Hur går det för era -05'or #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Det är verkligen bra att se sig själv rida på film! Hjälper en jättemycket att se vad man borde förbättra tills nästa gång. Och så får vi något trevligt att titta på också :p

Idag red vi ut ensamma i det fina höstvädret. Han har fått mycket mer energi och börjar se riktigt fin ut i hullet (förmodligen sedan jag började köpa eget hösilage med analys) och jag märker att han är mer taggad än innan. Har fått betydligt fler bockningsturer senaste veckan än vanligt. Men vi välkomnar energin och gör istället träningen lite lite hårdare. Man vill ju bränna överskottsenergin, inte det som ger hull, och det kan vi äntligen göra.

Vi tog en ökad galopp ute på fältet och det var lajbans! Blev några små extra "höga" galoppsprång men inget som inte gick att hantera. Ska se om jag kan klämma in ett galopp-pass i veckan nu. Har ju ett helt övningsfält att rida på, ska bara få med mig någon första gångerna i fall jag druttar i backen så någon kan plocka upp mig ;)

Har fått ett bra veckoschema nu iallafall:

Måndag: Skogstur i alla gångarter
Tisdag: Dressyrträning
Onsdag: Kort avsutten promenad + lastträning (*10-30 min) alt. Vila + lastträning *
Torsdag: Skrittur i skogen
Fredag: Skogstur i alla gångarter
Lördag: Hoppträning
Söndag: Vila

Ibland byter onsdagens och torsdagens aktiviteter plats.
Kanske man kan lägga in galoppen på fredagen, men då är det dagen innan hoppningen. Eller på torsdagen och bara skritta fredag, men då har han vilat dagen innan. Hur hade ni gjort?

Senast ändrad:

Jag tycker du rider fint, ev ser du ut att knipa lite med knäna och blir lite "jagande" med överlivet fram emot hinder. Alltså inte så mkt så det stör, men om man ska vara petnoga så skulle jag vilja ha dig lite mer upprätt inför anridningen och mer stilla i sadeln och hellre på med mer ben eller att tränaren står med longerpisk och driver lite bakifrån så att du slipper sitta o gunga fram honom. Men det är svårbedömt på film;)

ang träningschemat så lägg in galoppträning på torsdag, skritta fredag o hoppa lördag. Att galoppträna innan hoppträningen tror jag blir för jobbigt.... tror att torsdagens träning kommer kännas rejält på fredagen o att han sen kommer vara normal igen på lördagen med laddade batterier men utan att för den delen var ÖVERladdad.

Monell: ja jag har lugnat mig lite nu ;) hehehe Får vara glad att hon växer lite långsammare så det inte blir som för din lilla bäbis :(

Kul att du tyckte det! :) Var du där och kikade? Nopp har inte sett hela listan än.

monell: Ja, han är fin min lille! :D

Jag tror det beror på att jag inte är van att stå upp så mkt i sadeln när jag hoppar. Athena har ju alltid varit så het och stark så jag har suttit ned både mellan hindren och i anridningen. Nu kan jag stå upp ner för att underlätta men också för att han går i ett mkt bättre tempo än vad hon gjorde. Ska försöka bli lite mer stilla i överlivet. Sätter jag mig ner så blir jag ju mer stilla men det vill jag helst inte göra.

Återkommer, ska skriva projektplan nu...

Hanna red Grotte idag igen, nu i en ridgjord. Traven gick jättebra, han sökte sig lite nedåt och jobbade verkligen bakifrån med fint påskjut och med bra ryggaktivitet. Galoppen kommer mer och mer och nu fick de två ta tre små skutt över ett kryss som jag satt upp. Det var bara runt 35 cm, men Grotte tyckte visst att det var för lågt så han stannade och hoppade rakt upp och ner de första två gångerna innan han i sista försöket höll galopp hela vägen fram och tog ett mjukt fint språng över.
Det tyckte båda två var roligt....
Så vi jobbar på med alla tre gångarter och det lossnar mer och mer.
Tyvärr ramlade lillasystern av sin ponny och skrapade sig rätt så illa så Hanna ska få rida den ponnyn på torsdag. Grotte är tydligen lite öm i ryggen mellan varven så vi tar det lugnt och rider bara tre gånger/vecka nu. Tror att det kan ha varit sadeln som satt fel och tryckte för mycket på fel ställen. Därav ridgjorden...Nu drog han sig inte inåt banan lika mycket och Hanna kunde hålla en lugn fin galopp i över ett halvt varv. Förut har han bara orkat i ett kvarts varv. Nu märktes det också att han tyckte det var roligt och verkligen arbetade på rätt sätt. Vi fick även positiva kommentarer gällande detta från de andra i stallet. Och det är ju alltid kul att få beröm...
Nu får Grotte vila till på lördag, då vi ska öva mkt övergångar och tempoväxlingar. Ska också prova om han har styrkan för en ökad galopp.

img_3906_53324617.jpg

Blev lite dressyr på åkern idag, märks att han musklats mer eftersom han klarar av nu att hålla en bättre form :)

FLER BIDLER FINNS HÄR (KLICKA!!)

jag älskar min häst :love:

just nu rullar allt på så bra, vänstersidan är så mkt bättre och ja... det funkar :D

sen måste jag verkligen ha en ny sadel nu, den är totalt urväxt och hamnar i bakvikt (även utan padden) och då blir jag sittandes tokilla i den. (den har iof inte passat mig hundra sen start heller).

här kommer lite bilder och en film (av dålig kvalitet)
DSC_0720.jpg

DSC_0743.jpg

DSC_0612.jpg

hans färg är ju bra underbar nu i höstens färger
DSC_0704-1.jpg

resten av bilderna finns här
http://s301.photobucket.com/albums/nn70/midskogsdurito/090915/

och filmsnutten
http://www.youtube.com/watch?v=RLis9F70iAs

filmen är ifrån slutet av passet så han är lite trött och blir rätt djup.. men kämpar på bra :-) han har mkt mer ork nu än tidigare, förr en-två månader sen kunde vi knappt galoppera stundtals :O

Vad vacker han är! Och verkligen bildskön ute på stubben. Lyckans er som har den kvar förresten, våra plöjde det gladeligen upp efter en vecka :mad:

Roligt att det går framåt! :)

Jag kan tänka mig att det är sadeln som spökar, minns från sista filmen att den inte såg ut att ligga så bra.... Något annat att tänka på är att en ridgjord inte fördelar ryttarens tyngd det minsta och därför skapar punkttryck på ryggen som kan ge upphov till ömhet.
Satsa på att leta en sadel som passar både häst o lilltjejen som rider så kommer det gå galant!

Ökad galopp tycker jag ni ska vänta med, det kommer bara bli en "snabb" galopp och slita mer än det stärker. Han orkar ju bara galoppera ett halvt varv så varför öka kraven? När han fixar att galoppera varv på varv på varv på fyrkanten och på volten så kan man ställa mer krav. Tycker att ni ska vara nöjda med det ni åstadkommer just nu och bara fortsätta som ni gör för att stärka hästen! :) Ökade krav kommer av sig själv med tiden när hästen är redo, men den är inte redo för mer krav just nu än att ridas i alla gångarter o stärka sin kropp o sin kondition.

Roligt att han studsade över hindren :D Antagligen var det inte höjden som gjorde att han hoppade rakt upp o rakt ned, det är unghästen i honom som är osäker och inte riktigt vet hur han ska förhålla sig till hinder ;)

Hittade ni någon rolig o bra tränare? :)

Här är film från gårdagens dressyrträning:http://www.youtube.com/watch?v=mLQx58A0LlY

Högervarvet är verkligen Avalons akilleshäl men det blir bättre och bättre och det går snabbare och snabbare att lossa. Han protesterar gärna genom att tränga sig upp i väggen men igår hände det bara 1 gång :) Vet att jag borde luta mig lite mindre framåt, och lägga skänkeln längre fram, jag jobbar på det!

Bra jobbat! :) Varför spö i ytterhand? Bara nyfiken då jag alltid haft spö i innerhanden o att det gjorde stor skillnad då det är innerbak jag ville påverka.

ang skänkeln o överlivet så tror jag fortfarande att fälttävlansryttaren Charlotta sitter kvar i sadeln o kniper med knäna.... eller? bara en tanke, då brukar det bli den effekten att överlivet åker fram o skänklarna lite bak.

Skulle gärna vilja korta dina tyglar lite till oxå för att ge Avalon lite mer stabilitet o lugn i munnen, men vet inte hur han reagerar på det? Blir han stark o drar istället?

Men ni ser jättefina ut! Skulle varit kul att se med hög kvalitet på filmen så man ser mer detaljer på hästen, han är ju så snygg!

Superfin unghästform!!! Bra jobbat :banana:

Just det fram med skänkeln och in med tårna :p

Han ser jättefin ut i hullet nu, måste kännas skönt.

Bra takt och tempo utan att han ramlar iväg! Tycker det ser riktigt bra ut! Det ser så enkelt ut men jag antar att det inte är riktigt så lätt att få till det, han är ju så stooor...:laugh:.

Tack!
Spöet är i ytterhanden för att kunna kontrollera bogen som gärna skjuts ut. Rider inte så i vanliga fall men på Evas beordran hamnade det där :) I vänstervarvet behöver den inte vara i ytter, var nog bara en tillfällighet.

Jag rider ju än så länge med för korta läder i dressyrsadeln eftersom jag inte är så van och det dessutom är rätt jobbigt att rida lätt med så lååånga läder. Därför får inte riktigt benlängden plats och foten får användas som skänkel enbart i stället för underbenet. Men det kan säkert vara som du säger, även om jag inte upplever att jag kniper med knäna. Jag tycker också att tyglarna borde kortas när jag ser filmen, men när jag sitter på så känns det inte så. Då känns det som att kortar jag mer så kör han upp huvudet som en stjärnkikare och vill inte alls ta stöd. Vet inte om det är den lååånga halsen som än så länge inte får plats för då blir det allt för jobbig samling för honom. I vänster varv upplever jag det lättare att korta. När han inte tar ytter i högervarvet så kan jag inte korta den tror jag, då blir han jätteutåtställd även om jag leder inåt. Jaja, det kommer nog med tiden!

Tack så mkt för de fina orden modell och Werze också :bow: Och ja, stor är han så det räcker och blir över. Har ju kroppen lite emot sig än så länge innan alla muskler finns som behövs för att bära fram den. Men man ser inte revbenen längre! :banana:

Senast ändrad:

tack!

fast vi har inte haft våra en vecka ens... den första stubben kom i helgen och nu så är de flesta upplöjda :( så alla är nog borta efter denna veckas slut tyvärr...

ingen som har något att säga om filmen? man kanske inte ser så mkt men... :)

tänkte bara visa två jämförelsebilder. tycker det har hänt så mkt (framförallt även med mig) och det är så roligt att kolla tillbaka på gamla bilder och se skillnaden. och även givetvis känna den i ridningen :laugh:

Namnls-2.jpg

P3310529.jpg

Jag som tyckte din var fin innan, men han blir ju verkligen finare och finare!

smyger in här, för att typ säga hejdå.. :cry:

Vet ej när jag skrev sist, om jag skrev att min pojk aldrig kom till kvaliten, trots att transporten var lastad, han knoppad och dushad...

Han var svullen DEN dagen... sen blev det bättre, nu är han bra..

men ej ridit sen dess.. skrev ju ngn gång tidigare att jag var sjuk.. blir bara värre och värre, fick skriftligt ridförbud ("fara för livet") men trotsade ju för att ta han till kvaliten, men det sket ju sig, så jag har lytt läkarna (elle rnäe, rider ju de andra som iaf kan gå lungt och snällt)

Min mor står ju som ägare på Adonis.. och hon vill inte vänta och se... så hon har bestämt att han ska få komma till någon som kan ta tillvara på honom..

antar dte är det bästa, men det ÄR tufft... alla drömmar jag hade om/med honom, lång tinnan han var född... första dagen.. första grimman.. första babyblå shabraket, första ridturen- ALLT från början..

Min stjärna.. som jag var så noga med att ta försiktigt för att han skulle hålla läääänge, många år tillsammans med mig..

Han verkar hålla, han blev så bra som jag hoppades, kan gå långt..

Men det blir inte med mig :(

så lycka till nu ni andra!!

www.joizmeds.mittspejs.se
(i gallerimappen hästar-uppfödningar finns han från föl till nu.. dock är de flesta fölbilderna på hans lillayster, men skit samma vill ni se så titta)

men oj! :(

vet inte vad som har hänt och det är lite svårt att sätta sig in i din situation, men hoppas att du tillfrisknar ! det är nog vettigt att koncentrera dig på ditt eget välmående just nu *kramar* men måste vara grymt tungt med adonis!

hoppas att allt löser sig tids nog och att ni hittar ett bra hem till pålle!

Skickar lite styrkekramar!

Jag är ny här på Buke (eller ja, jag har inte orkat bli medlem förrän nu). Men jag har en 05:a hemma, och tänkte presentera oss lite. Jag är 19 år och min 4-åring köpte vi för snart två år sedan. Hon är ett halvblod efter Briar och har Uttini som morfar. Jag har i stort sett bara ridit henne aktivt sedan juni då jag inte bott hemma på tre år. Under den tiden har min kära mamma fått ta hand om Kimbi, som hon heter, samt min ponny Bea. Men Kimbi gör snabba framsteg än så länge, och jag hoppas hon fortsätter i samma takt.
Än så länge har vi hunnit med två Clear Rounder i hoppning, och hon börjar tycka det är riktigt kul nu. Igår var vi iväg på den andra Clear rounden och hoppade 60 och 70 cm. Hon gick som en klocka. Tidigare har vårt problem varit att hon varit ganska osäker och tvekat mycket, men igår tittade hon inte på en bom utan flög över hindren.

Här kommer lite bilder på mig och Kimbi : )

Bild från förra sommaren, som jag bara diggar.

Bild från första Clear rounden för några veckor sedan.

Bild från samma tillfälle. Jag rider ju som en kratta för tillfället, men Kimbi är söt i alla fall : )

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
24 941
Senast: Asko
·
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 672
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 044
Senast: mackan
·
J
Träning Jag köpte en ny häst i september -11, han är jättemysig och världens snällaste att hålla på med. Han är en 9årig halvblodsvalack. Han är...
Svar
13
· Visningar
10 245
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama