Hur går det för era -05'or #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #7

KL*

hur mycket rider ni era 05or?

Jag försöker hålla mig till 4 dar i veckan, men det blir även 5 ibland, lite beroende på vad hon har gjort.

Frasse var lite småhängig tidigare i sommar, inget direkt att peka på, utan det var 'något'.
Blodproverna visade på dåliga värden och helt klart hade han haft någon form av infektion som var på väg att läka ut.
En av stallkompisarna tog in honom från sommarhagen en dag och tyckte att han betedde sig märkligt, som om han var lite -borta väck- typ.. och lade huvudet på sniskan lite.. det hela var märkligt och väldigt olustigt..
..det var då som jag tempade honom första gången och märkte att han ständigt låg lite i övertemp..
Vet kunde inte säga vad det berodde på (vi tog även prov för fästingburna sjukdomar, men dessa var negativa)
Lät honom vila helt några veckor över betet och nu verkar han ha repat sig. Vi har inte tagit nya prover men det behövdes inte om han inte var slö och trött fortfarande enligt vet. Temp är nere i det normala och han känns piggare och mycker mer framåt nu än i våras.
Jag har liiiiite misstankar om att det möjligen var hovarna som spökade redan då.

Pga hovarna har jag varit försiktig med ridningen. Max 2 ggr/v och då väldigt försiktigt. Vi fokuserar på körningen just nu och den verkar gå finemang.
=)

Film från första gången i maratonvagnen: :laugh:
http://www.youtube.com/watch?v=n58noXKMfv8

min han har testat en hel del nu den senaste tiden. Han var som du beskriver det, var väldigt kvick i vändningarna,hoppade åt sidan å sen bockade, eller stegrade och sen när han landade så flög han åt sidan :devil:, vilket gjorde att jag flög av.
Han testade/testar även i bland att vägra gå framåt, tar varken skänkel eller spö, hoppade vid ett tillfälle av då jag hade brottom hem för jag skulle iväg å det skulle jag inte gjort. Efter det har det varit lite problem att gå förbi, men nu jä*ra ger jag mej inte och nu har det faktiskt börjar att släppa.
Min fick ca 1 veckas vila och sen var vi på det igen, men då gick det grymt mycket bättre!! Red ut mycket och gjorde "roliga" saker, var ute i skog och mark och han fick verkligen arbeta!! när vi red på bana så red jag mycket bommar, serpentiner, volter och så vidare för att han inte skulle "hinna" hitta på dumheter! han är en häst som behöver tänka och arbeta!
så kämpa på, men verkar som om din har varit med om mycket det sista tiden så ställ av honom, eller rid i varje fall inte, gå ut å gå, lastträna, borsta bara, ha kul ihop!! för går det till den gränsen då det är jobbigt att åka till stallet så är det inte kul längre. utan ´gör något med hästen utan krav!

Bellis05: Jag rider 4dagar i rad typ en två dagar på bana/ en ex med longering/tömkörning och en ridning, och 2 dagar ut i skogen. verkar han trött så skrittar vi bara, sen oftast så vilar han 1dag och sen rids kanske 3 igen. har varit tvungen att rida så mycket annars har han varit odräglig vid ridning, bara flamsat runt, inte lyssnat, stirrat, låtsas bli rädd osv.
nu verkar han dock ganska så slö så nu ska jag dra ner lite, rida kanske 3 ledig 2. sen får man ju se lite hur han blir.

Åhh vad duktig han är! :love: Du också förstås, själv kan jag knappt tömköra, så jag föredrar att hålla mig i sadeln där jag iaf. tror att jag vet vad jag gör.. ;)

Ja det låter ju lite lurigt det där med värdena. Jag fick nämligen också för mig att det eventuellt kunde vara Borelia eller Erlichias men samtidigt så finns det ju tusen andra anledningar till att en 4-åring kan kännas lite matt. Flis har ju gått ganska intensivt fram tills championatet så hon kan ju vara lite allmänt trött i kombination med fällning och växtperiod. Just nu hittar vi därför bara på roliga saker och håller oss långt borta från dressyrarbete. Vill gärna skjuta upp vilan ett par veckor till, tills dess att vädret är lite sämre och ridmotivationen är lägre. Men känns hon inte bättre så måste vi ju givetvis undersöka saken ordentligt.

Ja det var så jag menade med att "komma ned" i sadeln, lite dålig att förklara mig ;) Du studsar ju inte runt men ser lite "spänd" ut :)

Och som sagt, dina händer har jag ingenting att säga till om :)

Tänk bara på att en ev infektion lätt kan bli värre vid ansträngning osv ;)

Jag skulle ha gett vila nu direkt. Inte för att vara elak eller stå med pekpinnen men ibland kanske man behöver bara släppa allting och låta de små liven vara även om man hade planerat att hålla igång lite längre :p
Det blir ju inga positiva erfarenheter framöver med ridningen om hon känns matt; vare sig för dig eller henne.

Ställ av en vecka nu - är hon fortfarande matt sen så ta ett blodprov.

Men det kanske bara är vid dressyrarbetet hon känns matt? :) Då kan det ju vara bara huvudet som är lite trött och då kan ju skogspromenader ändå vara positivt! Men känns hon matt jämt, ja då skulle iaf jag ge vila på momangen än att riskera att förvärra någonting :)

knapplån

Nu har jag och nya hästen oxå börjat komma igång.. Om man nu kan kalla det så :p
Han har haft sadel på sig ett par dagar nu, även spänt sadelgjorden, haft träns och fått
gå ut och gå lite med utstyrsen. Ser ut som en riktig ridhäst :D
Får se i dagarna om det blir lite hänga på eller hur det blir.
Han är jätteduktig i alla fall och bryr sig inte det minsta! Vårt enda problem just nu är hans hormoner
som sprudlar just nu, men på tisdag så ryker nötterna!

Tyvärr ingen bild då den togs med mobilkamera och jag har ingen sladd till datorn!

Mia

Hormonrusningarna får du hållas med ett tag till ;) Kul att det går så bra! :) :)

ja han ska få vila några dagar nu till o börja med, ska ridas lite på sön (ej av mig) och så ska jag checka av han då och sedan får vi kolla av hur vi ska lägga upp det.

Frieserhäst - har inte följt denna tråd...har du skaffat en till frieser?

Min häst har också kännts väldigt trött o matt sista två ridtillfällena :(
Han rids 4 ggr i veckan ca 40 min /pass. Har inte haft något hårt schema alls efter sommarvilan ( ca 1 mån) då vi pga av flera tappskor, en stengalla mm har fått lägga in ofrivillig extra vila.
Jag tänkte ta väldigt lunga skogsturer nu under nån vecka, fodra upp m lite exta havre/vitaminer och se om han piggar på sig, (samt tempa honom såklart)

Det är vid dressyrarbete hon är lite loj. Det är inte extremt men ändå så att jag känner att hon har det jobbigt med att få ihop kroppen och hon blir trött fort. Skritt och trav har gått bra men när vi kommer till galoppen så tar tröttheten över och bjudningen är som försvunnen. Så det är framförallt då som jag har märkt skillnaden. Det kan ju bero på att jag ställer lite högre krav nu och hon börjar arbeta mer rätt, vilket då blir jobbigt.
I förrgår hoppade jag lite grann på vår terrängbana och då var hon inte det minsta hängig eller trött. För då var det ju bara roligt och jag krävde inte heller samma "samling" som jag gör vid ett dressyrpass. Idag red jag ut en liten sväng och galopperade ganska mycket utan den minsta tillstymmelse till trötthet. Så jag tror att det är en växtperiod där hon inte riktigt har kontroll över sin egen kropp. Dessutom rör hon sig ganska stort så det tar nog ett tag för henne att hitta rätt. Vi kommer fortsätta lite såhär på halvfart och enbart ägna oss åt skojjiga saker ett tag så får vi se om det ger med sig.

precis :) Om hon hade en infektion så skulle det ju visa sig ute i skogen oxå ;)

Först och främst tycker jag att det är bra att vi allihopa här i tråden är så uppmärksamma på våra hästar! :bow:
Det är nog inte ovanligt att 4-åringarna blir lite halvloja nu såhär i fällningstider. Min gamla tävlingshäst hade 1-3veckor varje höst då han var helt urless att rida, han tog fällningen hårt. Våra 4-åringar fäller ju samtidigt som de ofta växer OCH rids. Så jag tror det är bra att vara extra uppmärksam men samtidigt ha lite is i magen och se om det ger med sig, att rida lite på halvfart med få krav kan nog vara en bra idé.

Jag visade Cesar på kvalitén på strömsholm i lördags. Och han skötte sej alldeles utmärkt och kändes superfin. Hoppade hela banan, alla bedömningar utan problem, och var väldigt positiv och sammarbetsvillig, och var väldigt lätt att reglera både fram och tillbaka.

Hans poäng blev

Gångarter - 6, 6, 7 (omdömen: taktmässiga och jämna gångarter, ngt. kort skritt och trav, fin rytmisk galopp med mycket power och bra bakbensaktivitet)
Exteriör - 8, 8, 8 (omdöme: ngt långsträkt, trevlig sportmodell)
Hoppning - 7, 7 (omdömen: bra teknik fram och bak, hoppar inte riktigt upp sej med buken. Rytmisk och balanserad, positiv och samarbetsvillig, litar på sin ryttare och är orädd)

Var lite besviken på hopp poängen, då jag tycker att han var värd åtminstone en 8:a på ridbarheten när han var så fin och positiv (dom sa inget negativt om den heller, utan hade endast fina lovord) Men har nu varit inne på hemsidan och kollat i resultatlistorna, och där hamnade han ändå ganska högt upp. Men han var 1 tiondels poäng från att bli klass I, så det var lite surt.

Nu efter kvalitén har han fått vila i 3 dagar (endast gått promenader med honom) och igår red jag ut, och det var minst sagt överskottsenergi så det räckte och blev över. han blev lite sur när han inte fick göra som han ville, och steppade en hel del och far runt, skulle trava en runda, och fick då gå före sällskapet då han bara naffsade henne på rumpan hela tiden, och då ville han galoppera, men jag tog ner honom till trav igen hela tiden, så till slut surnade han till och drog ner huvudet och gjorde ett bocksprång och tvärstannade i landningen (det var något nytt :angel: ) Men, men det blev ett ganska fartfyllt och intressant ridpass igår, men jag satt kvar hela tiden, så det var ju lugnt, haha. Hoppas att han fick ur sej den mesta energin igår, och är lite lugnare idag :p

29319349.jpg

29319392.jpg

"lilla" gubben som har gått och blivit 1.70 i manken :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
24 941
Senast: Asko
·
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 672
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 044
Senast: mackan
·
J
Träning Jag köpte en ny häst i september -11, han är jättemysig och världens snällaste att hålla på med. Han är en 9årig halvblodsvalack. Han är...
Svar
13
· Visningar
10 245
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama