Hur går det för era -05'or #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Eftersom Chico var ledig idag så blev det Trick-träning istället :)

trix_52666557.jpg

img_3622_52667469.jpg

Fler bilder finns här: KLICKA!!

+ Bellis05

Tack! Han är fin :love: Han är verkligen hästen som jag alltid velat ha, allting stämmer in med hur hästen i mina drömmar alltid har sett ut. Lång, maffig hals, smäcker kropp, mycket lugg och man och skimmel osv.

Idag var Cesar sej själv igen, så han fick nog ur sej den värsta överskottsenergin igår, och jobbade verkligen på avslappnat och fint :D

Supersnygging! Grattis till de fina poängen! Roligt!

Ni här inne som haft era 05or sen föl, det kanske inte är så många, men hur stora var de som 6månaders och hur stora är de idag?
Mätte min lilltjej igår och hon var 130 över manken.

Avalon har jag ju haft sedan han ploppade ut. Och som 6 månaders baby kanske han var 1.25 cm? Ja, du vet ju hur stor han är idag :p

Sedan var han ju superlångbent redan som nyfödd, gick på kotorna bak i säkert 2 veckor och var ju dessutom född 1 hel månad "för sent".

Tjosan! Ja då kanske min snarare var 135 cm hög vid den åldern då. Han räknades ju ändå som "stor".

Nej, det har jag inte, har faktiskt svikit er frieser folk :o
Sålde friesern till fodervärden som haft henne sedan jag fick barn, hon hade ju sina skavanker
och jag som vill ha en ridhäst tyckte det var bättre att hon fick bli promenadhäst till
den andra tjejen i stället.

Så, nu är det en 4 årig hingst istället!

anni0001
Ja, självklart vet jag att det tar ett tag innan hormonerna lugnar sig, men när dom e kapade
så e dom! Skönt att bara veta att det är gjort i alla fall och hoppas på det bästa
att han lugnar sig snabbt :angel:

avalon måste ju ha varit minst 135! Var ska annars L´amour sluta?!

Men de kanske växer olika snabbt oxå. Men hon får gärna hålla sig strax under 170-strecket!

*kl*

Såja, nu lyckades jag ta mig ut till OS (med två snoriga ungar på släptåg som dagis inte ville ha idag...).

Welvette såg ut att ha vuxit, men det var nog mest det att hon satt en massa muskler. Olof rider henne nu i trav och galopp på rakt spår (nåja, lite vingel) och hon börjar att fatta att man ska framåt. Så trots att hon orsakat hjärnskakning på en av stalltjejerna var han positiv (matte skämdes när hon hörde detta:o). Men det var som vanligt att W blivit rädd för något och reagerat som hon brukar, blixtsnabbt. Tydligen mådde tjejen bra i alla fall.

Men hon är en känslig häst och bakskygg, så det tränar de på. Han tyckte inte att hon var en problemhäst på något sätt eller att hon är "konstig", utan bara känslig och har lätt för att reagera med att ställa sig på bakbenen.

Så skönt att höra dessa ord! Vilken kille:bow::bow:! Tack igen AthenaAvalon för tipset! Om två veckor har vi bestämt att jag kommer och "rider" på henne för att se hur det går:eek::eek: (Werze=kamikaze), sen får vi se!!

4 åring hingst...jo det förstår jag...gissar på att det är halvblod då? ;) :laugh:

*KL*

I onsdags red vi ut, har inte blivit så mycket med det pga tapp skor och dåligt väder, samt att jag gärna vill ha sällskap när jag rider ut i början. Men iaf så gick hon över en träbro med Lukas först i täten (nordsvensken) och Calle kom bakom mig så jag i mitten. Hon vart jätterädd först men sedan gick det som på räls.

Ute i skogen skötte hon sig utmärkt och på tillbaka vägen så gick vi först över bron!!! Hon var så duktig, sedan skrek hon hela vägen hem (står ej i samma stall och möttes upp).

Idag så har vi hoppat lite, det går bättre och bättre, hon börjar förstå mera nu. Hon är ju fortfarande vinglig och har inte koll på alla benen, men hon har inte riktigt växt i sin kropp än så jag vill skynda långsamt. Vi red iaf en liten bana på 5 hinder som var gjorde till kryss och vi kom över där utan problem + att vi hoppade vattenmattan oxå och tittade inte ens på det.

Jag är så stolt över min "lilla" stjärna:D

Vad roligt att höra! Kul! Härligt att det går så bra för honom att träna henne :) kommer bli finfint det där i slutändan :)

Stalltjejerna i ett stall med unghästar är nog vana vid diverse blessyrer och åkommor :D

Då Pselma har stått så har vi inte varit aktiva här.
Nu är Pselma i gott hull och rids igen!

Bilder från Pselmas första hoppträning! Första gången jag hoppade på 2 år, och regelbundet hoppade jag för ca 5 år sen.
Första gången jag rider i bomsadel på ca 2 år med!

Jag är jätte stolt över henne med tanke på att det är första gången, och hon tvekade inte nånting! Däremot märks det när man ska vända upp mot hindret att muskler saknas, och lite kordination när man travar över bommar, hon tar ju mkt längre steg än alla andra hästarna, så det kräver ju lite extra av oss!

Vad roligt att det går bra och vad glad jag blir att du är nöjd med hans metod! Alltid roligt att kunna hjälpa till :)

Jag förmodar att han rider henne i ridhuset, eller? Det var under uppbyggnad när Avalon var där så min är riden ute på ängen brevid gården, likadant som din, framåt i alla gångarter. Är nöjd med att han gjorde mkt ute med honom, tror det gör att hästen dels får naturlig framåtbjudning och dels blir lugn trots störande saker som fåglar som flyger upp från marken och sånt.

Hoppas det fortsätter i samma anda nu då. Skönt att han inte ser henne som hopplös på något sätt. Han är väldigt lugn och stabil. Hälsade du från oss nu då? :)

Så, nu har vi hoppat första gången efter sommarvilan. Han var på strålande humör och bockade som aldrig förr :D Haha, men jag var rätt glad att där fanns mycket energi, vi fick bara försöka omvandla den till något kreativt.

Jag fick mig en åktur som jag inte klarade ut, så nu har jag trillat av för första gången sedan december! Slog mig inte alls som tur var, och det var bara att hoppa upp igen och fortsätta. Vi avslutade med en liten bana på 6 hinder innefattande en kombination. Vi som aldrig hoppat mer än max 2 hinder i följd tog oss runt med lite pet och två stopp, men jag är jättenöjd med honom ändå! Han kan ju knappt hålla koll på benen när han står på platta marken :p

Framför allt är jag väldigt glad att han tycker det är så roligt!

Film kommer senare i dag!

http://www.youtube.com/watch?v=qAsn0u3bj-k

Var lite spänd i början eftersom han aldrig varit på gräsbanan innan. Fick några rejäla bocksalvor idag, och numera har min statistik om att inte ha trillat av sedan december sinkats :p Men det var bara upp igen och rida vidare!

Var väldigt nöjd med honom. Han har ju inte hoppat sedan i våras någon gång (typ April) och aldrig mer än 2 hinder i följd på rakt spår. Nu fick vi en hel bana på 6 hinder i slutet, vi tog oss runt med lite möda (någon utbrytning och lite nerpet). Och han hade SÅ roligt :)

Men ibland tror jag att han hoppar bättre på lite mer höjd, han blir så nonchalant när det är lågt. Speciellt med tanke på hur stor han själv är. Känns som han inte bryr sig om att lyfta när det bara är 30-40 cm.

Ni får gärna kommentera både mig och hästen om ni vill. Alltid kul med konstruktiv kritik.

Senast ändrad:

kl

Idag har Gustav hopptränat för första gången! (andra gången han hoppar överhuvudtaget). Han har fått galoppera på stubbåkern hela veckan, jag har nu stallat in honom och gett honom matolja och det är faktiskt skillnad på energin, superskönt :laugh: Fortsätter med det kravlösa arbetet under denna vecka sedan måste jag börja ställa lite krav på honom.. Han var iallafall fin idag och jag är supernöjd, han har inte riktigt koll på sina ben än men som sagt, bara andra gången han hoppar så :angel:

Lite bilder då (från film)..
29338998.jpg

29338995.jpg

29338994.jpg

Och här kommer filmen från idag!
http://www.youtube.com/watch?v=R8rw9-4SVP0

KL.

Tänkte bara fråga: Hur "hårt" rider ni era 4åringar

Och

Vad har ni för mål med dom innan 2010 är slut? :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
24 941
Senast: Asko
·
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 672
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 044
Senast: mackan
·
J
Träning Jag köpte en ny häst i september -11, han är jättemysig och världens snällaste att hålla på med. Han är en 9årig halvblodsvalack. Han är...
Svar
13
· Visningar
10 245
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama