Hur går det för era -05'or #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Låter lite mystiskt att han då ska vara så seg? Kanske ett blodprov skulle sitta på sin plats? Bara för att utesluta ev infektioner osv. En vän har en unghäst som kändes loj - inte alls extremt men bara lite allmänt i ridningen, åt som vanligt o var som vanligt, av en ren slump tog de blodprov o det visade sig att han hade dålig syresättning o infektion.

Matolja har jag själv inte märkt nån skillnad i energi hos hästen mer än att hullet o pälsen blir bättre, har inte känt någon skillnad i framåtbjudning. Men det är ju billigt o lätt att testa :) mer havre?

Håller med anni.. kolla blodvärdena. Min skrutt var också seg och 'ovillig' en period. Det visade sig att hans värden inte alls var bra. Tydliga tecken på att han hade haft en infektion av något slag.
Det enda jag märkte var hans slöhet och en något förhöjd temp. Omkring 38.0-38.2 hela tiden.
Nu är han nere i normal-temp igen och värdena helt perfekta!

Han blev inte grå iaf :p blank och fin och ungefär samma färg. En tjej i stallet klippte honom och hon har en maskin som är lika liten som en trimmer men har en batteridriven motor som hon har separat i ett bälte runt midjan. Det gör att den är lika stark som en stor maskin. Visste inte att det fanns men den var superbra så den hade vi i ansiktet me!
Kvalitén är 15:e eller 16:e :laugh:

söt häst!

Jag skulle vilja att du
*rätar på dig massor! (mkt framvikt o du tappar ridning)
*kortar tyglarna, de glappar väldigt = inget bra stöd för hästen. Hellre kortare tyglar o ett mjukt inramande stöd än glappande som gör hästen orolig.
* får upp din egen blick för att hjälpa hästen att gå rakt/se linjerna, nu blir det vingel vingel
* rida mer framåt, hästen dör över bommarna

Men tittar man på de andra hästarna så har de alla liknande bekymmer; långa glappande tyglar o lite för mkt undertempo; det borde tränaren säga till om :)

Mina vänner har en 05:a som tappat framåtbjudningen helt på sistone. Hon var halt bak i kotorna. Halt ena bak och överansträngd (till följd av hältan) på andra bak. Så det är nog värt att kolla upp det med veterinär.

Jag är ganska säker på att han inte är halt/dålig i benen eftersom han nästan nyligen gick igenom veterinär besiktningen.

Dock ska jag nog ta ett blodprov på honom, kan ju inte skada! Ska även prata lite med min hopptränare ikväll och se vad han säger, han är duktig på unghästar :)

tack annars för alla tips o de! ska verkligen testa allt !

hästen ser lugn ut med tanke på att du rider med andra hästar! Trevlig!

Du borde
*räta på dej! upp, upp, upp! ha en bättre hållning!
*titta framåt, så att du inte vinglar till och ni tappar focus över cavaletti serien!
* Korta tyglarna en bra bit, för när man sitter på halvlånga tyglar så i var enda steg så får hästen ett ryck i munnen.
*driv på och håll ett friskt tempo, så att hästen inte dör över bommarna!

jag red ett tag och tittade ner vilket medförde att hela jag blev sne,jag glappade även på ytterhjälperna, min häst var vansinnig på mig och han kastade sig utåt så att jag flög av. inte roligt men det var riktigt lärorikt!!
Red lektion för min tränare nu förra veckan och hon sa att det var enorm skillnad! jag hade rätat upp mig satt inte å tittade ner mot innerbogen, vilket resulterade i att jag faktiskt red mycket bättre!!

du verkar ha "turen" som har en snäll häst som inte kastar av, men jag vill lova att det var den nyttigaste läxan för mej!

Hur stor är hästen?

Tack för tipsen, det är precis så jag upplever mina brister också, om man får skylla på något :angel: så var det första gången jag red i den gruppen och jag var nervööös...så jag hoppas att det är lite bättre i vanliga fall :)

Vi har också haft en väldig massa problem, (åkt av x antal gånger :o) men det har äntligen börjat lösa sig och hon lyssnar på mig, vilket var vårt första mål, nu kanske man ska damma av sin ridning lite också :o

Hon är 158 stolta cm, någon som vågar gissa ras?

vilken tur att du tog det på rätt sätt! ;) var lite orolig att du skulle bli ledsen eller arg.
ja då är det bara att förtsätta så ska du se att allt faller på plats eftersom!

är så dålig på att gissa raser, men gissar att det är kallblod i henne.

Det är alltid bra med kritik ;)

Helt rätt att det är kallblod i henne (50%)

29064520.jpg

Idag red Hanna Grotte igen och jädrar vad bra han går nu.
Galoppen kommer mer och mer och traven ser jättefin ut.
Det är så skönt att det äntligen börjar lossna...

Idag hade vi träning och det var verkligen lärorikt! Kände att jag verkligen hade en mening med varje rörelse jag gjorde. Övade massor på att han inte ska klättra upp på väggen i höger varvet och skita i mina yttrhjälper. Efter att han surat ihop lite när det blev jobbigt fick vi till slut trava i det lätta varvet och vilken form! SÅ härlig att sitta i. Fick byta varv mitt över ridbanan och han tog vänster, ställde fint igenom och travade på. Då var jag nöjd kan ni tro! :D Eva sa att när han väl kom ner och bar sig så gick han i en form som är lite överkurs för unghäst.

Hon sa också att han är så fin och har så trevlig gång så detta ska vi ta oss igenom ordentligt med en gång. Och tänk så bra det gick på bara 1 timme! Hon tyckte också att det skulle bli roligt att ha oss varje vecka eftersom det är en unghäst, så hon fick vara med från början. Kul!

I morgon ska han få vila och lastträna lite bara. Red förresten på remont idag, kändes som han trivdes med det så kör nog det ett tag framöver.

anni, du hade rätt. Det gick faktiskt jättebra!

Senast ändrad:

ok, halvblod/kallblod då? vad är det för sorts kallblod? jhag gillar kallblod!! och korsningar brukar ju inte vara mindre trevliga! :)

KL.

Blev lite dressyr i ridhuset idag, blev lite träning på galoppomyten. Gick väldigt bra så är stolt över min lilla pålle :)

img_3549_52427542.jpg

Fler bilder finns här: KLICKA!!

kl

Idag har vi filmat och vad skall man säga, herregud som jag rider.

Armarna flaxar, huvudet på henne går som en elvisp, problemet är att jag vet att jag grejar för mycket och försöker hålla stilla men det blir väl maniskt skulle jag tro:D

Jag hänger ut mig själv, gärna konstruktiv kritik tas emot tacksamt!!:bow:

FILMEN

Ursäkta men måste bara få skriva vad jag tycker.
Varför rycker du henne så mycket i munnen?
Man ser innerhanden gör kraftiga ryck i tygeln bakåt neråt mot låret ett flertal gånger. Och i samband med din lättridning rör du innertyglen fram och tillbaka i samma takt som du rider lätt. Jag själv kallar inte det för något ledande tygeltag som man kan få behöva hjälpa dessa unga hästar med ibland, det där kallar jag för en "mild" sågning ner på tygeln.
Jag tycker att du skulle korta tyglarna en aning och rida med mer stilla händer och försöka jobba mer med sätet. då får du inte heller så obalanserad lättridning.
Vill inte vara elak men man måste ju få uttrycka sig ibland och du ville ha konstruktiv kritik...

Varför jag rycker henne i munnen? Jag vet inte, kanske för att jag sitter obalanserat i dressyrsadeln som jag rider i för 2:a gången? Kanske för att jag har för långa tyglar och som anni0001 sa att jag får cykelstyre och jag grejar för mycket med händerna?

Frågorna är många och svaren få.

Jag kan och ska bättra mig därför finns filmen, för att jag skall se hur hon rör sig och sedan hur jag rider.

Om du tycker att jag sågar min häst och rycker kraftiga tygeltag, det är upp till dig, jag sågar inte ner min häst på tygeln, det behövs inte hon går där självmant.

Jag vill heller inte vara elak men det där kallar jag inte konstruktiv kritik :smirk:.... Att påstå att någon rycker kraftigt i tyglarna och sågar ned sin häst i form är inte speciellt konstruktivt.

Ryttaren rider med handen i magen/låren pga för långa tyglar, hon har för brett mellan händerna och de ledande tygeltagen (som faktist går ut från kroppen när man kollar på filmen men de är alldeles för långt bak och alldeles för yviga rörelser pga de långa tyglarna) men jag har inte sett en enda sekvens där hon rycker kraftigt eller sågar i sin häst.

Visst har ryttaren en lite orolig hand, men jag ser nästan hellre en ryttare som grejar lite med sina händer än en som sitter som gjuten och håller exakt samma statiska stöd till hästens mun. att händerna följer med i takten för lättridningen ser jag heller inte som några allvarligt blodiga brister, sådant kommer av sig själv när ryttaren finner balansen. Hästen ser ju väldigt stadig och fin ut i sin form och arbetar bra genom sin kropp så att den skulle vara "nedsågad" i sin form tror jag inte ett dugg på.

Kan dessutom erkänna att min fd unghäst var man tvunget till att leda ganska rejält och röra på bettet en hel del för att han inte skulle fastna och hänga sig i tyglarna. Min tränare ropar alltid "rör på bettet!" och det finns ju en anledning. Ett statiskt tygeltag som inte varierar sig gör hästen stum.

jag visste väl det ;) Synd att du inte fick nån filmare med dej! hade varit häftigt att se!

Mmm! Men då kan jag ge mig tusan på att det inte gått bra ;)

Jag började att göra lite serpentiner och sedan fick han jogga igång på lång tygel. Sedan plockade jag upp honom mer och mer. Sedan jobbade vi supermkt skritt i högervarvet och att jag måste rakställa innan jag ställer och kommer ut mot spåret igen. Då lossnade han mer och mer. Men att försöka trava en halvsur jättelångis när han bestämt att han inte vill för det är svårt, det är inte det lättaste! Eva ville att han skulle sätta baken under sig och komma igång bakifrån. Det var apsvårt men till sist så gick det :)

På lördag ska de filmas iallafall!

Allt går bara man vill! Jag vet ju att ni KAN, ni kunde ju innan betet :) Väntar med spänning på lördagsfilmen :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
24 941
Senast: Asko
·
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 672
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 044
Senast: mackan
·
J
Träning Jag köpte en ny häst i september -11, han är jättemysig och världens snällaste att hålla på med. Han är en 9årig halvblodsvalack. Han är...
Svar
13
· Visningar
10 245
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama