Hur går det för era -05'or #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #7

kl

NU kan jag hoppa in i tråden på allvar! :) Jag flyttade ner till andra änden av landet i helgen och då plockade vi med oss fuxmärren ner. Hon har vilat sedan jag var och provade henne, ca 5 veckor, men igår satt jag upp på odjuret :laugh: Linade en stund först för att få bort lite energi och det gick väl rätt bra till en början men sen blev det tråkigt och då är det roligare att stå på bakbenen och kaxa sig... Men till slut efter lite övertalning så travade hon runt nga varv till o sen var det lika bra att ge sig.
Travade runt en liten stund i paddocken sen och det gick också bra sålänge det var roligt, sen blev hon väl dels lite trött kanske med tanke på att hon fick gå iaf 10min på lina först, och dels blev väl det också tråkigt :p Så då testade hon en del men vi avslutade bra i alla fall.

Nu blir det vilodag och imorrn tar vi nya tag! Jag är ivf störtförälskad i den där hästen, ser fram emot att få jobba med henne i vinter och förhoppningsvis blir hon kanske startklar här under hösten redan, annars väntar vi tills i vår.

*kl*

Måste ju förresten visa Barnsby-tränset in action, och jag behövde till min stora förtjusning INTE förlänga nosgrimman! :bump:

6415_116694071614_691301614_2900765_6363176_n.jpg

6415_116694081614_691301614_2900767_3146831_n.jpg

Jättefin! Verkligen min smak på häst :)!

och vad lik han var en av våra inhyrningar :) syns kanske inte på bilden, nen dom är lika till typen med.

Gusanillo f.99
lusitano/hispanoarab-korsning
DSC_0017.jpg

Skitsnyggt!:love: Så där ska ett träns se ut :)

Här börjar ångesten komma krypande då kvaldagen närmar sig med stormsteg. Dessutom är Flis inne i en hemsk trotsperiod och det är inte mycket som fungerar. Just nu jobbar hon flitigt med att putta över mig på fel sida och sedan har jag ingen chans att kontrollera yttersidan vilken bara försvinner iväg. :mad: Vissa dagar är det höger varv som vållar problem andra dagar är det vänster så det är nog en typisk unghäst period skulle jag tro. Inte blir det bättre heller av att jag vill att precis allt ska fungera nu. Jag sätter mig i sadeln med för mycket krav och vill för mycket. Attans att kvalet ska vara redan nu på söndag, vi är ju inte redo!! :( Aja, nu är allting betalt så nu är det väl bara att ställa upp och hoppas på en bra dag.
Ja när det går som sämst är det bara att skratta åt eländet:
10aug035.jpg

Den lilla ponnyn f.05 går däremot från klarhet till klarhet och sköter sig utmärkt. Hon går redan mycket bättre än Flisan trots att hon bara är riden ett fåtal ggr. Dels har hon ju inte lika mycket gång att växa i och sedan är hon mycket mer naturligt välbalanserad än vad min stora dam.

Hehe eller hur ;) Men jag vet om vad det är för häst jag har köpt så jag klagar inte, tror stenhårt på henne i framtiden:laugh:

Det kommer gå galant! Just take it easy... *lättare sagt än gjort*
Men jag tror att om man själv sitter med en massa mentala krav så bildas det automatiskt spärrar och man bygger upp en orealistisk bild av hur något SKA vara.
Sänk målen litegranna så kanske ni kommer till bättre ridning.
Sen är det ju så med unghästtesterna; det är just unghästar.... De kan gå från klarhet till klarhet för att helt plötsligt, just den dagen, vara helt obstinat o har glömt allt.

Men å andra sidan kan de även vara halvknackiga o just på tävlingsdagen så skiner de ikapp med solen och går som tåget :) Hav förtröstan! Vi håller tummar, tår o hovar!

Linn_H - "En valack säger man till. En hingst ber man om lov. Ett sto får man skicka in en ansökningsblankett i tre exemplar"
Tror det kommer bli en kanonhäst :)

Åh tack för bra peppning! :bow: Det är precis så som du säger, jag vill för mycket och skapar då problem som i själva verket är minimala men vilka jag ändå ska försöka "korrigera". Idag ska iaf. Flis få vila sig i form för att i morgon ridas ganska kravlöst och med rätt inställning från början.

*KL*

Har inte skrivit på läääänge, hoppas man är välkommen tillbaka :o

Vi ska på våran första hopp/markarbets träning på måndag, ska bli KUL tanken är ju att hon ska bli hoppepålle :)

Bilder

29064520.jpg

29064523.jpg

29064518.jpg

29064516.jpg

29064522.jpg

Blir jätteglad för kommentarer och ni får gärna gissa hur hög hon är :)

Senast ändrad:

Ja, han har mycket uttryck i ansiktet. Men nu är manen ryckt så han ser inte riktigt lika mycket ut som en arab som innan! Dock är pannlocken självlockig :p

visst ser jag likheterna!
Tyvärr gör ju helkroppsbilden inte honom det minsta rättvis! Han envisades med o stå
i den hörnan och spana, så det blev inga bra bilder där!

Men det kommer en massa så småningom, det lovar jag!!! :D

sänk kraven som annie säger!
Som min tränare å jag resunerar, om jag ska rida en dressyrbana på tävlig, ja va då nöjd med om lastningen går bra, h*n sköter sig på tävlingsplatsen och bara kommer innanför dressyr staketet :p :D

och vid hoppning var då glad om ni kommer över hindren som är på framhoppningen! (det är ju det som är värst :grin:

så ställ inte för höga krav utan var glad för det lilla! Sen får man öka kraven efter hand! Det kommer säkert att gå superbra!!

Uppdatering är ett måste! ;)

Så nu är Grotte flyttad till sitt nya stall.
Den lille ängeln kom framtraskande i hagen och klev rakt in i transporten utan knot. :love:
Vi släppte honom direkt i hagen och hans två nya kompisar nosade och det blev bara en kick, sedan var allt bra.
Han är för rar den ponnyn. Nu har han fått vila i två och en halv vecka, så på lördag ska Hanna få rida. Vi ska filma då.
Ska jobba mycket med mjukgörande övningar och NH.
Film kommer i slutet av veckan.
Avgudar denna ponny :love: :banana:

Idag har Cesar fått nya skor, och jag har friserat honom igen! Manen växer som ogräs. Det tog inte alls lika lång tid att sitta upp idag heller, han tog ett halvt steg bakåt en gång bara, och jag fick lägga 2 små volter, men sedan stog han helt stilla och jag kunde sitta upp. Han kändes även mer arbetsglad och framåt idag, så han förstod nog igår att han inte kommer undan arbetet :)

Äntligen kvalar vi in i tråden! Har fått varma rekommendationer från en vän och deltagare i tråden om att den är SÅ bra! Köpte en 05:a för ett par veckor sedan, ett sto import Lettland. Hon är dock född i början av året, i januari närmare bestämt, så hon är 4,5 år. Hon har, sin ringa ålder till trots, redan haft ett föl. Hon är inte mycket riden, hur mycket vet jag inte men jag har ridit henne i skritt, trav och galopp på en äng när jag provred henne! Sedan jag tog hem henne har hon fått gå och skrota i tre veckor då det kändes som hon behövde vila och dessutom behöver äta upp sig. Har sedan en vecka tillbaka börjat gå ut i omgivningarna med sadel på och har longerat resp tömkört en gång. Lägger ut salufilmerna, visst rör hon sig trevligt?!:love: Kommentera gärna!

http://www.youtube.com/watch?v=OEFSuzeVsOI
http://www.youtube.com/watch?v=f_xzL7z8iX4&feature=related

Här kommer sel-bilder :laugh: Fick låna vagn i dag men glömde ta kort på vagnen me :grin:

Åh, men se där ja.. :d
SÅ skall det se ut.. hehe... väntar på att få se kort med vagn också..
I kväll skall vi premiär-spänna-för Frasse också.. han har liiite problem med framhovarna och skall inte belastas med ryttare på en stund.. Vi kommer att fokusera på att köra en period..

Hoppsan! Jag trodde du skrev till mig innan, därför jag svarade på ditt inlägg. Och nu gick det upp för mig varför jag inte höll med om att hästen du visade liknade min, det var ju inte det du menade! :idea:

Nåja! Idag ska jag beställa eget hösilage till min pålle. Så att jag äntligen kan få en vettig analys att gå efter! :bow:
Då kanske vi slipper kraftfoderkostnaden på 1500:-/månaden. Drömmen är att han kan gå på massa hösilage, havre, betfor och mineraler. Vi får väl se hur det artar sig.

:bow:
Tack! All peppning behövs, nu ser jag verkligen fram emot att träffa den här människan. Jag har sett honom på en hopptävling på klubben, och jag minns att jag var grymt imponerad av hur han lyckades lotsa en allt annat än lättriden häst runt banan som ingenting, så mjuk och följsam. Så jag tror att min känsliga dam kommer att gilla honom!

Jag har iofs inget ont att säga om den första beridaren, hon är erkänt duktig! Vill bara poängtera det så att ingen missförstår! Ingen kunde ju veta att min pålla skulle kräva extraresurser:o....lite dampvarning på henne som sagt (hästen alltså)!

Ser f ö att det är en till här i tråden som har skaffat sig en fuxmärr :D.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
24 941
Senast: Asko
·
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 672
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 044
Senast: mackan
·
J
Träning Jag köpte en ny häst i september -11, han är jättemysig och världens snällaste att hålla på med. Han är en 9årig halvblodsvalack. Han är...
Svar
13
· Visningar
10 245
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama