Hur går det för era -05'or #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #7

här har det varit svinkallt inatt. tur att jag precis börjat ta in hästarna för igår regnade det nämligen blötsnö och första frosten var i natt :o i september!!!

jag är lite halvsjuk så dörren får vila, ska försöka rida imorgon.

här kommer lite bilder ifrån söndags :)
20090927076-1.jpg

20090927066-1.jpg

20090927056.jpg

20090927052.jpg

med hagkompisen Thomas i bakgrunden
20090927083.jpg

:)

Var på klinik i går, då det konstaterades knäledsinflammation båda bak.. han fick 2 sprutor med cortison insprutat i inre och yttre knäleden.
Ska på återbesök om 3 veckor..
När vi skulle lasta hemma så var han väldigt sur och ville inte gå på, men när vi tog fram linorna så gick han på efter ett par minuter..
väl på kliniken så skötte han sig exemplariskt! var så lugn och cool, skötte sig kanon! :love:
Fick beröm av veterinären att han tyckte att han var fin, och väldigt lugn och cool för sin ålder!

ja som ni skriver var det lika bra att åka direkt. så att man inte ser om det självläker.. bättre att ta det säkra framför det osäkra!
nu har han boxvila tills fredag, sen ut i en sjukhage i en vecka, sen ut i stor hage, plus ledas för hand/ridas mellan 15-45 minuter 4-5 dagar i veckan..

Cindylou: inte roligt att hitta hästen liggande i hagen, men skönt att ni fick upp honom på benen och att vet kom med dropp, det är ju väldigt viktigt när de har kolik att de får i sig vätska!

Kul o skönt att han skötte sig så väl på kliniken! Det är inte roligt att behöva dunderdroga dem när de ska sprutas i lederna, är ju så viktigt att de står stilla! Jag följde med en annan hästägare med sin häst som hade kotledsinflammationer o han stod allt annat än stilla så det var knappt det gick att behandla trots lugnande :(

Sade veterinären något mer om inflammationen, om framtida ridning o träning etc? Mest för att jag är nyfiken att höra om det är nått särskilt man kan tänka på med de små liven! är det något särskilt som gör att hästarna lättare drabbas (tänkte på stora hästar eller liknande) eller är det helt enkelt "bara" slumpen?

CindyLou - usch vad läskigt!! Och vilken tid innan veterinären kom!! Jag är supernojjig över kolik då många i närheten förlorat sina hästar i kolik sista året :( vi har 60 mil till närmsta klinik som gör bukop. så det är ju inte bara att dra in dem heller...
hoppas han fick igång magen!

ja han var cool lungn, dock ville vet droga lite ändå, ifall han sklle hoppa till när han stack in kanylen.
Veterinären sa att knäledsinflammation bak är väldigt vanligt på unghästar när man har börjat rida dem lite mer, när de dessutom börja att gå bättre och börjar söka sig i form, benen blir då överansträngda eftersom de inte är vana att röra sig så (som ex i hagen) Då de istället för bär upp ryttaren enbart med ryggen, så blir bakbenen inte så ansträngda, men när formen har börjat att komma och de har börjat att arbeta mer in under sig då de bär upp mer av sin kroppsvikt + ryttare med benen, så blir det oftast på unghästar. många känner ingen skillnad, vissa hästar visar det kanske inte så tydligt, men nu förstår jag varför han har varit så seg, dock har han inte varit seg när vi har varit ute i skogen.
Hur jag upptäckte det var att han bytte till korsgalopp i hörnen, ville inte arbeta på i ett raskt tempo, och att han betedde sig allmänt kontigt när vi skulle fatta galopp.
Oftast räcker det med cortison behandling, när man kommer tidigt med problemet, och oftast är det inget som kommer igen. vet dock inte vilka hästar det drabbar mest, men skulle vara värt att fråga vid återbesöket! och då ska jag även fråga mer om framtida ridning, och hur man ska göra för att undvika att han får tillbaka det.

Ikväll är han dyr må ni tro! :love:
Körde honom till träningen och han hoppade ALLT! Inte ett enda stopp, knappt något nedslag och trots läskiga hinder med vattenmatta och små plast-tegelstenar så skötte han sig super!

http://www.youtube.com/watch?v=-hG2ZfF6rbg

Hoppade lite högre nu än vi gjort innan och det blir en helt annan, mkt mer försiktig häst. Dock ville han inte åka transport hem så vi fick gå :grin: Men det är bara till att öva öva öva ännu mer. Idag tänker jag bara va glad åt hur härligt han hoppade. Fick beröm för hans fina lynne, alltid trevligt.

Ser ju riktigt fint ut det där hörredu : ). Väldigt okomplicerat. Jag längtar tills dess att jag kommer igång med hoppträningen med Kimbi. Förhoppningsvis nästa vecka om nu inte det blir krångel med ridhuset igen. Det är nybyggt och de har haft lite problem med leveransen av sista lagret underlag. Men men, den som väntar på något gott : ).

*

Hör kommer i alla fall lite färska bilder på Kimbi från igår då hon fick springa av sig på ridbanan efter att jag tömkört henne. Filmade henne också men hon galopperade som en galning så jag hade svårt att hinna med med kameran. Bilderna är från det att hon lugnat ned sig lite.

Överexponerat som tusan men jag ville mest visa att jag har en svävande häst. Pegasus II liksom.

Åå va duktiga ni är! Har aldrig sett honom så framåt på någon av dina videor förut. Ser super ut!

Jättefina är ni! Roligt att det gick så bra :) anade att han skulle hoppa bättre på lite höjd och lite mer titthinder efter förra filmen då han såg lite nonchalant ut ;)

Attans att han inte ville åka transport hem, men skam den som ger sig! Brosus kunde oxå gå på hur lätt som helst hemma men sen växten han fast på bortaplan. är väl bara träning och åter träning som ger resultat. Du får åka oftare med honom o vänja honom att lastas i olika miljöer :)

Tack så mycket. Jag trodde väl också att han skulle hoppa bättre på lite mer höjd, men var däremot inte säker på att han skulle hoppa öht ;) Men det gjorde han, inga stopp och en enda rivning (som snarare var en rammning av hindret över vattenmattan :p)

Lastningen ska vi öva mer på. Det var mörkt och bortaplan så det kan ju ha haft betydelse.

Oj, vilket flyt och vilken bjudning! Han hoppar ju riktigt bra (tycker en glad amatör och dressyrnörd)!

Nåja, idag har jag ridit Welvette en gång till. Om hon var snäll och timid förra gången, var hon riktigt rödhårig idag! Jag red själv (m h a lite övertalning från Olof), d v s han red inte henne först. Men han var med och guidade hela tiden. Lilla damen ville inte longeras inspänd utan hoppade omkring på bakbenen, baklänges...:o, och matte trasslade longerlinan till ett nystan (ni skulle sett Olofs flin). När den lilla dispyten var löst skulle då jag sitta upp, och det gick bra. Faktiskt. Men en liten händelse till var när vi bytte varv, då började hon sätta sig på baken och göra piruetter, och där hängde jag i manen...

Men vi travade några varv (seegt) och sen fick det vara bra för dagen. På lördag ska hon hem:grin:...och sen är det bara att köra på. Går det så går det! Men jag vill försöka innan jag ger mig. Hon slutar ju faktiskt att strula efter en stund, och hon tål tillsägelser utan att bli hyperstressad. Det finns en liten chans att det blir ridhäst av henne, men hon kommer ju alltid att vara rödhårig...

Är jag galen, eller bara dum:angel:.

Du är varken galen eller dum! Det kommer fixa sig :laugh:

Idag har jag longerat Brixie men hon ville absolut inte springa i vänster varv utan bytte hela tiden till höger och när jag säger åt henne och driver tillbaka henne i vänster varv då ställer hon sig lite på bakbenen och slår hårt med framhoven i backen. Snacka om humör :D Men hon gav sig till slut.

Brinova va kvar i stallet ensam (med husse) och vi va iof bara på stallplanen men hon va också så duktig. Hon ropade nån gång men annars åt hon mest.:laugh:

Du är varken galen eller dum! Det kommer fixa sig :laugh:

Idag har jag longerat Brixie men hon ville absolut inte springa i vänster varv utan bytte hela tiden till höger och när jag säger åt henne och driver tillbaka henne i vänster varv då ställer hon sig lite på bakbenen och slår hårt med framhoven i backen. Snacka om humör :D Men hon gav sig till slut.

Brinova va kvar i stallet ensam (med husse) och vi va iof bara på stallplanen men hon va också så duktig. Hon ropade nån gång men annars åt hon mest.:laugh:

Haha! Låter som en till dam med humör! Konstigt det där med att inte vilja springa i ett varv, så kan min också vara ibland:confused:. Men de små liven måste ju tåla att det tar emot liiite utan att flippa ut!

Tack för peppningen! Jag pendlar mellan hopp och förtvivlan!:crazy:

KL. För mig & Chico går det frammåt, han känns stadig & fin så hoppas på att kunna hoppa några lokala felfritt innan året är slut :)

img_4934_55428181.jpg

(Bild från hoppträningen igår)

Du skulle nog behöva se film på när jag tränar högervarv i dressyren! De 3 första träningarna kunde jag öht inte vända till höger i trav. Han sköt ut bogen till vänster och fastnade i väggen. Allting handlar om avsaknad av styrka. Men man får inte ge sig, nu tar han nästan det varvet bättre än det andra. Det är väl som om någon ber oss skriva med fel hand (oftast vänser), det blir inte hälften så bra som med höger.

De har konstiga saker för sig ibland och många gånger i veckan frågar jag mig om det är jag som inte kan eller om det är hästen som inte kan. Du är verkligen inte ensam om att tvivla på din kompetens som ryttare. Jag tror fortf. att det viktigaste är att man ifrågasätter det man gör ibland. Man kommer ju iprincip alltid fram till att det är det rätta. Men det är farligt att inte vara självkritisk tror jag, även om man inte får vara allt för hård mot sig själv (vilket är svårt, jag vet!)

Men som sagt, att de inte vill gå i ett varv det är inget nytt under solen, och man får vara enveten och be dem göra det iallafall. Till slut går det och då är det all möda värt! Det kommer gå kalas, alldeles säkert!

apropå hoppteknik så skulle jag vilja att han öppnar upp mer i bak :) men det kanske kommer med höjden på hinder ;)

Du är varken galen eller dum. Man måste ge allt en chans innan man ger upp! nu VET du ju ATT det går! Sen om du och hästen inte passar för varandra, ja det kan bara tiden utvisa och det är ju inget att skämmas över om man inte går ihop. Jag passade inte ihop med Brosus, han var alldeles för tråkig och stabil för min smak. Jag hoppas att nuvarande lilla rödhätta får lite mer temperament (dock inte lika mkt som din!! :p )
Jag håller tummarna framöver att ni hittar varandra du o ditt lilla humörsto :)

Var det översta i ditt förra inlägg till mig eller DonnaBella? Blev lite snurrigt där kände jag :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
24 941
Senast: Asko
·
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 672
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 044
Senast: mackan
·
J
Träning Jag köpte en ny häst i september -11, han är jättemysig och världens snällaste att hålla på med. Han är en 9årig halvblodsvalack. Han är...
Svar
13
· Visningar
10 245
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama