Hur går det för era -05'or #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Jag kan nästan garantera dig att Olof kommer få henne till en perfekt liten ridhäst! Om NÅGON i det här landet kan så är det han! Jag, som många andra, klassar honom som en av de bästa på just unghästar, utan tvekan!

Det kommer gå kalas! Trevlig är han också och hans lilla jackrussel, Jones :D

Åhh, tack för lite peppning!:laugh: Ja, det är dit hon ska!

Det är dax nu, hon ska skos på torsdag, så idag hämtades hon hem från betet. Hon var som en vildhäst igen, men gick ganska snällt på transporten (efter att ha kastat sig bakåt några ggr då hon råkade kasta upp huvudet i transporttaket-lilla damphäst).

Hoppas, hoppas nu att det går vägen denna gång...är jättespännande faktiskt!

Man känner sig lite ensam när man har en sån här "problemhäst", men om man läser lite här på Buke verkar det finnas ett antal hästar som står på två ben ibland. Önskar bara att jag hade skickat henne till rätt person från början....

Det jag tänker på rent spontant är att hästen är less på att gå på banan. Det är ju bara där inne han blir "knäpp". Det jag läst i tråden om er är ju just dressyrträning o många hoppträningar, nu vet jag ju inte hur pass mkt du skriver så det kanske blir uppdateringar om just dessa träningar, men man får uppfattningen om att du rider mkt på banan (läser man detta inlägg så verkar det oxå vara mkt bana)

Låt hästen vila lite från sådana träningar o rid bara ut i skog o mark ett tag, låt skallen vila.

Knapplånar mig själv.

Var på fölvisning igår, hoppfölen först ut o de var hela 24 st så det tog SJU TIMMAR att visa dessa! Vi orkade sen bara se tre av tio gångartsföl varav den första fick sämre gångartspoäng än hopparna, den andra fick lika poäng och den tredje avbröt domarna för fölis var halt i fram.
Rätt tråkiga fölungar över lag men några gnistrade det såklart lite extra om men ingen jag kände "wow DEN vill jag ha". Möjligtvis en riktigt mörk fölunge efter nån hingst jag inte minns namnet på.. Sisu.... nånting.

En fruktansvärd upplevelse var iaf det tredje gångartsfölet. In kommer ett sto på tre ben.... De jagar runt henne med longerpisk o hon travar knackigt fram o galoppen sker på tre ben. Jag fick så ont i magen :( Tillslut bryter domarna, för att fölis är oxå halt :( Hade knappt tittat på fölen då jag bara såg stoet som sprang runt o hade så ont :(
Till saken hör även att de är en av de SÅ KALLADE DUKTIGA uppfödare häromkring, fått många fina avkommor, men nu sjönk de som en sten till havets botten i mina ögon.
Hur kåt får man bli på dessa fjantiga poäng?!?!

Oo jag tycker också det ska bli jättespännande! :bump:
Du måste hälsa från Avalon och berätta vilken trevlig ridhäst han är :D Det har jag mkt att tacka Olof för!

Har inte varit på gården sedan han fick ridhus och sådär. Avalon reds in på en äng brevid stallet ;) Inget fel i det! Han fick lära sig lyfta på fötterna helt enkelt.

Jag hoppas du uppdaterar ofta om hur det går för dem. När lämnar du henne där?

*Knapplån*

Jag tänkte att jag kunde presentera mig här nu, då jag imorgon ska åka upp till min blivande
häst som ska vet. besiktigas och pröjsa handpenning!:laugh:

Ser att jag har lite att göra det närmsta då mannen inte är inriden. Men var kan man
få mer inspiration än i denna tråden? :D

Pållen står som okänd stamm, har någon ej godkänd pappa och troligtvis någon liten
procent quarter om jag inte minns helt fel. Går även som hingst just nu.
En riiiiktigt kanontrevlig kille med en snygg exteriör, det lilla jag sett gångartsvis är
taktmässiga och luftiga.

Kameran ska med imorgon och då visar jag upp honom för er! :d

Mia

Spännande! ser fram emot bildbeviset :D

hihi, ja! Jag har suttit som på nålar sen jag såg honom första gången!
Verkligen kärlek vid första ögonkastet!!! :love:

Härligt! Det är så det ska kännas :) Jag har en sån jag med, ett litet fölsto... :love:
Brosus var ingen sån, han köptes mest för att han var "lugn o snäll o trevlig" dvs en bra första unghäst.

vad är framtidsplanerna då? mer än att rida in :)

Jag var ju på fölvisning i lördags med Nova, hon blev klass 1 :banana: Tyvärr så är hon i en otrolig växtperiod och kunde inte visa sin gång men det visste jag när jag åkte dit. Men fick ändå klass 1, tänk om hon inte växt så in i bomben hur bra det kunde ha blivit.............. men så är det med dom små liven.

Där jag va på visning va det massor av märrarna som va så magra och en del av fölen också. Men dessa ston såg inte klok ut, fy!!!! När man ger di behöver man mat!!! Ja ja så va det med det.
Jag fick iaf beröm för mina fina hästar :love:

Dom skötte sig också jätte jätte bra med allt, lastning, åkning, visning ja i all hantering - då blir man lite mallig ;)

Bild på mina på visningen (suddiga, gubben som fotat :grin: )

Grattis!

Vi hade faktiskt inte några direkt magra ston eller föl, tvärtom, många runda fina djur. Men så kom ju det halta stoet in... så det är väl samma sak, en del bryr sig inte om individen, att det är ett DJUR utan de ser bara avel som ett sätt att tjäna lite pengar... jag vet inte. Tragiskt är det iaf.

grattis! vad kul att hon blev klass Ett!

kl

har i dag varit ute och håller på att skritta i gång min plutt igen, han är verkligen överpigg! och taktar och har sig.

Blev stående vid ett ställe i över 10 minuter :mad: han hade ingen lust att gå, och när man lägger till spöet så kickar han och hoppar på stället! :devil:
men sen skötte han sig kanon hela vägen och gick till och med där det "brukar" vara läskigt. :D knäppa djur..

iafall har nu skrittat i tre dagar,efter att han stått 2 nästan 3 veckor, och han är jättepigg! Tycker ni det är för tidigt att börja trava igen? inte mycket kanske ett par varv och lite övergångar och så, så att han blir lite trött i huvudet?! han är verkligen en häst som behöver göra något hela tiden annars blir han över jäklig! antingen går han knappt framåt eller så blir han så pigg så att han är svår att få kontakt med.
Om jag börjar trava så blir det självklart mycket skrittpauser, men nman kan ju även arbeta honom i skritt!! serpentiner, och bommar och så.

var tycker ni?

Ikväll red jag och en annan ut på en lång skrittrunda i skogen, trotts att det regnade så var det helt underbar, Jag tror inte att jag har ridit en sådan här ordentlig runda i skogen då jag har kunnat slappna av helt sedan jag hade min förra gammelhäst, jag har självklart ridit ut på Cesar flera gånger tidigare, men då har det alltid varit på ett annat sätt. Cesar är så jäkla cool nu, han sneglade på en tunna en gång, men gick bara förbi den som om ingenting. Och medan Nypon (12åring) höll på och studdsade fram, och tyckte allting var jätteläskigt, så traskade Cesar bara fram där i skogen, helt avslappnad och med långa tyglar. :love:

Lite bilder från i tisdags förra veckan
29055500.jpg

29055929.jpg

29056189.jpg

29056162.jpg

29055945.jpg

29055967.jpg

På måndag om en vecka! Damen är uppstallad nu och med hennes nerver behöver hon nog en veckas inskolning igen i vanliga stallrutiner.

Du må tro att jag kommer att uppdatera, har semester just nu och tänkte åka ut minst varje vecka för att vara med lite. Hoppas att han har tålamod med hönsig hästägare...

Grattis! Hon ser verkligen fin ut! Damino ska jag verkligen lägga på minnet!

Det sägs att det halta stoet hade blivit getingstucket i ljumsken... bedrövligt var de oavsett "skada".
Stackars märr :S

Stofölet vi gillade var efter Ziezo :D

jo jag känner ju också att det troligen är uttråkning.
fast över lag brukar jag vara väldigt noga med att inte tråka ut dem på ridbana, fast han har väl gått där varrannat pass, dock varierat mellan 3 olika paddockar. och försöker köra korta pass på bana, skritta fram och skritta av ute.

dock förstår jag om ni får de intrycken, då det bara är på bana han blir fotad, och oftast bara när jag har foton som jag orkar uppdatera..

Hoppa kan jag nog räkna på en hand hur många gånger han har gjort det..

men ska som du skrev, och som jag tänkt låta han vila, helt från paddocken och endel från ridningen också, eller ja , nu har han vilat i 3-4 dar, ska väl löshoppa (första gången sen i höstas) och rida ut denna vecka.

det enda är ju att han första minuten med ryttare är spänd och ibland exploderar i bocksprång, just därför har jag på sistone iaf suttit upp i paddocken.. (han bockar bra mycket högre än den mekaniska rodeotjuren på high chaparall :devil:)
vågar jag bara lita på honom så skull ejag ju kunna lägga eventuellt dressyrpass på ängen och se om han tycker det är roligare..

sen på söndag ska vi ha privatlektion, fast en bra tränare, bra unghästtränare (har man problem med uppsittningar så kan man ta hela sitt pass och träna- diskutera det) så om pollen min inte vill så går vi nog igenom VAD det är, utesluta så det inte är ngn spänning eller pga sadelproblem..

*kl*

Idag var vi ute en tur och hade kameran med oss. Sandra som filmar sitter till häst, därav den något skuttiga bilden. Men här kommer iallafall ett smakprov från vår andra travbit sedan igångsättningen:

Han är lite sur för att hans kompis red ifrån honom därav galopperar han med bakdelen i början, då bromsar jag och resultatet blir lite släng med huvudet. Detta är första gånge på månader som jag sitter i dressyrsadel med långa läder så lättridningen lämnar lite övrigt att önska.
http://www.youtube.com/watch?v=ci35_aI7Lcg

Hur man ska klättra i backe:
http://www.youtube.com/watch?v=p7h0QX-K5lE

Och hur man INTE ska klättra i backe! Jag skrattade så jag grät och sedan kunde jag inte styra någonstans tillsist :rofl:
http://www.youtube.com/watch?v=1BUj5fKE2ZU

Har idag beslutat att köpa eget hösilage med bra analysvärde, nu fasen ska sytråden gå upp i vikt!

*kl*

Nu är vi på gång igen!

Efter hela ÅTTA veckors sommarbete (ej planerat men hästen började växa, och växa och växa lite till ;)) så har vi nu varit igång i 3 veckor!

Jag har nog varit tuffare än flera här med igångsättningen och hon har fått gå "normala" ridpass i alla tre gångarter men lite kortare tid (25-35 minuter).
Vi har försökt ha en bra mix av pass och haft en rejäl uteritt (skritt med kompis, 1-1½ timme), två pass i paddock (dressyr och faktiskt lite hoppning också! :bump:) och så eventuellt ett avsuttet pass (lite kort longering, här handlar det om max 15-20 minuter).

Men just hoppning! :bump:

Det är MÅNGA år sedan jag hoppade sist (hrm... Åtminstone 5 år sedan!) men jag tycker ju det hör till grundutbildning att åtminstone hoppa lite till husbehov så sagt och gjort så hoppade vi i lördags!
Eller snarare skuttade, jag tror kaninerna hoppar minst lika högt i kanin-hoppning som vi gjorde! :D
Tre små kryss, typ 30 cm höga, och så travhoppade vi på!
Trots sin orutin (inte hoppad uppsutten, löshoppad tre gånger tror jag och även om vi ridit lite cavaletti så är det nästan ett år sedan nu) så tuffar hon snällt på min bussiga unghäst!
Sadeln passar däremot inte alls längre, för smal och åkte fram, men det fick gå ändå det här passet. Dressyrsadeln passar bättre men jag ser en framtida dyr sadelutprovning komma allt närmare... Fast först ska damen ned ett antal kg i vikt!

Bildbevis:
29018476.jpg

Och filmbevis:
http://www.youtube.com/watch?v=o-6trzypXAY

För övrigt är damen nu skodd fram, och ska få skor bak också nästa skoning.
Hon har vuxit till sig både på bredden (:o) och höjden i sommar och är nu minst 173 hög.

Det blir inget kvalitets eller championat för oss, hon har ju varit sen hela tiden och även om galoppen börjat trilla ned nu så vill jag hellre låta det ta den tid det tar att få henne fullt utvecklad men jag börjar allt fundera på tävling... Snaaart!
Eller åtminstone nästa år! ;)

Fiiin kille :) Trevlig form o bra trav.
Men varför rida ut i dressyrsadel med långa läder...? :p Ser en aningen obalanserat ut ;) O Charlotta; hallå, terrängskänklar i all ära, men vrid fram tårna för guds skull :D :D
Men ni är så tjusiga ihop, långa smala ben :) Som hand i handske!
Jag tror att avalons massa kommer under hösten med mer muskler, han är ju inte mager på det sättet, utan bara just lite muskelfattig eller vad man ska kalla det. Men det är svårt att få en tunn häst att bygga muskler, så bra foder är ju a och o.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
24 941
Senast: Asko
·
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 672
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 044
Senast: mackan
·
J
Träning Jag köpte en ny häst i september -11, han är jättemysig och världens snällaste att hålla på med. Han är en 9årig halvblodsvalack. Han är...
Svar
13
· Visningar
10 245
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama