Sv: Hur går det för era -05'or #7
Cesar är så trevlig nu (peppar, peppar) Men det enda är vid uppsittningen. Idag höll jag på i minst 10minuter. Jag sitter alltid upp med pall. Och det han har börjat med är att han först flyttar undan rumpan från pallen, så att jag får flytta efter (brukar sitta upp i mitten av ridhuset, då han inte få känna sej inträngd vid uppsittningen) och sedan när vi har kommit över det, så börjar han med att flytta undan ett steg åt sidan, eller backa ett steg, så att jag får kliva ner från pallen och gå en liten volt (för att han ska tänka framåt) göra halt och börja om. När vi har kommit över det, så står han helt stilla, och jag står på pallen och klappar och berömmer, men sedan när jag ska sitta upp, så tar han ett halv steg bakåt, så att jag hamnar ur fel vinkel.
Det som jag har gjort nu är att jag bara väntar ut honom, det är ingen idé att rycka och slita. Jag morrar lite åt honom när han tänker bakåt, och går några steg framåt istället, men sedan är jag bara envis och ger mej inte förrän han står blickstilla! Han ska inte röra en fena, när jag sitter upp. Och för ett tag sedan var han jätteduktig och var stilla när jag satt upp, men nu provar han lite igen, men det är väl bara att fortsätta vara envis.
När jag hade kommit upp idag, så red vi i alla fall ett intensivt och ganska kort pass, och det var första gången på ett tag som det var så många andra som red i ridhuset samtidigt som oss, men det bryr han sej inte om längre (förut klarade han nästan inte av när man fick möte, eller när en häst kom bakom, och det var när det var ganska långt ifrån) Han provade dock även om han kunde komma undan arbetet lite, för jag kräver mycket mer av honom nu än tidigare, så då måste man ju prova om man verkligen måste trava på så energiskt (det enda han gör är att han blir lite segare) men det är samma sak där, det är väl bara att vara envis och fortsätta. Han var riktigt trevlig på slutet dock, kom verkligen loss, och jag kunde sitta och ge honom hela tygeln och han gick kvar i samma form och tempo, det gillar vi