Sv: Hur går det för era -05'or #7
ok så du menar att jag har ridit min häst så att den har fått knäledsinflammationer då? konstigt det där.. tror mer på min unghäst tränare och veterinär än dej, de menar att när hästen börjar att gå i bätter form och söka sig neråt både i paddock och ute i naturen, så är inte leder och ligament så starka eftersom de då bär upp sin ryttare med benen mer än med ryggen. Det är väldigt vanligt på unghästar att de får knäledsinflammatinon, många märker inte det utan rider på och tills sist blir hästen halt på ett framben i stället, och först då märker folk att det är något fel.
och jag kan bara undra om du tycker att ridning 3 dagar vila 1 är för hårt? då rider jag en lugn uteritt, och sen en dag på banan med lite dressyr träning/hoppning, cavaletti/longering, och sen den sista dagen innan vilan rider ut igen?
jag rider iaf lungnare än det du verkar beskriva! Inte skulle jag sitta och gallopera på en ej fullt i gångsatt häst i 1,5 km!! inte ens om himlen öppnade sig.,
som annie skriver det är ju inte precis så att jag har galloperat flera km på hård asfalt..
Idag fick min pojk gå ut i stor hage igen och attans vad det var roligt! i mitten på nästa vecka ska han sättas i gång, men då bara skrittas korta turer, och sen öka succesivt, och sista veckan innan återbesöket så ska han travas på rakt spår. *längtar*
Ja givetvis har du gjort det! Inte skulle väl han ha fått dem om han bara gått i hagen?
Du behöver inte ta illa upp! Det är inte menat till dig som person, utan igentligen ett jätte bra ex på hur otroligt svårt det är att träna upp en unghäst. Man som ryttare ska ju igentligen känna efter innan, men hur jävla lätt är det? om du sen väljer att inte tro på mig och istället bara tänker att han fick inflamation "bara för att" så är det upp till dig. Jag skulle iaf sätta mig ner och tänka efter noga, för oftast finns signalerna där, bara att de är så otroligt små att det krävs en extremt rutinerad ryttare för att verkligen se/känna det.
Vidare har ju jätte många jätte svårt för att upptäcka hältor bak, i den gruppen finns inte jag iaf, jag är kompetentare än många veterinärer på den punkten faktiskt. 3 veterinärer hade jag min valack hos innan de gick med på att ha faktiskt var halt bak... det upptäcktes genom att jag mer eller mindre beordrade dem att bedöva ett knä.
Som jag fattade det så hade din oxå inflamationer på båda bak? Det är jätte svårt att upptäcka! Så en stor eloge till dig som gjorde det!
åter igen, det är inget påhopp på dig, absolut inte! Att sen din tränare tycker att det är normalt att de får det när de börjar arbeta rätt så undrar jag varför han då inte varnar sina elever när han ser att det börjar hända och då kanske backa ett steg med hästen för att kanske kunna undvika inflamation?
Bara lite tankar från mig...
För mig är det nämligen så att jag aldrig sett en häst som blivit halt och blivit tvungen att behandlas bli frisk nån längre tid... Jag har ju ändå haft rätt lång praktik på hästklinik... Därav är jag livrädd för ledinflamationer! Känner jag minsta lilla grej så backar jag därav 5 steg direkt!
Ang 1,5 km så har vi nog olika referenser, för mig är inte det långt, framförallt inte på optimalt underlag, i en bra galopp. Jag tror dessutom efter att ha åkt sträckan med bilen idag att det nog snarare handlade om 700 m, jag skrittade ju förbi husen och i heeeela den långa nedförsbacken och hela vägen är 1,5 km, lite missberäkning från min sida. Långt var det iaf inte, och Pselma blev inte flåsis. Men idag stod hon iaf. ska ridas imorrn igen, om jag inte tar en nattlig skritttur.