Hur går det för era -05'or #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Jag gör ett försök att kommentera!

Först måste jag säga att jag tycker det ser trevligt ut, taktmässigt och en ganska harmonisk häst som är jättefin (dessutom)!

Det jag skulle vilja se är kanske att du i galoppen sitter mer på rumpan och är stilla med överlivet. Nu gungar du liksom fram och tillbaka och sitter "ovanpå" hästen istället för "i" sadeln. Men händerna ser mer stilla ut än senast. Sen är det alltid bra att variera formen tror jag, nu är det ju bara en kort snutt vi ser, men det är tråkigt att ha en häst som kryper ihop med näsan (tänker på framtiden, menar inte att hon gör det). Ni kanske inte har kommit dit ännu, men tempot kan ju också varieras.

Men överlag trevligt!:)

Hehe, jag har faktiskt inte ens tänkt på att Olof ska vara där...det är mest reaktionen på hästen jag är skraj för. Och egentligen mest för att andra tycker att hon är galen (min stallägare, förra beridaren). Kanske dumt att lyssna för mycket på det örat, det är ju Olof jag får lyssna på! (Och er!!!)

Jag har visserligen förberett honom på att en klumpedumpryttare kommer...han har säkert sett det mesta redan. Jag är åtminstone ödmjuk:p, om jag får säga det själv:D.

Man kan alltid testa och kommentera:D

Om jag länger mina läder så tror jag att jag kommer ner mer i sadeln, jag har tittat på filmen efter du kommenterat och jag ser ut som en såndär kägla med vatten så när man puttar så flyger den tillbaka.

Jag rider som jag sa förut endast på volten för att vi skall filma och jag vill ha lite att titta tillbaka på, dock så är det alltid så när man väl har bestämt sig så går inte hästen lika bra som den kanske gjorde dagen innan när den verkligen gick super och då skulle man ha ahft med sig kameran;)

Formen var dålig idag, trots så tycker jag att hon utvecklas men jag vill ha mer nacke och fram med nosen, vilket vi jobbar på och går bra alla andra dagar när jag rider:grin:
Hon rids även i låg form i början av passet och i slutet, ni fick se mellan delen.

Nästa gång skall jag be ngn filma när jag rider för tränaren.

Men jag tackar och bockar för kommentarerna, alltid bra och höra vad andra tycker, för man missar ALLTID något:banana:

Okej!
Jag tycker absolut att Olof ska vara där. Han kan ge dig den hjälp du och hästen behöver för att lyckas så bra som möjligt. Han känner henne väl nu och vet precis vad du kan begära av henne. Jag hade nog snarare sagt att du inte skulle rida om han inte var med. Det kommer gå superbra!

Och glöm inte hälsa ;)

Jag har bara haft hästar som inte tyckt om att gå på bana för ofta...
Vidare så tränar ju inte jag riktigt samma dressyr som er, jag vill ju inte ha några stora muskler på min häst, tvärtom! Jag vill att hon ska vara senig och tunn med lååånga muskler.

Skulle ni kolla på en bild av min ideal häst skulle ni förmodligen säga att hästen ser mkt omusklad ut och ska ha mer mat :p
De riktigt bra distanshästarna ser ju ut som vinthundar, och vackra är de fan inte!

När jag tränar dressyr så är det mest smidighet och avslappning jag tränar, jag försöker samla nåt steg här o där, men inte mer än så! Hon ska gå balanserat bara helt enkelt. Senare så tränar man även att hon ska klara av att gå balanserat med huvudet rakt upp och spänd (som de oftast går de första 1-4 milen), jätte viktig del av träningen då hästen annars kommer åka på kotledsinflamationer direkt.

Tänkte bara för att det är kul lägga in en bild på en riktigt bra distanshäst som vann VM 2008!
Så när ni ser bilden så ser ni att jag strävar efter nåt som knappt har en likhet med vad de flesta andra strävar efter.

17.jpg

Hade tänkt mig att han ska vara med, tog det för givet nästan...

Måste skriva AVALON på handen:o. Min Alzheimer är inte nådig så här års. Tror han blir förvånad dock om jag nämner Bukefalos:p!

Okej, förstod det som i ditt förra inlägg att han INTE skulle vara med, men nu förstår jag hur du menade från början, my bad!

Äh, du behöver väl inte nämna HUR du känner oss, bara att du gör det och att vi hälsar! :D

Senast ändrad:

Men, hur tänker du att hästen du rider inte ska samla sig men ändå kunna göra piruetter, piaff och passage?!

kl

Imorgon gör lilla Gustav sin tävlingsdebut! Åker till grannstallet och hoppar en liten clear round bara för träningens skull.
Passade på att raka honom idag (första gången för honom!) och han var såå duktig! Tyckte det var lite obehagligt under magen
och precis vid huvudet så där blev det inte så snyggt, men de får duga sålänge! Passade även på att knoppa honom hihi
Har alltid varit nyfiken på hur han ser ut i knoppar så passade på nu, han blev så snygg så :D så nu är vi riktigt taggade inför imorgon!
Bild på snyggingen :love:
29475062.jpg

Lycka till! Så snygg han blev :love:

Om lite mer än en månad är det vår tur, kan knappt vänta! Lycka till ännu en gång!

*kl*

Nu har jag ridit min häst för första gången! Vi t o m (!) travade (hon var som en snigel i skritten) i båda varven. Hon var vinglig och lite osäker när Olof ställde sig vid kortänden på ridhuset, istället fick hon matte på ryggen, men det gick. Hon hoppade runt lite med Olof innan, men sen var det inget mer med det. Så skönt att ha första gången ur världen. Nu åker jag dit på torsdag, och då ska det bli galopp också:eek:. Om allt går bra får jag ta hem henne igen, det har inte dykt upp någon köpare och är nog rätt osannolikt att det kommer att göra det den närmaste tiden.

Otroligt duktig han är! Så glad i min lilla häst just nu!

Och, jag kom ihåg att hälsa från Avalon idag;).

Gud va kul! Grattis eller vad man ska säga... Jag förstog att du skulle fixa det:D

Ja du har helt rätt!! Jag tycker den där hästen ser ju hemsk ut! Ser inte ut som en häst i mina ögon :cry:

Wii, va' härligt! :bump: Njut av känslan och behåll den så länge du bara kan!
Vad sa han när du hälsade från oss? :)

Min är inne i trotsperiod lite igen. Satte sig i ridhusväggen idag och jag fick näst intill banka fram honom för att komma därifrån. Inte alls roligt och jag får dåligt samvete efteråt, samtidigt så är det ju han själv som väljer att han inte ska gå framåt. Vi hade travat på rakt spår kanske 15 minuter så värst trött var han inte heller. Bara enveten. Han fck iallafall beröm så fort han gick fram igen. Hur gör ni när era fryser fast?!

Sedan skulle han inte ut i hagen. Snirklade åt sidorna men inte framåt. Ville bara äta gräs och löv. Men då skrattade jag mest åt honom för det är så kul att se vad han hittar på för att slippa :grin: Vi kom framåt till slut iallfall.

Lastade och stängde baktill idag också. Han testade backa typ 3 gånger mot bommen men när det inte funkade så ställde han sig snällt och åt ur sin hink. Lastade sen ut och in igen, utan att stänga. Han gick på snällt även den gången. Tänkte göra samma sak imorgon igen.

Jag håller med dig! Jag vill inte att min dam ska bli så extrem, men åt det hållet! Den bilden satte jag in för att få er att förstå hur olika mål vi har.

Välmående är den dock garanterat, man klarar inte av 16 mil i den hastigheten på den banan annars!

AthenaAvalon: grund dressyren fokuseras inte på samling, men givetvis ska hon ändå kunna samla sig, hon måste tillomed ha väldigt lätt för att samla sig, för kommer jag i "full galopp" på en okänd väg och det helt plötsligt kommer en brant nedförsbacke så måste ju hästen ha styrkan att bära sig genom den.

Men jag sitter inte o samla helatiden som många andra gör.
Piaff har jag dessutom inte skrivit nåt om, jag tycker piaff är svårt, det blir lätt att hästen bara samlar och samlar och till slut står den på bakbenen istället, och även om jag tycker det är bra att hästen kan det med så blir det liksom fel i den rörelsen, så därav brukar jag inte ägna den rörelsen nån direkt uppmärksamhet. Även om jag ser till att de kan den i teorin (hur snygg den sen är är ju en annan femma) :angel:
Men piaff är inget jag tränar, även om jag o förra valacken utförde några st genom åren. De flesta dock i galopp, men det räknas väl inte? :angel:

idag har vi varit iväg på första dressyren. blåsigt värre och lite för dagen obstinat unghäst :D men han skötte sig finfint men vart lite spänd inne på banan som var utomhus och därmed seg.

men han brydde sig inget om staket och domare osv så jag är nöjd :)

vi fick bara 48% då det dels blev en felridning (han bröt av och försökte falla ut från volten i galop och styrde mot staketet ;)...) och så fattades det ju en hel del bjudning.

men fick lite uppmuntrande kommentar från domaren iallafall och jag är nöjd :)
"mkt fin ponny att jobba med, potential finns. lycka till!".
varken han eller jag har ju aldrig tävlat dressyr förut!

kom och tänka på en sak, herregud snart är våra hästar hela 5 år ! vad tiden går!

idag har vi varit iväg på första dressyren. blåsigt värre och lite för dagen obstinat unghäst :D men han skötte sig finfint men vart lite spänd inne på banan som var utomhus och därmed seg.

men han brydde sig inget om staket och domare osv så jag är nöjd :)

vi fick bara 48% då det dels blev en felridning (han bröt av och försökte falla ut från volten i galop och styrde mot staketet ;)...) och så fattades det ju en hel del bjudning.

men fick lite uppmuntrande kommentar från domaren iallafall och jag är nöjd :)
"mkt fin ponny att jobba med, potential finns. lycka till!".
varken han eller jag har ju aldrig tävlat dressyr förut!

kom och tänka på en sak, herregud snart är våra hästar hela 5 år ! vad tiden går!

vad kul att det gick bra iafall! Att han skötte sig!
det är som min tränare säger, var nöjd om man kan lasta, åka iväg, och rida på framridningen! går han innanför dressyrstaketet är det ett plus första gången! ;)

ohh nej sakta i backarna, inte vill jag att han räknas som 5 tidigast till sommaren! ;) :p
Nu ska jag snart i väg och rida för min tränare. Hoppas att det går bra, alltid kul att rida inför tränare!

ja men precis man får ju se det så :laugh:

haha jo egentligen är dom ju inte det men känns så läskigt att dom räknas som 5-åringar om fyra månader :o
helt ofattbart! :D
känns som det var igår jag köpte min lilla 2-åring :)

*KL*

smyger in igen- trots allt... bjuder på en film på en skitig, otränad Adonis :love: Löshoppade idag, första ktiviteten sen kvalitetsföreberedelserna..
Har ett foto utskrivet på canvas från nrä han var 3 dagar gammal, shit vad liten han var, och som någon skrev, snart är de alla 5... och han är 168 stor :eek:

http://joizmeds.mittspejs.se/P2328112

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
24 941
Senast: Asko
·
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 672
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 044
Senast: mackan
·
J
Träning Jag köpte en ny häst i september -11, han är jättemysig och världens snällaste att hålla på med. Han är en 9årig halvblodsvalack. Han är...
Svar
13
· Visningar
10 245
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama