Hur går det för era -05'or #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Vill inte heller att min ska vara 5 redan! Ifs, med den kroppen är han mer som en 3,5 åring. Får väl skylla på det :p

Det vill inte jag heller. Brixie som nästan inte är riden om man jämför med era:eek: Men hon har iof fått föl men ändå, känns som vi ligger ljusår efter...

*kl*
Liten uppdatering:
Kommit igång lite med träning igen, här kommer klipp från helgen http://www.youtube.com/watch?v=NNMSJz6FI7w
Rider ju vanligen i en lägre/rundare form. Men för dagen en högre mer öppen "form" accepteras då fokus låg på att få lite mer alerta övergångar.
Bonusbilder på lilla 07:an som ska sittas in i höst, första gången lös m sadel på
002.jpg

003.jpg

Åh.. min favvo-isabell.. :love:
Tycker ni har en finfin takt och han är väldigt välbalanserad och rör sig läckert .. :bow:

Nu har det varit tyst ifrån mig alldeles för länge igen men har inte haft nåt särskilt att skriva om. Fast det har jag nu vill jag lova:D i helgen har jag och Decibell nämligen varit nere i Falkenberg på ungponny-RIKS. Gissa vem som placerade sig 5a i 4-årshoppningen:D
5a.jpg

Enda B-ponny i startfältet lyckades lilla Decibell slå nästan alla med andra ord. Är så otroligt stolt. Med 39 poäng exteriört (trots att hon betedde sig som ett litet monster, hihi) och 8-9 i den uppsuttna hoppningen kom hon alltså 5:a. Kärlek till Decibell<3
snygg.jpg

He, he, den är inköpt för ändamålet (hon hade inte fått springa runt m min dressyrsadel :)) Sen kunde jag ju varit lite smart och dragit en resårgjord runt sadeln så hade inte kåpor o byglar flaxat så...

tack så mycket:D är så stolt så jag inte riktigt vet vad jag ska göra:D hon är så klockren min lilla ponny.

tack så mycket:D

gud vad söt din Gustav är alltså! Och han verkar verkligen ha fattat det där med hoppning snabbt:D ser ju ut som en rutinerad tävlingshäst (hihi, nästan i allafall;))

Stort grattis! Förstår att du är stolt över henne!! Grattis till Giinne också, vad fina ni var!

Jag har också lite trevliga nyheter, om än lite mindre än era. Avalon var klockren på dressyrträningen igår. Fick mycket beröm av min tränare. Gjorde lite sidvärtesrörelser och sådär. Efteråt kom kiropraktorn och kollade över hästarna i stallet. Avalons rygg var perfekt utan en enda låsning! :) En liten låsning i manken hade han på C5 och den tryckte han lätt bort.

Känns skönt att allt är som det ska. Imorgon ska vi hoppa för ny tränare.

tack:D

Åh vad härligt att träningen går så bra och att han var i stort sett felfri hos kiropraktorn. På tal om det så är det nog dags för lilla Decibell att få besök av kiropraktorn hon också:)

Lycka till för nya hopptränaren:D

grattis!!

Red för tränare i söndags, men han inte rida mycket.. suck.
vi satt i vänster varv i gallopp, då han i alla hörnen bytte till korsgallopp bak, eller saktade av.
tränaren misstänker knäledsinflammation bak.. så i dag så ska vi till klinink, och kolla upp honom.
hon sa att det är vanligt på unghästar i denna åldern, just för att oftast har de hittat balansen och går i en stadig form.. då det inte öängre bara bär upp ryttaren med ryggen utan bakbenen får jobba, då inte legament och leder är riktigt vana vid det blir det ofta en knäledsinflammation. och vi som äntligen hade kommit i gång!!
Är det någon som har hört om detta? varit med om det?

hoppas att allt går bra och att han sköter sig när vi ska på transporten, och i väg till nytt ställe.

KL

Först och främst, vilken rolig läsning! Vad bra det verkar gå för er!Dundergrattis till fina tävlingsdebuter och snygga poäng!!

Den där distanshästen var INTE snygg, men jag förstår dig fullt ut Kimmis, en distanshäst kan ju inte springa runt o se ut som en bodybuilder! Jämför bara marathonlöpare med 200-meterssprintrarna i människo-tävlingar så ser man rätt stor skillnad ;) Dock verkar ju dina pållar vara en aningens rundare än den där VM-hästen iaf :D

Athena - ha inte dåligt samvete! Man får det så lätt, men du MÅSTE ju få fram honom! Han får skylla sig själv, man ger dem ju ett val- gå framåt så slipper du mina bankande skänklar eller så står du kvar här o tjurar å då fortsätter jag banka! Bra att du fick igenom det :) Kul att passet efter gick klockrent! det betyder ju att du gjorde rätt innan :)

Katarina_dacke - jag hade en 3,5 åring på träning en gång för många år sen, hon hade haft knäledsinflammationer i bakknäna (innan jag fick hem henne) men efter behandling var hon helt återställd o gick som en klocka. Den vetten sa samma sak, att knäna inte riktigt hängde med helt enkelt - det blev lite för "jobbigt" o de blev överansträngda. Denna häst hade dessutom riktigt bra gångarter så det kan oxå spela en viss roll trodde vett. Jag vet inte ;) Men hon blev iaf helt bra o hållbar så oroa dej inte. Tråkigt att behöva ställa av men bra att ni upptäckt det i tid :)

kl
Idag när jag skulle morgonfodra klockan 8 möttes jag bara Adele för längst bort i hagen låg phigalle och när han inte kom när jag ropade så gick jag direkt och hämtade grimman. Sedan fick jag med våld dra upp honom,ramlade men stod sedan på vingliga ben. Som tur hade jag min sons mobil på mej så jag ringde min man på jobbet som i sin tur ringde våran tränare. Misstänkte direkt kolik och på ngt sätt fick jag honom till grinden som jag bara öppnade för att få honom till gårdsplanen. Då jag inte vill släppa honom så sprang numera min galda adele omkring med sin stora fölmage full avglädje omkring på min gård och åt lite varstans av gräset. Phigalle var kall på halsen och huvudet efter att ha legat men varm under täcket. Jag hade varit på hoppträning kvällen innan ochhade lagt på ett tjockare täcke som tack vare det höll honom lite varmare dock var han lågtempad nu. Han lagde sej några gånger menfick upp honom gång på gång. Han andades snabbt varje gång som han fick extremt ont och sekundrarna efter så svajade hela bakdelen och höll på att säcka ihop gång på gång. Efter 20 minuter kom min tränare och sekunden min man. Adele infångades och placerades åter i sin hage. Tyckte det var viktigare att hålla Phigalle på benen än att ta och fånga henne när jag var själv. Min tränare ringde vetrinären och en timme senare kom dom. Phigalle fick kramplösande,lugnande,undersöktes rektalt,slangades och sattes sedan på dropp då han var lite uttorkad och vi inte visste hur länge han hade legat i hagen. Det var någon blandning av gas och förstoppningskolik och vi fick mitt i all stallrenovering spåna upp en box som han står nu i. han har börjat äta hö men har fortfarande inte bajsat ännu. Jag går ut och går med honom en gång i timmen i 10 minutrar. Om han fortfarande inte bajsat på ett par timmar så tänkte jag ringa vetrinären igen.

igår var och hopptränade. Gick jättebra, vi ligger väl på runt 40-50cm och har hoppat tre gånger. Rider sedan en månad tillbaka på ridskola och tar med phigalle dit,tror det är nyttigt för oss båda!

Usch så hemsk! Kolik är verkligen inte roligt. Hoppas att han kryar på sig så fort som möjligt. Vätska är oftast det viktigaste. Min gamling hade ju kolik i vintras, förmodligen pga. uttorkning. Bjud på mycket betforvatten, det brukar vara poppis!

Katarina_dacke: Vad trist! Men hoppas då att det inte är värre än så och att en behandling räcker. Som anni sa; tur att ni behandlar det så snabbt som möjligt innan det blir värre.

Lastade min pålle idag efter att vi varit ute på promenad. Han testade bara backa på bakbommen en gång, sedan stod han superfint. Satte bara bommen utan luckan, har inte så stor betydelse. Huvudsaken är att han känner stoppet bakom sig. Sedan öppnade vi och jag backade ut honom. Allt över på 5 minuter :) I morgon ska han åka ca 1 km till träningen.

Gick en promenad med honom och Athena i vars en hand idag. Det känns skönt att hästen som jag haft sedan födseln går snett bakom hela turen och sköter sig exemplariskt. Hans mor däremot ska va 1½ m framför helst och någon broms finns där minsan inte! :grin: Fast, hellre så än tvärtom. Svårt att lära gamla hundar sitta...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
24 941
Senast: Asko
·
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 672
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 044
Senast: mackan
·
J
Träning Jag köpte en ny häst i september -11, han är jättemysig och världens snällaste att hålla på med. Han är en 9årig halvblodsvalack. Han är...
Svar
13
· Visningar
10 245
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama