Hur går det för era -05'or #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Ojjj... sicken fin!! :love:

Jag är ny här på Buke (eller ja, jag har inte orkat bli medlem förrän nu). Men jag har en 05:a hemma, och tänkte presentera oss lite. Jag är 19 år och min 4-åring köpte vi för snart två år sedan. Hon är ett halvblod efter Briar och har Uttini som morfar. Jag har i stort sett bara ridit henne aktivt sedan juni då jag inte bott hemma på tre år. Under den tiden har min kära mamma fått ta hand om Kimbi, som hon heter, samt min ponny Bea. Men Kimbi gör snabba framsteg än så länge, och jag hoppas hon fortsätter i samma takt.
Än så länge har vi hunnit med två Clear Rounder i hoppning, och hon börjar tycka det är riktigt kul nu. Igår var vi iväg på den andra Clear rounden och hoppade 60 och 70 cm. Hon gick som en klocka. Tidigare har vårt problem varit att hon varit ganska osäker och tvekat mycket, men igår tittade hon inte på en bom utan flög över hindren.

Här kommer lite bilder på mig och Kimbi : )

Bild från förra sommaren, som jag bara diggar.

Bild från första Clear rounden för några veckor sedan.

Bild från samma tillfälle. Jag rider ju som en kratta för tillfället, men Kimbi är söt i alla fall : )

Välkomna! :)

*kl*

Idag körde vi ett galopp-pass ute på övningsfältet för första gången. Travade en bra bit som uppvärmning och galopperade sedan ca 1-1,5 km. Han hade som vanligt jättelajbans och gjorde lite krumsprång med jämta mellanrum :p Inget som inte gick att hantera som tur var! Hade ett något äldre sto med oss som sällskap, men hon stirrade mer runt än vad min gjorde.

Tänkte göra detta till ett torsdagsnöje i fortsättningen. Tack för tipset annie!

Men hur som haver så är ni jättefina ihop o han går i jättefin form på filmen :) :)

Härligt att galoppera på stubben! Jag blir inte alls avis :angel:

IRAPHEL - vad säger man...?? Otroligt tufft och sorgligt :( Men våra kära mammor brukar ha rätt ändå i slutändan. Vilken stjärna man än har där hemma i hagen så blir den ingenting utan en frisk pilot. Och hur mkt man än vill så är den egna hälsan viktigare än någon häst i världen även om det inte känns så just nu... Man lever bara en gång och måste se till att sätta sig själv i första rummet, att vara sjuk och ha en stjärnhäst som bara går och skrotar gör ingen lyckligt, vare sig dig eller häst. Och att gå emot läkares ordinationer kommer antagligen bara sluta i mer eller mindre katastrof.

Skickar många många styrkekramar!!!

Välkommen! (säger jag som inte har nån nollfemma kvar men som klistrar mig fast likt en igel i denna supertrevliga tråd :angel:)

Jättefin häst och vilken snabbstart! Har hon inte alls varit riden innan juni i år?!

Till anni0001 med sin numera väldigt unga förmåga.. Det går så fort för dom att växa upp.. ni kommer snart ikapp oss andra.. :D

Här kommer några liten-blev-stor-bilder från Frasse 4 år (men fortfarande 6 månader i sinnet =)

F_huvud_ung.JPG

f_4.JPG

F_ung.JPG

f_3.JPG

Gissa vem det är som har tagit Martys 2 senare bilder då? :angel:

Hoppbilderna på Pselma har marty tagit!

Ååååhhhh!! :love: Vad roligt att se! :) Jag kan knappt bärga mig till att få sitta på min lilltjej första gången! men det är såååå lång tid kvar :D Dock kommer det ju en bebis i mars så då lär man vara tacksam att det är lång tid kvar till inridning ;)

Empress: Tack så mycket : )

anni0001: Jodå, hon är riden innan, men i stort sett bara inriden. Förra året red jag in henne till treårstestet (som vi för övrigt helst bara vill glömma) men sedan dess har hon i stort sett bara vilat. Började starta upp henne sent i våras igen och började rida aktivt i juni. Men hon går ganska fort framåt. Men ändå känns det som om alla andra kommit så mycket längre med sina bebisar :P.

kimmis87: fotarN ; )

Ah ok. Trodde hon hade gått från oinriden o helt otränad i juni till att hoppa clearrounder i september (!!)
Att andra kommit längre är inget att ta notis om :) Din är ju fortfarande att räkna som en 3,5 åring då hon inte gått speciellt mkt så ta det lugnt och strunta i vad andra sysslar med :)

anni0001: Haha, ja, då hade vi nog nästan satt nytt rekord i att bli utbildad snabbt.
Jo, precis. Hon är dessutom ganska omogen sådär, och född sent. Men vi kämpar på
i vår egen takt så gott det går. Och det går framåt : )

29398129.jpg

Här kommer en bild på mig o Ninja sen idag. Ni får ha lite överseende med att vi inte ridit alls på 3 mån och hon ville inte agera fotomodell. Sonens lektraktorer var livsfarliga...

Hon har haft långvila och är dräktig på ca 70 dygn med Faustinus ! Så förhoppningsvis blir det en bebis här nästa år med. Vad tycker ni om hennes snygga dressyrnacke hon skaffat sig helt själv på betet ? :p

Planen med henne är nu att rida lite lätt i höst och sen ställas av i december någongång.

anni menar du att du ska ha bebis i mars nästa år eller har jag missuppfattat dig? grattis i så fall :)

Senast ändrad:

Du har fattat rätt ;) Ett litet syskon till vår lilltjej växer o gror i magen o väntas ploppa ut den 21 mars 2010!

KL

idag har vi varit iväg en sväng på P&J. eller ja åkte dit med hästen redan igår, han fick vara borta på pyjamasparty ;). en bekant till familjen bor precis bredvid anläggningen som hade P&Jen så var smidigt att åka dit kvällen innan.

iallafall, vi hoppade 50 och 60 cm (banan var 8 hinder)och fick med oss två rosetter hem! :)
seg som vanligt i första klassen och jag kämpade som tusan och fick runt honom. fick lite tips av min bekant om hur jag skulle rida till nästa klass och vips så gick det mycket bättre och vi kunde rida banan i 60 cm i ett relativt jämt och bra tempo, han rullade på och sög tag i hindrena.
fick en jättebra känsla så det var roligt :laugh:

Grattis!! Vad roligt!

*kl*

Hopptränade idag, gick väl sådär. Vi hoppade liten bana på slutet där han stannade på 2 av 6 hinder. Men fick över honom sen och det gick bra. Är däremot inte alls nöjd med träningen jag får av min tränare. Hon rider med själv varje gång och gör inga speciella övningar för min. Han får bara hoppa samma som de andra men lägre. Inga tips eller direktiv alls... Så jag var't lite sur efteråt och ska nu kontakta en annan tränare som jag vet andra tycker är bra. Får köra dit dock men det är rätt nyttigt för Avalon. Ingen jättesträcka, typ 2 mil ungefär. Så nu är jag glad att vi lasttränat varje vecka. Han går ju in helt direkt nu med alla 4, ska öva med bom imorgon och sedan köra kort tur med hnm. Jag vill mest försäkra mig om att han går in igen när vi ska HEM från stället vi kört till.

Han ska vila 3 dagar nästa vecka ist för 2 som vanligt. Kan behöva det nu när vi kommit igång så bra. Så onsd-fredag blir vila. Då kan vi lasta lite mer tänkte jag.

*kl*

Har ni sett att min pålla är med i senaste ridsport:D:D! Det är ett reportage om OS, och där, på en bild hänger han på MIN häst:cool:!!!

åhh, värsta kändisen ju, du får rama in och sätta på väggen i stallet:D

KL

Idag fick jag en privatlektion av min bästa kompis pojkvän, det gick så j-vla bra!!

Hon gick som en klocka, lite protest i början, det var ju jobbigt, men sedan gick hon så bra och jag ville bara fortsätta rida och rida och rida.

Till råga på allt så är hon nu 5 cm högre bak igen, hon började växa ikapp men nu så växer hon mera bak, det blir lite lugna dagar framöver med uteritter mm.

Coooolt!! Måste kolla!

Athena Avalon - BYT tränare!! En unghäst kan man ju behöva helt annan ridning o träning än för stora hästar! Jag red visserligen med vuxna hästar, men cilla hade alltid en egen plan för Brosus som ibland skiljde sig helt från de andras sätt att rida. Dessutom tror jag det blir kalas att tvingas åka transport regelbundet (o självklart vågar du anmäla! Det är ju 1,5 mån kvar!)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
24 941
Senast: Asko
·
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 672
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 044
Senast: mackan
·
J
Träning Jag köpte en ny häst i september -11, han är jättemysig och världens snällaste att hålla på med. Han är en 9årig halvblodsvalack. Han är...
Svar
13
· Visningar
10 245
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama