Hur går det för era -05'or #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #7

ÅHH VAD NI ÄR FINA!! :love: Jätte fin vagn, ursnygg häst och ett foto taget helt i rätt ögonblick!! :love: Duktiga ni är!! :bow:

Oh tack alla för berömmet.. :love: :love:

Vi har ju som sagt haft strul med hovarna i sommar och har inte kunnat rida speciellt mycket/knappt alls. Alltså har vi fokuserat på körningen, något som har visat sig fungera utmärkt.
Jag får ofta frågan om jag bara skall satsa på körningen nu, men så är det inte tänkt. Frasse är tänkt för dressyr ridning i första hand och körning i andra hand. Sedan får vi se var han trivs bäst. =) (Vi har ju vår -04:a som också körs och hon är anmäld till sin första körtävling i oktober)

Nu är vi även igång med ridningen mer seriöst och om vi inte får några bakslag vad gäller hovarna eller annat så är första ridlektionen för instruktör bokat den 4 oktober. :banana:

Jag skall tävla den 1 november med min och tänkte starta LB istället för LC, trycker LB har mera moment och alla rörelser varar inte så jättelänge så hon är vaken hela tiden. LC tycker jag man harvar för mycket i samma och vill ej att hon skall bli matt.

LB är ju inte svårare än LC tycker jag.

Supersnygging!! *dreggel* :love: Sååå fin färg oxå :D

Roligt att körningen går så bra, man måste ju få en hel del styrka och funktion med sig in i ridningen oxå - eller har jag fattat det fel? (tänkte på att man tömkör de flesta unghästar för att lära vissa saker)

Supersnygging!! *dreggel* :love: Sååå fin färg oxå :D

Roligt att körningen går så bra, man måste ju få en hel del styrka och funktion med sig in i ridningen oxå - eller har jag fattat det fel? (tänkte på att man tömkör de flesta unghästar för att lära vissa saker)

Tack :D Han har fått tillbaka en del av vinterpälsens kopparfärg nu.. svettfuxen försvinner med sommaren tydligen. :)
Vi får se hur det blir när han klipps..

Visst är körningen ett super komplement till ridningen. Det är allsidig gymnastikträning och konditionsträning utan att belasta rygg och i vårt fall extra belastning på hovar. I vagnen gör han fantastiska ökningar och samlar upp sig lätt som en plätt (något jag inte vågar försöka mig på när jag sitter på honom än) ...övergångar och tempoväxlingar flyter bara på av sig själv med bibehållen lätt kontakt i båda töm.. Alla saker är inte så lätta att träna på när man tömkör, det blir mest voltarbete om hästen skall gå på framåt.. med vagn löser detta sig självmant iom att ef man åker med bakom.. =)

Mm du har nog rätt där. Vi måste välja mellan LC:2 eller LB:1 så nu ska jag ögna igenom lite och se vad som passar bäst. Är det eran första?

Japp, det blir det, en LB:3, den är för vanliga hästar. Jag hoppas bara att jag kan få ledigt men vi är inställda på att starta och tränar för fullt.

Tänkte först vara med i både LC:2 och LB:n men valde LB:n, dom skall ju orka oxå och min håller precis på och växer mitt uppe i alltihopa:crazy:

Okej! Jag får nog välja den med mist galopp i. Min har fort. svårt att bära sig i galoppen och formen är ungefär lika lång som 4 år :p Tränade idag och vänstersidan lossnade redan i skritten när vi red fram, superskönt! Den är inte 100% som den ska men han tar den iallafall så pass att jag kan få honom ställd runt innerskänkeln med inner skänkel mot ytter hand.

Men nu när inte den pennan funkar längre så får man ju komma upp med något nytt. Så idag tvärnitade han i ena hörnan i traven och rörde sig inte 1 meter. Till sist fick Eva hjälpa oss med långpisken och då var han tvungen att hävda sitt misstycke genom att banka ner både pallen och krattan i ena hörnan :idea: När han ändå blev "jagad" så bestämde han sig för att det var bättre att gå fram för egen maskin så man slapp ha någon efter sig. Vi har ju bara övat på att ta ytter i högervarvet de senaste gångerna men idag fick vi galoppera litegrann också. Men som sagt, det är svårt att hålla ihop hela skeppet. Meeen, vi ska väl klara ut det med så småning om.

Ikväll åkte lillasyster Fenja på lösdrift, gick upp i transporten och åkte så fint med mellanvägg och allt :love: Nu är hon på kollo i sådär 1½ år. Sedan ska det matchas till treårs igen :bump:

jag väljer hellre LC än LB då jag känner att det är 15-metersvolterna i galopp som blir för svårt :)

Tycker LC:1 är ett helt okej program! Övergångar skritt-trav och serpentiner är vi grymma på ;) sen är ju resten nästan bara snett igenom och ett enkelt galopprogram :), så oss passar det bra!

Men för vissa kanske LB:1 är enklare :). Kan hålla med om att det är mindre snurrigt :)

Från och med idag är han installad iallafall. Äntligen! Resten av familjens hästar går ute ett tag till, men med stödfodring (fast vi har en hel del bete kvar).
Så jag har min och mammas häst inne i mitt stall, vill ha in dom nu :). Har väntat just pga hösilaget, kan inte öppna storbalar bara för 2 hästar, men nu när de andra ska ha så kan jag ta in mina.

Det har du rätt i! LC:2 har arbetsgalopp på volten, dock inte 15m volt! :idea: Sedan är där mest trav med övergångar och någon halt.

Vi måste verkligen jobba på galoppen, men annars ska vi nog klara av det.

Jag känner att jag borde rida dressyr i ridhuset en till gång i veckan, inte bara när vi tränar. Annars rider jag ju ut och trimmar längs vägarna men det ger inte riktigt lika mycket. Speciellt inte om man måste öva ridvägar. Hur ofta rider ni dressyr? Skriv gärna in ert veckoschema!

Senast ändrad:

Du ser, jag sa ju att det snart skulle gå super! ;) Roligt att han visar lite humör :p

Galoppen kommer den med, men tar säkert lite tid då han är så stor som sagt o det kräver mkt ork för att fixa det - men du ska se att han kommer bli kalasfin :)

Beauspirit - visst är det härligt att stalla in?? :love: Jag tycker det är mysigt att få börja mocka igen o få lyssna när de står å mumsar hö i boxarna och får torka ordentligt om det regnat!

Han var ju riktigt fin där på träningen.

Ser ut som om han tycker det är lite lågt så han nonchar ibland:D

Min är så himla sen i utvecklingen, vi har endast hoppat små kryss, hon håller ju på och växer hela tiden.

Det ser ju riktigt fint ut Giinie : ). Din pålle verkar dock ha lite samma tendens som min, att gärna kryper intill hindren. Men det växer bort hoppas jag :P

*kl*

Då var jag här igen. Pratade med min stallägare idag, mitt ständiga bollplank som ger mig mycket klok feedback. Jag ska "rida" Welvette nu på lördag. Min stallägare tycker att jag är heltokig som ens tänker tanken, och jag känner mig kluven. Jag är en högst medioker ryttare och senaste hästen innan Welvette var världens snällaste valack som aldrig hade några dumheter för sig.

Jag har ju tankar på att sälja Welvette, men hur lätt är det, just nu, att sälja en svår 4-åring som dessutom är liten? Hon kan inte säljas till vem som helst heller, så att slumpa bort henne känns inte aktuellt...

Hur ska jag resonera, kommer jag att klara av detta, eller är jag galen som ens försöker att göra ridhäst av henne?

Behöver lite pepp...:crazy::confused:

/Werze, i nattliga funderingar

Jag tycker du kan rida henne, med Olofs instruktioner från marken - absolut! För hon är kvar där förmodar jag?

Men, det beror ju lite på hur långt han kommit med henne nu, för vad jag förstod så gör han allt från början med henne? Men rider han henne nu så kan du också göra det tycker jag. Börja första gången att vara nöjd med att komma upp och skritta. Mer behöver ni ju inte göra. Bättre ni tar de långsamt så de inte blir pjappas.

Giinne, vad fint han hoppa! Min gör precis som din, kommer lite nära och river med fram. Aldrig med bak. Men det är inte lätt när man är liten! :)

Klart det kommer bli häst av henne!! Jag tycker att du ska prova rida henne som Athena Avalon skriver med hjälp av Olof på marken, om han har kommit så långt så att han rider henne förstås, annars skulle jag ha väntat tills det. Försök och vara nöjd med lite. Du kommer att fixa det!! :)

Lycka till!

håller med de andra, hoppa upp på henne och skritta, kanske i lina? Var sen nöjd så!

Tror inte det blir några problem att sälja, bara du inte kräver multum i pengar. Tror inte att det är nå "fel" på din häst eller att hon skulle vara dum eller så, hon är kanske bara extra känslig o kräver en viss sorts ryttare o sådana ryttare finns det många av där ute :) *pepping pepping* Dessutom kanske Olof får ordning på din dam och att hon växer mkt psykiskt under denna resa?

Vad säger han om henne förresten? Han om någon bör ju ha ridit ett ANTAL unghästar så han kan jämföra. Lyssna inte på omgivningen utan följ ditt hjärta o ditt eget förnuft. Var ärlig mot dej själv.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
24 941
Senast: Asko
·
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 672
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 044
Senast: mackan
·
J
Träning Jag köpte en ny häst i september -11, han är jättemysig och världens snällaste att hålla på med. Han är en 9årig halvblodsvalack. Han är...
Svar
13
· Visningar
10 245
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Göra egen tvål
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur