Hur går det för era -05'or #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Rid ut och gör övningarna på grusvägarna, sitt inte och harva på samma sak 100 gr utan byta övning ofta, skritta en stund och börja om igen, avsluta med en skrittur ut i skogen.

Vissa pass skrittar jag 70%, gör skänkelvikning, sluta och öppna eller vi håller på att lära oss, göra halt utan att gå direkt efter, behöver du träna uppsittning så gör det även om det tar dig hela passet, ta sedan en skrittur ut som belöning.

Lycka till och välkommen till tråden!!:laugh:

hjälp vad fin han ser ut! Känns som att min lilla Decibells utveckling bleknade en smula när jag fick se dina bilder på hur fin dörren blivit;)

kul att du tycker att han blivit fin :laugh:
man blir ju lätt hemmablind men nu tycker jag verkligen det syns att han har förändrats en hel del :laugh:

säg inte så om decibell! ni har ju kommit lång väg, titta bara på hur klockren hon är i hoppnignen, hur lätt hon är att åka iväg med osv. hon är ju jättefin :d:bow:

tänk också på att de bara är 4 år ;)
lätt att man vill gör så mycket att de ska kunna så mycket, men som sagt de är bara 4 år. ;):laugh:

såklart jag gör!
jag skrev väl ingenstans att jag skyndar på? ;)

vi tar det väldigt lugnt om man jämför med många :) !

*kl*

JAG FICK LOSS VÄNSTERSIDAN! :bump::bump:

Vi har nu övat mkt vända för ytterskänkeln åt höger. Nu när han väl vänder varje gång så började jag försöka lossa honom så han ställde till höger. Var som att dra i en murad vägg till en början, så jag gjorde anni's berömda miniserpentiner över stubben sådär en 3 gånger fram och tillbaka, allt i skritt. Sedan fick jag fram honom i en fin form i trav i det lätta varvet och gick på volt där ett tag. Han tog bra stöd i ytter och den funkade bra som gas/broms. Sedan vände jag över i det svåra varvet och vips så gick han precis där han skulle och jag hade ingenting i handen längre för ryggen for upp och hela hästen bar sig själv. Jag fick bara njuta i 1 varv sedan röt Sandra åt mig att sluta! (tur hon var med). Men jag lyckades och det kändes så himla härligt :)

Så nu har jag lite bättre självförtroende igen och på måndag ska vi lossa lite igen. Han vilar ju på söndagar. Hoppas på att det lossar lite snabbare då.

knapplån

Idag har jag hämtat hem nya hästen!!
Gick ur transporten som en klocka, inget spanande inget stirr. Lagom förvånad blev jag!
Tills vi kom in i stallet där hans 2 nya rumskamrater stog och väntade, då blev det
bevisat att det ÄR en hingst jag har köpt ;)

Snorren kom fram och ser sådär lagom trevligt ut på foton

Bilder:

10726_156651055861_563910861_4020193_7071677_n.jpg

Stog och väntade på att jag och hans matte skulle skriva färdigt kontraktet

10726_156651065861_563910861_4020195_5125507_n.jpg

Uppvisning när vi går in i nya stallet

10726_156651075861_563910861_4020196_8143462_n.jpg

Party, här ska det springas, ignorera snorren här :grin:

10726_156683290861_563910861_4020821_5254425_n.jpg

Galopp

Bildbomb... sorry

ignorera mig som ser ut som tusan. Skyller dock på urdåligt väder
när vi kopplade på släpet och sedan suttit i 6 timmar i bilen :p

Dunder är tänkt att bli mest dressyrhäst, klass beroende på oss båda. Sen har jag lite hopphjälp
från annat håll då det inte är min starka sida! :)

Mia

tack! Tror detta kommer bli en suuupersnygging!
Det var verkligen kärlek vid första ögonkastet och nu är han min :D

lite fler bilder
Vacker
10430_157461401141_652526141_4046449_6203504_n.jpg

Visar upp (hela) sig :o
10430_157461391141_652526141_4046447_423096_n.jpg

han har ingen stam.
Står som korsning av halvblodstyp.

Jadu, hjälmen ligger kvar i min garderob här hemma ;)
Där gör den lagom nytta. Men sen hade jag nog inte ens tänkt på o ha den på även om den legat i stallet.
Brukar inte ha hjälm på när jag släpper ut hästar i hagen, dumt kanske men har nog aldrig sett
någon som gör det. Dock är den på vid tex longering av unghästar...

mia

Min mammas vän fick hela näsan krossad på det viset, så man ska nog vara lite mer försiktig, jag fick mig en tankeställare kan jag säga:crazy:

Jo, absolut! Det är inte så jag menar heller, olyckor händer, både vid oförsiktighet
och efter alla konstens regler!
Men givetvis bör man ju skydda sig så gott man kan för att slippa onödiga olyckor.

Hjälmen ska med imorgon i alla fall

iofs hade ju inte en hjälm hjälpt mycket på hennes näsa, men om sparken hade tagit högre upp så hade det varit mindre kul. Jag är ganska oförsiktig av mig, tror man blir mer och mer oförsiktig ju längre man håller på, så man får passa sig så att saker inte bara går av gammal vana.

Jag skuttar in lite i tråden nu :) Köpte en valack i april som var riden i 6veckor. Fick stå i nästan 4månader när han kom till mig pga växtvärk. Men nu har vi kommit igång och ridigt sedan i augusti.

Gjort framsteg i skritten som innan var seg, men nu går han på fint. Och han har även blivigt mindre tittig på "obetydliga småsaker". Vattenpölar är en sak som behöver övas vidare på, innan stegrade han men nu tar han istället ett jätte skutt över ;) att det kan vara så SVÅRT att sätta hovarna i dessa totalt ofarliga vattenpölar :rofl:

Idag fick Grotte sig en genomkörare i paddocken.
Skritten och traven gick jättebra, och döm om min förvåning när Hanna gav galoppskänkel så gick han upp i så fin galopp så. :p
Höger varv gick jättebra, då höll han sig längs spåret och orkade hålla hela sidan. Vänster varv gick lite sämre, där fick Hanna vara på honom mer och han saktade ner till trav och försökte bryta in i banan, men på slutet gick det bättre där med.
Så nu börjar det lossna i alla fall och nu kör vi ridning 4 ggr/vecka och ska lägga in mycket trav och galopp.
Ska försöka filma lite och lägga in så får vi se om det blivit någon skillnad på denna korta tid.

Du ser, miniserpentiner är GULD! :D Roligt att du fick igenom honom och fick den där underbart ljuva känslan av mjukhet o bärighet! Du är DUKTIG Charlotta!! :banana:

Måste ju bara säga... Nu är Hon hemma!!

L´amour!

Liten fuxtjej, världens coolaste lilla brutta och übersöt såklart ;)

Stod som ett ljus hela 45 mil hem, lade sig inte en enda gång, inte nått stressad eller upprörd. Åt hö, drack o gjorde sina behov under första natten i boxen.
Ut i hagen på morgonen, inte ett dugg rädd när matte försökte skrämma henne för eltråden :grin: Så den kröp hon snabbt under :cool: när jag lämnade henne.... Gick tom fram till den superarga vrålskällande och hoppade jämthunden och undrade vad han pysslade med, stod på 4 meter m öronen framåt å bara kikade på honom! Brosus o Zingo var livrädda för den hunden! Men inte hon inte... hahaha, har väl inte vett ännu :D

Jag fick springa runt som en toka o sätta ström (har inte haft det på betet...) och lyckades få henne att nosa på tråden så sen stannade hon kvar där inne...

Zingo var tyvärr rätt hård på henne under gårdagen, han passar väl på nu- som alltid varit hunsad.
Inatt var hon väldigt orolig så jag trodde hon åkte på kolik men jag var ute o gick m henne o inga konstigheter. Tror att det berodde på övertrötthet för sen däckade hon rejält i spånet. Har sovit i hagen idag oxå flera gånger. :love:

Nä nu ska jag inte sno tråden mera med lovord över min 09a! Sorry!

Jo mer mer!! Man hör ju redan att det är en riktigt liten rödluva du fått! Det krävs mer än en liten hund för att skrämma dem :D

När får vi se bilder på henne? Åh, jag blir lite nostalgisk. De är så sööööta när de är så där pluttiga ju!

Ja, det kändes verkligen skönt att få loss det, så imorgon ska vi på det igen och då ska vi börja med miniserpentiner såklart!

Idag blev det lite "lek" på åkern. Blev positivt överasad att han inte höll på att krångla med galoppfattningarna utan fattade rätt galopp, skönt att han bestämt sig för att äntligen bli sammarbetsvillig :D Här kommer lite bilder:

img_3311_52111277.jpg

img_3322_52111519.jpg

img_3327_52112019.jpg

img_3331_52112733.jpg

img_3352_52113934.jpg

img_3353_52114123.jpg

kl

Idag har vi filmat och vad skall man säga, herregud som jag rider.

Armarna flaxar, huvudet på henne går som en elvisp, problemet är att jag vet att jag grejar för mycket och försöker hålla stilla men det blir väl maniskt skulle jag tro:D

Jag hänger ut mig själv, gärna konstruktiv kritik tas emot tacksamt!!:bow:

FILMEN

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
24 941
Senast: Asko
·
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 672
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 044
Senast: mackan
·
J
Träning Jag köpte en ny häst i september -11, han är jättemysig och världens snällaste att hålla på med. Han är en 9årig halvblodsvalack. Han är...
Svar
13
· Visningar
10 245
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama