Hur går det för era -05'or #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Hehe. I hope! Är så nervös. Har varit i "Breederssvängen" tidigare med gamlemannen och det är lixom en väldigt speciell miljö... :d Just nu pendlar jag mellan att mentalt "det får gå som det går" och "jag vill sååå gärna". *phu* :D Jobbigt det här med nerver. ;)
Kramen

Ja huga! När du vet att han kan gå som en klocka o vara SÅ bra - men att det gäller att han visar det just där och då... Men det fixar du :)

Vilken bjässe!! Men en otroligt fin sådan :) Kul med en till "tjockis" i tråden ;) Fast jag ska sälja min häst.

Hej
Jag har varit inne och läst en del i tråden. Var nog med en del i början på 1:a 05-ornas tråd. Men efter det har jag mest läst bara.

Jag har en 05:a e Bocelli-Stanford-Modesto
Vi ska också delta i Motala den 30/8. Det vore ju jättekul om Ni från Buke kom och hälsa.
Vi har en bit att åka och kommer åka dit kvällen innan och om någon mer ska det kan vi ju ta en bit mat på kvällen ihop eller nåt.
Själv är jag ingen tävlingmänniska och kommer säkerligen vara supernervös.

Jag har ingen vagn just nu, lånade en på mitt gamla stall. Kan fota honom med sele iaf ;-) kommer snart isf.

Jag har ingen vagn just nu, lånade en på mitt gamla stall. Kan fota honom med sele iaf ;-) kommer snart isf.

Ah, synd.. :-)
Håller själv på att köra in min skrutt men har endast kommit så långt att han har dragit giggen med mig på kuskbocken 3 gånger i ridhuset. Knappast inkörd om man säger så. :D
Vill gärna se din snygging i sele såklart :d

kul att han är inkörd :) jag ska också försöka köra in min, så fort min familj får tid att hjälpa mig. vi har ju travbana och allt här hemma på gården och relativt bra körvägar så det vore kul!

här kommer lite bilder från en härlig ridtur i den vackra kvällssolen häromdagen :laugh:
SP_A0450.jpg

SP_A0458.jpg

från härliga Å-rundan. Den är ca 2-3 km lång, en sån här grässlinga som går utmed en åker som är backig, kurvig och härlig och på andra sidan går en å. jättfint är det!
SP_A0463.jpg

SP_A0466.jpg

det är så himla skönt att komma ut själva så här, vi var ute rätt länge, och bara få rensa tankarna och mysa.
SP_A0469.jpg

och så här ser han ut i kroppen nu, han börjar bli fin! blir allt mer och mer lik sin pappa som är rätt grov. Trodde att D alltid skulle vara rätt liten och nätt men han verkar bli rätt grov ändå.
SP_A0492.jpg

pappa
http://i7.photobucket.com/albums/y278/Beauspirit/mazasta1.jpg

Senast ändrad:

Vilken bjässe!! Men en otroligt fin sådan :) Kul med en till "tjockis" i tråden ;) Fast jag ska sälja min häst.

Tack :laugh: jag är inte så tjock än som tur e ;) ska försöka rida så länge jag kan, sen blir det tömkörning eller körning. Är i vecka 13 :D

Jag är i ca v 10 :) Jag hade planer att sälja min redan innan graviditeten men blir han kvar så resonerar jag som dej; tömkörning o INkörning.

KL
Blev ingen uteritt igår, kände att han behövde mer lydnadsträning inför provridingen ikväll eftersom han stått i två veckor.
Det var betydligt svalare ute så han var lite piggare än förra passet men det märks att det är allt bete som gör honom lite loj. Men vi fick fram en riktigt grym trav och han kändes superfin på slutet. Galopperade inte så mkt eftersom han bara är riden 2 ggr sen vilan o longerad en gång men kollade av så att fattningarna funkade o det gjorde de ;) (konstigt nog så tror jag jämt att han ska glömma bort allt han lärt sig när han vilar :p )
Håll tummarna ikväll tjejer!!

Klart vi gör det! :)

Idag red jag ut och klättrade lite. Gick super uppåt, nedåt ville han bralla så man fick allt hålla i sig! Sedan travade vi på rakt spår sammanlagt ca 100 meter. Han ville dock helst galoppera och rätt var det var fick jag en ordentlig puff i ändan :p Han är så stor så när han bockar så inser man inte hur högt upp man egentligen befinner sig vid högsta punkt förrän han är på väg neråt igen. Då kittlar det nästan i magen :rofl: Han fick allt sig en liten tillrättavisning med spöet, för det där var inget litet glädjeskutt det!
Jag satt iallafall kvar och sedan kunde vi trava fint en liten bit innan vi skrittade hem igen.

jaha en till buse då! Min polle brallar gärna när vi har klättrt å är på väg ner. och när vi är ute och galloperar, dock främst gör han det när vi e med andra och galopperar. och det är heller inga glädjeskutt, med det är bara att hålla sig kvar och mana på för då orkar dem ju inte kicka, dock är det svårt att få in det i sin hjärna att man ska driva på när de kickar, man vill ju helst stanna, :p
har ju också ganska lång ner till marken, han ligger nu på 170.

Här kommer ett par hagbilder från i går, dock dåliga bilder.. Får ta och fota ordentligt någon gång. :mad:

självklart håller vi tummarna för att det går bra för Annie i kväll!

Här kommer sel-bilder :laugh: Fick låna vagn i dag men glömde ta kort på vagnen me :grin:

Då var tävlingsdebuten avklarad Cesar fick hoppa en 70cm och en 80cm idag.

Det var dock inte jag som red, utan jag följde för första gången med och kollade, Det var verkligen jättekul När ryttaren satt upp på Cesar, så började det dock spöregna, och tävlingarna hölls på en stoooor gräsbana, men Cesar var självklart broddad. På framridningen var det fullt med en massa hästar, och Cesar som kan var lite bakskygg brydde sej inte alls.

Dom började med 70 banan, som bestog av 7 hinder. Första hindret gick jättebra, men 2:a hindret sprang han förbi, haha söte, han trodde att han var klar, för han är ju van att oftast hoppa ett hinder, och sedan gå en lång väg till ett annat hinder, men nu kom 2:an väldigt fort efter 1:an och han var helt enkelt inte med på noterna, men dom började om, och han hoppade hela banan helt klockrent!!!

Sedan var det dags för 80, och Cesar, spettsade öronen och hoppade på jättebra, det var samma bana som 70 banan, men efter 7:e hindret som var det sista i 70, så var det 3 hinder till. En linje med 2 oxrar, med 4 galoppsprång mellan, och sedan vidare på 7 galoppsprång till ett ganska smalt räcke på något böjt spår. Och efter 7:e hindret så trodde Cesar att han var klar, så han blev jättetrött, men nehej han var inte klar, och han hoppade på jättebra igenom sista linjen, men han rev dom 3 sista hindrerna. Men jag bryr mej inte ett dugg, fyfasen vad duktig han var!!!!!!!

Det var ju verkligen inte dom bästa förhålladerna för att tävla, Det spöregnade och var på gräs, och dessutom var ridbanan som en stor hage, men Cesar höll hela tiden fokuset på hindrerna och lyssnade på ryttaren, så jag är väldigt stolt över min lilla Beppe nu!!! <3<3 Det var även första gången som Cesar hoppade riktiga banor med såhär många hinder osv.

29000373.jpg

29000433.jpg

29000351.jpg

29000387.jpg

29000398.jpg

29000354.jpg

29000356.jpg

29000360.jpg

"Man vet aldrig, hindret kanske biter mej i frambenen"

KL

Tack för alla hållna tummar, det hjälpte! De föll som käglor för min lilla prins!! :love:
De bestämde sig på direkten att de ville ha honom, de tvekade inte en sekund. Så nu är det bara veterinärbesiktningen som ska kirras...

Han kommer stå på en ridskola några mil från mig. Det är en liten ridklubb som har börjat satsa på att köpa in svenskfödda kvalitetshästar för att kunna erbjuda sina skickliga ryttare riktigt bra lektionshästar. Brosus kommer inte ingå i ridskoleverksamheten under det första ett, ett och ett halvt åren - det är de två instruktörerna (som provred) som enbart kommer rida och vidareutbilda honom och sedan fasa in honom i verksamheten om han ser ut att trivas när han är runt 5,5 - 6 år.
De rider ut varje helg (vilket jag var sjukt nojjig över, att min lilla fyraåring aldrig någonsin mer skulle få galoppera i skogen :( Men de tyckte lika som oss här inne; hästarna måste få livsglädje och tycka att ridning är skoj så de rider ofta ut m grupperna o på helgerna är det instruktörerna som tar med hästarna ut i skogen)

Lite komiskt under provridningen. Hade lastat ur honom o de klämde o kände igenom honom. Jag stod o sade att han är såååå snäll o lyssnar sååå bra... precis när jag sagt det så kastar sig hästen bakåt i världens megajättehopp o springer sen över mig.... Pinsamt! hahahaha
Jag red några varv först så han fick spänn av lite. Sen red första kvinnan, hon red runt på halvlånga tyglar i alla gångarter i typ 10 min. Hon hoppade av o sade
"Ja men det här är nog redan klart...Han är perfekt!" :D

Den andra ryttaren hoppade upp o red ett bra tag, hon var jätteduktig o förstod precis vad han behöver för ridning o på slutet blev han så där supermegafin som han brukar bli när vi trimmar dressyr! Roligt att se när någon annan oxå lyckas! (dvs skönt att få bekräftat att man gjort allt rätt med inridning och att han kan slappna av med andra på ryggen osv)
Hon hoppade några kryss o han tvekade lite först men sen så hoppade han så mjukt o fint så! riktigt bra teknik tror jag att han kan få med lite mer styrka, hoppar med mkt rygg o öppnar upp i bak.
Den andra ryttaren ville inte sluta rida :D :D

Det kändes så bra, de var så duktiga, mjuka fina ryttare med bra hästinställning.

Å andra sidan känns det piss jävla skit förbannat illa.... min lilla prins.... ska inte gå hos mig nått mera :( usch!!! Sitter här o lipar redan...

Men vet att han kommer få det bra. Tror inte att han skulle må bra av att gå i en hage i över ett år. Och jag känner att jag inte vill känna stress o press att rida framöver i graviditeten men framförallt vill jag inte behöva känna mig pressad sen när bebis kommit till världen. Jag kommer ha fullt upp ett bra tag framåt och att rida o samtidigt vara stressad är ingen bra kombination.
Så även om det känns sjukt jobbigt att sälja sin lilla ögonsten så tror jag det blir bäst för oss båda.
Och innerst inne så är han inte "min" häst; det vet jag. Han är lite för snäll o beskedlig helt enkelt. Lite för tråkig. Men jag älskar ju honom av hela mitt hjärta ändå! :( Jag får alltid alldeles för mkt känslor för alla hästar....
Räcker med att jag provrider så vill jag ta med dem hem direkt...

usch. Nu är det verklighet. Snart finns han inte hos mig mer :(

Sorry att det blev långt.. behövde babbla av mig lite... *ledsen i ögat*

Senast ändrad av en moderator:

Va kul! Hoppas köpet går i lås även om det känns jobbigt för dig. Låter väl kanon om han får komma ut i skogen fast han går i verksamhet. Nära har du ju också så du kan åka och hälsa på honom om du vill.

Blir det köp av fölis isf?

kl
Jag ska ta mina 2 tjejer och åka på fölvisning i helgen och det känns lite pirrigt. Brixie är ju en ung mamma och har ju inte hunnit med så mycket, så det blir en lärdom för dom båda 2. Vi tränade igår och Brixie tycker det är lite jobbigt att springa (tjockis ;) ) Nova har kommit i en växtperiod men det är ju sånt man får räkna med.

ja det är ju kluvet; både bra o jobbigt.

Föl ska köpas, vet bara inte riktigt vilket föl ännu ;) Kompisen är en aningen dyr på sin...

Var ska du visa? *nyfiken*

Vad bra att de gillade honom, och att DU gillade dem! Det hade varit värre om du kände att du va tvungen och sälja honom trots att du inte var så förtjust i spekulanten. Jag förstår verkligen att det känns hårt, kan bara tänka hur det skulle vara att sälja Avalon! Men allt du har att ge honom kommer ju nu en ny liten krabat att få i stället. Om du vill ha en utmaning så spana på de rödhåriga stofölen ;) Vi har en hemma nu, och den har vi sannerligen fått för våra synder!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
24 941
Senast: Asko
·
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 672
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 044
Senast: mackan
·
J
Träning Jag köpte en ny häst i september -11, han är jättemysig och världens snällaste att hålla på med. Han är en 9årig halvblodsvalack. Han är...
Svar
13
· Visningar
10 245
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama