Hur går det för era -05'or #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Hehe, ja ridbanan är verkligen bra. Men det är just denna bana som han har krånglat allra mest på tidigare. Han började ställa sig upp bara vid utgången men sedan stod han på bakbenen överallt. Så det var lite nervöst när vi red dit första gången men med mig på ryggen så verkar han ställa upp på det mesta. Tror att han tycker att jag är ganska behaglig att ha på ryggen och det verkar som om han har förstått tjusningen som ridhäst igen och fungerar ÖVERALLT på JÄTTE-banan. :bump:

Off-topic; Men jag la CWD.n på min Flisan idag och på henne låg den som ett smäck. Hihi tji fick du som inte hade rätt sorts häst. :p

ok så du menar att jag har ridit min häst så att den har fått knäledsinflammationer då? konstigt det där.. tror mer på min unghäst tränare och veterinär än dej, de menar att när hästen börjar att gå i bätter form och söka sig neråt både i paddock och ute i naturen, så är inte leder och ligament så starka eftersom de då bär upp sin ryttare med benen mer än med ryggen. Det är väldigt vanligt på unghästar att de får knäledsinflammatinon, många märker inte det utan rider på och tills sist blir hästen halt på ett framben i stället, och först då märker folk att det är något fel.

och jag kan bara undra om du tycker att ridning 3 dagar vila 1 är för hårt? då rider jag en lugn uteritt, och sen en dag på banan med lite dressyr träning/hoppning, cavaletti/longering, och sen den sista dagen innan vilan rider ut igen?
jag rider iaf lungnare än det du verkar beskriva! Inte skulle jag sitta och gallopera på en ej fullt i gångsatt häst i 1,5 km!! inte ens om himlen öppnade sig.,

som annie skriver det är ju inte precis så att jag har galloperat flera km på hård asfalt..

Idag fick min pojk gå ut i stor hage igen och attans vad det var roligt! i mitten på nästa vecka ska han sättas i gång, men då bara skrittas korta turer, och sen öka succesivt, och sista veckan innan återbesöket så ska han travas på rakt spår. *längtar*

Ja givetvis har du gjort det! Inte skulle väl han ha fått dem om han bara gått i hagen?
Du behöver inte ta illa upp! Det är inte menat till dig som person, utan igentligen ett jätte bra ex på hur otroligt svårt det är att träna upp en unghäst. Man som ryttare ska ju igentligen känna efter innan, men hur jävla lätt är det? om du sen väljer att inte tro på mig och istället bara tänker att han fick inflamation "bara för att" så är det upp till dig. Jag skulle iaf sätta mig ner och tänka efter noga, för oftast finns signalerna där, bara att de är så otroligt små att det krävs en extremt rutinerad ryttare för att verkligen se/känna det.

Vidare har ju jätte många jätte svårt för att upptäcka hältor bak, i den gruppen finns inte jag iaf, jag är kompetentare än många veterinärer på den punkten faktiskt. 3 veterinärer hade jag min valack hos innan de gick med på att ha faktiskt var halt bak... det upptäcktes genom att jag mer eller mindre beordrade dem att bedöva ett knä.

Som jag fattade det så hade din oxå inflamationer på båda bak? Det är jätte svårt att upptäcka! Så en stor eloge till dig som gjorde det!

åter igen, det är inget påhopp på dig, absolut inte! Att sen din tränare tycker att det är normalt att de får det när de börjar arbeta rätt så undrar jag varför han då inte varnar sina elever när han ser att det börjar hända och då kanske backa ett steg med hästen för att kanske kunna undvika inflamation?

Bara lite tankar från mig...

För mig är det nämligen så att jag aldrig sett en häst som blivit halt och blivit tvungen att behandlas bli frisk nån längre tid... Jag har ju ändå haft rätt lång praktik på hästklinik... Därav är jag livrädd för ledinflamationer! Känner jag minsta lilla grej så backar jag därav 5 steg direkt!

Ang 1,5 km så har vi nog olika referenser, för mig är inte det långt, framförallt inte på optimalt underlag, i en bra galopp. Jag tror dessutom efter att ha åkt sträckan med bilen idag att det nog snarare handlade om 700 m, jag skrittade ju förbi husen och i heeeela den långa nedförsbacken och hela vägen är 1,5 km, lite missberäkning från min sida. Långt var det iaf inte, och Pselma blev inte flåsis. Men idag stod hon iaf. ska ridas imorrn igen, om jag inte tar en nattlig skritttur.

Jag har iaf. kommit fram till att det är förbaskat svårt att rida. :p

Word!

*kl*

Tog en stund i ridhuset idag och det kändes bra. Han är ju så härlig när han kommer till arbete! Gjorde ganska mkt skrittarbete och flyttade för båda skänklarna. Travade honom på volter, lite på 8:a och serpentiner. I slutet gick han riktigt trevligt. Känns kul att det går snabbare och snabbare att komma till ridning. I morgon ska han klippas, det droppar nästan från hans päls efter bara en kvart när vi rider markarbete. Får se vad han säger om klippmaskingen :)

Senast ändrad:

hahaha vilken otur för mig då;) men nu får du helt enkelt se till att övertala din syrra att släppa sin butet till mig också:P

jaja vi har väldigt olika uppfattningar med det här med olika problem / hältor. och hästar i övrigt, vi delar nog inte så många uppfattningar. Men som sagt det är ju tur att vi är olika.
Men självklart hade han inte fått knäledsinflammation om han bara gick i hagen. han har ju fått det pga av att han nu arbetar i rätt form och att han leder inte var riktigt med på den belastningen. Min tränare har sett det på massor av unghästar, och särskilt om de är stora och inte riktigt i vuxna kroppen. Min är ju rätt så stor, (170cm)
och som min tränare menade så är det inte alls många som upptäcker det utan bara rider vidare och tycker att hästen är dum som bryter av till trav i hörnen, eller tar korsgalopp. Många rider bara på och först när hästen är halt på ett av frambenen så upptäcks problemet.
Men hon menar ändå att man inte ska undvika att rida hästen, eftersom det är då muskler och leder byggs upp.

*kl*

Igår klippte jag Avalon, han stod som ett ljus under hela tiden :love:
2 timmar tog det och till och med när jag skulle bakom öronen så stod han där och nästan sov. Söta!

Nej jag säger ju inte att du gjorde det med flit, det hade ju varit jätte hemskt. Jag tror ingen (iaf i denna tråden) gör illa sin häst med flit!
Jag försöker alltid sträva mot ökad förståelse för träning, hur man kan undvika skador osv osv. Men så håller jag på med en annan gren. förslitningsskador är nog vanligare på distans hästen.

Pselma söker sig neråt både på bana och ute, och har gjort det länge. Har inte din gjort det?

KL

Pselma o jag har varit med om en liten olycka. Igår när vi skrittade ut så var väl ingen av oss så koncentrerad på vad vi gjorde. Så Pselma snubblade till, samtidigt som hon blev lite rädd för nåt på andra sidan vägen och skulle titta på det. Hon gick helt enkelt omkull med framdelen då. Kändes inte så farligt då, så jag red vidare, travade ca 50-100 meter för att se om hon blev halt eller inte. Då var hon inte halt iaf, jag har inte kollat idag utan tänker kolla imorrn. Men hon fick ett ganska så rejält sår på ena carpalleden, ca som 1/3 av min handflata och rejält köttigt. Så jag håller tummarna för att det inte är nån påverkan av leden och att det bara är hud och lite kött som är skadat.

Men så kan jag även berätta att vi red över en bro som går över motorvägen, det var kolmörkt ute och det är ju därmed lite annorlunda när bilar och långtradare åker under en! Pselma var jätte duktig, ryckte bara till när det var en bil som började tuta gärnet, men farligare än så var det inte.

*kl*

Ja, ikväll skulle vi ut igen i mörkret, och vägen dit gick lika bra som förra gången. Konstigt att hon kan vara så cool i mörkret, inte ens pannlampan bryr hon sig om!

Men på tal om skador, när jag linade henne såg hon oren ut i vä varv, och halt i hö. Tror att det är hf, var lite varm nedanför carpalleden, men ingen svullnad eller något som gick att "ta på". Hon har haft en tendens till att gå i korsgalopp i vä varv, har inte tänkt så mkt på det, men kanske har hon också ont i sina knän? Nu får hon vila i veckan (jobbar ändå jättemycket denna veckan också), så får jag se om det går över eller om det blir en resa till klinik igen....

Dessa hästar....tur att de har så mjuka mular:love:.

Phigalle från gårdagen innan vi skulle åka iväg på clinic.
Brllopet010.jpg

Brllopet002.jpg

Tråkigt att hon inte går rent. Jag har peppar peppar inte haft skadade hästar på 7 år.

När jag köpte min första häst blev hon skadad direkt, kunde rida henne efter 1½ år, sedan 1 år m träning och tävling, sedan landade hon nästan på en bom, pga att hon var tvungen att parrera så hon inte landade på bommen så knixade hon till frambenet och blev halt igen.

Men kul att hon iaf är cool när ni går i mörker, med mer träning så kommer det gå bra och bättre och bättre, kan inget annat än hålla med smulan87, att ta hjälp när man inte kan är det bästa man kan göra. :laugh:

KL

Fenni har kommit in i en tand, pälsfällning och växt- period, där ALLT är jobbigt:crazy:

Men det går att rida henne och idag var hon mycket bättre, hon fäller inte lika mycket och vi har bara lekt på banan och ut i skogen, kravlöst jobb blandat med låg form i vissa stunder.

Sedan har jag beslutat att sälja henne, hon finns ju på annons så det har väl inte undgått att missa henne. Hon är stor, 175+ och slutar inte växa, vilket jag givetvis visste om. Sedan så tycker jag hon är mer inriktad mot dressyr, visst hon är bara 4 år men när jag löshoppat henne nu så hoppar hon som en dressyrhäst, visst alla hoppar ju inte lika och vissa mer eller mindre bra, men jag vill ha en hopphäst, mer åt hopp och i mindre stl som jag kan åka tillsammans med den andra som jag har.

Så jag hänger väl kvar i tråden liten stund till, tills hon blir såld. Jag kommer nod fortfarande komma in och kolla till era 05:or i smyg:D

Jag tycker du har ridit vettigt o haft bra upplägg på din träning :), sen är det ju som du själv oxå sagt, Dackes leder klarade inte av den nya påfrestningen att trampa på ordentligt o bära den mesta vikten på bakdelen - men sådant går ju inte att veta i förväg hur mkt man än säger att man VISST kan känna det innan, för innan man fått en dignos så vet man ju inte hur de kan reagera på smärta.

Dessutom är jag övertygad om att du redan har sönderanalyserat alla ridpass o hela hans uppväxt när han blev behandlad ;) o funderad var i hela fridens dagar det gick så fel.....
Ibland kanske man kan hitta tecken i efterhand, ex när han försökte kasta av dig när ni klättrade, han kanske kände obehag i bakdelen redan då? Men det kunde man ju inte veta vid det tillfället eftersom vilken 4åring som helst brallar o busar.

Sen att din häst drabbas och inte Kimmis ser jag ingen koppling alls emellan (??) Brosus gick BETYDLIGT hårdare än både Dacke och Pselma tillsammans och han var stark o frisk o helt ua på bes. Så det beror ju enbart på individen. En del är starkare, andra "svagare".

Sen om dacke får återkommande inflammationer i framtiden, ja då är det ju ett tecken på att han inte håller för den ridning du erbjuder. (Det är här jag menar med att ryttaren kan påverka sin hästs hälsa o välmående! Om fler analyserade sina halta hästar noggrannare så skulle man säkert finna många mönster, o bryter man dessa kanske man får en hel häst. Jag tycker det är normalt vett o sans att om man har en häst som är återkommande halt o skadad, att man ändrar sin ridning o träning! Passar inte hästen min ridning, nä då bör jag ju byta häst! Sen att det är många som skiter i det, det tar jag inget ansvar för - men det är pinsamt att se samma häst få inflammation på inflammation o ryttaren envist rider på samma sätt ändå!)

Jag tycker du verkar väldigt klok och att du tagit det väldigt lugnt och försiktigt med din unghäst! :bow: Du har ju som sagt var inte galopperat 1,5 km med en icke tränad häst...

varför inte kolla hälta idag? Du ska väl ändå lägga om såret?

Athena Avalon - vad härligt att han var så cool när du klippte! :) Underbart med sådana hästar! :bow:

Nej jag säger ju inte att du gjorde det med flit, det hade ju varit jätte hemskt. Jag tror ingen (iaf i denna tråden) gör illa sin häst med flit!
Jag försöker alltid sträva mot ökad förståelse för träning, hur man kan undvika skador osv osv. Men så håller jag på med en annan gren. förslitningsskador är nog vanligare på distans hästen.

Pselma söker sig neråt både på bana och ute, och har gjort det länge. Har inte din gjort det?

hur menar du söker sig neråt igentligen?
Menar du kortare stunder eller konstant?

Min har hela tiden börjat mer och mer att söka sig neråt, men nu det sista har han gått så mycket bättre och bärt upp sej en stor del av passet, även i skritt! Så då har han ju fått arbeta mer med bakdelen under sig.
och det var då problemen blev så tydliga.

Annie: Ja det stämmer, jag har vänt och vridit på alla pass jag har ridit honom, analyserat hur jag kunde undvik det. men det är som du säger man vet ju inte hur individen är, vissa klarar den påfrestningen utan problem, medans andra inte gör det, och det tror jag inte man kan veta i förväg. Himla tur att du är kvar i tråden som kan uttrycka dej så bra! och är så duktig på att förklara :bow:
som du säger det är inte lätta att se tecknen men det kan ju ha varit så när jag flög av i klätterbacken, då han verkligen fick sätta under sig bakdelen! Men det kan lika gärna ha varit bus.. (SUCK) är så jobbigt att inte veta :p
Men sióm sagt nu är han ju under behandlig, sen får vi se hur det går!

Förrestan. Skriver du i 09 an tråden? Eller hur går det för dej?

Athena: Kul att han skötte sig så bra! Vad har du för klippmaskin? Hur mycket låter den?
Vi har en klippmaskin till pappas kor, från Jula men den låter rätt så mycket, har någon testat att klippa med en sån?

Ni är ju favorittråden så jag envisar mig kvar här ;) hahahaha!

Ja jag skriver i 09ornas tråd, men det är inte lika mkt aktivitet där, de är ju så små än!

... och det är skillnad på att söka sig nedåt och börja arbeta på riktigt! Brosus sökte sig nedåt i formen som 3,4 åring men inte förrän som 4 åring fixade han att bli 100% bärig o jobba ordenligt! Säkert samma som för dacke men nu råkade dackes bakknän inte riktigt gilla den nya ansträngningen och det var ju inget man kunde se några tecken på INNAN de får ont! så är det ju. Ingen häst kan ju tala om att "om en månad kommer jag få inflammationer om du fortsätter rida så där"

Däremot vet man en månad senare att "ahaa, han pallade inte riktigt trycket, bäst vi tar det lugnare o bygger ännu långsammare"

((eller då alternativet "bra, nu är han frisk, då kan vi köra på där vi slutade sist o fortsätta därifrån" = fler inflammationer)) :D :D

Jo jag ska gå ut och longera henne lite tänkte jag.

Nej jag lägger inte om såret. Det är så pass "fint" att det inte behövs. och dessutom sitter det ju mitt ¨på carpalleden, så det vore inte det lättaste att lägga om heller. Men såret är torrt och fint.

Klämde massor igårkväll, hon är inte öm eller så, men lite svullen runt såret. Svårt att avgöra om det är såret som gör henne svullen, eller om det är nåt inuti som är trasigt med...

Katarina_dacke: förut verkade det som att du inte hade reflekterat alls vad som kunde orsakat det. Det var igentligen det jag reagerade på faktiskt.

Det är ju givetvis som anni säger, hästarna är olika hållbara. tyvärr...
Visst vore det väl smidigt om det fanns en universal plan hur man tränade upp unghästar, och den funkade på alla? :love:

Ja det vore ju en bra idé :D

Dacke kan ju faktiskt bli den hållbaraste utav dem alla i denna tråd när han är färdigväxt, det får framtiden utvisa :)

ja vi får hoppas på det! :)

Men i dag har vi iaf varit ute och gått en sväng, och han var riktigt lugn idag.
tycker verkligen om när man håller på med honom, hade han kunnat hade han helst av allt suttit i knäet.

Annie: Har du inget kort på din lilla? eller är det trådkapning? eller finns det bilder på henne i 09 an tråden?

Jag visst är det här en aktiv och trevlig tråd :bow:

Kan avslöja att Pselma inte såg halt ut!

Jävligt busig var hon däremot, så jag släppte henne lös och hämtade kameran, resultatet ser ni nedan!

url=http://www.pixbox.se/pic29617720]
29617720.jpg
[/url]

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
24 938
Senast: Asko
·
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 672
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 039
Senast: mackan
·
J
Träning Jag köpte en ny häst i september -11, han är jättemysig och världens snällaste att hålla på med. Han är en 9årig halvblodsvalack. Han är...
Svar
13
· Visningar
10 243
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama