Hur går det för era -05'or #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #7

apropå brosus så var jag o hälsade på där på tuna idag och karin sa att han var de snällaste o stabilaste hon suttit på nån gång :D

*KL*
Som jag nämnt tidigare så har den nya ägaren till Picasso haft lite problem med honom då han gått på bakbenen och testat ganska rejält. Han skickades därför ned till Ellen Brunes och Enar Tollig och har där skött sig ganska bra. I Onsdags åkte vi iaf. ned och hämtade hem honom igen med tanke att jag ska hjälpa dem här på hemmaplan för att han ska fortsätta fungera och utvecklas i rätt riktning. Han är en bestämd herre som inte accepterar vem som helst på ryggen och visar detta ordentligt med att gå på bakbenen. Mig verkar han dock tycka om och vi passar nog ganska bra ihop. Lite snabbt inpå att han kom hem så var vi faktiskt iväg och tävlade idag då det var Semifinal för 4-åringar i hoppning i närheten. Jag hade då alltså bara hunnit rida honom 2 ggr sedan April men det gick faktiskt riktigt bra. Tyvärr tappade jag aktiviteten i galoppen i svängen fram till sista linjen så det blev på tok för kort vilket resulterade till ett nedslag. Men annars kändes han jätte fin och de små rävarna bakom öronen höll sig kvar där hela dagen! Vill ni se film så kan ni gå in på min blogg! :)

Mina föräldrar är iväg hela helgen på kriterieauktionerna (trav...) och har en monter på mässan där. så tanken var att deras hästar skulle börja gå in på natten från och med imorgon när dom kommit hem.

nu har det varit förjävligt väder hela dagen, det regnar iskallt regn och blåser och så frostnätter på det. så nej nu var det verkligen dags för dom att få komma in ( de har fått mat i hagen innan) så nu har jag grejat och fixat och fått in även övriga 7 hästar :).

min och mammas häst har ju varit inne lite mer än en vecka nu.

kan säga att dom var glada om att få komma in vill jag lova! nu är dom inne och njuter för fulla drag av sinna torra boxar :).

för övrigt så har det gått väldigt bra för mina föräldrar på mässan. många intressanter så det är kul! dom är åf för magnettäcken och min mamma som är et är ensam åf för en sladdlös laser.
hon hade laserbehandlat en kvinnas handled i går på mässan, och hon hade haft problem i drygt 10 år med handleden. Kom sen tillbaks idag helt smärtfri!
Så det är otroligt vad den kan göra :).

Nu skriver jag ju inte ut ngra märken eller namn så hoppas att detta inte räknas som reklam!

Imorgon ska jag klippa Dörren hade jag tänkt, innan det blir för kallt.

han är fin picasso! men han slår väldans med huvudet? skulle även vilja se en mer stilla hand från dig men det är inte så lätt med tanke på huvudviftandet :)

nu känner jag inte hästen men en häst som går på bakbenen och slår med huvudet skulle jag kolla upp.. för säkerhets skull! inte sagt att det beror på smärta, men då har man iallafall det uteslutet.
för det kan ju vara trots och test med.

Han slår inte det minsta med huvudet vid dressyrarbete utan endast i samband med hoppning. Då han blir ivrig och visar det på detta sätt, inget önskvärt beteende självklart men med mer rutin och styrka lär det försvinna. Att något är fel på honom är uteslutet då han som sagt har varit hos Enar som är veterinär. Dessutom är han fullt genomkollad och röntgad från topp till tå utan minsta anmärkning. Hans dumheter i form av att ställa sig på bakbenen är inget annat än just en dumhet som han har satt lite grann i system. Det är en väldigt skarp häst i huvudet och kräver både rätt hantering och rätt ridning. Han är dessutom extremt hingstig och provar ledarskap gång på gång.

Nä nu lät jag inte snäll. Jag förstår din reaktion men kan lova att huvudruskningarna endast beror på orutin och bristande styrka i just hoppningen. Stegringarna är rena prov på dominans och tidigare hos mig så ställde han inte sig upp. Men tyvärr fick han ta över i nya hemmet och började sätta det i system. Det ska nog försvinna med lite bra ridning här framöver skulle jag tro.

Såg nu att du redan hunnit svara :)

Senast ändrad:

kul med film ska kika sen :laugh:

måste ner till stallet -nu- får hem en ny häst om ca 30 minuter! mina föräldrar har ju som sagt varit på kriterieauktionerna och hastigt värre ropat hem en 1-årig hingst till ett bra pris.
han är redan på lastbilen på väg hit :)

Roligt :laugh:

Han är för det första skit snygg Picasso :love: Sen tycker inte jag han slår med huvudet så jääääte mycket, visst slår huvudet men han verkar ge sig bara man rider på. Jag tror precis som du det kommer gå över med mer rutin och styrka. Varför sålde du honom?????

Inte hunnit se hela filmen, men oj vad trevligt det ser ut! Vilken utveckling sen senast jag såg en film på er. Han ser så stadig och välbalanserad ut nu i traven alldeles i början (sen såg jag inte mer). Grattis! Ska gissa pocenten sen;)

tycker ni är så fina :) han ser väldigt stadig ut och trevlig i formen :)

inatt kom den lilla åringen. vilken mysig häst jag är helt tagen! supercool liten kille som varit en hel dag på auktionen, åkt lastbil och stått på box därborta och visats. sedan åkt lastbil igen hit (dock bara 1 timmes resväg) och så lastas han ur här och är så lugn och tillgiven!
som en liten hundvalp är han jag är helt kär :love:

fick ett riktigt bra pris, bara att betäcka med pappan kostar närmare 90tusen... vi fick denna för 25. med en bra stam på möderne med. så ska bli kul att se vad det blir av denna!

igår kväll rakade jag dörren. blev en helklippning med halva huvudet och halva benen.
nu är han inte guldig längre :( utan grå!!

SP_A0573.jpg

SP_A0575.jpg

Tycker han är fin ändå, bara annorlunda :) Hur lång tid tog det? Jag ska klippa min med, men väntar lite till. Får se hur mkt han svettas på dressyrträningen på tisdag, det som får avgöra när vi ska klippa. Han är aldrig klippt innan så vi får se vad han tycker om det hela. Tar nog en stund med tanke på hans kroppsareal ;)

Tänkte klippa hela hästen, men han har ju lätt för att så inflammerade hårsäckar vid sadelläget, tror ni det är bättre att spara päls i det området eller bättre att raka allt? Ur renhållningssynpunkt.

:bow:tackar! Ja, traven är jag väldigt nöjd med, lite värre blir det senare i filmen, när vi kommer till skritt o galopp.
Hans galopp känner jag iofs att det verkligen gått framåt med, så där kommer det lösa sig. Men skritten.... vad gör man med en häst som fullkomligt masar sig framåt? Tips någon??

Det har med styrkan att göra. Ju mer fart hästen har, ju lättare är det för den att bära sig. Skritt = långsamt. Min blir väldig seg i skritten när han gör rätt, för det är så pass jobbigt för honom fortf. Men med mer muskler, även från de andra gångarterna så tror jag det lättar. De ska ju kunna marchera på och ändå bära sig, men det är jobbigt när man är liten.

Din har väl inte problem att traska på med lång tygel i skogen? :)

Ja snygg är han och det värsta är att han vet om det med...:devil: Han såldes då han verkligen är en lovande häst för de stora klasserna i hoppning. Jag själv är inte någon gedigen hoppryttare utan sysslar framförallt med dressyr och fälttävlan, och en sådan häst som Picasso ska ju hamna i ett hem där han verkligen matchas rätt och där de tar vara på hans talang och det ansåg inte jag att jag skulle göra. Tyvärr blev det kanske inte helt rätt i det hemmet han hamnade men samtidigt så är hon väldigt mån om honom och har vett att be om hjälp. Så nu sitter jag och rider på honom igen iaf. :D

Han är fin din guling! :love: Trevligt travprogram! :laugh: Men nu får du hem och putsa sadeln så den inte gnisslar så förbaskat. :D

jag gillar att hans "suddiga" kanter kommer fram och syns så bra när han är klippt. tycker dom är så fina!

klippte honom på en timme totalt tror jag :).
han är snäll att klippa trots min jula-maskin som låter förbaskat mycket. inga problem vare sig på huvudet eller under magen etc. det enda som han inte riktigt gillar är när man kommer långt ner på benen.

skulle helst velat klippa hela benen då han hade rasp förra vintern, men han gillar det inte så jag vill inte bråka med det när han nu är så duktig för övrigt med klippningen :)

jag skulle nog inte lämna någon lapp på ryggen om jag var du. när pälsen är borta är det ju lättare att hålla rent och lufta huden än att det blir lång svettig päls i sadelläget som irriterar.
men det där finns det säkert delade meningar om, men känns som det är bättre att klippa bort allt.

*kl*

Lite uppdatering från oss!

Nu har Welvette hämtats hem igen, igår i blåst och regn traskade hon på transporten som ingenting!

Idag var vi en sväng till ridhuset (efter att ha rådgjort med OS som tyckte jag skulle köra på) och jag har faktiskt ridit min häst i trav (nåja, seegt som bara den) i båda varven!:eek: Hon ifrågasätter om hon verkligen måste gå dit jag vill, så ledarskapet är det väl sisådär med, men hon backade mest idag (utan att hoppa omkring menar jag) och vi hade lite tur med att ridhuset var helt tomt och stilla. Så det gick. På tisdag tänkte jag mig nästa pass, men förväntar mig att bli ifrågasatt både här och där av den här rödhåriga damen. Idag gick det av bara farten, tror jag!

Vad bra! Se, det går ju visst det! Det kanske tar längre tid än vanligt, men går det gör det! Keep up the good work!

beauspirit - Jag tror allt åker, låter vettigast. Funkar det inte så är det ju bara att lämna det kvar till nästa klippning. Har ingen egen maskin dock, var får man tag i en okej, inte allt för dyr klippmaskin?

*

Red ut i århundradets storm idag. Blåste så vi knappt kunde gå rakt fram när vinden kom från sidan. Men min pojke var duktig och hetsade inte upp sig nämnvärt. Träffade en kvinna på en häst som tyckte han var sååå fin i sin blå yllefilt med röd/vita passpoals. Alltid kul att höra :) Galopperade en bit, men vad svårt det är att känna hur snabbt det går när det viner som attans runt öronen redan innan man börjat! Kul var det iallafall :p

Har går verkligen bra på rakt bett, helt klart favoriten hos oss. Men visst får man inte tävla unghäst på rakt bett?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
24 941
Senast: Asko
·
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 672
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 044
Senast: mackan
·
J
Träning Jag köpte en ny häst i september -11, han är jättemysig och världens snällaste att hålla på med. Han är en 9årig halvblodsvalack. Han är...
Svar
13
· Visningar
10 245
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama