Sv: Hur går det för era -05'or #7
Jag har inte påstått heller att alla rider bra
Men om man hela tiden drabbas av halta o ledinflammerade hästar så bör man ta sig en tankeställare om sin ridning kanske?! Tycker inte du det?
För om hästen behöver vila flera månader i omgångar varje år för att inte bli halt, då bör man fundera en gång till vad man gör för fel, alternativt se över hästmaterialet som kanske inte håller för det ryttaren har tänkt sig.
(förutom i sådana fall som ex Katarina_Dacke där hästen pga tillväxt o träning skapat en inflammation som kan drabba hästen hur noga man än är. Sen visar det sig ju i framtiden om hennes häst tål den belastning ryttaren har tänkt sig eller om hästen är exteriört svag)
jag har haft häst i 11 år (o dessförinnan varit medryttare sen jag var 8) och aldrig haft en enda halt eller ledinflamerad häst. Beror på? Tja, inte vet jag. Men jag är grymt noga med underlag, hovvård, rätt träning för individen på lagom nivå, varierad träning o varierande underlag.
Skillnaden med ridskolehästar, framförallt ponnierna, är att de sällan ens rids svettiga. Dvs de skrittar, travar lite o galopperar något varv. På vår ridskola går ponnierna max tre lektioner per dag = 1,5 timme. Hästarna går max två lektioner = 90 min.
De stora hästarna som går med avancerade ryttare går ju sällan flera lektioner på rad och rids dessutom i bra form.
Men även en ridskola är enormt noggranna med bra hovvård etc och att köpa hästar med exteriör o temperament som passar verksamheten.
en fråga; varför galopperar man 1,5 km på en häst som inte är fullt igång?? Låter ju inte så smart som du själv säger
Ang din tränare, det var just därför som jag tyckte att du skulle berätta för henne om hur pass hästen är igång så att tränaren vet hur denne ska lägga upp passen. Om tränaren tror att Pselma är 100% igång så kanske hon kan komma att tränas mkt hårdare än vad som vore nyttigt för henne.