Sv: Hur går det för era -05'or #7
*kl*
Nu är vi på gång igen!
Efter hela ÅTTA veckors sommarbete (ej planerat men hästen började växa, och växa och växa lite till
) så har vi nu varit igång i 3 veckor!
Jag har nog varit tuffare än flera här med igångsättningen och hon har fått gå "normala" ridpass i alla tre gångarter men lite kortare tid (25-35 minuter).
Vi har försökt ha en bra mix av pass och haft en rejäl uteritt (skritt med kompis, 1-1½ timme), två pass i paddock (dressyr och faktiskt lite hoppning också!
) och så eventuellt ett avsuttet pass (lite kort longering, här handlar det om max 15-20 minuter).
Men just hoppning!
Det är MÅNGA år sedan jag hoppade sist (hrm... Åtminstone 5 år sedan!) men jag tycker ju det hör till grundutbildning att åtminstone hoppa lite till husbehov så sagt och gjort så hoppade vi i lördags!
Eller snarare skuttade, jag tror kaninerna hoppar minst lika högt i kanin-hoppning som vi gjorde!
Tre små kryss, typ 30 cm höga, och så travhoppade vi på!
Trots sin orutin (inte hoppad uppsutten, löshoppad tre gånger tror jag och även om vi ridit lite cavaletti så är det nästan ett år sedan nu) så tuffar hon snällt på min bussiga unghäst!
Sadeln passar däremot inte alls längre, för smal och åkte fram, men det fick gå ändå det här passet. Dressyrsadeln passar bättre men jag ser en framtida dyr sadelutprovning komma allt närmare... Fast först ska damen ned ett antal kg i vikt!
Bildbevis:
Och filmbevis:
http://www.youtube.com/watch?v=o-6trzypXAY
För övrigt är damen nu skodd fram, och ska få skor bak också nästa skoning.
Hon har vuxit till sig både på bredden (
) och höjden i sommar och är nu minst 173 hög.
Det blir inget kvalitets eller championat för oss, hon har ju varit sen hela tiden och även om galoppen börjat trilla ned nu så vill jag hellre låta det ta den tid det tar att få henne fullt utvecklad men jag börjar allt fundera på tävling... Snaaart!
Eller åtminstone nästa år!