Sv: Hur går det för era -05'or #7
KL
Tack för alla hållna tummar, det hjälpte! De föll som käglor för min lilla prins!!
De bestämde sig på direkten att de ville ha honom, de tvekade inte en sekund. Så nu är det bara veterinärbesiktningen som ska kirras...
Han kommer stå på en ridskola några mil från mig. Det är en liten ridklubb som har börjat satsa på att köpa in svenskfödda kvalitetshästar för att kunna erbjuda sina skickliga ryttare riktigt bra lektionshästar. Brosus kommer inte ingå i ridskoleverksamheten under det första ett, ett och ett halvt åren - det är de två instruktörerna (som provred) som enbart kommer rida och vidareutbilda honom och sedan fasa in honom i verksamheten om han ser ut att trivas när han är runt 5,5 - 6 år.
De rider ut varje helg (vilket jag var sjukt nojjig över, att min lilla fyraåring aldrig någonsin mer skulle få galoppera i skogen
Men de tyckte lika som oss här inne; hästarna måste få livsglädje och tycka att ridning är skoj så de rider ofta ut m grupperna o på helgerna är det instruktörerna som tar med hästarna ut i skogen)
Lite komiskt under provridningen. Hade lastat ur honom o de klämde o kände igenom honom. Jag stod o sade att han är såååå snäll o lyssnar sååå bra... precis när jag sagt det så kastar sig hästen bakåt i världens megajättehopp o springer sen över mig.... Pinsamt! hahahaha
Jag red några varv först så han fick spänn av lite. Sen red första kvinnan, hon red runt på halvlånga tyglar i alla gångarter i typ 10 min. Hon hoppade av o sade
"Ja men det här är nog redan klart...Han är perfekt!"
Den andra ryttaren hoppade upp o red ett bra tag, hon var jätteduktig o förstod precis vad han behöver för ridning o på slutet blev han så där supermegafin som han brukar bli när vi trimmar dressyr! Roligt att se när någon annan oxå lyckas! (dvs skönt att få bekräftat att man gjort allt rätt med inridning och att han kan slappna av med andra på ryggen osv)
Hon hoppade några kryss o han tvekade lite först men sen så hoppade han så mjukt o fint så! riktigt bra teknik tror jag att han kan få med lite mer styrka, hoppar med mkt rygg o öppnar upp i bak.
Den andra ryttaren ville inte sluta rida
Det kändes så bra, de var så duktiga, mjuka fina ryttare med bra hästinställning.
Å andra sidan känns det piss jävla skit förbannat illa.... min lilla prins.... ska inte gå hos mig nått mera
usch!!! Sitter här o lipar redan...
Men vet att han kommer få det bra. Tror inte att han skulle må bra av att gå i en hage i över ett år. Och jag känner att jag inte vill känna stress o press att rida framöver i graviditeten men framförallt vill jag inte behöva känna mig pressad sen när bebis kommit till världen. Jag kommer ha fullt upp ett bra tag framåt och att rida o samtidigt vara stressad är ingen bra kombination.
Så även om det känns sjukt jobbigt att sälja sin lilla ögonsten så tror jag det blir bäst för oss båda.
Och innerst inne så är han inte "min" häst; det vet jag. Han är lite för snäll o beskedlig helt enkelt. Lite för tråkig. Men jag älskar ju honom av hela mitt hjärta ändå!
Jag får alltid alldeles för mkt känslor för alla hästar....
Räcker med att jag provrider så vill jag ta med dem hem direkt...
usch. Nu är det verklighet. Snart finns han inte hos mig mer
Sorry att det blev långt.. behövde babbla av mig lite... *ledsen i ögat*