Hur går det för era -05'or #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Baddy96 och Werze:
Tack :)
Det är ett connemarasto e.Juno Rory- Lukas

jag tänkte faktiskt på connemara så fort jag såg bilden men vågade inte säga nåt ifall jag hade varit helt fel ute, hihi. Supersöt i allafall:D vad är framtidsplanerna med henne då?

Tanken är att hon ska säljas som treåring, när hon är inriden och ev visad på 3-årstest. Men jag vet inte riktigt, jag har ju två döttrar på 7 och 9 år, kanske sparar jag henne till dem. Vi får se hur det blir :)

*kl*

Nu har jag och Phigalle varit på vår första uppsuttna tävling. En western E-tävling. Han skötte sej exemplariskt och vi kom etta av sex i Western Pleasure w&t. 3:a av 6 i Western Horsemanship och i Trail w&r skötte han sej bra med. Finns en lååång tråd med bildbombning inne på westernforumet.

Jag älskar min häst:love:

Här har ni några av bilderna
juli010.jpg

juli011.jpg

juli023.jpg

juli033.jpg

juli034.jpg

juli036.jpg

Vad söt hon var då! :) Vad roligt med en till bebis, det ger mersmak det där med unghäst alltså! Jag måste nog säga att jag aldrig har tyckt ridning är så roligt som nu när jag rider unghäst. Varje sak man gör rätt ger sån enorm utdelning!

I morgon ska jag börja skritta min igen, efter en veckas bonusvila. Sedan tänkte jag sätta mig ned och göra en liten planering för hösten. Men det är inte helt lätt! Tycker ni att det verkar rimligt att komma igång under Augusti, börja hoppa igen i september och sedan försöka komma ut på lite P&J i oktober?
Man vill inte gå för fort fram men inte heller för långsamt...

Tycker det låter som en bra planering! Grundkonditionen har han ju redan och hoppat har han ju oxå gjort! :)

Brosus har nu vilat en vecka, har dock klivit av sig en sko så det blir nog några dagars vila till...

Sen ska vi börja hoppträna på riktigt har jag bestämt. Nu ska vi sikta mot att ta oss runt en 90 bana innan vintern iaf.

Nu är det dock så här att Angelica, dvs jag, har gått o blivit gravid så vi får se hur länge jag pallar att rida! :p Fick foglossning i v 16 förra gången :( Bebis är välplanerad och det är mycket därför som jag vill få Brosus såld. Kommer aldrig i mitt liv hinna med både bebis, dottern, två bonusbarn o ridhäst! Nä, en föle vore perfekt! Pyssla med ett par år och sen ridas in när ungarna blitt lite större.
Dock supersvårt att sälja :( Vet inte vad det är för fel på min prins :(

Grattis!:laugh::laugh:

Det är nog inget fel på din prins, det ÄR svårt att sälja häst nu. Vi har fina hästar i vårt stall som inte blir sålda...(räknar då inte med min lilla problemhäst utan "normala" inridna hästar). Du kan ju alltid byta honom mot något? Du kanske vill ha ett avelssto?:angel:

Tack! :)

Ska han bytas så ska han bytas mot dressyrstammad fölunge - sto. ;)

Glömde ju !
GRATTIS till de fina resultaten! Otroligt roligt :)

Jag har egentligen ingen aning om vad ni håller på med men fina placeringar/bra ritter är alltid skoj i alla sammanhang :)

Hej! Jag är ny. Får man vara med? Har haft min 05 sen 06 och har kikat in hur det går för era, men man kan ju vara lite akiv oxå?
Har ett sto, halvblodkorsning med welsh och arab. Liten, ca 155cm, men passar mig som oxå är liten. Red in henne våren 08, har i perioder ridit på rätt bra, me har oxå vilat långa perioder, ca 2 månader och det uppägget har passat henne bra. ( Har oxå en 06a så jag varvar min tid mellan dem..)
Med henne blir det aldrig som man tänkt sig.. har börjat med uppsutte hoppning nu i sommar. Hoppat övningsbanor på 60-70, enstaka hinder 80-90 och tänkte ta mig ut på ett par träningtävlingar nu i augusti.. men hon är betäckt och visade brunst häromdan så hon fick oxå till station för koll och DRÄKTIG! men nu blir det iaf vila igen...
har svårt att få till en stabil form, lite dåligt med bjudning d jag jobbar på bana. och ute finns det så himmla mycket att titta på! läste ovan att fler än jag har probelm med att de stannar och fastnar i marken... tror ni man kan träna bort det? att det lixom växer bort? eller är det helt enkelt i deras personlighet?
nog om mig för detta inlägg. ha det!

Grattis till de fina resultaten!!!
Vad fina ni är!!

själv är jag och min inne i liten svacka.. eller tro det mest är jag som är sjuk och mår allmänt piss (troligen svår borrelia) menmen.. igår försökte jag mig på att hoppa med honom, han har ju innan tyckt det var jättekul så tänkte att det blev en enkel träning, men ICKE!

först gick han mig på nerverna och inte lyfta hovarna, slet sig i gången och ja (varit bråkig ett tag) Sen hade han mest rodeo :crazy:

aja här är ett par bilder
http://joizmeds.mittspejs.se/P2185613
http://joizmeds.mittspejs.se/P2185612#body

mest såg det dock ut såhär, duktig snäll ponny som draghjälp men ändå en vinglig Adonis som är överallt där han inte ska
http://joizmeds.mittspejs.se/P2185616

tack!
tävlade i western pleasure där skall hästens prestentation,skick och exteriör bedömas.Vann:D

tävlade även i western horsemanshio där ryttaren i harmoni med hästen utföra ett antal rörelser anbefalla av domaren. Skall utföras med precision och mjukhet med bibehållande av en balanserad,funktionell och korrekt sits. Det ska vara precist utfört med häst och ryttare i fullkomlig harmoni och varje rörelse riden med små hjälper. Hästen skall bära huvudet och hals i en avslappnad,naturlig hållning i nivå med eller ngt över manke. Hästen får ej gå bakom lodplanet och ge intryck av att vara skrämd. 3 av 6:)

sist var det trail där det bedöms hästens förmåga att ta sej över och genom olika hinder och tonvikten på uppträdande och svar på ryttarens hjälper och samarbetsvilja.

Här kommer en liten film från pleasureklassen. Kom gärna med kritik på sits,ridning,häst ja allt!!

Är det någon mer än jag som tycker att han rör sej stelt? Jag har bokat tid i skara i morgon då jag är lite orolig för hans kropp.

Så här rund och go är min gumma när hon går på bete :) Har ju börjat rida henne lite nu och det går superbra. Vill få igång henne men får väl ha lite tålamod.... fölis måste bli större först :) Hur långt har ni kommit i utbildningen med era? Hur tycker ni det bästa sättet att få fram ärlig bjudning har varit på era unga hästar?

Usch, jag blir såååå trött. Inte nog med att jag måste in på ännu en operation på torsdag...nu säger hon som äger stallet där Grotte står att han inte fattar den flyttande skänkeln och att han inte jobbar "framåt"....
Jag hoppas nu att det beror på att han är trött både i kropp och själ och att det blir bättre efter några veckors vila. Kan det stämma att han är trött och bara behöver en paus?
Jag hoppas innerligt på det, annars var ju nästan hela inridningen åt skogen, om han fortfarande har problem med att fatta galopp och inte jobbar framåt och förstår den flyttande skänkeln.....Jag blir så trött....

Lite peppning nu skulle sitta fint....

/en deppad allessa. :cry:

Nämen.. :eek:

När jag tränade förstod han sidförande, men man måste vara tydlig hela tiden. Galoppen tog han jättebra på slutet, båda skänklarna. :crazy:

Tråkigt att det är så, jättetråkigt att höra :(

Hoppas han blir bättre efter några veckors vila, han har växt ganska mkt i vinter/vår också men jag tror han kommer bli bättre efter lite vila så han bara får slappna av. Försök få tag i en bra tränare med som hjälper i fortsättningen så ska ni se att det blir bra.

Skickar pepp-kramar :bump::banana:

(Och jag hoppas operationen går bra, ska maila över foderstaten nu när mitt internet funkar igen)

monell: Helt klart rida ut i sällskap med annat ekipage, och göra roliga saker!

Idag skulle vi rida ut med Angelika. Hon var lite sen så jag bestämde mig för att rida och möta henne (på egen risk när hästen vilat 1 vecka och innan dess bara ridits 2 gånger efter betet). Han skittade på i rask takt och såg nöjd ut. Sedan mötte vi vårt sällskap och tänkte vända tillbaka en bit för att sedan rida upp i skogen. Helt plöstligt var hästen som tuggummi! Vi red samma väg som vi kom och sedan vände vi upp åt andra hållet, då helt plötsligt, när han förstod att vi inte var på väg hem igen, så blev han precis som han var när vi gav oss ut och sedan gick han superfint hela turen. Till och med när vårat sällskap lämnade oss för att rida hem gick han efter 1 enda protest med mig i stället och vi kunde rida de sista 10 minuterna hem själva. Älskade lilla jättehästen! Man blir så glad när det går så lätt! Han visade ju verkligen att han gillar att vara ute på promenad.

annie: Jag sa ju att du skulle få mannen till att gå med på en till! ;) Stort grattis!!

Senast ändrad:

Ut i skog och mark :) Det är nog det allra bästa! Men på banan så jobbade jag i början mycket med att få honom att svara kvickt på skänkel. Dvs han fick ett litet rapp i röven om han inte svarade direkt på framåtdrivande :D Det ger en vaken och pigg häst, tycker jag :)

Allessa - kanske Grotte är lite för avancerad för er?? Med tanke på att vi sett filmer på Filipuss när hon rider o då har han gått väldigt bra och han fattade ju rätt galopp med mig på ryggen redan första galoppturen och nu helt plötsligt INTE gör det.

Att rida unghäst är INTE samma som att rida vuxen häst. En unghäst som är utbildad LB är fortfarande inte samma som en 10 åring som går samma klasser.
En tjej som kom o provred Brosus fick honom inte att galoppera överhuvudtaget o han bara flängde runt o gjorde inte ett enda rätt. Jag trodde att jag hade misslyckats helt med inridningen! Men så hoppade hennes tränare upp och vips så gick hästen som en klocka!

Att rida unghäst är inte alltid så lätt, man måste vara mer tydlig och REN i sin hjälpgivning och de är väldigt känsla för vikter och obalans i ryttaren. De är känsliga överhuvudtaget!
Jag tror att ni ska leta reda på en BRA unghästtränare! Cilla kommer ju även ut o har lektioner, men Gabby har ni ju alldeles i närheten!
Bara för att stallägaren inte klarar av Grotte så innebär inte detta per automatik att hästen är dåligt riden innan! Stallägaren kanske inte är så duktig som hon vill påskina? Hon kanske helt enkelt inte passar på Grotte? Han kanske är mer känslig och mer avancerad än någon trodde fast än han är mjuk och snäll?

Man ska inte vara ledsen eller irriterad för att man inte passar ihop med den häst man köpt sig. Funkar det inte så funkar det inte, kemi är enormt viktigt i ridning o hästhantering. Då är det bättre att sälja och leta vidare :)

Athena - eller hur?! ;) Tusen tack!
Härligt att Avalon går så himla bra!

Mycket bättre form på honom nu, fast som du säger så ser han ut att trippa o "knipa" lite i bak... men han kanske bara var lite spänd eller kissnödig?! Men alltid bra att kolla upp om det inte ger sig efter ett par dagar. Ni är så tjusiga så!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
24 941
Senast: Asko
·
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 672
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 044
Senast: mackan
·
J
Träning Jag köpte en ny häst i september -11, han är jättemysig och världens snällaste att hålla på med. Han är en 9årig halvblodsvalack. Han är...
Svar
13
· Visningar
10 245
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama