Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
ang vila.
det är ju så att hade vi människor jobbat 1,5-2 timmar varje dag så skulle vi inte behöva någon semester! hade varit gott att bara jobba 6 dagar i veckan å bara jobba mellan 11.12,30
hoppas ni nu inte missförstår mej. men hoppas ni förstår sammanhanget.
Ridning någon timma per dag är inte särskilt jobbit för dessa stora och muskulösa djur! Det var ju annat förr när arbetshästarna fick gå och verkligen arbeta, dra stock i skogen flera timmar, vara med under hö skörden. (låter som en gammal bonne)
Men sen får man ju ta hänsyn till att vi faktiskt har unghästar, och att de växer och så.
men min polle kommer nog max få 3 veckor. eftersom han har stått/står nu..
Förstår hur du tänker men jag tycker nog att en mer rättvis jämförelse hade varit att jämföra m människor som TRÄNAR fysiskt motsvarande tid. De flesta av oss har ju inte direkt fysiska arbeten som kräver återhämtningsperioder Tycker att vår arbetstid mer motsvarar den tid hästen skrotar runt i hagen..
(om man nu jämför m folk som jobbar på kontor, butik osv)
Jag kan inte heller riktigt hålla med om att ridning nån timma om dagen inte skulle vara särskilt jobbigt för en häst, det beror nog helt och hållet hur man lägger upp ridpassen och i vilken form man arbetar hästen Jobbigt kan ett pass dessutom vara på två sätt, antingen i positiv bemärkelse: man jobbar med kondition, styrka osv på ett uppbyggande sätt, men det kan också tyvärr bli jobbigt på ett mer negativt sätt: dåligt upplagd träning, hästen arbetar i fel form - onödigt slitage, bryter ned i stället för att bygga upp. I båda fallen är dock vila en lika viktig del, såväl kontinuerliga vilodagar som längre sammanhängande vila, där 3 v lär vara en riktlinje att gå på då det på denna tid oftast hinner läka ut begynnande "småskavanker"