Hur går det för era -05'or #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Lösningen på alla dina problem: Korta tyglarna! :D

Du sitter med händerna på låren och måste köra "cykelstyre" för att få nån reaktion då "kontaktlinorna" är alldeles för långa - det är i princip omöjligt att rida med små hjälper om man har långa tyglar. Men annars ser det inte alls så hemskt ut som du påstår ;) jättetrevlig häst. Försök ställa henne i galoppfattningarna mer så hon inte kommer åt att slå sig fri så högt.

Du får kika i 09ornas tråd under Avelsgnägg så jag inte kapar tråden här allt för mkt ;)

När får vi se Avalon under ryttare då? :D

Ja, filmen från förra träningen är inget att visa. Men jag hoppas på förbättring imorgon eftersom jag fått loss vänstran nu. Ska lossa idag igen tänkte jag, sedan rida ut en sväng.

På lördag ska vi skutta några språng för att komma igång med hoppningen igen så då kanske jag kan få mamma till att filma lite. Jag återkommer med det, promise!

Men du, du får stanna här inne ändå!

Ja jag klistrar mig fast här ;) Har ju följt alla ett bra tag nu o det skulle kännas tomt utan er alla och era hästar o deras framsteg (eller bus :angel:)

Ja visst är dom långa? Nu när jag sett filmen flera gånger så ser jag att dom är långa.

Har faktiskt ett par sånna som man sätter på tygeln som man har i hoppningen om tyglarna glider ur näven, kanske skulle pröva det:D

kl

Senaste på mig och Gustav.
Har släppt lite med själva uppsittningsproblemet, vilket är skönt!
Dock har han NOLL energi! Jag rider för tusiken med både spö och sporrar, men han reagerar knappt på framåt! :( Rider på fält o ut i skogen, men ingen skillnad.. Tror ni att de kan va pga växt o att han går ute dygnet runt? Han får skapligt mycket mat ...
29296391.jpg

29296390.jpg

29296393.jpg

29296395.jpg

29296403.jpg

Jätte fin häst. Gräset gör hästarna lite mer slöa och som du säger att din häst går ute kan oxo vara en bidragande orsak till att han är slö.

Hade problem med min "gammla" häst att få energi så jag blev tipsad om matolja (ca 1dl/dag). Hon blev som en super laddad duracell kanin. Så är verkligen värt att testa :)

har lite samma problem som du.. min är rätt så seg, dock rider jag inte med sporrar, rider med långt dressyrspö.
Men jag antar att min är "betestrött" det är ju lite kallare nu på nätterna och det har rengnat ganska så mycket, då står de gärna under ett träd å tycker. de betar alltså inte så mycket då, vilket medför att de får i sig för lite energi. men jag har löst det så att jag ger dem hö ute nu! och det är ganska så mycket, sen har jag nu gett honom vila, och de dagar jag rider har jag inte begärt så mycket.. rider i alla gångarter, men rider inte i manege så mycket, rider med som du mycket ut.
Min han är överbyggd bak så jag ser det som en kombination. Han är trött eftersom han fortfarande går ut = mer energi går åt till att hålla sig varm, och att han växer!

Jag tror att det kommer att släppa när de får gå in igen, men jag vill helst ha dem ute så länge som möjligt.

matolja? har aldrig hört det! :)
men det kan ju vara värt att prova. men äter de det då? Jag tänkte i såfall ge med kraftfoder så att oljan sugs in i pelletsen. Eller hur gav du?

Jag blandade ner det i kraftfodret :) Ett extra plus på det hela är att pälsen blir väldigt glansig och fin efter någon vecka.

Matolja är energi som hästen tar upp väldigt lätt. Men den ska blandas i kraftfodret för bästa upptag. Upp till 1dl/mål kan man absolut ge. Min smalis har fått det och som någon sa så blir pälsen jättefin samtidigt :)

Ja jag tror att din ridning kommer bli så mycket bättre om du kortar tyglarna ett par decimeter å får fram din hand och inte behöver köra cykel längre!

Giinne - har han vilat något det sista? *håller inte koll på alla vilor* Om han har växt en massa o känns trött så tycker jag det bästa är att låta dem bara vara, eller bara skritta ute i skog o mark.
Men som sagt, gräs gör dem rätt avtrubbade tycker jag. Mina går inne på nätterna nu! Du får börja ge annat kraftfoder kanske?

Pälsfällningen kan också påverka. Ge ½ paket bakjäst 1 gång/dag som hjälper honom att fälla och sätta vinterpäls.

KL

Åh måste bara berätta om min duktiga häst :D vi helklippte honom igår för första gången i hans liv och han stod som ett ljus! Bara kollade lite skeptiskt i början men stod still! Vi klippte t o m i ansiktet!! :eek: Nu är det snart kvalitén :banana:

Ja, han har vilat. Han fick börja vila två veckor redan när han kom hem till mig för att han var så undernärd. Sen har han vilat ytterligare 1v nu under senaste månaden. Och därefter tagit det mycket lugnt med skogsridning och tömkörning.. Har inte alls ridit speciellt hårt osv. Bara arbetat 4dagar/veckan.
Får se om ja kan få till en installning till helgen. Jag ger honom 1kg havre, ½kg betfor och 1kg müsli, vet inte om ja ska ändra något? Tillägga kanske att han får ca 11 kg ensilage / dag.

AthenaAvalon & DonnaBella, tack för tipsen! Ska prova matoljan med en gång! Tänkte ja skulle be mamma filma i helgen när ja rider så ni får se och kanske ge mer tips. Uppskattas verkligen! :bow:

Låter lite mystiskt att han då ska vara så seg? Kanske ett blodprov skulle sitta på sin plats? Bara för att utesluta ev infektioner osv. En vän har en unghäst som kändes loj - inte alls extremt men bara lite allmänt i ridningen, åt som vanligt o var som vanligt, av en ren slump tog de blodprov o det visade sig att han hade dålig syresättning o infektion.

Matolja har jag själv inte märkt nån skillnad i energi hos hästen mer än att hullet o pälsen blir bättre, har inte känt någon skillnad i framåtbjudning. Men det är ju billigt o lätt att testa :) mer havre?

kl

Här kommer en film på min 05a som är en blivande hopphäst :D

Markarbetsträning. Hon är väldigt grön. Vet om mina hemska armbågar, vet inte vad jag tänkte (brukar inte vara sååå hemska) så inga kommentarer om det tack.

Annars jättegärna konstruktiv kritik :)

http://www.youtube.com/watch?v=bBs5SBTPQJ0

KL

Åh måste bara berätta om min duktiga häst :D vi helklippte honom igår för första gången i hans liv och han stod som ett ljus! Bara kollade lite skeptiskt i början men stod still! Vi klippte t o m i ansiktet!! :eek: Nu är det snart kvalitén :banana:

Oh wow... jättduktig! =) Hur blev färgen? Använder du samma klippmaskin i ansiktet?
Jag har också börjat fundera på att klippa Frasse inom kort. Han börjar få sin kopparpäls modell ragg redan nu och det kan vara skönt att få bort det nu när vi är mer i gång igen.
Sist vinter var han en björn rent ut sagt .. puh..
Stort lycka till i kvalitén... vi missade den chansen tyvärr... är det nu i helgen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
24 941
Senast: Asko
·
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 672
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 044
Senast: mackan
·
J
Träning Jag köpte en ny häst i september -11, han är jättemysig och världens snällaste att hålla på med. Han är en 9årig halvblodsvalack. Han är...
Svar
13
· Visningar
10 245
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama