Hur går det för era -05'or #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Vilken trevlig häst!!:love:

Tycker inte dina armbågar är så farliga men vrid om handen med tummen upp så hamnar armbågarna på rätt plats men din tränare säger ju till dig och tycker det är bra att du har på ljudet, jag får tipps utav din film på hur jag kan göra med min häst.

Men mycket trevlig häst, verkligen!!

Ni är så fina ihop! Kommer gå susen på kvalet!

Jag tänkte inte heller så mkt på dina armbågar; men funderade på... kniper du med knäna/låren månne tro? Det ser superfint ut o inte alls nått konstigt, men jag skulle på nått vis vilja ge dig lite mer tyngd i stigbyglarna o mer stabilitet i underskänkeln :) Det syntes inte lika mkt på denna film, förutom nån sekvens ibland, men syntes mer på den andra träningsfilmen som ligger på hemsidan.

Bara en fundering ;)

Och jag skulle vilja se mer av ditt ansikte :D Titta upp! Eller så sitter hjälmen långt ned i pannan så det är därför man får lite intryck av att du kikar lite "ner".

Men ni är superläckra! Önskar att jag oxå kunde rida fram en häst så där!!

Kanonfin! Kommer att gå jättebra för er det är jag säker på :laugh: Precis som din tränare säger: vilka läckra övergångar från galopp till trav. När han blir stärkt och mer riden kommer den traven inte gå av för hackor!!!:love:

LYCKA TILL!!

kl

Jag är verkligen riktigt dålig på att uppdatera här, skäms! :p
Hur som helst, Gustav och jag har precis kommit igång igen efter skador osv. Han har trälat lite med själva uppsittningen ett tag nu så har fått börja om från början med att hänga på honom ett tag innan jag sitter upp och sedan köra 4-5 uppsittningar / ridpass så han lär sig att de inte är farligt.

Skrämmande nästan hur långt efter vi ligger utbildningsmässigt! Min kompis 3-åring är mer utbildad än vad Gustav är nu :eek: Men skulle behöva lite tips från er!! Gustav och Ja är på den nivån nu att vi kan gå rakt fram och på stor volt i alla gångarter med skaplig bjudning och han böjer snällt på nacken. Men nu då? Vad ska ja kräva av honom nu!? Min förra pärla, Peisan var superlätt att jobba med då hon var så pass klar redan som 3åringt, men minns knappt hur vi jobbade oss framåt :p hihi tips på lite övningar och så, någon? :)

28887193.jpg

han älskar att vara med på bild.. suck!

Senast ändrad:

KL

Hur är era i kroppen, ngn mer som är överbyggd eller växer nu?

min pojke är överbyggd bak skiljer kanske 2.3 cm. Han är i dagsläget 170 men han växer ju ännu mer! Vad ska detta sluta? Min andra häst var 150cm så det är ganska så stoor skillnad, ändå tycker jag inte att han är så stor på något konstigt sätt. :p

Dacke är också som athenas, lång och ranglig.. inte mycket muskler och väldig tunn/smal över bogarna.
men det är ju även då viktigt att man tar det lungt med dem.. Förmodligen har/ får de växtvärk fortfarnade så då får man ju ta det försiktigt..

Slänger in en filmsnutt från igår när vi tränade! :)
FILM!!

Armbågarna lever sitt egna lilla liv. :P Idag blir det minsann fokus på det. Dumma egenheter man lägger till sig. ;) Kramen
Det ser ju kanon bra ut! Han är ju för läcker ;) Och det kommer gå skitbra på Söndag!! Lycka till! Önskar alla vi på Närsta Ranchen ;D

Rid mer ridvägar, öka o minska volterna, börja med sidförande hjälper, bommar, hoppa in honom (gör man ju ofta som 3.5 åringar)
Se till så att hela han verkligen är med o inte bara böjer på nacken..

Ställ o böj i sidorna ordentligt. Korta o läng steget i alla gångarter (ej samla, bara korta steglängden för att kunna reglera hästen)

Se till att du kan lätta i handen helt o hästen stannar kvar i ställning/böjning/tempo

Tja, det var ju lite idéer ;)

Hon är född i juni -08 så lite mer än ett år. Har inte mätt henne faktiskt men hon ser ut att bli större än jag först trodde trots att mamma är 168 och pappa 165. Dock blir hon nog inte i Avalons liga, men nära på! Kan mäta henne idag...

Förresten, nu när jag fått träningstid tisdagar så tänkte jag lägga upp veckan såhär:

Rida Måndag, tisdag, torsdag fredag lördag. Vilodagar onsdag och söndag. Ridningen är då iprincip 1 gång på banan och resten ut i 45-60 minuter. Kanske byter en dag mot tömkörning. Vad tror ni?

Det jag skrev tidigare alt. rida måndag, tisdag, fredag, lördag. Bara skritta onsdag för att få bort träningvärken, vila torsdag söndag. Det är nog bättre när jag tänker efter!

:banana::bump::banana::bump::banana:

Kvaliten idag, hoppa 9-9 o kvala direkt till final i Flyinge :D Fick jätte jättebra kritik.
Stolt och överlycklig ägare

hon är värd nån bild:

Grattis! Vad roligt :)

Förresten, känner inte du Sandra Persson som har Optimist? Tävlar för Skabersjö RF.

Red min på stubbåkern idag, finns det något bättre?! Hade nästan glömt hur gött det var att ha så mycket plats att kunna trimma på.
Började med mycket skritt och ställde honom på rakt spår, flyttade sedan för båda skänklarna. Efter ett tag kom frustningarna och då började vi trava. Han gick så fint och bar sig själv kanon så jag behövde bara göra små små halvhalter emellanåt för att kontrollera farten, inget lirkande alls! Frestades att sitta ner emellanåt, så mjukt! :)

Vi galopperade sedan något varv runt helt utan formkrav eftersom han inte orkar bära sig där än. Dock bjöd han superbra framåt så det var jag nöjd med. Innan bjudning = ingen form.
Oj så kul det är att rida alltså :)

Senast ändrad:

Grattis! Vad roligt :)

Förresten, känner inte du Sandra Persson som har Optimist? Tävlar för Skabersjö RF

tack :)

nja, tror att jag var o provred hennes häst eller om de va någon hon låna eller hur de nu va. hurså ? :)

Åh Grattis vad kul!! Hoppas att det går lika bra på Flyinge:bump:

*kl* Här händer inte så jättemycket vi tragglar på så att säga... men vi provade ut och köpte dressyrsadel i torsdags... ska bli jättespännande att prova den riktigt ordentligt på måndag på träningen:bump:... Ska förhoppningsvis till Halmtad imorgon och köpa tränset som jag trånar efter... bara hoppas att det finns kvar:crazy:...
Idag ska jag ner till skåneland och visa en shettishingst på generalmönstring:o, är skitnervös jag har ju aldrig visat någon förut... eller ja förvisso thinis på treårs men det är ju oxå det enda... dock väldigt roligt att ägaren ger mig förtroendet att visa hennes skönhet:love:...

Kul att se hur fina alla hästar har blivit nu under sommaren, gud vad alla är duktiga:bow:

Det var nog Papaya Q som hon hade innan. Jo, hon nämnde något om att hon visste vem du var. Var bara nyfiken! Vi står i samma stall under sommaren och rider mkt tillsammans.

Åh vad kul! Grattis till diplomet och en fin häst!!!! :bump:

Har du ingen film att visa från kvalitén? :D

ja så hette den nog ja : ) var o provred den i slutet av december/början av januari när jag leta häst, men annars har jag nog inte träffat henne nått mer. :)

Mazarinen
tack så mycket.
tyvärr så har vi varken bilder eller film :(

idag har vi varit ute på första lokala... tyvärr så tog soppan slut i honom, vårat vanliga problem, och då är det helt omöjligt att rida fram honom så att det går att hoppa. trots att jag gör allt för att han inte ska bli trött, rider fram väldigt sparsamt etc. men det är ju hans sätt att hantera alla intryck - att bli seg.

annars är jag grymt stolt över hur lätt han är att ha med sig. numera går han in i transporten direkt (ni vet hur mkt problem vi har haft) han är jättesnäll att hantera på tävlingsplatsen, bryr sig inte om allt folk som ränner med barnvagnar etc. är lugn och snäll på trånga framridningar och sånt.

så jag är nöjd ändå :).
Inne på banan var han så seg så att det blev travhopp över andra hindret (räcke) och sedan stopp på 3e. fanns ingenting att hämta så jag tyckte det var bättre att gå av banan.

Nu lär vi av detta och väntar tills nästa vår för att åka iväg på någe mer hoppetävlingar :). jag är iallafall glad att vi åkte (han hoppar ju med lätthet på träningarna) så att man får ett kvitto på vart vi är ungefär, nu vet jag ju att vi får vänta lite till.

Här kommer iaf lite bilder
P8300484.jpg

P8300491.jpg

P8300493.jpg

P8300494.jpg

P8300496.jpg

jag har också varit och tävlat idag:D första tävlingen sedan sommarvilan och prinsessan skötte sig precis så där perfekt som bara hon kan;) Första gången hon hoppade på gräs så var lite spänd på vad hon skulle tycka om det. Dessutom låg tävlingsanläggningen mitt i Norrköping med tungt trafikerad väg runt omkring, men det bekom inte min fina tjej det minsta. Två felfria ritter blev resultatet trots att jag red ganska dåligt och hon blev lite springig och stark (ärligt talat, hur kan en liten B-ponny vara så stark?). Ett helt otroligt facit har min lilla skrutta hittills i år. Har startat 3 lokala tävlingar upp till LC + 4 pay and jump och nollat alla! Nu har vi bara kvalitén och en liten tävling kvar i höst.
decibell.jpg

7-8.jpg

9-11.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=mSUuryXTZEw
http://www.youtube.com/watch?v=9d6FI1Jvd5g

Okej! Hon var ju en ganska lite modell.

*kl*

Idag fick jag hem mitt släp från "make-overn". Ny baklucka och nya dekaler, superfin blev den! Nu är den nytvättad också.

Avalon har redan testat den. Han var inne och vände några gånger och verkade nöjd :) Nu ska vi lasta några gånger varje dag. Han går in helt men backar ut igen så nu ska vi öva att stå kvar lite längre. Han går att skicka in utan problem dock.

Har fått mitt egna hösilage nu och började ge 2 kg idag utöver det vanliga höet för att vänja in innan jag byter helt till hösilage. Det luktade iallafall jättegott och var torrt och fint.

I morgon ska vi dessutom kolla på ny stallplats en bit här ifrån där vi får hyra en hel stallbyggnad själva.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
24 941
Senast: Asko
·
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 672
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 044
Senast: mackan
·
J
Träning Jag köpte en ny häst i september -11, han är jättemysig och världens snällaste att hålla på med. Han är en 9årig halvblodsvalack. Han är...
Svar
13
· Visningar
10 245
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama