Hur går det för era -05'or #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Vad stadig i fin hon såg ut :)

KL

Min kille tar det lite försiktigt denna vecka. Han ska veterinär besiktigas på måndag så jag vågar inte ta några risker, rider bara hemma på betet så vi tom är inhängnade ;)
Vill inte riskera att åka i backe vid några av hans krumbukter å få en häst som skenar o bryter benet nånstans eller skadar sig på nå annat tok.
Så vi rider lite lösgörande hemma i hagen, mkt lugn o stillsamt Hahahahaha!

Måste viska lite granna, var o gjorde ett reportage om en distriktsveterinär här hemma idag... o det visade sig att hon har ett sto till salu ;) En åring e Don Romantic - Guinness
Bra pris, måste absolut åka o kolla! håll tummarna för mig så kanske jag slipper åka land o rike runt o leta ny förmåga ;)

Hej!
Nu har jag massa bilder på den blivande pållen! Gick igenom besiktningen utan problem!
Dock blev han lite konstigt verkad igår och var lite ömfotad på grusvägen.

Lite bilder

6209_147189461141_652526141_3896538_4368045_n.jpg

6209_147189466141_652526141_3896539_6015003_n.jpg

6209_147189486141_652526141_3896540_247539_n.jpg

Ja, han mår nog bra av att röra sig lite :D

Jag höll på o få köpekonkurrans idag, veterinären som besiktigade blev oxå förälskad :d

Måste viska lite granna, var o gjorde ett reportage om en distriktsveterinär här hemma idag... o det visade sig att hon har ett sto till salu ;) En åring e Don Romantic - Guinness
Bra pris, måste absolut åka o kolla! håll tummarna för mig så kanske jag slipper åka land o rike runt o leta ny förmåga ;)

Spännande! Låter som en snygg en :) Kom ihåg och rapportera hur det går.

Ptja, kanske just för att jag inte ridit i den på så länge och ville använda den lite iallafall (den är ju helt ny!), idag valde jag dock hoppsadeln i stället vilket faktiskt är bekvämare. Rider mycket bättre i den. DOck gillar jag att rida ut i dressyrsadel när man bara ska skritta, men det kanske är ovanligt?

Ja långa ben. FÖR långa ben! Visst, man kan hålla om men jag önskar att min skänkel hamnade en aning mer på hästens sida än under magen. Men men, så ser jag ut, lär inte bli kortare på ett bra tag ;)

Jag trodde ingen skulle SE min fula skänkel! HAHA, men du lyckades iallafall. Jag tränar för fullt att stoppa in tårna för Sandra gnäller på mig non stop, även detta, får jag för mig, är bättre i hoppsadeln. Har för mig att den är värre än vanligt, jag skyller det på 2 månaders sommaruppehåll :D Men som sagt, jag återkommer senare när vi är igång med en snyggare skänkel - promise! ;)

Senast ändrad:

Jag älskar att rida i dressyrsadel så jag väljer den alla gånger utom vid hoppning. Speciellt som du skriver att när man bara ska skritta är det så skönt att kunna ha lång ben :p

Pauline har brorsan till den.. du får säkert åka o titta på den om du vill oxå. Den är 3 i år.
Inte till salu men kul o se ett äldre syskon och cilla har ridit in mamman :D

Va' skönt med en till!

Jag tror såhär; Enbart skritta ute = gött i dressyrsadel. Men man sitter ju inte ned i traven ute, och inte i galoppen heller så då e det mindre bra med dressyrsadel. Ska man däremot rida dressyr så sitter man ju eg. bara ner i dressyrsadel = bättre!

Så, rida ut i alla gångarter, då väljer jag hoppsadel. Skritta ut, då väljer jag dressyrsadeln. Sedan blir det lite lite trav nu i början och då e de ok att ha dressyrsadeln (travar enbart sträckan på filmen och skrittar resten av rundan). Idag travade vi dock betydligt mer och då hade jag hoppsadeln i stället.

Jaddijaddijaddi! :D

Senast ändrad:

Jag tror såhär; Enbart skritta ute = gött i dressyrsadel. Men man sitter ju inte ned i traven ute, och inte i galoppen heller så då e det mindre bra med dressyrsadel. Ska man däremot rida dressyr så sitter man ju eg. bara ner i dressyrsadel = bättre!

Hmm, är det bara jag som sitter ned (i dressyrsadel) när jag rider ut?:confused: I galoppen blir det iofs oftast lätt sits, men i traven så sitter jag nog ned lika mkt som att jag rider lätt.

Cesar är så trevlig nu (peppar, peppar) Men det enda är vid uppsittningen. Idag höll jag på i minst 10minuter. Jag sitter alltid upp med pall. Och det han har börjat med är att han först flyttar undan rumpan från pallen, så att jag får flytta efter (brukar sitta upp i mitten av ridhuset, då han inte få känna sej inträngd vid uppsittningen) och sedan när vi har kommit över det, så börjar han med att flytta undan ett steg åt sidan, eller backa ett steg, så att jag får kliva ner från pallen och gå en liten volt (för att han ska tänka framåt) göra halt och börja om. När vi har kommit över det, så står han helt stilla, och jag står på pallen och klappar och berömmer, men sedan när jag ska sitta upp, så tar han ett halv steg bakåt, så att jag hamnar ur fel vinkel.

Det som jag har gjort nu är att jag bara väntar ut honom, det är ingen idé att rycka och slita. Jag morrar lite åt honom när han tänker bakåt, och går några steg framåt istället, men sedan är jag bara envis och ger mej inte förrän han står blickstilla! Han ska inte röra en fena, när jag sitter upp. Och för ett tag sedan var han jätteduktig och var stilla när jag satt upp, men nu provar han lite igen, men det är väl bara att fortsätta vara envis.

När jag hade kommit upp idag, så red vi i alla fall ett intensivt och ganska kort pass, och det var första gången på ett tag som det var så många andra som red i ridhuset samtidigt som oss, men det bryr han sej inte om längre (förut klarade han nästan inte av när man fick möte, eller när en häst kom bakom, och det var när det var ganska långt ifrån) Han provade dock även om han kunde komma undan arbetet lite, för jag kräver mycket mer av honom nu än tidigare, så då måste man ju prova om man verkligen måste trava på så energiskt (det enda han gör är att han blir lite segare) men det är samma sak där, det är väl bara att vara envis och fortsätta. Han var riktigt trevlig på slutet dock, kom verkligen loss, och jag kunde sitta och ge honom hela tygeln och han gick kvar i samma form och tempo, det gillar vi :)

Ni har så vackra ben så! båda två :)

Och visst är det så, ska man rida dressyr är det nästan omöjligt att sitta ned o sitta bra i en hoppsadel, man får liksom stolsits hur man än gör då hoppsadeln är mer utformad för en annan sätesposition. Men gött att ha dressyrsadel att rida i!

Jag letade noga för att hitta nått att pika dej för :D Tssss!! De där tårna var ju riktigt snygga ;) I övrigt sitter du himla fint o ser ut att rida så mjukt :)

FT_Ryttare - ja hon berättade att Pauline hade den :) Får väl ringa till Cilla o be om referenser ;) Hon är med överallt hon :D

Jag rider bara lätt när jag rider ut, tycker att det blir FÖR mycket påfrestning på de unga ryggarna om man sitter ned varje pass. Men det är ju min egen obekräftade teori ;)

Är en 06a jag men kikar in lite här ibland.

så, vad jag ville ha sagt var: Ge inte upp! de är "bara barn", och mycket kan hända.

Tack för historien och denna mening! har en extremt svår 3 åring som testar mig i allt. Vissa dagar känns allt hopplöst och man tvivlar starkt på sig själv om man sk aklara av det eller inte. Men din historia visar att det är värt att kämpa vidare! tack

aha, jag förstår hur du tänker, och det ligger såklart mkt i det :) Jag varvar såklart nedsittningen m lättridningen, oavsett om vi rider ut eller på banan. Tilläggas bör kanske att vi (tyvärr) har rätt få lämpliga travsträckor här, det rör sig kanske om att man max travar 200m åt gången, därav blir det ingen större påfrestning att tala om för pållen :)

Man känner sig lite ensam när man har en sån här "problemhäst", men om man läser lite här på Buke verkar det finnas ett antal hästar som står på två ben ibland. Önskar bara att jag hade skickat henne till rätt person från början....

Vill också bara peppa lite!
Min 05a kom tyvärr också till helt fel person när han skulle på tillridning (utvecklade bl.a. sadeltvång och var ett allmänt nervvrak, som tur var försvann allt direkt när jag tog hem honom igen).
Var jätteosäker på om jag skulle våga skicka iväg honom igen, men efter noga efterforskningar/referenser så är han nu hos en toppenduktig beridare sedan drygt 2 månader (tyvärr nästan 40 mil bort men :p).
Det funkar super och nu är siktet t.o.m. inställt på Kvalitén i september!
Lycka till!

ps. Har även jobbat med den ryttaren du skulle skicka din häst till och jag har bara lovord. :)

*kl*

I dag ska min häst bli genomkollad av en ET :bump: ska bli spännande. Har inga jätteproblem, vill mest kolla honom. Man vet ju aldrig! :D ska bara förbi sparkassan (på jobbet) först.. :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
24 941
Senast: Asko
·
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 672
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 044
Senast: mackan
·
J
Träning Jag köpte en ny häst i september -11, han är jättemysig och världens snällaste att hålla på med. Han är en 9årig halvblodsvalack. Han är...
Svar
13
· Visningar
10 245
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama