Hur går det för era -05'or #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Ikväll har jag hoppat Cesar lite. Ställde upp en komb. med räcke in och oxer ut och 2 galoppsprång mellan, och han var super positiv, han har verkligen blivit stadigare i hoppningen, förut kunde han vingla lite, tveka lite, överhoppa sej något ofantligt, men nu är det mycket bättre med det, han känns väldigt säker och bra, på slutet var räcket 70cm, och oxern 95cm, och han behöver fortfarande bara "kliva över" hindren.

Haha fick dock liten knäpp i början av ridpasset, då hans "flickvän" var i ridhuset, dom är totalförälskade i varandra, och Cesar ville visa upp sej, vilket var trevligt för han fick fram ett väldigt steg, men sedan skulle hon gå ut ganska på en gång när vi hade börjat rida, och då blev han väldigt spänd, och höll på och fjantade sej, det var på vippen att han började bocka en gång, men det redde vi ut, så var det bra med det. Resten av ridpasset var han väldigt fin.

Tror även att det var en liten överladdning, då han har fått kraft sport, för att få lite mer ork, det stod att det skulle ge energi på rätt sätt, men Cesar fick nog lite för mycket energi endå, så nu har jag tagit bort den igen.

Supergrattis till de fina resultaten! 9-9 är inte fy skam ;)

Usch vad jag blir ridsugen när jag läser om era träningar o tävlingar!! Hur ska jag kunna hålla mig?!?! :D

det är svårt... de flesta håller sina hästar för sig själva här uppe o vill inte låta nån annan rida; eller så anlitar man helt enkelt den man känner sen innan eller som man sett rida på tävlingar etc. O jag är nog rätt anonym i det sammanhanget o har inte så mkt kontakter här i krokarna då mitt hästliv inte tog fart förrän jag flyttade till Sundsvall ;)

Igår red jag igen och fröken stod helt stilla vid uppsittningen!!! :D När vi ridit en stund blev Brixie som galen, hon stampade med framhovarna och gick ner på knä för att klia sig mot benet (matte vart verkligen i nedförsbacke och tänkte att nu måste jag kasta mig av annars lägger hon sig och rullar med mig på, och min nya sadel, herregud va man hinner tänka mycket på kort tid).... öronen stod rätt ut åt sidorna och hon va helt paralyserad.

Fick henne iaf att resa sig upp och red framåt en bit men hon fortsatte stampa och frusta så jag satt av och kliade henne på benet och kollade hoven men inget där.... jag satt upp igen, i skogen utan problem :D sen red vi vidare utan några som helst problem...man kan ju undra vad det var som hände??? Hon har i 2 dagar tidigare visat mig sitt ben genom att klia och slicka på det när jag kommer men det finns inget där :confused:

kan det vara en älgloppa mån tro? är det någon som har erfarenhet av såna?

Min gör likadant ibland när han har tömkörningsjorden på sig och vi har tillslut kommit fram till att det är en liten form av sadeltvång. Han vill också klia sig på benet, typ armbågen, och så stampar han i marken. Kom fram till att det är när stropparna irriterad hans armbågar om de inte är väl instoppade i jorden. Rider du med dressyrsadel?

Han visar det dock aldrig med sadel på.

Ja jag hade också den tanken men hon ville klia sig nere vid kotan... jag rider i dressyrsadel. Jag fick känslan av att hon blev biten av nåt eller nåt som va i hennes öra!?!? Nu kan jag inte rida på ett tag heller :( Nova är i sån växtperiod så hovis som va hit idag tyckte att vi ska ta det lugnt och låta dom gå i lite mindre hage. Novas hovar växer dåligt och slits fort, så dom får gå hemma vid huset istället för på bete. Hon är super rak i kotoran....

Precis som uppsittningen har börjat funka då ska det bli paus igen...:cry:

Neej vad tråkigt :(
Men du, håll till i hagen o träna uppsittningar iaf! Räcker ju med att hoppa upp o skritta några varv i hagen och sen sadla av igen, så ni inte behöver göra avbräck på den biten! vore ju synd att behöva sluta när det precis börjar släppa!

Athena - hon har bara en egen ;) De andra betalar dyra pengar för att Cilla ska rida dem ;)

Kunde tro det! :grin:

Idag ska jag RIDA lektion för Eva och filmkameran ska med! Nu är det upp till bevis ;) Kan dock inte bestämma vilken sadel jag ska ha. Med all lättridning är det fortf. lättare i hoppsadeln. Samtidigt känns det dumt att ta den om jag nu ska rida dressyr. Dagen I-landsproblem!

Hur går det förresten för Werze och hennes häst!? Någon som hört nått?

Jag röstar för dressyrsadel!
Du kan ju alltid korta ett hål för att rida lätt lite stadigare, men man sitter otroligt mkt bättre i en dressyrsadel när man ska trimma! Jag tycker att man så lätt hamnar i lite stolsits i hoppsadlar o är som bäst när man står upp i stigbyglarna *konstigt va?!* hahaha

Längtar efter film på er snyggingar!

Det blev dressyrsadeln. Och jag satt ner nästan hela passet. Mycket rakt spår så det var ingen fara.
Däremot är jag inte så nöjd med dagens träning. Nu var det ifs första dressyrpasset på hela sommaren så man ska väl inte vara så kinkig. Han ville absolut inte ta vänster sida i höger varv. Kontentan blir att jag styr inåt när vi kommer till hörnan och då förböjer han hela halsen. Tar jag vänster tygel så hamnar den högt upp och nästan över manken. Så jag fick öva öva öva på att rida med enbart ytter hand och ytter skänkel. Det lossnade lite lite men är långt kvar. Vänstervarvet däremot e superlätt att rida i. Man känner sig som sämsta ryttare i världshistorien men jag antar att man får se det som ett steg på vägen att bli bättre. Igår var vi ju sämre än idag, om man ser det så...

Så nu ska jag öva på 90 graders högersvängar för enbart ytterhjälperna så det visslar om det!!

Jag får som du säger öva på uppsittningarna så länge.... hoppas Nova stannar lite i växten och hinner ikapp. Annars måste det göras något åt hovarna, plastning eller nåt :(

Kan iof vara bra för Brixie att öva på att stå still, får se det från den positiva sidan även om det känns svårt nu...

Här händer det grejer för oss just nu. Oj oj oj vad det lossnar för oss och det är så roligt :laugh: helt fantastisk känsla just nu och jag svävar på moln.
Har ju hänt en del, med framförallt min ridning och jag har hittat fler knappar och lyckats få honom till bättre arbete än innan. :) Och nu allt eftersom så ju mer muskler han har suttit så lossnar det bara mer och mer och det är kul! Syns på hela hästen att han verkligen kommer till rätt arbete nu då han har biffat på sig en hel del.

Här kommer en bildbomb från dagens dressyrpass ute på lite olika stället på vår gård.
DSC_0151-Kopia.jpg

DSC_0104-Kopia.jpg

http://i301.photobucket.com/albums/nn70/midskogsdurito/DSC_0122.jpg

DSC_0192.jpg

DSC_0220-Kopia.jpg

Perfekta stället för serpentiner och lösgörande arbete
DSC_0252.jpg

DSC_0241-Kopia.jpg

ååå, ni är jättefina:love: Men är det så att sadeln är lite liten för dig? Du ser ut att hamna på bakvalvet lite?
På tal om sadlar så borde jag stå med dumstrut i ett hörn i dag. Betalade en Prestige hoppsadel in på ett konto och inser nu att säljaren har blåst mig!! det kommer aldrig att komma någon sadel :mad:
Imorgon blir det bankbesök o polisanmälan. Sååå ledsamt att man inte kan lita på folk...

Tack :) Jo lite liten är den men inte farligt egentligen.. Det är snarare så att jag inte kommer ner i den som jag ska pga knästöden. Mina korta ben, speciellt mellan höft-knä gör att jag aldrig passar i dressyrsadlarna. mina knän hamnar liksom ovanför knästöden och inte "nedanför" där dom ska hamna. och då går det ju inte att komma ner i sadeln ordentligt :(

när han har växt klart ska jag investera i en sadel som passar mig optimalt med. Nu är det snart dags att ta bort padden också.

förrestan fan vad tråkigt med bedrägeriet :( jag skulle nog aldrig våga betala i förskott efter allt man har hört och läst. Har gjort det en gång för länge sen men då handlade det inte om en dyr sadel.

läste på din blogg att du hade kontonumret det är ju en bra bit på vägen för polisanmälan iallafall!

Jättefina är ni! Det syns verkligen vilken skillnad det är på form och fason nu, nu har han en ärlig form och bra påskjut där bak (mer bjudning gissar jag :) ) Det är en otroligt häftig känsla att sitta där och känna att allt bara klaffar mer och mer för varje pass! Jag minns när jag skulle börja korta o länga brosus steglängd, o från att ha tjafsat emot lite så till nästa pass trillade poletten ned och det räckte med att jag bara spände magmusklerna så kortade han sig och sen när jag tänkte "fram" så ökade han :love: Och när man får dem så där mjuka och följsamma så det känns som att ha smör i tyglarna - jag bara ryser när man får den känslan! Framförallt på sin egenhändigt inridna häst!
(fick lite brosussaknan nu känner jag...)

Athena Avalon - det var ju ett tag sen ni trimmade så självklart är ni lite ringrostiga och han har säkert blivit stelare under vilan. Det brukar släppa rätt snabbt bara man ser till att vara konsekvent varje ridpass, även ute, att lossa dem.
Kul att få börja sitta ned! Det ger ju så mycket mer ridning! :bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
24 941
Senast: Asko
·
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 672
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 044
Senast: mackan
·
J
Träning Jag köpte en ny häst i september -11, han är jättemysig och världens snällaste att hålla på med. Han är en 9årig halvblodsvalack. Han är...
Svar
13
· Visningar
10 245
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama