Hur går det för era -05'or #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Åh vad jag ser fram emot bilder och film.. :d
Det höres jättebra ut från din beskrivning.. :)

på den andra bilden tycker jag att man ser lite vitt nere på mulen; den är liksom vriden i en "grimas" och där tycker jag det ser vitt ut = borde vara Avalon! Coola bilder!

Hanna red Grotte i dag igen.
Hon hade ont i ryggen men det gick jättebra ändå.
Hon fick trava honom rätt så mycket och vi lade in volter, både stora och små. Han testade henne lite idag, visade sin russ-sida :D .
Men Hanna gav sig inte och han gick jättefint på slutet, gav efter på halsen och gick mjukt och fint, visserligen bara i ett par sekunder, men det var vi så stolta över så. Övade också mycket gå undan för tryck och det gick bra men där är det mycket att jobba på...
Traven blir bättre och bättre, dock måste vi köpa en mindre sadelgjord, då denna är för lång, det är därför sadeln åker framåt....
Dessutom har vi upptäckt att Grotte fattar galopp snabbare med Hanna än med andra som rider honom....
Så nu kan jag lägga in mer galopp i ridningen.

Film kommer nästa vecka då det nog blir för tjatigt att lägga in en film varannan dag......

Här kommer en rykande färsk film på min darling :love:.
Klivija är född i januari 2005 så hon är 4,5 år. Har redan haft ett föl så hon är inte mycket riden. Jämfört med er andra som har -05.or ligger vi lååångt efter, men vi har inte bråttom. Jag köpte Klivija för 1,5 månad sedan och hon har fått semester sedan dess. Häromdagen satte jag upp för första gången sedan jag tog hem henne. Idag var det dax för ett litet kort pass igen. Lägger in en film. Kommentera gärna! Men var snälla nu :eek:! Jag har inte ridit sedan november så balansen är det si så där med :o i kombination med obalans i framåtbjudningen :crazy:. Men det kommer sig! Tanken är att bara känna på henne några gånger i paddocken och sedan satsa på att rida ut för att ge henne bästa förutsättningar för framåtbjudningen och eftersom hon är både smal och omusklad. Klicka på bilden för att se filmen!

Senast ändrad:

En sån fin häst det kommer att bli! är kanske inte helt opartisk :angel: När nu inte jag skulle ha någon mer häst så var det ju iaf second best att hon hamnade hos dig ;)

Nu har jag fått ordning på både kort och film men jag vet inte om jag vågar lägga ut filmen här. Det är mycket som brister, inte bara för Flis utan framförallt i min ridning. Är ni nyfikna så kan ni gå in på min blogg där jag lagt ut den. Ni får ha överseende, jag var nervös vilket inte hör till vanligheterna (förmodligen på tok för länge sedan jag var ute och tävlade!), sedan var det första gången Flis var ute på dressyr, och sedan det viktigaste.. vi är låååååååångt efter de flesta andra 05.orna, hon har ju trots allt inte blivit riden så länge än. Så nu har jag gjort mitt försvarstal och går och gräver ner mig.

4-rschampionat020.jpg

4-rschampionat021.jpg

4-rschampionat022.jpg

4-rschampionat023.jpg

4-rschampionat025.jpg

4-rschampionat029.jpg

Anni: GRATTIS, eller hur man nu säger, kul att han gick igenom! Tråkigt givetvis att vara utan honom men samtidigt har du ju en liten att se fram emot! :laugh:

Snygga, snygga, snygga ni.. :love: :love:

Vaddå blogg?????? :d PM:a adressen dit om du inte vill skriva ut den här .. ;)

vi är låååååååångt efter de flesta andra 05.orna, hon har ju trots allt inte blivit riden så länge än. Så nu har jag gjort mitt försvarstal och går och gräver ner mig

Vet hur du känner dig. Vi har ju inte ens varit ute på ngn tävling än, har inte ens fått ordning på hans galopp och jobbar med både skritt, trav och sidoförande...att tävla känns så låååångt bort. Runt ett år för dressyr LD skulle jag tro. Så du är INTE ensam... :D
Såg en annons om en -06:a som gick i form i alla gångarter...HUGA.... :o
Men det får ta den tid det tar...hellre ha en ponny/häst som håller länge.
Sen vill jag inte stressa Hanna (ryttaren)heller...

Senast ändrad av en moderator:

Om du trycker på mitt användarnamn här på Buke och sedan går in på min hemsida så kommer du rätt! :laugh:

allessa: Nä det är väl precis som du säger, förhoppningsvis så håller de bättre i framtiden när man inte stressar fram något. Men samtidigt har man ju egentligen inget på sådana här tillställningar att göra då för herregud vilka hästar det var där!!! Jag förstår inte hur dom har lyckat fila till dem så bra, de flesta var ju dessutom skyhöga, så när de har hunnit växa vet jag inte? Men de har ju verkligen utbildats rätt varenda pass och förmodligen bara fokuserat på dressyren. En amatör som mig har ju ridpass som går sådär bra ibland, och försöker ju dessutom hinna med att rida ut i skogen och hoppa ibland också. Så visst hade man bara fokuserat stenhårt på dressyren så kanske det hade gått bättre.
Det är galoppen som vi har svårt för också, hon orkar inte riktigt än och galoppkvaliten blir därefter. Så ni har börjat med sidförande, det har inte jag gjort än, eller vi har väl nosat lite på det men inte mer än så. Till min stora förskäckelse så ville de se skänkelvikningar i trav åt båda hållen i söndags, ja det blev som det blev, Flis förstod ingenting och vi gjorde snett igenom istället. :D

kl

Idag red jag på Brixie igen, det tog inte ens 1 minut att sitta upp :bump::banana::bump: Red lite i skogen så hon fick lyfta på "tassarna", det tycker hon är jätte roligt, hon ångar på som värsta loket :D Stannade på en vändplan och travade lite runt men då vill hon inte springa utan drar sig bort.... ja ja det är som det är måste ge mig ut på nån längre tur när Nova är större och trava och galoppera på en åker. Men glad är jag iaf att jag äntligen rider på min tjej, lilla Nova va också med så klart :)

Här var det väldigt längesen jag skrev något ;)
Mitt lilla sto har gått och blivit stor då hon har varit iväg på sin första lokala tävling. Vi hoppade 90 cm och det blev en rosett! =) Hon är helt underbar att ha och göra med på tävling, stog stilla i transporten då den äldre hoppade 2 klasser!
Slänger in en bild från när jag hämtade henne i höstas och en från tävlingen i söndags =)

Lite skillnad va? ;)

kl

Hur mycket har era hästar växt sedan förra sommaren och vad är de för ras? Vore tacksam för svar då jag funderar på att ta en titt på ett litet halvblod på tre år och undrar just om jag kan förvänta mig så många fler centimetrar.

Hälsning Maja

Drygt 1 cm har min växt. Men det varierar mycket!

*kl*

Idag galopperade vi en liten snutt ute på ängen, han sköt rygg i börjar och var på väg att bocka men jag lyckades driva det ur honom och sedan galopperade han så fint hela vägen, älskade lilla häst! Dessutom efter lite sidförande i skitt över grusvägen så lossnade han verkligen och frustade flera gånger. Travade en bit efter det - vilken känsla när man bara håller handen helt stilla och har hela hästen i form! Bara små små halvhalter för att inte den drivande hjälpen skulle bli för stark.

Dessutom fick jag idag reda på att 15.30 har jag from. nästa vecka permanent tid för Eva! :bump: Såååå kul ska det bli!

Imorgon kommer hovis och sätter på nya sandaler, ska testa rundskor för att få honom lite mindre "på hälarna".

Imorgon kommer det också en ny film när vi tömkör, ska bara redigera den lite :)

Min har växt ganska mycket (har nu växt om mej) Han är ett halvblod, E: Camaro M (som är 1.65) UE: Cortez (som är 1.72) Det var ett tag sedan vi mätte honom, men förra hösten var han 1.65, men nu är han säkert 1.69. Men det får vi se på kvaliten :d Fick kommentar senast idag när jag red *Men hjälp vad han har växt, han måste ju växt minst 1dm* Men riktigt så mycket tror jag inte att det är, men vi får se. Han börjar se lite mer färdig ut i kroppen nu, tidigare var han mer överbyggd, men nu är han mer i uppförsbacke, men jag kan tänka mej att han växer någon cm till.

Idag känns det förövrigt som att vi har tagit ett steg framåt också. För det första så kunde jag idag sitta upp, när vi var vid ett ridhushörn, tidigare har jag tagit med mej pallen och ställt oss i mitten av ridhuset för att han inte ska känna sej inträngd. Och sedan har det hänt väldigt mycket med galoppen, han orkar bära sej själv nu, och han är mycket mer vändbar, och börjar få ihop galoppen lite. Han har verkligen varit supertrevlig att rida nu på senaste (peppar, peppar), och igår provade jag rida för en ny dressyrtränare och :bow: till henne, jag har alltid tyckt om hennes sätt att tänka på och rida på, och nu gillar jag det ännu mer.

Jag blev inspirerad av oanki.

Cesar hösten 08
24604632.jpg

Cesar förra helgen
29131118.jpg

student-012_50438194.jpg

Senast ändrad:

Min har nog växt 1-2 cm bara.. Men säkert 4 cm sen jag köpte honom hösten 2007.
Han är connermarakorsning och växer mer på bredden just nu än på höjden, jag tror inte han kommer växa så mkt mer på höjden :)

annonsbilden som 2-åring, sensommar.
DURITO.jpg

idag :D
P8220412.jpg

han har hållit sig relativt jämn hela tiden, ganska proportionerlig. men har varit ganska "klen" och nätt i modellen, men det verkar ändra sig nu!

Det kan ju variera kraftigt, men har de bara haft god tillgång till bra foder och lagom med motion o utevistelse så växer de ju inte jättemycket efter tre års ålder, någon enstaka centimeter kanske. Men sen finns det ju undantag som är jättesupersena i växten som kan dra iväg 5-10 cm. Men jag tror de är ovanliga...

Att man tycker att unghästar i 3-4-5 års ålder växer MASSOR beror ju oftast på att de växer på bredden o lägger på sig mer o mer massa och ändrar kroppsformer; då upplevs de genast mkt större.

Charlottas Avalon kommer troligtvis upplevas som MYCKET större nästa sommar när han breddat sig ett antal centimetrar åt alla håll.

hur stor är den häst du funderar på? :)

Vad härligt! Roligt att det går framåt med uppsittningen :)
Kanon att fölis får följa med å lyfta lite på tassarna o se sig omkring oxå :)

Charlotta: Vilken goding t häst du har! nu vill vi snart se en film på er in action oxå! Ser fram emot tömkörningsfilmen!

Psss.
Jag vill inte riktigt lämna tråden än så jag tvingar mig kvar som en liten parasit :angel:

KL

Hur gick det för Magda på kvalet? Ho ho Myggan?!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
24 941
Senast: Asko
·
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 672
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 044
Senast: mackan
·
J
Träning Jag köpte en ny häst i september -11, han är jättemysig och världens snällaste att hålla på med. Han är en 9årig halvblodsvalack. Han är...
Svar
13
· Visningar
10 245
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama