Hur går det för era -05'or #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Ja, det ska faktiskt bli superkul! Speciellt om vi kan vara ute på gräsbanan. Har redan fixat kameraman!

*kl*

Vad kul att det är så många inlägg, foton och filmer!
Alla verkar vara på gång!

Vi är, fortfarande, litegrann efter de flesta och håller fortfarande på med grundridning.
Allt går jättebra så det känns faktiskt helt lugnt att ligga här i bak-vattnet och invänta en våg så vi kan surfa ikapp de andra snart! :D
Skämt åsido, om 2-3 år lär inte skillnaden märkas så mycket.
Vi missade ju både 3-årstest och kvalitets, men jag hoppas fortfarande att en vinters utbildning till gör att vi kan få tävlingsdebutera nästa år!

Jag har en liten film från förra helgen här:
http://www.youtube.com/watch?v=GPBOq68jJjM

Betoningen ligger nog på "liten", den är ganska kort...
Jag hade jäklats med kameran och programmet (nytt för mig) så länge att jag nästan var utan batterier i kameran så det bidde bara ett litet klipp i trav på oss.

Appropå någon diskussion om en rörlig hand kan ni ju kolla in den här filmen; ryttaren (dvs jag ;)) har mycket svårt att sitta stilla på den i och för sig mycket mjuka, men så himla rörliga hästen... Och visst rör sig handen när man inte lyckas få kroppen att vara stilla...
Det blir nog bättre med ökad styrka och mer ridning!

Tycker inte alls det ser hemskt ut...Jättetrevlig häst!

Är det bara jag som har överseende med att ryttaren rör sig i sadeln/händer osv? Så länge man inte studsar så man stör hästen eller rör händerna så pass så man rycker den i munnen så ser jag inga konstigheter i att röra sig. Armarna sitter ju fast i axlarna, som sitter fast i kroppen o det lär bli sjukt svårt att sitta helt blickstill på en rörlig häst. Men visst skulle du kunna komma ned i sadeln en bit till ;)

O Självklart ska man sträva efter att ha en stilla hand, men det är nog inte många GP-ryttare som kan sitta ett helt pass med händerna i exakt samma position heller ;)
Blir det inte konstigare om man är helt stilla/stum eftersom hela hästen oxå rör sig?

Bara funderar lite halvflummigt så här innan lunch :angel:

Jättetrevlig ridning (igen)!

Lite uppdatering från oss...Welvette sköter sig fortfarande ute hos Olof (han undrar nog om jag inte överdrivit en aning), men så var det ju på förra stället också. Det verkar vara hennes strategi att ligga lågt den första tiden på nya ställen:D. Imorgon åker jag ut och hälsar på henne. Ska försöka fota lite i alla fall (om jag får).

Förresten, idag är första dagen med BREDBAND i mitt nya hus:bow:. Är sååå lycklig för att kunna följa den här tråden igen!

Vad roligt! Håller tummarna för att det fortsätter likadant nu då :)
Hälsa honom från Avalon.

Ok! det låter jättte bra ju!

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker inte du är för rörlig i handen.... tycker bara att du har otroligt fina gummiband i dina armar!!! Precis som man ska ha!

knapplån..hoppar in i eran tråd. är lite nyfiken på hur era hästar va mellan ålder 3-4 år. Har dom haft några riktiga jobbiga trotsperioder motionsmässigt sätt? Vad har dom gjort då?

knapplån..hoppar in i eran tråd. är lite nyfiken på hur era hästar va mellan ålder 3-4 år. Har dom haft några riktiga jobbiga trotsperioder motionsmässigt sätt? Vad har dom gjort då?

Nej, inte min, men det är en valack och det kanske påverkar. Han var lite vild som 3-åring, bara.

Jag håller absolut med om att det måste finnas en rörlighet i sitsen för att hästen ska kunna röra på sig på ett bra sätt...
Men på unghästar som är lite obalanserade är det ibland lite väl mycket rörelse på ryttaren så att säga! ;)

Ska jag tala om mig själv är höfterna och överlivet faktiskt inte så tokigt, jag rör mig i sadeln men studsar inte runt (ingen luft mellan mig och hästen), däremot måste skänkeln vridas om och ligga intill hästen = mindre rörelse på skänklar och rullande på låren = kommer se mer estetiskt ut! :D
Fast det kommer ge sig, ju mer jag får chansen att rida och ju starkare hästen blir ju mer sammanspelta kommer vi vara!

Sedan är det ju lite olika på hästar; min är ju stark och rätt stabil, så hon tål lite mer rörelse från ryttaren medan mitt fullblodssto kräver mycket mer exakthet i sitsen!

Det är svårt att rida helt enkelt, och man kan bara göra så gott man kan och hela tiden vara snäll med hästen!

(Jag rider lätt rätt mycket på min, bara för att se till att inte störa henne i ryggen i onödan. Det är så lätt att de lär sig låsa ryggen och tappa sambandet om man studsar runt för mycket på dem, och det är svårt att jobba bort!)

Vad kul att det går bra med W hos OS! :bow:

Tack snälla du! :o
Som vanligt ser man själv bara allt som inte är så bra.. :angel:

Jag tycker inte du är för rörlig i handen.... tycker bara att du har otroligt fina gummiband i dina armar!!! Precis som man ska ha!

Tack-tack! :bow:

Vad glad jag blir!
Jag har jobbat massor med min hand för att få bort ovanan att ta tygeltag med handen eller snarare handleden och istället använda en fjädrande arm för tygeltaget...
Kyra rekommenderar ju detta, och efter att ha tränat för en av hennes elever fick jag en aha-upplevelse om vilken skillnad det gjorde!
Fortfarande ramlar jag dit och vinklat handleden både bakåt och nedåt nu och då (varpå armen och handen låses) men lite bättre har det blivit och då är det ju bara att fortsätta på samma spår!

Min dam känner du ju till...

På henne har det varit lika bra att lägga ned istället för att kriga! ;)

Skämt åsido, hon har alltid fått lov att göra det jag säger men när någonting inte fungerar beror det ofta på tillväxt eller att de är trötta.
Ställ av, eller gör något annat, en vecka eller två och när man sedan börjar om så fungerar problem-området hur bra som helst!

Sedan är de ju piggare och busigare i perioder, nu när vädret blir kallare och mer blåsigt kan det bli lite mer flams men så är det ju oftast på äldre hästar också!

Min hade en liten period på hösten som treåring. Jag åkte väl av typ varannan gång vi red :p Dock slängde han aldrig av mig utan kastade sig lite åt sidorna så jag dippa. Kan nog skylla det lika mkt på min obalans efter ett riduppehåll på ett år ungefär. Nu har jag (peppar peppar tag i trä) inte åkt av sedan december.

Idag lasttränade vi och han klev rätt in på en gång med alla 4 fötterna! :bump: Upprepade proceduren några gånger och när han stod riktigt bra så satte jag mig längst fram vid skötardörren och matade honom med lite pellets ur en hink, så han fick sträcka ner näsan till mig (framåttänk istället för att ta upp huvudet och backa ut). Stod så typ 3-4 minuter och sedan backade JAG ut honom. Supernöjd var jag! Hade helt klart kunnat stänga om honom om jag velat men det kommer om ett tag. Ska öva lägga på bommen utan att han vill backa först.

det är det min börjat göra också, kasta sig åt sidorna...fast väldigt fort och avsluta med bock rätt upp i luften..eller ställa sig på bakbenen...både när man tömkör eller rider...eller ja..han rids ju nästan inget alls, men dom få gånger han blivit riden. (han är 06:a...men ville bara höra om era också hade såna perioder...) bläblä...bara o vänta ut som vanligt....

Min 05.a var kvick som tusan vid inridning och även efter det fram tills första vilan. Hon gjorde oväntade kast och var allmänt nervig, inte bara vid ridning utan även vid hantering från marken. Men vid igångsättning efter vilan så var hon en helt annan häst. Förmodligen hade hon smält allting då och hade sansat sig rent mentalt. Hon kan fortfarande vara lite kvick men inte i närheten av så vimsig som hon kunde vara innan. Så en lösning på ditt problem kan ju kanske vara att låta honom få helledigt från allt vad arbete heter och växa ikapp både i kropp och huvud. Dessutom har det väl varit ganska mycket för din häst nu med mycket växande (har för mig att han var vääldigt långbent! ;) ) och dessutom flytt från Tyskland i samband med nya signaler från en ny ägare med nya uppgifter. Så kanske behöver han bara mogna och smälta alla nya intryck?

Hur är det med din lilla Florencio-grabb tro??
Den där infektionen du pratade om i tidigare inlägg, hur blev ni av med den? Vad var det för värden som var konstiga? Min tös känns lite halvloj just nu, förmodligen beroende på fällning och växtperiod. Men kan inte låta bli att vara lite orolig. Tog ni bara vanligt blodprov?

jag rider han jättelite, men han tömkörs korta pass.
vet inte om jag vågar ställa av helt. Dom kommer ut vid 9 på morgon och in 15 på dagarna (är inhyrd) och han rör sig väldigt lite i hagen. Är rädd att han ska ladda ännu mera o bli för stillastående eller dra till ngn olat för att han blir rastlös....

(hade han varit ute från morgon till kväll så hade det kännts bättre o ställa av helt men tyvärr har vi inte hagar till det...)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
24 941
Senast: Asko
·
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 672
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 044
Senast: mackan
·
J
Träning Jag köpte en ny häst i september -11, han är jättemysig och världens snällaste att hålla på med. Han är en 9årig halvblodsvalack. Han är...
Svar
13
· Visningar
10 245
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama