Hur går det för era -05'or #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #7

*kl*

Är riktigt nöjd med min häst idag! Var iväg för tömkörning i ridhuset och det var som en helt annan häst än i våras! Hon är mycket mognare i sättet och har helt plötsligt blivit fullständigt trafiksäker. Hon var mycket snäll att tömköra och det märktes att hon visste vad hon skulle göra! Så stor :bow: till utbildaren som gjort det jobbet! Jätteroligt att märka den utvecklingen. Jag börjar nästan tro på henne som ridhäst också:d.

Imorgon åker vi!

KL

Red imorse och började bråka lite och bytade galopp hej vilt, tror hon börjar fälla tänder, skall försöka få hit en tandläkare så jag får se om hon har vargtänder eller ej.

Men vi hoppade lite och det gick hur bra som helst!! Vi hoppade först ett litet kryss, sedan så avslutade vi med ett litet räcke över 2 st vattenmattor m vatten i och hon tittade inte ens!! Känns hur skönt som helst, verkligen stencool i huvudet :D

Ohoo.. precis som mig ..
jag är inne på att byta min lilla Bravo mot en Classic 225:a framöver. Har ju två stora hästar att frakta omkring på och utöver det vagn (ar).. =) Dvs. jag är i behov av någon form av pick-up av modell större som dragbil också.

Alltså håller jag också på med BE-kortet ... skall ta teoriprovet så fort mitt tillstånd kommer (kunde ta upp emot 5 veckor ..suck)..
Har läst genom boken ett par gånger och klarat alla prov på CD-skivan.. :bump:

Här är en till som är inne på att byta vagn. Från mitt nuvarande Umesläp, boggie från -96 till en lite större ume-vagn från -04. Allt beror på hur mycket jag måste lägga emellan!

Nice ;) jag har ju bara en häst, dock 750 kg tung :angel: så eftersom ändå bilen får dra 2000 kg så tog jag 220-modellen. EH var ju ett måste med 180-häst..
Han som sålde bjöd på dubbdäck (värde 3000,-) men jag ville ha året-runt-däck så jag fick 3000,- att välja tillbehör för :D så jag valde delad skötardörr, extra urlastningslampa, foderkrubba och text med mitt, hästen och företagets namn (fick lägga till lite pengar iofs)
Sen fick jag extra bakbommar och böjd frambom (så han får mer plats) gratis :bow:
NÖJD!!!
Vi kan ju peppa varandra med BE-kortet då :idea:

Tredje gången Hanna rider Grotte....
Tar gärna emot tips och idéer om bättre sits osv.....
Kortare stigläder?????

allessa
[/URL][/IMG]

kl.

Ska snart iväg och rida på våran första hoppträning :laugh: och vaknade imorse med feber och halsont :devil::devil: varför?? :devil:

Dagen har ägnats åt att vila upp mig, strax dags att ta de sista treo och åka iväg till stallet :D Hoppas att jag piggnar till då :D

Få se om det blir bilder också :laugh:

Hon håller tyglarna fel och sedan kanske som du sa korta ett hål så dom inte blir så långa för henne (stiglädrena då)

På min dator så blir det väldigt dålig bild?? Vissa stunder ser jag bara svart och vissa så ser man inte konturerna.

kl

I går skulle jag äntligen rida på Brixie igen, men då ville hon absolut inte stå stilla när jag skulle sitta upp. Jag fick kämpa i 15 minuter, flytta henne, driva henne och backa.... (klyftiga sto) Till slut gav hon sig och då fick jag sitta upp... när jag väl sitter där funkar allt bra. Hon gör som hon blir tillsagd. Hon är ju inte riden mer än 1 gång på bana så jag tänkte jag tar ett par varv inne på banan. Men.......... då ville hon inte mer, ville inte trava utan korvade ihop sig. Fick lägga på pisken på bogen och då travade hon om än motvilligt och med en liten bockning :grin: Till slut gick det bra och då avslutade jag och släppte ut henne på betet igen. Imon är det dax för nästa tur, hoppas hon tänker stå stilla vid uppsittningen!! Håll tummarna!!

Ja då antar jag att det är dags för mig att avge en rapport om hur det gick i helgen. Hon är ju lite känslig och har väldigt mycket nerv vilket gjorde sig påmind på framridningen. Då jag vet att hon fortfarande blir trött fort så red jag fram väldigt kort stund och under den lilla stunden hann hon med allt möjligt konstigt. Ja hur som helst så tog det mycket energi att studsa runt som en galning på framridningen. Väl inne på banan så skötte hon sig galant, var lite tittig i början men gav med sig ganska snabbt. Traven funkade helt ok även om vi inte kan visa särskilt mycket register ännu. Vi kan väl länga och korta lite grann men tappar väldigt lätt takt och balans. Skritta gjorde hon lite väl tveksamt och tog inte riktigt för sig men ändå helt ok. När vi kom till galoppen var hon helt slut (jag med förvisso!), vilket resulterade till en ganska markbunden och platt galopp. Längningarna var väl ok men varken hon eller jag orkade korta så det blev som det blev..
Oavsett vilket så är jag jätte nöjd, hon hade inte kunnat prestera bättre än vad hon gjorde i dagsläget, och vi skrapade iaf. ihop 67,2%.
Fick trots allt ganska fina omdömen bla.
Allmänt intryck: "Mycket elegant häst med framtiden för sig"
Trav: "Bra och taktmässig grundtrav, saknar än så länge lite balans och bärighet"
Skritt: "Mycket god, rytmisk och vägvinnande skritt"
Galopp: "Brister idag i bärighet och balans men bör utvecklas mycket med mer styrka"
Jag håller med om varenda ord de skrivit, för precis så är det. Vi saknar styrka, balans och bärighet! Men det är bara att jobba vidare.
För övrigt så såg jag VÄLDIGT fina hästar som verkligen var VÄLUTBILDADE. Många utav dem hade jag utan tvekan gissat på var minst 10 år. Vilken ridbarhet!! :bow: Där har vi lite att sträva efter om man säger så... Film och foton återkommer jag med i slutet av veckan! :)

Hur har det gått!??

Det gick bra idag, lilla hästen är avlämnad igen! Hon var som vanligt helt lugn på det nya stället, ställde sig och åt sitt hö som om hon bott där hela livet. Konstig häst, men det är som om hon är resvan? Eller är det hennes taktik här i livet...

Nu kommer jag att telefonterra Olof och hans fru några veckor framöver, men jag väntar väl några dagar innan jag ringer första gången (om jag kan hålla mig):o.

Tack för all hjälp, jag var helt säker på att jag kommit rätt när jag möttes av en liten busig jack russel:D!!! Glömde att hälsa från Avalon, måste komma ihåg det nästa gång!

Igår fick min häst behandling av equiterapeuten :)
Han var skev i bäckenet, sista ländkotan var förskjuten och höftböjarmuskeln (iliopsoas) var för kort. Han var lägre på högersidan än vänstersidan. (ej SI-leden). Han var även sned i atlaskotan, där var han tvärtom lägre på vänster sida. Han fick akupunktur och kiropraktik och jga ska stretcha bakbenen. Kommer även köra lite elektroterapi på honom :)
När han var ca 1,5 år var det en veterinär som skulle kolla tänderna och helt osmidigt gick rakt framför honom och öppnade munnen. Han såg henne inte och blev rädd och slängde sig bakåt i stallgången. Dagarna efter var han helt stel i nacken och jag åkte in och röntgade. De hittade inget utan sa att han sträckt sig illa bara. Förmodligen fick han förskjutningen i atlaskotan då. Vintern då han var 2 år halkade han ner i ett dike med höger bak, där kom kanske försjkutningen i länden.. Skönt att ha kollat det nu iaf. ;) Han tyckte om behandlingen mycket iaf :p Somnade under akupunkturen.

KL

Athena - Det låter kanon att försöka gå tillbaka till "grundämnen" i kraftfodret! Och betfor är INTE att försaka! Det är toppen för magen! Jag vet flera som INTE har betfor i maten; deras hästar har ofta kolikkänningar. En annan vän slutade med betfor på sitt pensionerade sto för det "kändes onödigt" - hästen fick kolik. Samma hästägare köpte en riktig kolikhäst som varit buköppnad två gånger; de började ge betfor med detsamma o hon har aldrig haft känningar igen.
Nu är det ju inte direkt någon vetenskaplig studie ;) Men tillräckligt för att jag inte fuskar med betfor; tom den gamla ponnyn får en dos betfor för magens skull :)

Smulan - Grattis till de fina resultaten! det var väl kanon?!?! Roligt!

Beauspirit - roligt att han fått mer bjudning, han var ju lite av en "fuskare" i våras ;) Lycka till på tävlingen!

Själv är jag hästlös :( :( Eller :) ska jag väl egentligen skriva, men det värker i hjärtat.
Brosus gick igenom vet.bes i går förmiddag utan problem. Lite överben på båda bakbenen men inget som kommer störa.
Ovanligt korrekta och fina benställningar för att vara så ung! :)
Han traskade på transporten på kliniken som han aldrig gjort annat o sen lämnades han av i sitt nya hem. Han fick en stor o fin box med kompisar på båda sidor. I morse släpptes han med nästan 20 andra hästar i en gigantisk hage så jag gissar att han mår som en prins!
Pratade med nya ägarna nyss o han hade skött sig så bra, inte nå orolig eller bråkig *stolt*

Men det var fruktansvärt att rida sista turen i lördags.... o att stalla in honom för natten sista kvällen i söndags... o att ta ut honom i hagen sista gången på måndagmorgon... vet inte hur många tårar jag fällt mot hans hals... När han stod där sida vid sida med Zingo o betade i morgondimman så gjorde det SÅ ont!!

När jag kom hem igen med tomma transporten så var Zingo alldeles förstörd. Hämtade ett litet pensionerat russ-sto som nytt sällskap men Zingo gick o gnäggade efter Brosus hela eftermiddagen o kvällen o i morse när jag startade bilen så gnäggade han. Trodde faktiskt inte att hästar kunde "sakna" speciella individer så där :( Så då gjorde det lite ont igen....

Men nu får jag se framåt mot nya utmaningar. Jag kände i lördags, som alltid, att jag o Brosus inte passar. Jag har ridit för många hetsporrar o för mkt knäppskallar för att tycka att det är kul att rida en superlugn häst som kräver mkt framåtridning för att inte bara gå runt i maska sig.

Men han var ju min lilla prins ändå....

Åhh:(, vad jobbigt det lät. Jag är ju tillfälligt hästlös nu ett tag, men nog kändes det sorgligt att hämta mjukmulen i hagen och köra iväg henne. Nästan som ett svek...

Hur går det med fölis då?:) Framtidsprojektet!

Jo det är väl rätt så bestämt att det blir fölungen e Belamour ue Don Fredrico som får flytta hem :) Det är en stor chansning men det ska bli väldigt spännande! Begriper dock inte hur jag ska överleva utan att RIDA i så många år!!

så söta så!
Ser ut som att sadeln kanske ligger lite långt fram?
Svårt att ge några ridtips på några sekunders filmsekvens... har ni hittat nån rolig o duktig tränare?

Annars så behöver dottern korta tygeln o få lite bättre balans så hon inte ramlar framåt när han saktar av. Korta stiglädren behöver hon nog inte men hon sitter i stolsits så sadeln är kanske inte så optimal för henne? den ser rätt stor ut för tjejens säte o skänklar vilket gör det svårt att sitta bra o balanserat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
24 941
Senast: Asko
·
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 672
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 044
Senast: mackan
·
J
Träning Jag köpte en ny häst i september -11, han är jättemysig och världens snällaste att hålla på med. Han är en 9årig halvblodsvalack. Han är...
Svar
13
· Visningar
10 245
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama