Hur går det för era -05'or #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #7

usch.... Ja jag skulle aldrig någonsin våga betala till nåns konto, man hör för mkt tok.
Jag håller på säljer min sadel nu och använder Blockets betalningsgiro; så fast än jag är säljare så lämnar jag inte ut mitt kontonummer = livrädd för att bli blåst!

Otroligt tråkigt och tyvärr brukar det vara svårt att få fram något hos polisen oxå, men bra att du iaf försöker. Hoppas det inte var allt för mkt pengar :(

Hur märks det att hon växer så fort då?

jag blev nu bedragen på fraktkostnaden enbart som tur var på en albion k2 hopp:mad::cry:

kl

slänger ut 2 bilder på min 05a som just nu är hos min kompis på lite träning :)

här med sällskapsponnyn :)

*kl*

Efter en dåligt träning igår lasttränade jag en stund idag för att sysselsätta honom utan att anstränga musklerna. Avalon har ju inte velat gå hela vägen in i släpet, förmodligen för han är lite rädd att man ska stänga om honom och det ska bli trångt. Så nu övar vi några gånger i veckan att gå på och stå kvar. Övade ungefär 20 minuter idag sedan hade han samtliga 4 fötter inne i släpet och hade fullt upp med att snusa efter min ficka istället för att omedelbarn backa ut igen :grin:

Sedan stod vi där en stund och sedan backade jag ut honom och avslutade där. Tar nog en liten runda imorgon igen. Så skönt att ha släpet lagat nu så man bara kan köra fram det liten stund varje dag och öva.

bra idé ;)

Athena - Det är piss o skit när träningarna går dåligt, men se det så här; det är när det går dåligt ihop med tränaren som du får chans till hjälp. Sitter man hemma o tragglar o det strular så har man ingen som kan hjälpa till... och om träningarna skulle gå som en glans, vad ska man då med träningar till ;)

Och sen.

Han är bara Fyra.

En kompis till mig tjatade hål i huvudet på mig om detta; han är BARA FYRA. Men det är ju så sant :)

hjälp vad fin han ser ut! Känns som att min lilla Decibells utveckling bleknade en smula när jag fick se dina bilder på hur fin dörren blivit;)

ååå, ni är jättefina:love: Men är det så att sadeln är lite liten för dig? Du ser ut att hamna på bakvalvet lite?
På tal om sadlar så borde jag stå med dumstrut i ett hörn i dag. Betalade en Prestige hoppsadel in på ett konto och inser nu att säljaren har blåst mig!! det kommer aldrig att komma någon sadel :mad:
Imorgon blir det bankbesök o polisanmälan. Sååå ledsamt att man inte kan lita på folk...

Det kan vara Matilda klasson i haninge du har blivit lurad av. Om det är så så kan du PM mig så får du alla uppgifter om henne till en polisanmälan. Blev själv lurad.. Hon finns också här på buke och då kallar hon sig "Tilla" Hon har lurat ett 30 tal personer i år.

Man ska inte tro gott om folk ;)

här händer det också grejer! :)
var och red i stora manegen i går och började med lite lösgörnade övningar, lite serpentiner och övningar bara i skritt!! och oj oj oj!! vilken skillnad det blev! han var så fin och riktigt sög sig ner. Har börjar fatta att man måste verkligen rida fram honom i skritt ordentligt, inte bara så att han blir varm, utan ställa å böja och flytta för skänkeln! Det blev en helt annan häst!
när jag sen tog trav så var han så himla fin :love:
Gick riktigt bra och trampade under sig, och kom verkligen i form! Underbar känsla!!
Dock är galloppen lite svårare eftersom han inte riktigt orkar bära sig där men han söker sig neråt och verkligen försöker!
Sambon var med både dagen innan när jag longerade och nu idag! dock hade vi glömt kameran.. suck..
Han filmade när jag longerade men inte i dag när jag red.. men det är väl typiskt.. hade vi haft med oss kameran hade det säkert gått asdåligt :p

Cela: Vad tråkigt att höra att du blev lurad! Men det finns folk till allt.
jag har köpt lite saker genom tr**era. och då har det aldrig varit några problem.. men som sagt inte roligt när man blir lurad!
Förmodligen så sover det personen inte bra om nätterna när man lurat någon! Och hur kul kan det vara att köpa något för de pengarna?!

Mmm får tänka så. Hade varit värre om hästen var 10 och inte kunde ta ytterhjälperna. Det kommer, det vet jag. Men ni vet själva hur dålig man kan känna sig när det inte gått bra. Det hjälpte dock mycket att vi fick en så trevlig och givande lastträning idag. Hade utan problem kunnat lägga på bommen bak om jag velat för han hade ingen tanke på att gå ut. Men det ska tränas till att vara helt stabilt att gå hela vägen in innan vi börjar öva med bom.

Snacka om att gå back to basic. Förr traskade han ju bara rätt på. Men visst, han är större nu och får mindre utrymme. Och visst är det inte bara vi som helst plötsligt fick bakslag med lastningen? Kanske är någon slags 4-årskris ;) Men, det går mkt bättre nu än i vintras så det är jag mycket glad för.
I morgon ska jag rida en stund på stubben och öva ytterhjälper, och sedan lasta en liten stund. Så fort hela hästen är inne slutar vi direkt. Och är han inte på humör så räcker det bra med iallafall 3 fötter inne ;)

Kul att du börjar hitta knapparna! :) Jag fick det tipset av cilla att alltid ANVÄNDA framskrittningen till någonting än att bara traska runt fyrkanten på långa tyglar, och hon hade så rätt, man kan ju ställa o böja på lång tygel med, träna hjälper osv så har man mycket "klart" sen när det är dags att trava.

Jag märkte tydligt på min att han krävde att få skrittas, travas och galopperas i riktigt friskt tempo på halvlång tygel och SEN kunde man börja jobba med korta tyglar. Om jag bara värmde i skritt o sen tog tyglarna så tvärdog han.
Det är alltid lika kul när man lär sig deras knep :D
Synd att vi inte får se nån film från träningen, du får se till att filma nästa pass! :)

ja det är så kul när man börjar förstå dem! Så i fortsättningen blir det aktiv igångsättning i skritt, dessutom är han gaska så uppvärmd när vi kommer till banan eftersom det är ca 10 min skrittväg till banan från mitt stall..
ja min är som (din) är. han tvärdör om man kortar tyglarna direkt och ska rida, men det är bättre att trav och galoppera på halvlånga tyglar! då är det en annan häst!

Hur går det med "din" häst på nya stället då? Har du varit å hälsat på honom?

*kl*

Ursäkta att jag inte skrivit på ett tag men jag har haft fullt upp sedan jag kom hem (arrangerat dressyrträning) men nu hinner jag nog skriva lite om vårt äventyr i Motala.

Resultatmässigt gick det inte bra, inte alls.. Men Jag och Ove skötte oss verkligen jättefint (tycker iaf jag) :) Tyvärr fick vi hemskt tråkig kritik och det är TUR att det inte är första gången jag visar en häst för hade det varit så hade jag aldrig gjort det någonsin igen. Inte bara jag som blev drabbad utan faktiskt de flesta och det var verkligen massor med fina hästar! :( Man kan ju lixom framföra saker på ett lite mer pedagogiskt sätt och försöka framföra någonting som är bra iaf.

Klipper in från min blogg:
"2009-08-30

Inte lätt!

Romance skötte sig hur bra som helst inne på banan och jag fick också beröm för min egen insats idag. Synd bara att ovationerna kom från publik och medtävlare och inte från domarna. Tror faktist inte att dom nämnde något minsta positivt i bedömningen.Man lyckades inte ens få det att låta positivt i motiveringen till varför Ove fick en 8:a på skritten.
Vi gjorde i vart fall en riktigt bra uppvisning i alla moment och ligger på en 3: dje plats med våra 67% bland alla jättefina ekipage nu när snart halva startfältet gjort sina starter.
Känner efter denna premiär ännu starkare att gossen är med i leken och att vi bara ska följa planeringen så kommer det här att bli hur bra som helst.
Nu laddar vi om för Enköping om två veckor :-D"

Men jag är iaf jätte,jättenöjd! :)
Kram på er!

Nä jag har inte varit o hälsat på honom.. vet inte om jag klarar av det... kommer bara börja grina :p

Myggan_ox - Grattis till det fina resultatet!
Tråkigt med dåliga attityder eller vad man ska kalla det. Allt går ju faktiskt att sägas på olika sätt och det måste ju bli en mkt trevligare tävling om domarna pratar på ett positivt sätt än att vara negativa! Även när man delar ut dåliga poäng till någon så kan man ju själv välja att nästan bara rabbla poängen och kanske ändå försöka få med EN positiv sak om hästen; istället för att hacka ned på den totalt - för att få en trevliga stämning.
Protokollet talar ju för sig själv om det gick dåligt.

Går hästen super så vad är det för ont att säga detta?!
"Hästen har en mycket trevlig skritt, en 8a"
eller
"Hästens skritt var lite för kort, lite för oengagerad, lite för stum, en 8a"

*babbel babbel*
Jag är så trött på domare som inte kan dra på smilbanden och se tillvaron från den ljusa sidan istället för att enbart leta fel.

Tack så mycket! :)

Förstår mig inte på hur folk kan vara så negativ och vad sjutton tjänar dom på det, det som händer är att någon stackare kanske aldrig mer vågar sig ut på tävling. Usch! Poängen säger jag ingenting om, men framställningen var verkligen kass. Om man ogillar en häst så mkt borde man ju klara av att iaf säga : "Fint visad, visar stort förtroende, väl förberedd..." Eller åtminstånde uttrycka sig "för dagen...." Det låter inte lika illa. ;) Men hey, jag är inte den som dömmer. Det som känns förskräckligt är om någon stackars ponnyryttare (läs: barn) råkar ut får sånna här vidriga kommentarer. Jag menar, det ligger faktiskt massor med träning och förberedelser bakom detta.

Det var som att dom hånade oss som visade våra fina hästar...

Kramkram :)

kl

Imorgon blir det premiär i nya dressyrsadeln, bara den passar vill säga =).

Annars går det sådär med ridningen, några steg fram och några bak, skall börja hoppa henne lite så smått igen, har ju endast hoppat små hinder men nu känns det som är redo för större uppgifter, hon börjar även växa ikapp bakdelen med framdelen så hon är inte så framåtstupad längre.

KL
Ny i tråden:)
Min 05:
* Kan lastas och köras av en person, men jag har tränat STENHÅRT, en dag släppte det, och därefter har det gått kanon.
* Rids ut ensam, helt trafiksäker.
* Alla gångarter, cavaletti, galopp över sockerbitar 4-5 galoppsprång, någon enklare krysserie.

Men vi har haft problem på vägen.. Med denna hästen verkar det som att det ska bråkas ordentligt i en period om saker, men en dag försvinner det, poff. Hon har tramsat med lastning, uppsittning och nu senast att helt plötsligt bli livrädd för grästussar i paddockkanten:D
Men Äntligen känns det som att vi är på rätt köl igen, och kan fortsätta komma vidare. De senaste månaderna har det enbart handlat om att på rätt sätt visa vem som bestämmer, och få mig att inse att man kan sätta gränser utan att vara en elak människa, så det var en nyttig läxa för mig med. Har en tendens att vara för snäll, vilket vissa hästar utnyttjar mer än andra:devil:

Nu är jag inte helt på det klara var jag ska fortsätta, så om ni har lite bra tips så mottages de tacksamt! Känns som att jag emellanåt fastnar i samma mönster, serpentin, volt, cavaletti, åtta..... Jag är rädd för att hästen ska bli uttråkad, men samtidigt är hon ju bara 4 och man kan väl inte börja kräva för mycket. (mesen har talat igen.....)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
24 941
Senast: Asko
·
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 672
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 044
Senast: mackan
·
J
Träning Jag köpte en ny häst i september -11, han är jättemysig och världens snällaste att hålla på med. Han är en 9årig halvblodsvalack. Han är...
Svar
13
· Visningar
10 245
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama