Hur går det för era -05'or #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Åh vad fina dina hästar är framför vagn! Frasse ser verkligen krallig ut, har du ingen nytagen bild i profil på honom, hade vart kul att se! Flis har växt till sig ordentligt men är fortfarande tunn mellan frambenen och behöver bredda sig ordentligt där. Jag håller tummarna för att allt löser sig med fossingarna med din, riktigt tråkigt att du inte får chans att visa honom. :(
Jag har inga förväntningar alls på söndag, Flis kommer garanterat vara den som är minst utbildad, och jag ger nog inte henne riktigt en rättvis chans att visa vad hon går för. Men vi tar det som en träning och hoppas på en bra dag! För övrigt ska min Picasso (den fina 05.a som jag sålde i våras) visas på kvalitén i september. Han har varit lite besvärlig för den nya ägaren så hon har skickat iväg honom till Ellen Brunes och Enar Tollig så att det ska bli ordentligt gjort. Ska bli kul och spännande att följa honom också! :laugh:

aug249.jpg

Åh vad fina dina hästar är framför vagn! Frasse ser verkligen krallig ut, har du ingen nytagen bild i profil på honom, hade vart kul att se! Flis har växt till sig ordentligt men är fortfarande tunn mellan frambenen och behöver bredda sig ordentligt där. Jag håller tummarna för att allt löser sig med fossingarna med din, riktigt tråkigt att du inte får chans att visa honom. :(
Jag har inga förväntningar alls på söndag, Flis kommer garanterat vara den som är minst utbildad, och jag ger nog inte henne riktigt en rättvis chans att visa vad hon går för. Men vi tar det som en träning och hoppas på en bra dag! För övrigt ska min Picasso (den fina 05.a som jag sålde i våras) visas på kvalitén i september. Han har varit lite besvärlig för den nya ägaren så hon har skickat iväg honom till Ellen Brunes och Enar Tollig så att det ska bli ordentligt gjort. Ska bli kul och spännande att följa honom också! :laugh:

Jag skall ta med mig kameran i kväll och försöka få till några 'uppställningsbilder' på honom :laugh:
Han är 'rejäl' kan man säga, han har en kraftig benstomme.. och den här gången stämmer det faktiskt.. :grin: Något bukig, men annars hyfsad ok tycker jag..

Ser verkligen fram emot att se era resultat.. spännande med Florencio-avkommor nu när de börjar växa till sig.
Jag får en massa ooj och wooow och därserman och "oh jäklar" (citat KG Svensson) när jag berättar stammen på Frasse.. :D Sådant är ju alltid kul att höra.

Sug i dig ;)

Smulan - hur går kvalet till egentligen? vad är det hon ska klara av?
Tråkigt att det strular för de nya ägarna av Picasso; han som såg så beskedlig ut! Du får uppdatera om hur det går för honom :)

KL

Jag blir bara mer o mer nervös inför måndagen. Får för mig en massa dumma saker om att han är halt, sne o vind.... Ska rida lite idag, longera i morgon, o skritta o trava lite på söndag. Sen se till att vara på kliniken i tid så jag hinner promenera lite innan han ska böjas; ska ju stå 1,5 timme på transport först...

Kvalet är väl plättlätt egentligen. Man rider två och två i ca. 20min och domarna säger vad de vill se. Antar att de vill se lite register, korta och länga steglängden, variera formen osv. Vi har än så länge INGET register och formen ja.. den är där den är. MEN jag har ett vackert litet sto som rör sig bra och mina tränare har tvingat mig att visa även om vi är efter i utbildningen, så det är väl bara att bita i det sura äpplet och se glad ut. :crazy: Är som sagt inte där för att kvala (vilket vi har noll chans till i dagsläget) utan för att få en bedömning av dessa bra domare som kommer.

Ja det är tråkigt att det inte riktigt har funkat med Picasso. Han gick tydligen kanonbra i någon månad (gick förmodligen på min ridning) men sedan började han ställa sig upp och vara allmänt bråkig. Han är en ganska skarp häst med mycket huvud så han kräver bra ridning och mycket stimulering. Vilket ägaren nu erbjuder i form av proffesionella ryttare. Det tycker jag är skönt som säljare, att man då inser sin egen begränsning och skickar iväg hästen till någon som inte gör något annat än rider. Det är ju en riktigt bra häst och han kräver sin ryttare så bättre än såhär kan det väl knappast bli.

Det kommer gå toppenbra på besiktningen ska du se. Han är ju jättefin din häst och frisk har han väl varit? Så du behöver nog inte oroa dig. Jag håller mina tummar! Såg förresten den underbara fölisen. KÖP! Rör ju sig kanontrevligt och vilken uppsyn! :love:

Jag hoppas bara att man inte hamnar med någon som är fööör bra eller någon som är tokig... :D

Dags för dig nu snart! Ska bli så himla roligt och höra hur det gått för er! Du filmar väl?! Så vi får se! Skulle du till Motala oxå eller? Då ses vi där iaf.

Kram från oss!

Ja det är ju skönt att En Del iaf inser sina begränsningar o söker hjälp :) Många vill ju envist fortsätta själv o så blir det bara tok! Hoppas de får ordning på honom :)

O du ska se att kvalet går bra, har du bara själv som mål att hon ska uppföra sig o visa sig så är det ju jättebra :)

Nu är det bestämt! Fölungen på filmerna här ovan blir MIN!! Tjohooo!

Vi kan inte spika något till hundra eftersom det hänger på Brosus veterinärbesiktning, men som sagt, han har varit frisk och aldrig varit halt så han borde gå igenom :) Då blir Lamour norrlänning :love:

kul med en ny fölis! och vilken liten läkerbit :d

tycker också det är svårt att bedömma föl. men den där blir säkert kanon trevlig!

Nu har jag inte skrivit här på jättelänge!!
Ella har gått på bete hela sommaren och haft det bra.
Ridit någon gång sådär och hon har verkligen mognat både psykiskt och fysiskt. Innan betessläppet så startade hon sin första Lokala 1 meter.
Här kommer en film på detta.
http://www.youtube.com/watch?v=LBrpZju_CmU
Titta och komentera gärna:D

/Hanna

Oooooooooooo! GRATTIS!! :bump::bump::bump::banana::banana:

GUD så roligt!! :D Var detta nu veterinärens eller den andra som din kompis hade? (lär mig aldrig!)

Toksöt var den och rörde sig bra innan den blev trött av allt sprallande!

Är det idag du lämnar henne där?

Vad exakt gjorde hon för knep hos den förra beridaren? Reste sig? Vad mer då? Är hon vimsig i pannan även i markhanteringen eller bara vid ridning?

På måndag nästa vecka! Idag har hon fått skor.

Hon är känslig och har nerverna utanpå, lite bakskygg och vaken. Otroligt reaktionssnabb dessutom, så när hon är klar med sitt, har jag knappt hunnit vända huvudet mot henne för att se vad som är på G. Det hon gjorde hos förra beridaren var att hon vid ett tillfälle ställde sig rakt upp, dock flera gånger. Hon backade och slog över med ryttaren på ryggen, ryttaren klarade sig tack och lov utan men.:crazy: (även hästen).

Jag uppfattar henne som lugn och samarbetsvillig i all hantering, men hon har ganska liten erfarenhet av människor, verkade ohanterad när hon kom och ville inte gärna komma fram och hälsa. Så jag har fått lägga mycket tid på att få hennes förtroende, och nu känns det som att hon litar på mig. Blir man arg på henne blir hon helt blockerad, så man får bara behålla lugnet. Men hon är samtidigt väldigt skarp som individ och går genast till "motattack" om man försöker att bossa över henne på ett otrevligt sätt. Ingen optimal kombination och hon är ingen favorit hos vare sig stallägare eller hovis....men jag är förtjust i henne för hon är så oerhört smart och tillitsfull! Idag när hovis var ute fick hon något spel när jag gick in i sadelkammaren för att hämta flugspray, kastade sig bakåt så att hovisens verktyg flög runt i stallet:o. När jag kom och höll henne var allt OK igen, och hon la mulen mot min kind för att kolla läget en stund efteråt. När hovisen slagit på den första skon var Welvette tvungen att undersöka resultatet med mulen:D. Hon är så rolig min häst!

Jag tror att hon blev missförstådd hos förra beridaren, för de beskrev henne som bufflig, och DET är hon ju inte i grunden, möjligen att jag låtit henne komma nära för att hon ska få förtroende för oss tvåbeningar. Men bufflig, nej:confused:, förstår faktiskt inte. Hon är lite huvudskygg nu, som hon inte varit innan, så på något sätt har det inte varit bra hantering för henne.

Inte lätt med alla turer ;) :p Det är kompisens föle :) Ska åka o titta på veterinärens åring ändå i morgon eftersom vi bestämde det redan innan, är så fjantig så jag har inte mage o ringa o säga "nej jag kommer inte ens o kollar"...

Det känns bättre att köpa en föle, den ska ju inte tränas speciellt mkt på ett bra tag, en häst som är ett år i år ska ju börja longeras o tömköras till våren för att kunna sittas på nästa höst. (visst kan man vänta längre, men jag vill ju matcha till treårs för NU jäklar vill jag oxå vara med!)
Och det var den stressen jag ville slippa när man ska ha liten ammande bebis på armen.

Werze - låter som att det kommer bli en superhäst bara någon får tid med henne o tar henne på rätt sätt. Om ett år eller två kommer hon ju dessutom ha mognat bra nog och bli lugnare o stabilare av bara det. Hoppas Olof ser hennes rätta jag o förstår sig på henne :) Spännande! du måste uppdatera om hur det går för dem!

Men jag då?! Hoppas jag får fortsätta titta på era fina nollfemmor o babbla här i tråden fast jag själv inte har nån nollfemma sen :( Hur ska jag kunna vara utan er?!?!

KL

Vi ska vara med på våran första hopp/markarbetes träning på måndag, det ska bli så kul :bump:

KL

Jaha, då var man igång igen. Efter några veckors vilande och försiktig ridning är vi igång. Hon har haft växtvärk och vi har skott om henne runt om och sedan var hon förkyld och hade feber i några dagar, men nu äntligen!!

Hon har blivit mycket bättre i ridningen och jag tror att denna vila har gjort henne gott.

Lite bilder från idag:

100_5401.jpg

100_5388.jpg

Kortet är taget snett;)

100_5383.jpg

100_5382.jpg

100_5416.jpg

Hon verkar ha väldigt lätt för sig, börjat trampa lite eller samlat upp för skoj skull och därbak finns det full aktivitet och hon har det lätt för sig trots sin storlek (178 cm)

Jag undrar vad skall en 4 åring kunna om den ligger i rätt utbildningsstadie??, I hoppning är det väl 1 meter men i dressyr?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
24 941
Senast: Asko
·
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 672
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 044
Senast: mackan
·
J
Träning Jag köpte en ny häst i september -11, han är jättemysig och världens snällaste att hålla på med. Han är en 9årig halvblodsvalack. Han är...
Svar
13
· Visningar
10 245
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama