Hur går det för era -05'or #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Nej, visst är det bra att man får se sig själv på film!!!
Tycker han såg riktigt trevlig ut, men gud vilken härlig ridbana:love:

Sedan kan du säga åt kamera-mannen att man kan zooma liite närmare för hur jag än tryckte näsan i skärmen så kom du inte närmare:(:p:D

jag syftade mest på att du i första inlägget skrev att vägarna är hårdare idag än förr, så är det ju inte menar jag, däremot skiljer sig ju användningssättet av hästarna. Och det går inte att jämföra distanshästar med ex hopphäst. Det är ju helt annan träning o tävling! Så jag tänker inte "tänka om på den punkten" då mina reflektioner baseras på ridhästar (och eftersom du svarade på ett sådant inlägg om en "ridhäst" så antog jag att du menade samma sak)

Men travar man sin hopphäst på asfalt hela tiden så lär de ju få mer vila än om man rider på varierat o bra underlag.

Skogsbrukshästarna gick ju oxå efter hårda vägar för att dra hem virket (min svärfar jobbade med häst i skogen o stor del av hästens arbete är ju att dra hem virket från skogen. Föst fälls ju träden manuellt, sen hämtas hästarna o lassas o drar hem)
men dock i skritt, precis som mig själv. Är det hårt så tar man det lugnt för att inte överbelasta leder o senor. Men vet man med sig själv att man belastar hästen för mycket, ja då måste man ju låta den vila mer oxå.

Men som sagt, det går inte att jämföra distanshästarnas träning med "vanliga" ridhästars. Därför tycker jag inte att en vanlig ridhäst ska behöva vila för att förebygga slitage, då ska man fundera på sitt ridsätt. Som med en hopphäst, man hoppar ju inte 130 tre gånger i veckan = slitage.
Eller en dressyrhäst, man tränar inte piuretter varje gång man rider = slitage.

Så rider man varierat och klokt så ska inte hästen inte behöva vila för skaderisken utan snarare behöva vila för att smälta nya kunskaper (eller alt som unghäst, för att växa i sin kropp)

lååååångt blev det ;)

Smulan - klokt skrivet! :bow: Dock kunde jag inte se filmen nu för den hackade så mkt men jag vet ju att ni är supersnygga :love:

PS
Måste få skryta om min lilla sessa. Hovslagaren kom idag o verkade henne. Hon stod som ett ljus hela tiden o han hade aldrig träffat en så klok unghäst någongång :love: Dessutom hade hon ovanligt korrekta benställningar *glad*
Jag visste ju att hon hade bra ben, men det är alltid skönt att höra från fackfolk att det verkligen ÄR så. Hon har ju bara varit hos mig en månad drygt och bara varit hanterad så länge oxå i princip så det var kul att hon skötte sig så bra med hovslagaren :)

Hihi, ja han är fin den där knasiga lilla hästen. Dessutom är han så otroligt ridbar med tanke på hur lite han i själva verket är riden. Ja ridbanan är underbar och JÄTTE STOR. Där finns en stor bank och pullmangrav som det nu var vatten i och jag som fälttävlansryttare kunde givetvis inte låta bli att hoppa både bank och gå igenom vattnet, hihi så nu är han terrängintroducerad utan några som helst tveksamheter. :laugh:
Haha ja till nästa gång ska jag informera filmaren var zoomen sitter. ;)

Typiskt att filmen hackar :( KUL att du får beröm för din nya illa snutt, man blir ju stolt så att man spricker då. :laugh:

och gjorde alla det jobbet så bra som du nästan säger att det är lätt så skulle ju aldrig någon häst få inflamationer i lederna och bli halta...

Men så ser ju inte verkligheten ut faktiskt. Jag tror inte det är en enda hästägare som inte har haft en häst som blivit halt någon gång, förutsatt att de har fått vara hästägare ett tag då ;)

En annan fundering som slog mig i natt...
Ridskolehästar är väldigt sällan halta! De rids sällan i bra form, går mkt runt runt runt på ett sätt som inte borde främja dem ett dugg bra.... De går även ofta ganska många timmar/dygn i det ridhuset/ridbanan. Är oftast bara ute 4-6 timmar/dygn.

Men ändå(!) så är det väldigt sällan de är halta!
Iaf om man jämför med hobbyhästen...
Vad beror detta på tror ni?

Och från det ena till det andra, Red Pselma igen igår, hon var pigg o glad! Red lite hårdare än det var tänkt, men kortare... himlen öppnade sig helt plötsligt så jag galopperade en bra bit då... 1,5 km bara men för en häst som inte är helt igång så är det kanske inte så bra... I vilket fall som helst så bar hon sig jätte bra i galoppen, vilket förvånade mig väldigt mkt eftersom jag rididt så pass lite. Har hon smygtränat i hagen kanske?

Pselma har även fått en hel del nya bett! Hon har fått en stång som jag ska rida på om jag har extra ont i axlarna eller armarna. Samt ett 3 delat bridong bett med fasta ringar som vi provade igår, och jag tror att hon gillade det! Hon har ju så liten mun, så i fortsättningen kommer det nog bara bli bridongbett förutom när jag har stången då.

Jag har inte påstått heller att alla rider bra ;) Men om man hela tiden drabbas av halta o ledinflammerade hästar så bör man ta sig en tankeställare om sin ridning kanske?! Tycker inte du det?

För om hästen behöver vila flera månader i omgångar varje år för att inte bli halt, då bör man fundera en gång till vad man gör för fel, alternativt se över hästmaterialet som kanske inte håller för det ryttaren har tänkt sig.

(förutom i sådana fall som ex Katarina_Dacke där hästen pga tillväxt o träning skapat en inflammation som kan drabba hästen hur noga man än är. Sen visar det sig ju i framtiden om hennes häst tål den belastning ryttaren har tänkt sig eller om hästen är exteriört svag)

jag har haft häst i 11 år (o dessförinnan varit medryttare sen jag var 8) och aldrig haft en enda halt eller ledinflamerad häst. Beror på? Tja, inte vet jag. Men jag är grymt noga med underlag, hovvård, rätt träning för individen på lagom nivå, varierad träning o varierande underlag.

Skillnaden med ridskolehästar, framförallt ponnierna, är att de sällan ens rids svettiga. Dvs de skrittar, travar lite o galopperar något varv. På vår ridskola går ponnierna max tre lektioner per dag = 1,5 timme. Hästarna går max två lektioner = 90 min.

De stora hästarna som går med avancerade ryttare går ju sällan flera lektioner på rad och rids dessutom i bra form.
Men även en ridskola är enormt noggranna med bra hovvård etc och att köpa hästar med exteriör o temperament som passar verksamheten.

en fråga; varför galopperar man 1,5 km på en häst som inte är fullt igång?? Låter ju inte så smart som du själv säger :angel:

Ang din tränare, det var just därför som jag tyckte att du skulle berätta för henne om hur pass hästen är igång så att tränaren vet hur denne ska lägga upp passen. Om tränaren tror att Pselma är 100% igång så kanske hon kan komma att tränas mkt hårdare än vad som vore nyttigt för henne.

Det skrev jag ju! Himlen öppnade sig! Och jag hade div tekniska prylar på mig som blir så himla griniga när de blir blöta :angel:

Nu var det ju blött överallt så det var optimalt underlag, annars hade jag inte gjort det.

Givetvis tycker jag att man bör tänka igenom hur man rider, vad som gått fel när hästen får en inflamation. Och det du skriver i parentes håller jag inte med om. Någonstans där så har ryttaren belastat hästen för mkt för fort. Väldigt lätt hänt ja, men jag tycker man borde ta sig en funderare även där!

I distans så är det mkt kotledsinflamationer fram, något jag aldrg haft på nån av mina hästar, förutom den som då blev halt på 3 ben, men han hade ju inflamationer i varenda led i de benen. Jag tror fortfarande att det fanns nåt annat fel på honom. Av den enkla anledningen att när han var nybehandlad så använde han nacken, syndes jätte tydligt, förändringen kom över natten! När han fick ont igen så använde han underhalsen... poängen är... under alla de 8 åren jag hade honom så fick jag aldrig bort underhalsen... Alla rgt bilder var jätte fina, vi avlivade honom för att vi hade behandlat honom 10 ggr utan nån direkt förändring... sista gången var han haltare än någonsin.

Med honom så är jag rätt säker på vad det var som gjorde att bägaren rann över.
Med min andra som jag oxå fick avliva så är jag oxå rätt säker på vad jag gjorde för fel, men jag tror oxå att han hade levt idag om inte MK hade missat att röntga och bedöva kotan. Jag tyckte att han fortfarande var halt när de hade bedövat hasen, men det tyckte inte vetten... Idag hade jag stått på mig mer, men då var jag inte så gammal och hade min första halta häst. Hade då haft häst i ca 6-7 år.

I den kotan som de missade hade han nämligen en lös benbit som 6 månader senare hade ställt till med en hel del i leden....

Ja självklart ska man ta sig en funderare:) (vem vet Katarina kanske har busridit på asfalt i full galopp varje dag :D :D *skojjas* ) men ibland finns helt enkelt ingen klar anledning mer än att hästen, som jag skrev, har en fysisk svaghet helt enkelt som inte visas innan det blir inflammerat.

- en fyraåring ska ju i princip vara "klar" för att hoppa 1 m banor o B dressyr o ridas i form, ridas 4 dagar i veckan. Sen är det några som inte pallar det, som Katarinas.

Det är väl just de återkommande fallen av hältor och inflammationer som jag tror att ridning kan ändra massor på. Som diskussionen handlade om från början, egentligen ska ju en normal ridhäst inte behöva vila flera månader per år - bara för att undvika skador.
Lika som med unghästar, man vilar ju dem för att de ska få växa o få smälta all ny kunskap uppe i hjärnan och för att kroppen ska återhämta sig efter den nya belastningen och inte bli överansträngd när de växer som tokar.

Men nu som 5åringar så ser jag ingen anledning att de ska behöva vila i flera månader per år "bara för att inte bli halta" då har man ridit tokigt på just den hästen tror jag.

tråkigt med dina djur :(

(( å kanske distansfolket ska fundera på att rida sina hästar i annan form/på annat sätt för att undvika alla kotledsinflammationer? :angel: Tydligt så bär ju dessa hästar mest vikt på framdelen = dålig ridning. Du får visa dem ;) )))

En annan fundering som slog mig i natt...
Ridskolehästar är väldigt sällan halta! De rids sällan i bra form, går mkt runt runt runt på ett sätt som inte borde främja dem ett dugg bra.... De går även ofta ganska många timmar/dygn i det ridhuset/ridbanan. Är oftast bara ute 4-6 timmar/dygn.

Men ändå(!) så är det väldigt sällan de är halta!
Iaf om man jämför med hobbyhästen...
Vad beror detta på tror ni?

Jag har för det första en annan erfarenhet och det är att ridksolehästar visst är halta en del. När de väl är det är det oftast vila som gäller och sällan behandling.
Men.. om man generellt antar att ridskolehästar är mindre halta så har jag en teori om att det kan bero på att många privatryttare har en förkärklek att rida mycket på böjt spår, vilket kotleden inte alls är konstruerad för då den har mycket lite/ingen rörelse i sidled. Sen är det ju sällan ridskolehästar tränas dvs förbättrar något (kondition/styrka etc) utan mest rids så att de underhåller den styrka de redan har. Det enda som egentligen ligger till nackdel för ridskolehästarna är slitaget när de inte rids i form, dåligt underlag, dåligt anpassad sadel mm (bortsett från ev psykisk otrivsel)
Min teori :)

Haha ja... men det handlar nog framförallt om att de inte rider sina hästar i form, eftersom att man inte gör det på tävling så är det många som missar den biten och tror att det är onödigt...

Men vi alla har ju unga hästar som ska byggas upp. När man bygger upp en häst så är det ju igentligen så att man "skadar" muskler senor osv för att hästen ska göra så att de blir starkare, så igentligen så balanserar man ju lite på en knivsägg när man bygger upp en häst. Det är ju liksom det svåraste!

Så jag tror det räcker med ganska lite på en otränad häst för att det ska bli för mkt, det jag menar är helt enkelt att det är lättare att förstöra en unghäst.

Ang distansen igen så har ju båda mina hästar blivit halta bak, vilket borde betyda att jag rider dem i för "bra" form innan de är redo för det... så jag är nog inget bra ex tyvärr...
Jag personligen tycker det är jätte svårt att veta vad som är för mkt, eller precis lagom. Tex som pselma som inte är jätte mkt igång, ber jag om form så höjer hon ryggen extremt mkt (det sa även sadelutprovaren, så jag vet att det är så, det känns inte bara så) men hur vet jag att hon är redo för det? Jag kan även samla ihop henne, men hur vet jag vart gränsen går?

Jag iaf tycker detta är skit svårt, och jag tror iaf att jag i galoppen har tendens att samla lite för mkt, jag håller gärna kvar henne med sätet liksom, men ställer jag mig upp så känns det som att hela hon bara "rinner iväg" och det är ju inte bra det heller...

Ja som du hör så har jag funderat på det mkt... Jag vill inte göra om samma misstag igen! och skulle Pselma få minsta lilla känning av nån hälta så har jag lovat henne att hon ska ställas av, ev betäckas igen för att då få lååååååångt tid på sig att läka ihop.

oj vad härlig han ser ut:D och jag håller med Favina om att ridbanan var underbar! Snacka om att ha mycket plats:D

Ja när det kommer till unga hästar så är det ju känsligt, men jag missuppfattade dig innan och trodde att du menade att "Hästar Ska Vila Så Slipper Man Skador"
- men som sagt, unghästar måste ju vila mer eftersom de dessutom växer hela tiden :) Men att vila typ 1,5 mån på vintern och två-tre månader på sommaren låter enormt mkt på en som är fyra-fem år tycker jag, om man har en "normal" häst och rider förnuftigt vill säga ;)

Jag tycker Flyinge har en bra modell för hur unghästar ska ridas och vad de "ska" klara av.
Du får ju räkna Pselma som TREåring. (som Monells) dvs räkna henne bara som precis inriden och rid efter detta.

Rid på raka spår, inte några krav på speciell form och korta stunder ca 3 dagar i veckan. Rid i ett tempo där hon finner balans och takt. Rid enbart lätt eller fältsits.

Kotledsinflammationer beror ju som sagt var oftast på överbelastning. I ditt fall kanske det kan vara så att du ökat kraven innan hästen hunnit bygga upp sig i lugn takt.

(ps, en halt häst är ingen bra idé att betäcka då det är tungt o krävande att vara på tjocken, fråga mig, jag vet hur tungt det känns :D :p men förstår din tanke att vara rädd om pselma. )

förhoppningsvis tar det inte så långt tid innan hästen är ohalt, så tanken med en ev betäckning skulle vara att då inte "behöva" stressa igång nåt utan verkligen låta hästen ta det i sin egen takt.

ok så du menar att jag har ridit min häst så att den har fått knäledsinflammationer då? konstigt det där.. tror mer på min unghäst tränare och veterinär än dej, de menar att när hästen börjar att gå i bätter form och söka sig neråt både i paddock och ute i naturen, så är inte leder och ligament så starka eftersom de då bär upp sin ryttare med benen mer än med ryggen. Det är väldigt vanligt på unghästar att de får knäledsinflammatinon, många märker inte det utan rider på och tills sist blir hästen halt på ett framben i stället, och först då märker folk att det är något fel.

och jag kan bara undra om du tycker att ridning 3 dagar vila 1 är för hårt? då rider jag en lugn uteritt, och sen en dag på banan med lite dressyr träning/hoppning, cavaletti/longering, och sen den sista dagen innan vilan rider ut igen?
jag rider iaf lungnare än det du verkar beskriva! Inte skulle jag sitta och gallopera på en ej fullt i gångsatt häst i 1,5 km!! inte ens om himlen öppnade sig.,

som annie skriver det är ju inte precis så att jag har galloperat flera km på hård asfalt..

Idag fick min pojk gå ut i stor hage igen och attans vad det var roligt! i mitten på nästa vecka ska han sättas i gång, men då bara skrittas korta turer, och sen öka succesivt, och sista veckan innan återbesöket så ska han travas på rakt spår. *längtar*

Riktar mig till alla som skrivit om kotledsinflamation. För mig är det ett mkt aktuellt ämne. Jag fick ju tyvärr ta bort min älskade Guardi i början av sommaren då hennes gammla tåsträckarruptur inte ville riktigt. Jag köpte en ny underbar häst, Aimy i slutet av juni (oxå 05a). Den tidigare ägaren gick unghästutbildningen på Strömsholm och började genom utbildningen rida in Aimy i januari. Aimy hade tidigare bara gått och skrotat i hagen. Hon hade sedan januari arbetats (longering, löshoppning, ridning) ca 5 dagar i veckan. Ingen vila. Så när jag köpte henne ansåg jag att hon skulle få en välförtjänt vila, vilket hon också fick. Efter ca en vecka började Aimy få ont i kroppen. Jag fick knappt borsta henne.

Jag åkte då iväg till min underbara ET, och konstaterade att Aimy var totalt slutkörd i kroppen. Hon hade inflamation i musklerna och det hade även satt sig på kotorna. ET menade på att symtomen (smärtan( bryter ut då hästen får vila. Så länge de rids går hästarna på endorfiner för att klara av smärtan. Dvs när det gäller de hästar som ridits hårdare än vad de klarar av. Vi behandlade med laser och massage och jag promenarade varannan dag hela sommaren. I augusti började jag även lägga in korta skrittpass, uppsuttet då. Kroppen/musklerna läkte ut, men kotorna fram blev inte bättre.

EtT ville att jag skulle åka till klinik då kotorna inte blev bättre samt att vissa ryggproblem bestod. Jag var där igår och det konstaterades att Aimy hade inflamation i kotled + hovled på båda fram. Ryggröntgen såg bra ut, och vet trodde ev att det kunde hänga samman med smärtan i benen. Vet sa, efter att även ha tittat på ETs journaler, att det står klart att Aimy har ridits sönder. Dvs hon har pressats över sin barriär. Jätte tråkigt tycker jag, då jag naturligtvis köpte häst för att jag ville rida. Nu har jag istället lagt månader på att promenera, skritta, massera osv. Och nu blir det dyra behandlingar. Tycker det är tråkigt att en så pass stor ridanläggning pressar unghästarna på detta sättet. Det var onekligen för hårt för Aimy. Håller nu tummarna för att hon blir bra, och att hon isf inte får ökad risk för framtida kotledsinflamationer. Nu är det sjukhage i 3 veckor och sedan åb och ny behandling.

Nej, men oj!:( Stackars dig och din häst, vilken tråkig start ni fick! Hoppas verkligen att hon blir bra nu när hon kommit till dig. Hemskt att man kan pressa en häst så mycket att den tar i tills den "går sönder"!:mad:

Till smulan87: Tack:o! Jag är bara så förtjust i min lilla rödhätta, det vore så roligt om den känslan vi har på marken kunde överföras till ridningen framöver. OS har verkligen bra hand med hästar, man märker att min lilla bortskämda, kaxiga dam har bra respekt för människor, utan att hon för den skull känns kuvad. Hon behövde den lärdomen, minst sagt!

Din Picasso ser jättefin ut som vanligt, men han ser inte så lätt ut stor som han är. Han ser väldigt framåt ut på filmen!

Favina: jag har också funderat på tänder och fällning eftersom det kom så plötsligt för min...och jag håller verkligen med om det där med händer. Hur håller man dem stilla när huvudet far som....

Hihi kul att du tycker att han ser pigg ut! Han är ingen jätte pigg häst direkt och efter försäljningen så tappade han allt vad framåtbjudning heter och tänkte bara på att hitta på hyss. Därför arbetar vi jätte mycket på att försöka få honom kvick för hjälperna och sätta lite press på att även bakbenen ska trampa på. Han har en tendens att bli lite bekväm så man får försöka vara före honom. Han är faktiskt inte så stor, bara 167cm men desto mer krallig, tur att han inte är större för då hade han förmodligen varit ett riktigt monster både i hantering och ridning. Han är faktiskt inte särskilt svårriden, utan i själva verket väldigt lätt. Otroligt mjuk och följsam och har ganska lätt för sig. Men han luras lätt och det kan både se och kännas ganska trevligt medan han i själva verket går och slappar. Så nu är målet att verkligen försöka få igång ryggverksamheten, få honom känsligare för hjälperna och mer sug på bettet. Jag har iaf. kommit fram till att det är förbaskat svårt att rida. :p

Usch vilken tråkig historia. Vi håller tummarna för att hon ska friskna till så att du får en hållbar häst för många år framöver.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
24 938
Senast: Asko
·
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 672
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 039
Senast: mackan
·
J
Träning Jag köpte en ny häst i september -11, han är jättemysig och världens snällaste att hålla på med. Han är en 9årig halvblodsvalack. Han är...
Svar
13
· Visningar
10 243
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama