Hur går det för era -05'or #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Japp! Drömmen är en rödhätta med vita fötter :D

Ja det känns sjukt skönt att JAG gillade DEM. Annars hade jag inte sålt. Visst vill jag ha "iväg" honom men inte till vem som helst och hur som helst. Jag är ansvarig för att min häst ska få det bra o även om det egentligen går emot mina principer att sälja till ridskola så tänkte jag för mig själv på väg hem igår " En ridskola har alltid ögonen på sig, de vill tjäna pengar på sina hästar och måste därför se till att de får bra mat, bra vård, att de rids korrekt osv."
Det är inte säkert han får det bättre hos en privatryttare; denne kan lika gärna strunta i att fodra, bara rida i ridhus de med, ha honom inne dygnet runt o sko vart annat år typ...
En ridskola har man ju rätt att åka o kolla på :)

Jag ska visa i Svärdsjö. Har närmare dit än till Bollnäs. Såg att det är en del föl till salu på startlistorna. Har sett att det är ganska dyra priser på föl i år.

Håller med AthenaAvalon, verkligen svårt att sälja. Skulle väl gråta blod om jag måste sälja min Brixie. Har ju fött upp henne själv. Blir väl lika med lilla Nova..... Hon är en rödhårig brud med vita bakstrumpor, fast hon har ett temperament av guld!!! än så länge :crazy:

Här är en bild på henne:

Det lät ju jättebra det dom sa på ridskolan! Skönt att det känns bra! Om det är en välskött ridskola med bra utbildningspolicy och bra anläggning så har ju oftast ridskolehästar det väldigt bra. Fasta rutiner, bra foder (finns säkert undantag), daglig skötsel och alltid hästsällskap. :laugh:

ooo vad fin hon är! Ska du sälja? :angel: Synd att du inte visar i Bollnäs :D Vore skoj att se film på mammahäst o fölis "in action" :)

Ja det är väldigt dyra priser på fölisarna, konstigt... men många vill kanske försöka tjäna extra nu i kristider, dock tror jag det blir tvärtom - många fölisar blir kvar.

Schubori LH- ja, ridskolan ligger ju bara 7 mil från mig så jag kan ha stenkoll på dem :D Min tränare är ofta där o rider och de tar ofta in externa tränare och satsar verkligen på kvalitet och inte bara kvantitet. Alla går i flock, stora fina boxar osv :)

vad bra att det gick bre i går, och att du trivs med dem, och på din beskrivning låter det ju perfekt! förstår att det inte är så roligt för dej att sälja men han kommer säkert att må som en prins där!

För mig är det lite jobbigt just nu. var hos sjukgymnast/läkare i förra veckan och de konstaterade att jag har skador både på lednandet i höger knä och i korsbandet på samma knä.. inte konstigt att det gör ont.
Det värsta är ju att jag bör vara försiktig vid ridning, men med en halvvild unghäst så är det inte så lätt. om jag ramlar av illa för knäets skull så kan det vara kört för det knäet å då blir det operation.. Så just nu är jag väl också i valet och kvalet om jag ska sälja eller behålla. :(
dock vill jag inte sälja honom, han kommer bli en perfekt häst när han har lugnat sig och inte hittar på en massa "dumheter". Suck..

Men du... låt Dacke vila. Om du känner att han är DIN häst med stort H och du inte har planer att sälja i framtiden så gör det ju inget om han sackar efter i utbildning o träning? Ställ av honom eller kanske försöka hitta en medryttare?
Jag tror att bara efter vintern så kommer Dacke ha lugnat ned sig bra nog, har pratat med många som säger att bara de blir fem så blir det mycket mer mogna och trygga i sig själva!
Du får skicka hit honom i några månader ;) Jag har lite smått panik o måste hitta sällskap till min lilla ponny där hemma eftersom fölungarna inte vans av förrän fram emot oktober november. Rehab i Norrland *skratt*

Nä men om du verkligen känner att han är något för dig så låt honom vila tills ditt knä har läkt; hur lång tid handlar det om? Jag har ju hela tiden haft för avsikt att sälja min lillkille ända sen jag köpte, därför var det inget alternativ att låta honom gå i hage i över ett år.
Men några månader för Dacke spelar ju vare sig till eller från i sammanhanget?
Eller få någon som kan rida honom två dar i veckan så kan du ju kanske longera eller tömköra en dag?

ja du har rätt, men samtidigt så vill jag så gärna! men som du säger så spelar det ju inte så stor roll om han saktar efter i utbildning. det är bara så att man blir så stressad för en del de tävlar hit och dit och verkar ha kommit så långt..

vet inte om knäet någonsin blir bra, men ska träna nu i tre månader och blir det inte bättre blir det förmodligen operation.. och då är det konvalecens på 6 mån till 1 år!
så i såna fall funderar jag på att låta honom komma till någon på foder, men vi får se när vi kommit dit.
alltid skönt att hör andras åsikter och blir lite peppad!

ja det är lite långt till norrland, bor ju i småland men annars det kanske kunde varit ett alternativ :D;)
du känner ingen i trakterna som gärna vill rida en busig och testade unghäst? ;)

nä en kompis till mig har sagt att hon kan rida han någon gång då och då, och så kan jag ju som du skriver longera och tömköra/ löshoppa en del. Men man vill ju så gärna rida själv.. men så är det när man är "trasig" i knäet. får se hur jag gör, kanske rider iafall.

Är det inte bättre att de gör nått åt knäet direkt nu då, innan det går mer sönder? Eller de kanske inte vill göra något åt det än?

Idag red vi ut och travade ungefär som igår, men utan klättring. Travar rakt över en äng, ca 100 meter. Han travade på superfint och i bra form utan några krumbukter ;)

Nu vilar han över helgen.

Tyvärr så är min lilla pärla inte till salu ;) Ja visst är hon fin min tjej, jag gillar verkligen hennes typ.

Det hade varit kul att träffas men nu visar jag ju i Svärdsjö, men kanske en annan gång. Ska försöka få någon som filmar så kan jag lägga upp den här. Håll tummarna för oss att allt går bra!!

Priserna sjunker kanske till höst/vintern när det är dax att stalla in hästarna och då uppfödarna inte har plats för sina alla hästar.....

Pappa till Brinova är bruksprovsvinnaren i dressyr i år Damino SD.

*KL*

Tänkte uppdatera lite, dela med mig av motgångarna.. :(
Började för över en vecka sedan, vi skulle hoppa, hade med ponnyn som sällskap, han ville inte alls då, ville helst stå still, vi tänkte att han väl för dagen inte orkade så avslutade (han hade alltid innan varit så positiv och pigg förutom lite sommarslöhet)

(kanske red vi ut ngn gång emellan)

2-3 dagar senare tänkte vi rida i paddocken, testar en ny sadel (från hubertus hopp till wintec dressyr) trodde ju att han skulle reagera, men han gick bättre än någonsin i skritt o trav men fattade inte riktigt galopperna, men tänkte att "det kommer" (luftstoppningen tar nog bort sitshjälperna lite)

sitter upp i vår gräspaddock, med dressyrsadeln, han är spänd, vill inte, jag driver, han exploderar,. reser sig och bockar, (som han kunde göra förr)
såfort han går snällt så rider jag ut (mamma går först före för han vägrar gå själv, sen när vi är inne på den vanliga ridvägen kunde han trava med spetsade öron, och gå med avslappnande luftiga steg framåt)

vila

sen tänkte jag ta ett dressyrpass i grannens paddock, (där han några dagar tidigare gått underbart)
och han antingen står fastfrysen i marken och vägrar röra sig framåt, rär han sig så är det oi bocksprång uppåt. jag är noga med att börja med att trycka lätt med skänkeln, sen öka lite, sen smacka, sen banka ordentligt sen rappa till en gång ordentligt med sopöt, ibland reagerar han genom att gå framåt, ibland skiter han i vilken och står fast iaf. med draghjälp gick det lite bättre.. men endå segt.. :crazy: jag var helt förtvivlad, jag som varit så noga med att variera och inte "tråka ut honom" endå verkar det vara uttråkad som han just är..

för idag tog jag iof den gamla hoppsadeln, satt upp i paddocken men sen red jag ut, red i skritt, trav och galopp och han skötte sig super och gick med spetsade öron..

så han borde ju inte ha ont?
eftersom han går så villigt framåt och arbetar "ibland", samtidigt känns det inte allför tryckt att rida ut honom heller, för NÄR han gör något så gör han det ordentligt (står rakt upp och slår med frambenen) och har rejäl rodeo...
han har alltid varit sådan, sen den dagen han föddes, (alltså även utan grejer på ryggen),
2år...
n582504433_1114462_9277.jpg

*kl*
Lite bilder från gårdagen med 4 åriga Phigalle med en liten 11 årig tjej på ryggen. Han har fått sej en dressyrsadel:eek::D
5.jpg

4.jpg

3-1.jpg

2.jpg

1.jpg

:banana::banana::banana:

En kompis var iväg o tävla min tjej idag, nolla bägge 1m o är nu kvalad till 4-års ! helt överlycklig blev jag som dansa runt på jobbet !

Fastnade på tuben och kollade filmklipp från sporten som var början på min hästkarriär, nämligen voltige. Stödjer inte alls den djurhållningen idag, men på den tiden var man mer insatt i det gymnastiska än i hästdelen. Hittade iallafall det här klippet: http://www.youtube.com/watch?v=acu95P7OBjg kolla in lyftet han gör med den lilla tjejen 1:13 min in i filmen!!

Lite trådkap bara, men jag var tvungen :)

nä de vill testa med träning i första hand, dock vill jag inte gärna opereras, eftersom det är mellen 6 månader till 1år konvalecens! å ska jag vara sjukskriven i 6 månader så kommer jag att klättra på väggarna! :eek:

var ute och red honom en sväng idag, red med ridsällskap och eftersom han har stått nu i snart 3 veckor så var det bara skritt som gällde, ridsällskapets häst hade också haft vila i 3 veckor, så det var bara en skritt runda! och vi mötte en moped, (som han brukar vara rädd för även i hagen!) på en smal väg.
och han visade inte minsta tecken på att vara rädd! duktiga "lilla" häst!

efter ridturen fick jag för mej att jag skulle lasta och åka en sväng med honom,
sagt och gjort, han var lite tveksam att gå på transporten, men sen var han uppe, dock kastade han sig ut 2 gånger, men då transporten stod i en lite uppförsbacke så den tippade lite bakåt, så tror mest att det berodde på det, ändrade transporten så att det stod på helt plant och då vad det inga problem!
Åkte en sväng på max 5 min och när jag öppnade och tittade in till honom så var han genomsvett, stackarn...
men utlastningen gick jätte bra, hna kastar sig inte alls ut längre som han gjorde innan.

Hur står ni med bil och släp när ni lastar?
helt rakt eller spelar det ingen roll? Lite kul och kolla bara!

Precis som min, hon är också en sån som står rakt upp när hon väl gör något!

Hon är ju inte inriden som din, men nästa vecka blir det skor och sen iväg till nästa inridare (har ju "avverkat" en redan som hon skrämt upp). Jag hoppas väl ändå på att det ska bli ridhäst av min så småningom. Haft lite lösa planer på att kanske betäcka henne nästa vår, få se om det blir av. Men det är lite av en dröm att få vara med från början och välja pappa och följa allt under tiden... drömma om den blivande fölisen...(nåja).

Är så glad, imorgon hämtar jag hem henne från betet, och hon har blivit så fin nu. Inte alls tunn längre, utan en rejäl biff, faktisk ( med lite korta ben...:grin:). Men hennes galopp som varit så tråkig innan har blivit helt ok nu:confused:. Konstigt, men det är som om att framdelen har vuxit ikapp bakdelen:p.

Ok, då är jag inte ensam iaf.. Lycka till nu, hoppas nästa inrdiare kan få "bukt" på henne, ge inte upp!!!

Jag har en annan häst, ett sto, född 02, som jag dock inte födde upp själv utan köpte som ohanterad och vanvårdad..
Jag vet inte hur många gånger jag höll på att ge upp.. att ligga inne på sjukhuset och bli ihopssyd med 25 stygn i huvudet (3 gånger för stygnen sprack för det pulserade ut) och veta att ens älskade häst medvetet sparkat mig med frambenen i huvudet) det gjorde ont- mest i själen..
jag tog hjälp, först av en, sen av en annan.. hon blev ridbar, inte mer än så.. :eek:,
Men så våren när hon fyllde 5 hände något.. (i samma veva som jag gått ne rmig totalt, tvångsinlagd och valde mellan livet och döden) hon mognade och hon började välja att samarbeta...
Hon gick från att vara en djävul till en ängel på en vår..
och jag har aldrig mer haft något problem med henne, hon går lös efter mig, går och betar på gården, går rida utan utrustning, hoppa också, haft både barn, funktionshindrade och nybörjare på henne, hon sprider idag bara lugn och kärlek.
http://joizmeds.mittspejs.se/P1199582

så, vad jag ville ha sagt var: Ge inte upp! de är "bara barn", och mycket kan hända.

KL

Vi hoppade hemma igår för första gången sen i början av juni... Det enda vi hoppat är terrängträningen för ca två veckor sen.

Vi lade ju hoppträningen åt sidan nu i sommar, dels för att det kändes som han tröttnat ltie smått och att vi hade mycket annat som var viktigare att koncentrera sig på.
Igår gick det superbra, han tyckte det var riktigt roligt att få hoppa igen, sög tag mot hindrerna och vart riktigt pigg vilket är kul :laugh:

Vi hoppade kanske 10 språng på lite olika hinder och avslutade med ett räcke på 90 cm :-)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
24 941
Senast: Asko
·
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 672
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 044
Senast: mackan
·
J
Träning Jag köpte en ny häst i september -11, han är jättemysig och världens snällaste att hålla på med. Han är en 9årig halvblodsvalack. Han är...
Svar
13
· Visningar
10 245
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama