Hur går det för era -05'or #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #7

jag har Julas klippmaskin :) den låter mycket men jag tycker den är väl värd sina pengar (och mer). klipper riktigt bra, orkar mycket och blir aldrig speciellt varm.

nu har dörrens päls vuxit ut lite så han har återfått lite guldfärg :) och sina prickar har han kvar. här är två bilder från det fina höstvädret som var i lördags. helt undebart!
DSCF0165.jpg

DSCF0168.jpg

Katarina_dacke: Jag lånade en kompis sax, inget märke jag kände igen men den lät nog normalt mycket :)

*kl*

Nu har jag börjat praktik på ett sjukhus 40 min hemifrån med bil så jag får sena kvällar i stallet fram till lucia. Så igår red jag för Eva vid 18.45, det var inte mörk på vägen dit och han gick SUPER hela passet. Blir i princip bärig direkt och han fick mycket beröm. Vi kommer till ridning mycket snabbare än förut och Eva sa att han var väldigt balanserad redan i skritten under sidförande rörelserna. Roligt!

När vi skulle hem var det så mörk så jag såg inte hästens hals framför mig! Var som att ha bindel för ögonen. Dessutom har jag aldrig ridit Avalon i mörker så det var bara att hålla tummarna. Han bar mig hela vägen hem utan minsta prolem. Vissa stunder låg jag ner över halsen för jag visste att där var träd man behöver ducka för, han bara traskade på. Söthästen! :love:

Idag ska vi skritta och imorgon blir det hoppträning igen!

Härligt! Du måste se till att få med dig filmare så jag får se er igen nu när han går så bra! :)

ja ok, men jag har låtit Dacke "bita" och lukta på maskinen, när den har varit avstängd, och sen gått en bit i från honom och satt på den, och han bara fnyser och stirrar med orolig blick, sen höll mamma den när den var på å så fick han ett par äpplen, sen stängde jag av och sen fick han lunkta på den igen, och då var den otäck! :eek:
Men jag får ju vänja honom succsesivt.. Hur gjorde du med Dörren? reagerade han inte alls på ljudet?

Söt-Pselma : )

*

"lilla" Kimbi har fått ett nytt bett nu i alla fall. Det fick bli ett Kimblewick som vi har i skogen. Första gången var hon inte alls glad på mig när jag helt plötsligt kunde stanna, men nu har jag ridit med det några gånger och nu börjar hon acceptera att man faktiskt kan stanna. Igår hade hon dock lyckats tappa en sko i hagen så det blev inget rida av. Men som tur var kunde hovslagaren komma redan idag och slå på skon, så imorgon blir det hoppträning igen som planerat : )

Jag höll först maskinen mot hästen, och körde runt den lite som om jag klippte. Sedan satte jag igång den en meter ifrån honom och då fnös han och tittade snett på den. Men jag gjorde precis som när jag lärde honom att bli avspolad; bara fortsatte. Klippte två sträck på halsen och stängde sedan av och klappade honom. Upprepade det kanske 4 gånger sedan insåg han att den va inte farlig. Man får inte vara FÖR försiktig heller för då understryker man att den är farlig. Bättre att köra på och så får de inse att det är ok.

anni: Ska försöka få med Sanda nästa gång, lovar!

nä det är ju så men den här låter verkligen mycket, jag hade tänkt att starta
den närmare nästa gång, och sen 3 gången ska jag klippa..

Jag upplever att om man tar den framför hästen så blir hästen räddare.
Min tränare säger att man helt enkelt "säger" till hästen nåt i stil med: Kolla vad den här är farlig!

Därav så gör jag alltid så, oavsett vad det är att jag bara börjar. Och låtsas inte som att det är ett djur utan kanske bara en död vägg som jag ska klippa liksom:angel: Det funkar för mig iaf!

Jag kan tex slänga på pselma presseningar utan problem, be henne gå över och allt man kan tänka sig. Men ställer jag mig framför henne med den i handen, då backar hon, blåser och spänner upp sig.

Det är ju inget naturligt att ställa sig o visa grejjer för hästen, bättre att i så fall låta hästen undersöka saken själv när man inte är där, men det kanske man inte vill med en dyr klippmaskin.

Jag själv har en av märket Oster, och det ska vara det bästa märket vad jag har hört. Men jag klipper ju hunden med den med... Med hennes päls så krävs det en bra maskin.

Jag tror Dacke bara blir räddare om du "smyger" och håller dig på avstånd o gör en grej av det hela m äpplen o massa gulligull.

Börja med att dra den avstängda maskinen över honom tills han står helt stilla.

Sätt på maskinen samtidigt som du håller honom i grimskaftet (sätt inte fast honom så han kan kasta sig) Samma attityd som om du borstar honom men du håller bara i klippen i ena handen o hästen i andra handen.
Följ efter honom om han börjar dansa o fnysa o bara stå där helt lugnt. Säg inget, gör inget, visa dig bara cool. När han står stilla igen så stänger du av maskinen o klappar om honom.

Sen kan du dra maskinen mot hans kropp utan att klippa (baksidan av maskinen) så han får känna vibrationerna mot huden. Samma sätt här, låt honom dansa runt men han ska för den delen inte slippa obehaget för det är samma som att tala om att "du slipper om du springer runt runt" och att grejen faktiskt ÄR så farlig så Man MÅSTE springa.

Sen är det bara att klippa :D

Precis som athena o kimmis oxå är inne på. Ju längre bort du är o ju mer du pratar, klappar o lirkar så kommer han tro att det "faktiskt är superfarligt eftersom matte oxå beter sig konstigt och försöker övertala mig till nått annat!!!"

Om du bara är stencool o inte bryr dig om honom eller klippmaskinen så är det som att säga "gud vad fjantig du är, sluta steppa, det här är ju Ingenting!!"

ja ni har nog rätt :D matte är rädd för klippmaskinen! :eek: Den kanske äter upp oss båda två! :D
ja jag ska nog inte vara så feg, och tro att han blir rädd utan bara köra på.. dessvärre har jag ingen kanon bra uppställningsplats som han kan "steppa" runt på, eftersom hästarna står i samma stall som korna så är det rätt så trångt.. men får väl röja undan så att det inte finns något som vi kan skada oss på..
och vara i boxen är kanske inte heller bästa lösningen eller? hur hade ni gjort?

Snyggt! tror absolut på svart brodyr då det såg lite tomt ut där bak på rumpan :)

Jag vill oxå köpa ridgrejor men framförallt RIDA!! Ni ska se Lamours gångarter o temperament,jag längtar som en dåre att få känna på henne på riktigt!! :D Tjuvtränar redan nu genom att lägga armarna över ryggen på henne o klappa på andra sidan magen o att vifta ovanför hennes rygg o klappa ordentligt på sidorna osv ;) Nånting måste man ju roa sig med mer än borsta o gosa :D

Ta ut honom på stallbacken!

När jag har tränat mina hästar i att spolas m vatten eller plastpåsar etc så har jag hållit till utomhus för att hästen inte ska känna sig inträngd och för att den inte ska kunna tränga upp mig mot något alt göra sig illa på inredningen.

Ex spolträning: Häst i repgrimma o grimskaft, lång vattenslang, håll i hästen o spruta först på marken, sen hovar, sen ben o sen kropp. De flesta springer runt runt i en cirkel i början men när de märker att jag inte reagerar o att vattnet "bara är där" så stannar de o ser alldeles förvånade ut :D Sen går det toppen att spola dem både inne o ute :)

Gör samma fast med klippmaskinen. Repgrimma, grimskaft, håll hästen o kör igång maskinen. Låt honom dansa o steppa o fnysa men bara strunta i honom. Försöker han "smita" ifrån dej så säg åt honom på skarpen. (i och med att du dessutom är ledare o säger åt honom att "ge fan i det där" så blir det oxå ett tecken på att ledaren inte tycker att grejen är farlig. Mesar man med dem i spända situationer så är det tecken på nått annat)

Jag skulle nog vara där du annars alltid är. där du borstar, sadlar osv osv.
För då blir det yttligare ganska så naturligt och inte så tillgjort.

Men sen så har ju jag sladd på min aparat och måste ju tänka på det med :D

Anni, jag gör ju likadant i princip när jag duschar dem, förutom att jag går på kroppen direkt. Så fort de står still så tar jag bort vattnet. Sedan likadanat med huvudet, de flesta hästar som är duschade av "normala" människor blir rätt förvånade när man duschar huvudet och backar raskt 2 steg... Bättre med unghästar, de vet inte hur det ska gå till och accepterar mkt fortare!

Lilla Fille är tex redan damsugen, helt lös i boxen utan minsta problem! trots att jag då använde den stora maskinen som sambon lånade hem från jobbet! (stor byggdamsugare)

Akta sladden bara! Jag brukar hänga den längs med de andra boxarna så den inte ligger på golvet nära hästen.

Varför dammsuger du hästen? :)

anni: Den som väntar på något gott! Hon kommer ju vara värd all väntan när det är dags att sitta upp!

ja det känns mer naturligt att vara på samma plats som när jag borstar och sadlar, men jag har ju också sladd på min klippare.. funderar på att hitta på någon smidg lösning med sladden.. hmm blir till att fundera.. Hinner nog inte göra det i dag dock, börjar jobba halv 4 sen ska jag fixa middag med.. måste iaf ut och göra i ordnig inför kvällen.

Men visst är det underbart att ha dem inne! :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
24 938
Senast: Asko
·
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 672
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 039
Senast: mackan
·
J
Träning Jag köpte en ny häst i september -11, han är jättemysig och världens snällaste att hålla på med. Han är en 9årig halvblodsvalack. Han är...
Svar
13
· Visningar
10 243
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Passar inte med min hund :(
  • Freestyle och htm