Hur går det för era -05'or #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #7

hade jag haft en snart femåring så har jag nog tillbringat två dressyrpass på bana, ett hoppass och två utepass.

Hur ofta rider ni dressyr? Skriv gärna in ert veckoschema!

Jag rider nog mer dressyr än hoppar tror jag, vet inte varför men det har bara blivit så, hon håller ju på och växer hela tiden:crazy:.

Men hon rids ca 4 ggr i veckan, 2 dressyrpass, 1 dressyr/hopp pass och 1 uteritt.

Jag skall försöka rida henne mera och när hon håller på och växer så tänkte jag att då blir det ut i skogen, dessutom så börjar älgjakten snart och vill ha ut henne så mycket som möjligt.

Sen undrar jag om era skall ha vila i vinter eller hur skall ni göra?

Själv vet jag inte så jag behöver lite råd även om det gäller olika från häst till häst.

Inte bara till dig nu men...
Vad mkt ni verkar rida på bana... varför gör ni det?
Jag rider på bana kanske en gång var 14 e dag eller nåt sånt, resten rider jag ut.
Jag ställer alltid av hästarna när det är sisodär -10--20 grader ute, det brukar bli rätt bra.

o alla andra , tack :bow:
han har utvecklats massor! men som sagt har han lite svårt att hitta avstånden och kryper in och river med fram.
Men vi jobbar vidare, lite mer styrka i galoppen och mer ryggmuskler så kommer han hoppa upp sig :laugh:

Jag vet, jag tar åt mig, det är helt rätt jag rider för mycket på banan, är medveten om det och tänker nu ändra på det.

Jag har nog ingen förklaring, kanske det är lathet, för att ridhuset/paddocken ligger precis utanför,,,, dock rider jag inte länge ca 30-40 min.

Jag skall försöka nu rida ut mera på henne, hon behöver det oxå, tröttsamt bara med den här jävla älgjakten:devil:

Ang vilan så får vi nästan aldrig så kallt där jag bor, men kanske hon skall få jobba lite mera intesivare nu och vila från mitten på november till slutet på december?? Är det för lång tid?

Jo, hon är kvar! Hmm, kanske det är så jag får göra, ta lite i taget som du skriver? Hur gjorde du med Avalon?

Tack snälla för peppning och kloka ord:bow:

idag har vi löshoppat min Dacke! och vilken skillnad sen vi löshoppade sist!! sist fattade han knappt vad han skulle gör, var rädd för allt läskigt på banan och lyssnade inte alls på mig, men idag :love: så hoppade vi stuts på 4 hinder, och först låg de på baken så han bara fick springa igenom, sen la vi upp dem som cavaletti, sen höjd vi till hel 40cm (:p) Och till sist till 60. hoppade kanon fint och tvekade inte en enda gång! det sista sen så tog vi bort stutsen och höjde det sista hindret, var ca 80cm. och när han hade hoppat det 3 gånger så tog bensinen slut. och då avslutade vi med 2 jättefina hopp!! är så stolt över honom! Eftersom det blåste så mycket och konerna vi hade som infångare blåste ikull emellanåt, men det brydde han sig inte om!! och han lyssnade kanonbra på mig! :love:

så vi avslutade när han känndes trött och allt hade gått bra! han var verkligen positiv idag!

Ang vintervila kommer jag nog att ställa av i ca 2 veckor, och det blir förmodligen runt jul och nyår. då man har ganska mycket annat att tänka på.
massa släktingar man ska träffa och nyårsfest och så..
men känns han trött innan så blir det han behov som kommer först.

Jo, han rider ju henne i skritt, trav och galopp i båda varven, så jag tycker att han har kommit jättelångt med henne!

Tack snälla för dessa ord!

håller med de andra, hoppa upp på henne och skritta, kanske i lina? Var sen nöjd så!

Tror inte det blir några problem att sälja, bara du inte kräver multum i pengar. Tror inte att det är nå "fel" på din häst eller att hon skulle vara dum eller så, hon är kanske bara extra känslig o kräver en viss sorts ryttare o sådana ryttare finns det många av där ute :) *pepping pepping* Dessutom kanske Olof får ordning på din dam och att hon växer mkt psykiskt under denna resa?

Vad säger han om henne förresten? Han om någon bör ju ha ridit ett ANTAL unghästar så han kan jämföra. Lyssna inte på omgivningen utan följ ditt hjärta o ditt eget förnuft. Var ärlig mot dej själv.

Han säger att hon är känslig, och bakskygg, men annars tycker han väl att hon är ganska "normal", inte konstig eller dum på något sätt. Så det känns ju hoppfullt...

Ja, följa sitt hjärta, då hade jag haft kvar henne:D. Men vill ju rida också! Jag hoppas också att hon ska mogna mentalt, bara nu under sommaren har det hänt jättemycket med henne och hon var helt "normal" att leda till ridhuset efter sommarbetet. Jämfört med i våras då hon var som en...bomb.

Tack för peppningen, alla! Det har jag med mig nu på lördag, och kanske mer realistiska förväntningar på ridningen!

min ska inte vila i vinter för han vilade nästan hela förra vintern.
eller jo han får nog kanske 2 veckor eller så, i november när vädret är som förjävligast och det är som mörkast :)

vi ska satsa på att rida 5 dagar i veckan i vinter. alternativt 4.

1 pass i ridhus (vi åker dit, 5 min bort)
1 pass på travbanan hemma i friskt tempo, lättare konditionsjobb, övergångar, intervaller etc (här kommer jag variera)
2 pass uteritt varav en lugnare
1 pass i paddock (om jag rider 5 gånger / vecka)

travbanan är perfekt under hösten när man kommer hem från jobbet och det är kolsvart. :) man vet hur den går och man vet vad som finns framför fötterna på hästen. skönt också att inte behövar rida långt bort i mörkret utan hålla sig vid stallet.
men en pannlampa har jag!

jag rider ut mycket, och vissa tider på vintern går inte vår paddock att rida i (vi saltar inte) så då blir det ju bara uteritter hemma. men vi har gått om fält vi kan rida på så blir nog en hel del dressyr ute där i vinter ist för ett pass i paddocken.

sen kommer det bli en ordentlig uteritt och en lättare "jogging"-tur.

Han kommer alltid att vila på måndagar och torsdagar för då jobbar jag kväll (eller ja til 18.30) sen siktar jag på att rida övriga dagar.

travbanan är perfekt under hösten när man kommer hem från jobbet och det är kolsvart. :) man vet hur den går och man vet vad som finns framför fötterna på hästen. skönt också att inte behövar rida långt bort i mörkret utan hålla sig vid stallet.
men en pannlampa har jag!.

Innan jag läste det som jag markerat med svart så tänkte jag " Jäklar vad bra mörker seende hon har!":eek::D

När Avalon var hos Olof så växte han ju kopiöst. Han gick fram i alla gångarter med Olof, men när jag satt på honom kunde vi knappt skritta! Det var såååååååå segt! Så jag "red" honom kanske 3 gånger under tiden där, men det var snarare att jag satt på honom bara.

Jag vet inte hur det är med dig men om man åker till Olof så kände iaf jag lite prestationsångest över att han stod och tittade på. Så hur är det för dig eg? Är du nervös för att hästen inte ska gå att rida på eller är du nervös för att Olof ska tycka att du rider dåligt? Det sistnämna är TOTALT förståeligt, han är ändå klassad som en av Sveriges bästa på det han gör. Inte konstigt man blir nervös!

Men ta det sakta. Ha kanske hästen i lina. Nöj dig med att skritta och säg till Olof innan hur mkt du vill göra. Även om han är den han är så är han också en av de få som inte lägger prestige i det hela. Det är iallafall min uppfattning av honom.

*kl*

Igår klampade min pålle rakt in i släpet med alla fyra. Stod och vilade ett bakben medan han åt sin lunch där inne. Sedan ville han knappt gå ut igen :) På onsdag är det tänkt att vi ska kunna köra till träningen 5 min bort. Så nu ska vi börja stänga luckan.

Senast ändrad:

Jag rider alltid utan pannlampa även om jag inte ser ett dugg.
Hästen ser ju och det räcker åt oss båda. Kommer det nåt så känner jag ju att hästen spänner sig.

Min förrförra arabvalack sänkte sig tillomed när det kom låga grenar så att jag skulle känna det och luta mig framåt!
Japp jag rider på stigar i skogen med i totalmörker, med den hästen kunde det gå riktigt fort, han snubblade aldrig!

Kanske beror på vad man vill med sin häst? Du som rider distans behöver ju mer tid "ute" och någon som ska tävla dressyr måste ju har mer tid på banan. Jag tycker inte att två pass dressyr i veckan är mycket, plus ett hoppass och sen två uteritter.
Visst, man kan trimma lite efter vägarna oxå men alla som tränar o tävlar dressyr håller nog med mig om att banan är bästa platsen för att kunna trimma igenom riktigt ordentligt. Det blir inte samma noggrannhet ute efter vägarna helt enkelt.

Sen rider man ju inte samma övningar i alla sina pass.

Alla har inte tusen ridvägar att välja mellan så det blir minst lika tråkigt för en häst att gå samma väg dag ut o dag in som att harva på ridbanan utan variation :)

Ser man bara till att variera sin ridning, på bana eller i skogen, så får man bästa resultat tror jag :)'

Ang att rida ut i mörker så rider jag med pannlampa för att kunna orientera mig och för att bilarna ska se oss bättre.

:eek: Låter totalt livsfarligt tycker jag. Inget jag skulle våga mig på. Men jag tycker iofs, inte att jag ser bra även om min pannlampa ska lysa 65m :crazy::grin:

Jo förvisso är jag distansryttare, men jag tycker ändå att det låter mkt, när man hoppar så rider man ju dressyr oxå!

Ang ridvägar så rider jag i princip samma varenda gång...

Nu är ju inte min häst så välmusklad av naturliga orsaker så på henne kan jag göra allt ute som jag kan göra på banan.
Min förra valack tränade jag passage/öppna/sluta/skänkelvikningar osv osv lika bra ute, skänkelvikningarna gick nog iofs bättre ute tror jag, det enda jag inte kunde göra ute var piruetterna, vägarna var helt enkelt för smala och så centrerade piruetter kom vi aldrig till.

Det som jag märkte med honom var att när jag väl kom till ett ridhus (en gång var 3 e månad eller nåt sånt) så tyckte han det var riktigt roligt! blev ENORMT känslig för hjälperna, jag kunder rida honom i form på långa tyglar, styrde bara med sätet, reglerade takt och fart med sätet, även piruetterna fungerade genom att bara göra halvhalt och lägga några gram extra tyngd i ytterstigbygeln.
Helt underbar häst kan jag lova! Jag har aldrig träffat en häst med så stor arbetsviljam, den blev dock hans död oxå...

Min plan är att få Pselma lika känslig, jag tror dock att det kommer ta längre tid att lära henne rörelserna, min valack lärde sig dem på ca 5-10 min, spansk skritt tog lite längre tid dock.

Allt detta fick jag fram genom att i princip bara rida ut, och jag tror att lite av hästens arbetsglädje på banan försvinner om man rider där ofta.

Ang mörker, hästen ser ju, det är ju allt som betyder nåt igentligen när man galopperar fram på smala slingrande stigar (där är dock inte Pselma än på långa vägar), och om bilarna missar alla mina reflexer, ja då ska de banne mig inte sitta i en bil! Jag byter reflexer varje år för att vara helt säker på att de reflekterar som de ska! Jag har själv varselklädsel på mig (godkända när man arbetar i trafik) så skulle jag trilla av så synns jag med!

Jag kan bara svara för de hästar jag haft och samtliga har ÄLSKAT att ridas på banan VARJE gång de kom dit :) Så det kanske beror på HUR man rider på banan? Inte sant? De blir fokuserade, känsligare och mer lyhörda än ute i skogen, lika som din blev.

En vuxen häst rider jag dressyr på varannan dag på bana. De har oxå älskat sina dressyrträningar!

Sen tror jag det är svårt att trimma tävlingsutförande av rörelser ute längs en skogsstig eller en grusväg. Bara för att hästen kan piaffera så innebär det inte att den skulle bli godkänd inne på tävlingsbanan.
Jag tycker det är sämre att rida samma väg varenda gång man rider än att variera mellan paddock/ridhus och uteritt varje pass. Man rider ju inte dressyr två dar på rad.

Jag rider inte dressyr när jag hoppar. Jag värmer upp och lösgör hästen men jag trimmar inte dressyr. Tror faktiskt det inte är så många som sitter o trimmar dressyr innan de hoppar, snacka om slita på hästarna! De värmer, hoppar, o varvar sen ned.

Men du som rider samma väg varje gång du rider, tycker du inte att det blir samma princip som någon som rider på banan varje gång man rider...? Vad är skillnaden liksom? Samma underlag, samma miljö varje gång.

Den som både rider på banan och rider ut rider ju iaf varierat.

Senast ändrad av en moderator:

KL

Uppdaterar med tråkiga nyheter.. Schubori visade sig ha lösa benbitar i båda haserna när vi var hos veterinären igår. Han fick anmärkning på gallor lite här och var på kvalitén så jag tänkte att det är lika bra att kolla om det är något. Han har inte kännts halt men har väl (kom jag på nu i efterhand) alltid haft lite svårt för galoppfattningar, sparkat bakut i galoppfattningar och varit lite seg periodvis.
Han var halt höger bak (störst benbit) och överansträngd vänster bak (mindre benbit) därav diffust halt. Han var omogen i framknäna dvs inte färdigvuxen (177 cm i manken) och även lite överansträngd/ej färdigvuxen i båda bakkotorna och en kronled bak.
Nu hoppas jag på att Agria tar detta på försäkringen och så väntar jag på remiss till operation.
Bitarna satt bra till såg det ut som iaf och veterinären tyckte det var bra att vi kommit in såpass tidigt. väntar man till de är 5-6 år kan de ha fått pålagringar och dyl runt omkring.
:grin:

Nej vad tråkigt :( Hoppas att försäkringen täcker och att en ev op går bra...

Ny ridfilm http://www.youtube.com/watch?v=ByL7IyVvnHg

Hoppas det har blivit bättre med elvisp och händerna i knäet osv. Ser på filmen att jag glömmer bort och sitter där igen med händerna i knäet.

Mina brister vad jag kan se:

* Vrida om händerna med armbågarna in

* Länga 2 hål, har alltid dom lädrena men i dressyrmässigt så vore det kanske en idé

* Sträcka på mig, jag tittar ner för mycket på hästen.

Ja, vad kan ni se?

Den förra filmen: http://www.youtube.com/watch?v=JFge3slFWYA

Jag hoppas jag har förbättrat mig, hästen har gjort det iaf :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
24 941
Senast: Asko
·
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 672
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 044
Senast: mackan
·
J
Träning Jag köpte en ny häst i september -11, han är jättemysig och världens snällaste att hålla på med. Han är en 9årig halvblodsvalack. Han är...
Svar
13
· Visningar
10 245
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama