Sv: Hur går det för era -05'or #7
Ut i skog och mark
Det är nog det allra bästa! Men på banan så jobbade jag i början mycket med att få honom att svara kvickt på skänkel. Dvs han fick ett litet rapp i röven om han inte svarade direkt på framåtdrivande
Det ger en vaken och pigg häst, tycker jag
Allessa - kanske Grotte är lite för avancerad för er?? Med tanke på att vi sett filmer på Filipuss när hon rider o då har han gått väldigt bra och han fattade ju rätt galopp med mig på ryggen redan första galoppturen och nu helt plötsligt INTE gör det.
Att rida unghäst är INTE samma som att rida vuxen häst. En unghäst som är utbildad LB är fortfarande inte samma som en 10 åring som går samma klasser.
En tjej som kom o provred Brosus fick honom inte att galoppera överhuvudtaget o han bara flängde runt o gjorde inte ett enda rätt. Jag trodde att jag hade misslyckats helt med inridningen! Men så hoppade hennes tränare upp och vips så gick hästen som en klocka!
Att rida unghäst är inte alltid så lätt, man måste vara mer tydlig och REN i sin hjälpgivning och de är väldigt känsla för vikter och obalans i ryttaren. De är känsliga överhuvudtaget!
Jag tror att ni ska leta reda på en BRA
unghästtränare! Cilla kommer ju även ut o har lektioner, men Gabby har ni ju alldeles i närheten!
Bara för att stallägaren inte klarar av Grotte så innebär inte detta per automatik att hästen är dåligt riden innan! Stallägaren kanske inte är så duktig som hon vill påskina? Hon kanske helt enkelt inte passar på Grotte? Han kanske är mer känslig och mer avancerad än någon trodde fast än han är mjuk och snäll?
Man ska inte vara ledsen eller irriterad för att man inte passar ihop med den häst man köpt sig. Funkar det inte så funkar det inte, kemi är enormt viktigt i ridning o hästhantering. Då är det bättre att sälja och leta vidare
Athena - eller hur?!
Tusen tack!
Härligt att Avalon går så himla bra!