Hur går det för era -05'or #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Min är pigg tycker jag. Nu har det ifs blåst som attan sista dagarna, men både trava och galoppera ute nu är superskoj! Han går så mjukt och fint i traven ute och jag koncentrerar mig på att bara ta små halvhalter på BÅDA tyglarna för att få honom att stanna kvar i formen. Han vill gärna böja galoppera med bak ibland men de där små förhållningarna får honom att stanna kvar i trav, oftast iallafall :grin: Som sagt innan så är han väldigt fin på det raka bettet och igår fick jag veta att det är ok att tävla unghäst på, gött!

Ikväll ska vi träna dressyr! Får se om Sandra vill filma oss :)

Som sagt innan så är han väldigt fin på det raka bettet och igår fick jag veta att det är ok att tävla unghäst på, gött!

Men är det verkligen så :confused: Eller är det kanske i hoppning du menar?
I dressyren tror jag inte att man får ha det...

Ja det är inte skoj att tvingas betsla upp, men det kan räcka med korta perioder oxå för att få hästen att lystra extra och därmed LÄRA sig att att man SKA lyssna på förhållande hjälper. En häst jag hade på foder för 100 år sen drog järnet med mig flera ggr (jag var väl 14 eller nått) Jag fick låna ett pessoa (!) och red med det en vecka, sen lyssnade han på vanliga bettet oxå :)
Ett lippizanersto jag tränade o tävlade var alltid megaladdad i skogen och i hoppningen; det gick bara inte att få stopp på henne med vanligt bett! Det var då jag kom i kontakt med pelham ;)

Hon var knasig den damen... hon kunde fara runt som en toka ute i skogen, men red man ned på en täkt o trimmade lite dressyr så blev hon värsta dressyrstjärnana, men så vände man ut på vägen o då vaknade FT-nerverna till liv igen ;)

På dressyrbanan hade vi bara vanligt tredelat o där gick hon MSVdressyr utan minsta dragkamp!

Så en del hästar lär sig inte... de bara ÄR sånna ;)

Jo, det är ju från häst till häst det där. Jag får hoppas Kimbi hör till dem som faktiskt lär sig att man inte ska springa järnet utan att lyssna i skogen, utan lyssna lika fint som på banan. : )

Det är i hoppningen jag menar :) Dressyren vet jag faktiskt inte. Men det går väl att hitta i TR förmodar jag.

Idag tränade vi dressyr. Man märker att hela grundnivån på Avalon har höjts. Han skrittar på villigt och tar båda tyglarna, jobbar bra i skritten och försöker sitt bästa. Lyssnar noga på mig. I traven är han mer och mer vändbar och tar även där ytterhjälperna bra. Han har mer energi än innan, vi kommer till arbete snabbare. Nu måste vi bara koncentrera oss på att omvandla all framåtdrivande hjälp till arbete. Han gör det fint, men emellanåt vill han älga iväg lite när det blir jobbigt, i stället för att arbeta sig igenom det helt i form. Det är väl ett av många knep ;) Ibland sätter man sig i väggen, ibland går man inte ett steg och ibland springer man ifrån alltihop. Haha, jag skattar mest åt all denna uppfinningsrikhet som de har. Till slut faller nog alla bitar på plats och då går det som en dans!

Va roligt att det går framåt så mycket!! Det är det som är tjusningen med unghästar, 20 steg framåt och 2 bakåt :) sen framåt igen osv...

Blev lite träning på ökningar idag & han har äntligen fått muskler nog att ha lite sväv i traven. Stolt över min lilla plutt idag :D

img_5444_56067794.jpg

img_5259_56068135.jpg

Vill du se fler bilder så hittar du dom: HÄR SÅ KLICKA!! :)

han svävar ju ovan mark till och med :eek::D

KL

Red ut på min igår efter 3 dagars vila = mycket laddad och ville bara galoppera hela tiden. Vi red upp för en brant backe och där fick hon ta i lite så den backen blir det lite oftare. Just nu är det blåst och regn, inte alls kul :(

På torsdag blir det väl en tur ut och till helgen dressyr och hoppträning i ridhuset.

Usha, blåst är defenitivt inte kul att rida i & med regn på det så är det i stort sätt katastrofalt :/

Hehe, ja det börjar gå frammåt för oss nu :)

*kl*

Nu har jag ridit jag med! Var ute i mörkret (jobbar ju:() och promenerade ner till ridhuset. Är så stolt över henne, för hon är så cool att gå med nu, inget flams och hoppande utan hon bara traskar med! Skötte sig bra i ridhuset vid longeringen också, men man märker snabbt när hon blir trött, hon visar att hon vill sluta på ett ganska tydligt sätt...

Idag ville hon gå iväg vid uppsittningen, men hon slutar tjafsa efter en stund, och vi lyckades trava iväg idag också. Hon är väldigt orolig i munnen, men jag hoppas att det är en övergångsfas. Hon har varit dålig på att ta stöd på bettet även med OS, och kryper gärna upp i en väldigt hög form. Vid longeringen inspänd går det bra, så kanske är det mina slappa, sladdriga tyglar som hon inte gillar...

Jag tog med Cesar till jälla idag (där vi tävlade i söndags) på hoppträningen för Louise. Och det behövdes verkligen. Cesar är inte osäker eller rädd, han tycker inte att hindrerna är läskiga, utan han är just nu bara en fuling som testar om han inte kan bara smita undan, och jag har varit för snäll och försiktig med honom. Jag har känt som så, eftersom han är en sådan fin häst så har jag varit rädd att förstöra honom, och därför varit försiktig med honom, men det har nästan gett motsatt effekt, så idag tvingade Louise på mej hårdhandskarna och ville se lite mer attityd och bestämdhet hos mej, och tillslut kom den. Det är som hon sa, jag blir kvar lite i samma ridning som på den äldre hästen, där det är mer små detaljer och finlir osv. (än så länge så är det mer svänga, gasa och bromsa som ska funka på Cesar) och det fungerar på henne, men Cesar som behöver en annan ridning.

Vi började med att hoppa vattenmatta (första gången någonsin för Cesar) och han smet bredvid några gånger, men hoppade sedan, och sket fullständigt i att det var en vattenmatta under, (kollade aldrig någonsin på den heller) sedan hoppade vi även mur för första gången, och det var samma sak där, men det var fortfarande inte hindret han brydde sej om.

På slutet när vi skulle hoppa en bana, så sprang han bredvid första hindret, och då flög jävlar anammat i mej, och jag red med en bestämdhet och på ett helt annat sätt, och då hoppade han glatt runt hela banan, över nya hinder med grindar och allting. Så där känns det som att jag fick igenom det, så nu är det bara att fortsätta att visa honom att det är jag som bestämmer :)

åh vad härlig min lilla ponny är:D I förrgår blev det ett dressypass i fullmånens sken, hihi. Alldeles stjärnklart och vindstilla, nästan lite kusligt. Decibell jobbade på bättre än nånsin och kändes verkligen kanonfin:D så himla kul att kännas att det går framåt hela tiden. Planen är att hon ska ridas hela oktober och sedan vila november och december.
Hur gör ni andra med vila i vinter?

Det lät härligt! Roligt när allt går så bra :)

Min fick ju lååångt sommarlov, mer än 2 månader, så han ska väl få vila ca 3 veckor i vinter. Gärna över julen/nyår då vi åker upp till svärföräldrarna i Uddevalla. Kanske en bit in i januari, värsta månaden enligt mig!

Werze: Vad härligt att det fortf. går framåt! Har du testat att tömköra henne? Avalon ville också gärna bli hög i formen innan, jag upplevde att tömkörningen gjorde mycket där för honom. Visade vart jag ville att han skulle hålla sitt huvud. Kanske är värt ett försök?

Roligt att höra att det går så bra! Oro i munnen kan ju ha femtielva orsaker men du kanske är inne på rätt spår om att hon behöver lite fastare hand för att trivas eftersom hon går så bra på lina? Testa korta tyglarna lite och var stilla i handen utan att glappa. Många tror att de är snälla som rider med mininalt stöd men om det innebär att tyglarna glappar så blir det nog rätt obehagligt för kusen.

jag hade tänk att min får kanske 2 veckor eller nåt vid jul/nyår.
han har ju stått ett tag nu pga knäledsinflammationen.. Vi får se om behandlingen hjälper första gången, annars blir det mer vila (suck).
men kan jag rida i gång snart så blir det vila ca 2 veckor.

oj! vad lite alla ska vila..kanske bara är jag som är supernojig:P Min fick vila 1,5 månad i sommar och jag har ändå tänkt vila henne i allafall 1,5 månad nu också...det kanske är lite överdrivet?

jag tror det är upp till indviden. De stora fortfarande växande hästarna behöver nog mer vila än mindre mer färdiga. Samma med psyket. En del är bäbisar fast än de är på pappret "vuxna" och behöver mer tid att fundera och smälta allt. Så känn efter själv hur just din häst känns när det är dags för viloperiod! är hon trött o glåmig så kanske det behövs 1,5 månad. Är hon dock hyffsat som "vanligt" så kanske det räcker med tre veckor eller liknande.

Brosus fick gå hela sommaren så för honom var planen att vila 1,5 månad i november, in i december.

ja så är det ju förstås. Fast om min lilla prinsessa fick bestämma skulle hon inte vila alls, hon är en riktig arbetsmyra. Men får nog bli ganska lång vila i vinter ändå tror jag. Bättre med lite för mycket vila än lite för lite:)

*kl*

Idag har jag lasttränat för första gången sedan han inte ville åka hem efter träningen. Han gick in som vanligt utan problem och stod och käkade en liten stund. Så skrämd är han inte iallafall! Kändes skönt...

Nu ska vi övaövaöva mer på att lasta på olika ställen på gården så det inte alltid ser likadant ut, kanske i mörker någon kväll, köra några meter och sedan lasta ur och lasta igen för att köra ytterliggare några meter. Jag vill vara helt säker på att han går på igen, så jag inte fastnar på tävlingsplatsen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
24 940
Senast: Asko
·
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 672
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 044
Senast: mackan
·
J
Träning Jag köpte en ny häst i september -11, han är jättemysig och världens snällaste att hålla på med. Han är en 9årig halvblodsvalack. Han är...
Svar
13
· Visningar
10 243
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama