Hur går det för era -05'or #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Min växer hela tiden så det blir vila i mitten på november till mitten på december, kommer inte att raka henne innan jul men blir nog efter, fast jag kommer nog ta lite skritturer ut i skogen så hon får rört på sig lite mer än i hagen.

min ska nog bara vila någon vecka i november när vädret är som värst.
annars är han så pass färdig, både i huvud och kropp och klarar av att gå hela hösten :).

men jag är inne i ngn slags svacka/depp-period just nu så tråkigt som det är så har jag jättesvårt att orka med ridningen just nu. så jag får ta det lite som det kommer, släppa mina krav på mig själv och D och bara ta dag för dag just nu.

ang vila.

det är ju så att hade vi människor jobbat 1,5-2 timmar varje dag så skulle vi inte behöva någon semester! hade varit gott att bara jobba 6 dagar i veckan å bara jobba mellan 11.12,30 ;)
hoppas ni nu inte missförstår mej. men hoppas ni förstår sammanhanget.
Ridning någon timma per dag är inte särskilt jobbit för dessa stora och muskulösa djur! Det var ju annat förr när arbetshästarna fick gå och verkligen arbeta, dra stock i skogen flera timmar, vara med under hö skörden. (låter som en gammal bonne) :p

Men sen får man ju ta hänsyn till att vi faktiskt har unghästar, och att de växer och så.
men min polle kommer nog max få 3 veckor. eftersom han har stått/står nu..

ang vila.

det är ju så att hade vi människor jobbat 1,5-2 timmar varje dag så skulle vi inte behöva någon semester! hade varit gott att bara jobba 6 dagar i veckan å bara jobba mellan 11.12,30 ;)
hoppas ni nu inte missförstår mej. men hoppas ni förstår sammanhanget.
Ridning någon timma per dag är inte särskilt jobbit för dessa stora och muskulösa djur! Det var ju annat förr när arbetshästarna fick gå och verkligen arbeta, dra stock i skogen flera timmar, vara med under hö skörden. (låter som en gammal bonne) :p

Men sen får man ju ta hänsyn till att vi faktiskt har unghästar, och att de växer och så.
men min polle kommer nog max få 3 veckor. eftersom han har stått/står nu..

Förstår hur du tänker men jag tycker nog att en mer rättvis jämförelse hade varit att jämföra m människor som TRÄNAR fysiskt motsvarande tid. De flesta av oss har ju inte direkt fysiska arbeten som kräver återhämtningsperioder :) Tycker att vår arbetstid mer motsvarar den tid hästen skrotar runt i hagen..
(om man nu jämför m folk som jobbar på kontor, butik osv)
Jag kan inte heller riktigt hålla med om att ridning nån timma om dagen inte skulle vara särskilt jobbigt för en häst, det beror nog helt och hållet hur man lägger upp ridpassen och i vilken form man arbetar hästen :idea: Jobbigt kan ett pass dessutom vara på två sätt, antingen i positiv bemärkelse: man jobbar med kondition, styrka osv på ett uppbyggande sätt, men det kan också tyvärr bli jobbigt på ett mer negativt sätt: dåligt upplagd träning, hästen arbetar i fel form - onödigt slitage, bryter ned i stället för att bygga upp. I båda fallen är dock vila en lika viktig del, såväl kontinuerliga vilodagar som längre sammanhängande vila, där 3 v lär vara en riktlinje att gå på då det på denna tid oftast hinner läka ut begynnande "småskavanker"

Senast ändrad:

Min flicka får nog vila någon gång när vädret är som värst. Brukar inte planera in det utan tar det när vädret är alltför hemskt eller känner att Kimbi kan behöva en viloperiod.
Idag var vi i alla fall iväg på vår första hoppträning. Jag red för en ny tränare som jag tyckte var väldigt bra för mig och Kimbi. Han är väldigt duktig på unghästar och kunde ge oss riktigt bra tips. Jag som inte ridit för tränare på typ 5 år behöver det där nästan mer än Kimbi tror jag. Kimbi tyckte i alla fall att det var rätt läskigt i början. Det blåste typ storm ute och blåst får henne att bli 10 cm högre än normalt. Men ju längre träningen gick desto bättre blev hon, och vi hoppade studs, trippelbarr och svinrygg för första gången. Inte så högt men med tanke på att hon var trött redan innan vi hunnit rida fram klart så gör det inte så mycket. Fick en hel del beröm från tränaren också som sa att Kimbi verkar ha mkt potential men att det kommer ta tid att få dit alla muskler eftersom hon är så pass stor som hon är (173 cm). Men jag känner mig riktigt stolt över min bebis : ).

OH vad roligt att det gick bra för er!
Satt just och tänkte på er när jag klickade in här.

Tar han emot fler elever? Jag funderar på om det går att hoppa i min prestige, borde ju gå... hehe vill ju ha henne grundutbildad i hoppning som minst iaf.

Så fort jag får ta ut en hyrbil för försäkringsbolaget så ska jag börja träna igen!

*Lånar sista knappen*

Jag är inte så jätteaktiv i denna tråden, men men!:p
Nu är jag snart hästägare iaf! Besiktigade lill-pållan idag, som gick igenom utan anmärkning! :bump: Ska bli så skönt att äntligen få äga en häst igen, efter år av utbildningshästar som jag inte fått något för...

Hon skötte sig såå exemplariskt oxå, hon har vart lite halvt svårlastad, så jag engagerade större delen av stallet, och vad gör hon? Jo, springer in i transporten...:D Hon fick även högt betyg av den nitiske veterinären i uppförande!

Emma=Mycket glad just nu!!:banana::banana:

Förstår hur du tänker men jag tycker nog att en mer rättvis jämförelse hade varit att jämföra m människor som TRÄNAR fysiskt motsvarande tid. De flesta av oss har ju inte direkt fysiska arbeten som kräver återhämtningsperioder :) Tycker att vår arbetstid mer motsvarar den tid hästen skrotar runt i hagen..
(om man nu jämför m folk som jobbar på kontor, butik osv)
Jag kan inte heller riktigt hålla med om att ridning nån timma om dagen inte skulle vara särskilt jobbigt för en häst, det beror nog helt och hållet hur man lägger upp ridpassen och i vilken form man arbetar hästen :idea: Jobbigt kan ett pass dessutom vara på två sätt, antingen i positiv bemärkelse: man jobbar med kondition, styrka osv på ett uppbyggande sätt, men det kan också tyvärr bli jobbigt på ett mer negativt sätt: dåligt upplagd träning, hästen arbetar i fel form - onödigt slitage, bryter ned i stället för att bygga upp. I båda fallen är dock vila en lika viktig del, såväl kontinuerliga vilodagar som längre sammanhängande vila, där 3 v lär vara en riktlinje att gå på då det på denna tid oftast hinner läka ut begynnande "småskavanker"

jo självklart beror det ju på hur hästen arbetas, men jämnför man med vad arbetshästarna gjrde förr, är inte ett "jobbigt" ridpass så krävande för dem, men som du säger jobbigt kan ju vara på olika sätt. positivt eller negativt, men arbetar man en häst i rätt form så med tiden när musklerna är uppbyggda för det så brukar de tycka att det är skönt att gå i rätt form..
hoppas du förstår vad jag menar, och jag förstår vad du menar :laugh:

Är det inte nån utländsk ryttare/vet/tränare som säger att vi svenskar ofta låter våra hästar vila eftersom vi är så dåliga på att rida?? ;) = de måste vila för att läka ut dessa små skavanker som vi ryttare åstadkommer dem :D

Ang jämförelsen m jobb o inte. Jag jobbar på kontor och bränner mer energi än vad många andra gör på sina jobb. Inte mina muskler, men hjärna! Och vad jag tänker mig så är det just HJÄRNAN på unghästar som ska vila.
För återhämta kroppen gör de ju under veckorna hoppas jag (dvs de har bra upplagt träningschema med vilodagar)

Men sen är det ju en del som har svårt med hull, växer mkt osv som behöver vila för att "komma i fas" i kroppen.

Ett krävande dressyrpass m full koncentration kräver mer återhämtning än en galopprunda ute i skogen.

Kimmis: Nja, jag vet faktiskt inte. Jag tror jag fick sista platsen. Men det är en tjej som ska till australien i november, och är inte säker om hon hittar någon som kan rida hennes häst på hennes plats, så blir det en plats ledig kan jag ju säga till om dig ^^

Jag tänker mest på slitaget på lederna.
Arbetshästarna förr arbetade bara i skritt i princip, skritt sliter inte. Dessutom fanns det inga hårda underlag då, inte så hårda som vi har idag iaf.

Pselma kommer få stå när det är som äckligast att rida! Så brukar jag göra varje år, för inte fasen har jag lust att rida när det kryper ner under -10 iaf.

Pselma kommer i nov/dec stå hos tränare och vidare utbildas, jag är osäker på om jag ska säga till tränaren att bara rida varannan dag eller om hon ska tränas "varje"... iomed att hon har stått så mk så skulle varannan dag kännas bättre tror jag.

Vad tycker ni?

Marty: jag kanske inte passar in heller... med min lilla sak på 153 :angel:

Nja, det är nog inga problem. I min grupp är det en ponny med som rids av en vuxen.

men om man rider på så dåliga underlag så lederna slits så bör man nog ändra sin ridstil kanske....

Hästarna som vuxna ska ju klara att gå 6 dagar i veckan året runt o princip.

Vila tycker jag ska vara till för att smälta nya kunskaper, återhämta musklerna och vila för skelettets tillväxt. Men vila för att "förhindra" skador låter snarare som att man behöver ändra ridsätt... iaf i mina ögon.

Sen undrar jag vad du menar med att det inte fanns hårda underlag förr? Då fanns bara grusvägar o de var nog lika hårda då som idag ;) Visst, mitt ute i skogen så var det ju mjuk o fint, men det är det idag oxå :D

O jag rider då inte mer än skritt på asfalt eller stenhårda grusvägar :)

ang din tränare så bör h*n ju få veta vilken kondition hästen är i så hon vet hur h*n ska lägga upp träningen.
tränaren borde själv fråga menar jag, för att veta var gränserna går och vad man kan kräva!

De stora arbetshästarna tänker jag anta att de höll till mest i skogen faktiskt, och fällde träd o drog hem dem osv... Och så gick dem aldrig i högre farter, svårt att göra det med ett stort lass bakom sig ;)

Jag som rider distans måste kunna galoppera och trava på samtliga underlag. Många banor går bara på hårdagrusvägar och asfalt, så man har inte så mkt att välja på.

I Distansen så säger man även att när man har ridit en långritt så ska hästen stå det antalet mil den har gått i dagar. Alltså, har man ridit lägsta klassen så ska hästen stå i minst 5 dagar (sträckan är 5 mil), detta är för lederna. En häst tränad för sträckan är inte trött dagen efter, så det beror inte på det.

En tävlingshäst i lite högre klasser rids knappt under tävlingssäsongen, förutom på tävlingarna.

Så jag tror du får tänka om lite på den punkten.

Jag rider inte för min tränare så ofta att hon har koll vart vi ligger riktigt...

*kl*

Intressant diskussion om vila, tycker jag! Jag har svårt att föreställa mig hur hästar behöver vila, men jag tänker nog som så att små skavanker, spänningar och träningsvärk har en chans att läka ut om man låter dem vila emellanåt. Nu blir det vila för min eftersom jag är ensam med barnen hela helgen och jobbar 8-17 hela nästa vecka. Men så är det, och det är nog ingen nackdel för en unghäst att vila. Värre då med gamlingar och hästar som ska vara i tävlingskondition, där får man nog planera bättre!

anni och Athena: Jag ska prova tömköra lite för att se hur hon reagerar, och byta till remontgrimma. Jag tror att det är tandvajsing, för hon hade börjat tjafsa redan med OS sista veckan hon var där, sådan var hon inte innan. Sen är mina händer tyvärr "tjafsframkallande", jag vet att jag ger dåligt stöd till hästen. Men, men, bara att träna mer och försöka att korta upp tygeln en aning och vara STILLA. Att det ska vara så svårt:angel:

Har inte komenterat dig och din häst tidigare men nu ska jag göra det och ge dig en stor eloge för allt jobb och slit som du har lagt ned för att få henne till den ridbara häst som du önskar! Jag tycker att det var jätte klokt att skicka iväg henne och få hjälp, det är absolut inget misslyckande utan snarare ser jag det som en sund gärning som hästägare. Alla hästar är inte enkla och okomplicerade och din lilla rödhätta verkar vara en speciell liten dam. Jag anser att allt för många hästägare inte inser sina begränsningar (menar nu inte att du är begränsad!) och tyvärr blir det då ofta som följd att hästarna blir oridbara problemhästar som rentav kan vara farliga. Ja med detta vill jag bara säga att jag är imponeras av människor som dig som verkligen VILL att det ska fungera och har vett att ta hjälp!
Jag kan ju bara ta min Picasso som exempel. Han fungerade utmärkt hos mig, såldes sedan och den nya ägaren fick tyvärr problem med honom. Hon bad om hjälp men tyvärr så passade han inte ihop med de som försökte hjälpa till och resultatet blev en häst som gick på bakbenen för jämnan. Han ställdes då av i sommar och skickades sedan till väl meriterade unghästutbildare. Där fungerade han bra och de gjorde ett jätte fint jobb med honom. När hon nu tog hem honom tog hon kontakt med mig (visserligen har vi haft kontakt hela tiden och jag har försökt på bästa sätt att vägleda dem)då hon visste att han tidigare fungerat med mig. Så för att han inte omedelbart skulle återgå till att sätta sina dumheter i system så har jag nu ridit honom sedan hemkomsten. I början testade han mig också ordentligt men har nu förstått att det inte är någon idé. Han fungerar fint med mig på ryggen och trots att han alltid kommer vara en "tuff och skarp" häst så är han ingen problemhäst så länge han hanteras och rids på rätt sätt. Med andra ord så vill jag även ge en eloge till Picassos ägare som på allra bästa sätt har löst problemet med en nästintill oridbar häst. Även om hon nu inte har gjort det som ryttare så har hon sett till att han får bästa möjliga chans. Ja det blev lite svammel men jag hoppas du förstår vad jag ville få fram. LYCKA TILL nu med din fina lilla rödtott, det kommer gå galant ska du se! :laugh:

Ang tänderna så har min börjat tappa eller växa för det var rena rock´n roll i huvudet idag och nu tänker jag verkligen på att hålla händerna stilla men det är fasiken inte lätt när huvudet är här och där och mina händer följer med, jag hoppas det går över snart, har bytat till silikonbett (ej det som är problemet började före) och hon suger tag mer på bettet och rider med lös sittande remontnosgrimma.

Senast ändrad:

Idag tog jag fram klippmaskinen, och lät Cesar gulla lite med den i boxen först (= bita på allting på klippmaskinen som går att bita på) Sedan ställde jag honom på gången, stoppade bomull i öronen på honom, satte på en galet ful luva, och sedan satte jag på och av klippmaskinen några gånger, och sedan var det bara att börja klippa.
Hade ju inte behövt förbereda honom direkt, då han stod och vilade och gäspade när jag klippte honom, haha han är så skön min lilla skit. Första gången någonsin han ser och hör en klippmaskin och första gången han blir klippt, och där stod han och gäspade.
Jag kan förövrigt meddela att jag är väldigt glad, för han gick från att vara mer brunskimmel till att bli gråskimmel, Han fick jättefin färg :love:

Här är en dagsfärsk film från mig och Picasso. Riktigt bra att se sig själv på film då går det inte längre att blunda för sina skavanker! Jag behöver rulla tillbaka axlarna och ut med bröstet, titta upp vore inte heller så dumt. Sedan behöver jag dessutom släppa ned knäna och akta mig för att trilla över åt höger. Picasso skötte sig fint idag men jag skulle önska mer tryck bakifrån så att han går mer genom ryggen. Galoppen är lite platt och oengagerad så där skulle man vilja ha lite rundare språng. Lite huvudruskningar var det idag också, men hellre att han är lite ostadig än att han blir långsam och seg så det tar jag med en nypa salt. Sedan skulle näsan få komma fram lite grann, MEN han är ju trots allt bara fyra! http://smulan.zoomin.se/P2352889

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
24 940
Senast: Asko
·
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 672
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 044
Senast: mackan
·
J
Träning Jag köpte en ny häst i september -11, han är jättemysig och världens snällaste att hålla på med. Han är en 9årig halvblodsvalack. Han är...
Svar
13
· Visningar
10 243
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka