckor, en var planerad men den andra blev eftersom han tappade en sko o hovis inte hade tid med oss.
Longerade i söndags för att mjukstarta lite och red lite gymnastik på täkten igår i skritt o trav. Blir så less på att han tappar så mycket under viloperioderna! Gör era det??
Framförallt är det väl högersidan som blir stel igen och det är så drygt att börja om från början när han innan vilan var så jäklarns bra i den sidan.
Dessutom har han beteskoma. Extremt superloj. Vila idag o sen ut på en frisk tur i skogen i morgon med lite gymnastik på täkten vid hemkomst, på torsdag ska han provridas. Håll tummarna!
På söndag ska jag på fölvisning i Bollnäs :)

Hejsan, nu var det åter igen ett tag sedan jag skrev här. Allting flyter på ganska bra med min lilla Flisan. Vi är nu anmälda till 4-årschampionats kvalet i dressyr den 23 aug och ligger i som tusan med träningen i och med det. Vi har hunnit vara iväg och ridit vår första "hopptävling" på den skyhöga höjden 60 och 70 cm. Vilket resulterade till Flisans livs första clearround-rosett! :laugh:

För övrigt så har jag nu sprungit på ytterligare en 05.a, ett underbart sött litet New Forest sto som är väldigt grön men har framtiden för sig. Så nu står jag åter igen med två hästar varav den ena är en PONNY. Tänk vad konstigt det kan bli, men kul! Vid provridningen kunde jag för övrigt inte sluta skratta..OJJ vad fort små ponnyben springer när man travar!! Jag är van vid Flisans rejäla älgkliv!! :p

Nej, den fölisen står utanför Skara. Den ska tyvärr inte visas alls :( Dels för att mamman är tysklandsregistrerad och alla summor som ska slås ihop med sv.reg, pass, anm.avg mm mm för att visa fölungen blev för dyra för min kompis just nu (blivit av med jobbet) och dels för att mamman till fölisen är nydräktig med Rossau och är en stressad/nervig själ så kompisen är rädd att hon kastar eller något annat strul om hon blir för stressad.

Smulan - vad duktiga ni är! Jag hade en NF för många år sen , min första "egna" ponny (fodervärd) han var 4 år (jättebra start på mitt ponnyliv, fy fasiken vad jag fick slita med denna ponny hahahaha) Han var otroligt vacker! e Hennessy har jag för mig. Nu måste du lägga ut bilder på nykomlingen! Roligt med ponny :) Jag diggar dem!

Glömde skriva. En hästtjej som står en mil från oss fick sin häst riven i natt av varg/lo/ björn i hagen :( De har inte konstaterat ännu vad det är för djur som varit i farten :( Troligtvis björn då en annan hästägare sett en björn utanför sin hästhage samma kväll bara någon kilometer bort från den senare rivna hästen. Fy fan! I natt åker mina hästar in iallafall!

*kl*

Hej allihopa!

Känner att det var längesen jag skrev något nu så det blir en liten update nu. :) Romance (Ove) var och tävlade en LB:2 i fredags och kändes kanonfin. Var lite oroad över att tokvärmen skulle ta kol på oss, men han tog det coolt. Skrapade ihop 68.67% vilket gjorde att vi vann! :eek: Det var 6 placerade så ni kan ju tänka er själva konkurensen! Sjukt stolt är jag iaf. :love:
Dagen till ära fick han ett nytt fint träns
1B.jpg
Fint va? :)

Smyger in detta oxå: Sen på lördagen red jag och gamlemannen en liten LA:5. Och såhär bra gick det:
plac.jpg
Kul kul!!

Nu är det lillen som får komma i första hand med tävlingar och så, eller han ska tävla den 30/8 i Motala. 4-års kval. Hoppas ni håller tummarna för oss då!! Börjar bli lite nervös faktiskt. :)

Kramar från oss!

Men gud!!! Ja in med dem ögonblickligen! :eek: Stackars pålle som blivit riven, klarar den sig? Tacka gud att dina tog sig över staketet och var kloka nog att springa hemåt. Huu! Tur att man bor i Skåneland, här har vi vildsvin på sin höjd.

Avalon tömkördes på träning idag, han var underbar! :love: Stegade på som bara den, låg i bra form och balans i ett friskt och stabilt tempo. Kunde köra honom på full tömlängd och ändå komma i rätt position för att rakrikta och länga på långsidorna. Övade lite övergångar i form och det gick super. Sedan fick vi faktiskt avancera till galopp där fattningarna börjar med lite glädjeskutt men sedan försökte han allt samla ihop sig lite, fast det är svårt!

Fick mycket beröm både för uppförande och rörelserna. Ni vet ju själva hur stolt man blir då ;)

Myggan_x: Grattis! Ni är så duktiga :bump: Snart ska vi också ut på en P&J, ska bara komma igång ordentligt först efter sommarvilan. Grattis än en gång!

NF är klart bästa ponnyrasen. Som ett halvblod i mindre format :) (Jag är inte allt partisk eftersom min första ponny var NF)

Min första ponny var NF, klart bästa ponnyrasen! Som ett halvblod i mindre format. (jag är inte alls partisk :grin:)

Ja NF-ponnys är trevliga! När jag hade D-ponny så hade jag iofs. en Connemara som var helt underbar. Men jag har alltid gillat NF också, så det var väl lika bra att köpa sig en. Även om jag är på tok för gammal för ponny. Istället för att rida på den själv så sponsrar vi en jätteduktig tjej med denna lilla pärla. :love: Så idag har vi gjort premiärturen. Första gången som tjejen provred henne och hon blev helt salig! :laugh: Lilla ponnyn skötte sig exemplariskt och det ska bli otroligt kul att hjälpa dem båda att nå framgång här framöver!
Här är kort på det nya lilla underverket och hennes lyckliga ryttarinna:
10aug011.jpg

10aug008.jpg

Myggan: Grattis till de jätte fina prestationerna! Även jag ska ju starta på dressyruttagningen, men blir ju skakig nu när jag ser hur mycket du har hunnit med! Min har ju än så länge inte ens visat sig på dressyrbanorna så hon kommer väl bli helt paralyserad av all uppståndelse. Jag åker till Alingsås och eventuellt åker jag också till Motala.

Av en slumpt tittade jag in på denna tråd och vad hittar jag om inte våran ponny Grotte:) Vi köpte honom som föl och skulle ha honom till ponnytrav, tyvärr blev han ju lite stor och vi lånade därför ut honom till Allessa med familj.

Allessa: Grottes vargtänder är borttagna men han kan ju ha problem i munnen ändå. Sen ska man tänka på med Grotte att även om han verkar vara väldigt lugn och stabil behöver han lite tid att vänja sig vid saker även om han inte visar något utåt. Ge honom lite tid så ska ni se att han är sig själv igen och som ni fått råd tidigare i tråden ta hjälp av en duktig tränare.

Även jag har en 05, även det ett russ så ridningen sköter jag inte själv. Dock är han ponnytravare i första hand just nu, har presterat rätt okej hittills och vunnit tre av sina starter. Nu rids han även av vår medryttare Anna och de har börjat ta lektioner tillsammans och förhoppningsvis kommer de debutera i hoppning och dressyr så småningom. Men han är just nu inne i trotsåldern och har börjat bocka i galoppen. Anna som inte är så stor orkar inte riktigt parrera detta så i veckan ska hennes storasyster få testa honom och se om vi kan få bukt på olaterna.

//Olivia

Vilken lyx för tjejen!! Generöst av er :) *bockar o bugar*

Jag försökte få någon mindre ryttare att vilja rida min B-ponny, men enda kruxet var att man inte kunde hoppa honom längre, tyvärr var det INGEN som såg chansen att få rida en ponny som var tävlad MSV dressyr helt gratis :( Tydligen inget intressant när det inte går att springa superfort eller hoppa. Så han fick bli pensionär. Jag har själv ridit honom i början när han kom och var igång, han gör klockrena byten i var tredje, alla skolor sitter som smäck, lätt att länga o samla och superstadig i formen - en riktig läromästare! Men det var det bara jag som tyckte lät bra hahahaha! (helt OT :angel:)

Magda - Vad duktiga ni är! Kanon! Ska bli spännande att följa er! Superfin hemsida har du ju oxå :) (ett tips till er andra om ni inte redan sett den!)

Illutzer - Hej o Välkommen! Roligt att det är du som äger Grotte! :) Vi får hoppas att allt löser sig med honom nu med lite vila och stabila rutiner :) Håller med dig om att det finns rätt mycket innanför pannbenet på ponnyn som kan vara guld värt om man tar till vara på det på rätt sätt :)

*kl*

Hej allihopa!

Känner att det var längesen jag skrev något nu så det blir en liten update nu. :) Romance (Ove) var och tävlade en LB:2 i fredags och kändes kanonfin. Var lite oroad över att tokvärmen skulle ta kol på oss, men han tog det coolt. Skrapade ihop 68.67% vilket gjorde att vi vann! :eek: Det var 6 placerade så ni kan ju tänka er själva konkurensen! Sjukt stolt är jag iaf. :love:
Dagen till ära fick han ett nytt fint träns
1B.jpg
Fint va? :)

Smyger in detta oxå: Sen på lördagen red jag och gamlemannen en liten LA:5. Och såhär bra gick det:
plac.jpg
Kul kul!!

Nu är det lillen som får komma i första hand med tävlingar och så, eller han ska tävla den 30/8 i Motala. 4-års kval. Hoppas ni håller tummarna för oss då!! Börjar bli lite nervös faktiskt. :)

Kramar från oss!

Du är min idol ! :bow:

Hejsan, nu var det åter igen ett tag sedan jag skrev här. Allting flyter på ganska bra med min lilla Flisan. Vi är nu anmälda till 4-årschampionats kvalet i dressyr den 23 aug och ligger i som tusan med träningen i och med det. Vi har hunnit vara iväg och ridit vår första "hopptävling" på den skyhöga höjden 60 och 70 cm. Vilket resulterade till Flisans livs första clearround-rosett! :laugh:

För övrigt så har jag nu sprungit på ytterligare en 05.a, ett underbart sött litet New Forest sto som är väldigt grön men har framtiden för sig. Så nu står jag åter igen med två hästar varav den ena är en PONNY. Tänk vad konstigt det kan bli, men kul! Vid provridningen kunde jag för övrigt inte sluta skratta..OJJ vad fort små ponnyben springer när man travar!! Jag är van vid Flisans rejäla älgkliv!! :p

Hej hopp... Kul att det går så bra för er.. :-D
Skicka gärna in lite kort/filmer på din vackra Flisa, behöver få njuta av en Florencio-avkomma som är helt fräsch.. :grin:
Frasse lyckades dra av sig en framsko igen i går... riktigt illa den här gången. Det finns inte mycket kvar att spika i och det lutar mot att plasta hoven.. puh..
Innan dess hade vi så smått kommit igång igen med ridningen efter bekymren i somras (fång-känning som tydligen inte alls var fång utan ett resultat av tunna sulor, 24-timmars utevistelse och en veckas försenad skoning.. suck)

Det blir alltså inte någon kvalité på oss - skall nog vara glad om vi kommer igång med träningen överhuvudtaget.

Under tiden passar vi på att fokusera på vår andra pålle.. 04-an Vera som skall iväg på en 3dagars KG-Svensson träning i helgen. :banana:

Av en slumpt tittade jag in på denna tråd och vad hittar jag om inte våran ponny Grotte:) Vi köpte honom som föl och skulle ha honom till ponnytrav, tyvärr blev han ju lite stor och vi lånade därför ut honom till Allessa med familj.

Allessa: Grottes vargtänder är borttagna men han kan ju ha problem i munnen ändå. Sen ska man tänka på med Grotte att även om han verkar vara väldigt lugn och stabil behöver han lite tid att vänja sig vid saker även om han inte visar något utåt. Ge honom lite tid så ska ni se att han är sig själv igen och som ni fått råd tidigare i tråden ta hjälp av en duktig tränare.

Även jag har en 05, även det ett russ så ridningen sköter jag inte själv. Dock är han ponnytravare i första hand just nu, har presterat rätt okej hittills och vunnit tre av sina starter. Nu rids han även av vår medryttare Anna och de har börjat ta lektioner tillsammans och förhoppningsvis kommer de debutera i hoppning och dressyr så småningom. Men han är just nu inne i trotsåldern och har börjat bocka i galoppen. Anna som inte är så stor orkar inte riktigt parrera detta så i veckan ska hennes storasyster få testa honom och se om vi kan få bukt på olaterna.

//Olivia

Hallå, vad roligt att du hittade oss... :p
Nu har ju Grotte äntligen semester och vi flyttar honom den 20:e, samtidigt som vi hämtar en låneponny till åt mellantjejen.
Vi ska som sagt ta hjälp av tränare och jag tror att han kommer gå jättebra efter sin semester.
Kram.

Vilken lyx för tjejen!! Generöst av er :) *bockar o bugar*

Jag försökte få någon mindre ryttare att vilja rida min B-ponny, men enda kruxet var att man inte kunde hoppa honom längre, tyvärr var det INGEN som såg chansen att få rida en ponny som var tävlad MSV dressyr helt gratis :( Tydligen inget intressant när det inte går att springa superfort eller hoppa. Så han fick bli pensionär. Jag har själv ridit honom i början när han kom och var igång, han gör klockrena byten i var tredje, alla skolor sitter som smäck, lätt att länga o samla och superstadig i formen - en riktig läromästare! Men det var det bara jag som tyckte lät bra hahahaha! (helt OT :angel:)

Magda - Vad duktiga ni är! Kanon! Ska bli spännande att följa er! Superfin hemsida har du ju oxå :) (ett tips till er andra om ni inte redan sett den!)

Illutzer - Hej o Välkommen! Roligt att det är du som äger Grotte! :) Vi får hoppas att allt löser sig med honom nu med lite vila och stabila rutiner :) Håller med dig om att det finns rätt mycket innanför pannbenet på ponnyn som kan vara guld värt om man tar till vara på det på rätt sätt :)

Konstiga ungar då.... hade vi vetat om det när vi bodde däruppe så hade vi definitivt fått Hanna (äldsta dottern) att prova din ponny. Vi har letat i fyra år efter en välutbildad dressyrponny. Men dessa verkar endast vara till salu. Såååå typiskt. :p
Kram

*kl*

AthenaAvalon - Tusen tack! Det är så man får nypa sig i armen..:eek: Hoppas somsagt att vi slår till lika bra på nästa tävling. :)

smulan87 - Tack så mycket! :bow: Jag har börjat bli lite nervös inför kvalet, det har ju gått så bra nu på slutet så då känner jag av lite press. Men vi får helt enkelt göra vårt bästa. Du kan väl komma och säga hej om du är i Motala! Skulle va toppenskoj! Det går nog bra för dig oxå, man får göra så gott man kan lixom!

anni0001 - Tack så mycket! Kul att du tycker det! Försöker hinna med att uppdatera så mycket och ofta jag bara kan!:bow:

Empress - Men gud! Tack!!!!! :o :love: :bow:

Och jag hoppas alla ni sötnosar nu håller tummarna att jag lyckas hålla pirret i magen under kontroll i Motala den 30/8 och att domarna tycker om oss! :)
Kram från oss!

*kl*

Hej hopp!

Har inte varit inne på den här tråden på år och dar :p men kände mig sugen nu på att uppdatera och aktivera mig lite.
Min pålle: Schubori LH e:Akribori-Stanford-Maraton
Han är nu 178 cm i manken :eek: Världens snällaste fortfarande. Inkörd helt och hållet, inriden helt och hållet, inhoppad på 70 cm uppsuttet och 120 cm löshoppat. Vi har flyttat ner till Göteborg nu (bor ju där), han stod i Essunga på active Stable sist jag skrev här tror jag. Nu står vi i Björlanda och är jättenöjda. Nu går han på bete och håller på att skrittas igång. Hann med en dressyrträning innan betet :laugh: Fick jättefin kritik! Siktar på kvalitén i Plönninge i mitten på sept. Schubori har fått en medryttare me (jag är gravid) och vi är jättenöjda med henne. Hon vågar iaf hoppa högre än 50 cm ;) så hon ska hoppa honom på kvalitén. Bifogar lite bilder från i våras/innan betet :)
28975156.jpg
[/url][/IMG]
28975158.jpg
[/url][/IMG]
28975162.jpg
[/url][/IMG]

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
24 941
Senast: Asko
·
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 672
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 044
Senast: mackan
·
J
Träning Jag köpte en ny häst i september -11, han är jättemysig och världens snällaste att hålla på med. Han är en 9årig halvblodsvalack. Han är...
Svar
13
· Visningar
10 245
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama