Hur går det för era -05'or #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Har haft ut en sadelprovare till Brixie och hittade en sadel som både passade henne och mig. Det blir nog en Knights (kopia på Anky sadeln) den är ullstoppad och omstoppningsbar och har utbytbart järn. Är det någon som har erfarenhet av den sadeln?? hur tycker ni den är??

Idag red jag på Brixie igen och det är sån underbart härlig känsla. Iofs så skrittar vi bara men ändå - den som har väntat på något gott länge....
Jag red henne till bete från stallet och lilla Brinova gick fint med :love:

Verkligen en jätte fin häst!! :love: Tänk bara på att försöka sadla lite längre bak. Det är särskillt viktigt på hästar som är bygda som din med mycket bogar.

Tack! :laugh:

Jo, jag såg också att sadeln ligger långt fram på bilderna. Brukar alltid vara noga med det, men det senaste tycker jag att sadeln har åkt fram under tiden jag har ridit. När jag köpte sadeln var han väldigt tunn och hade inga muskler direkt. Nu har han lagt på sig bra i vikt och har ändrat sig ganska mycket i ryggen så det är nog dags att börja kolla efter en ny sadel.

Ja den ETn har jag använt i många år. Jag litar till 100% på denne, en otrolig känsla har h*n! Ja Aimy är fin oxå, blir nog bra när vi väl kommer igång! Tycker mkt om hennes personlighet!

Inesperado: Vilken fin häst du har!

superfin polle!
idag så ska jag och en kompis hoppa!! andra gången för Dacke, blir spännande och se hur han sköter sig, får se om jag kan lura med sambon så att han kan ta lite bilder..

*kl*

Vilka fina hästar det dyker upp i tråden! Så roligt att läsa om alla framsteg och baksteg:p.

Tack ännu en gång AthenaAvalon, jag ska hälsa! Men han ville nog ha hästen på plats. Jag vill gärna ha henne hemma eftersom jag tror att hon blir lugnare då när hon har kvar sin matte! Hon var liksom sur på mig när jag hälsade på henne hos Helen, tyckte i alla fall jag....om nu hästar kan ha sådana känslor?:confused: Men hon visar så tydligt att hon är glad för att komma hem och hon visar också så tydligt att hon är glad över sin matte. Kommer aldrig att kunna sälja den här hästen...få se hur det blir nu. Hon har vuxit så mycket nu i sommar och nu ser hon ut som en normal häst, ingen liten speta längre. Snarare tvärtom! Kaxig är hon och bestämmer i hagen trots att vi släppte henne tillsammans med stallets ledarsto som är betydligt äldre. Hade hoppats att Welvette skulle blivit satt lite på plats istället, tror hon hade behövt det.:grin:

jaha uppdatering från dagens pass, började inte alls bra han var på tårna och vägrade gå, red på volt och alltid vid ett ställe i volten stannar han kickar ordentligt och även stegrar sig ibland, höll på att få av mej någon gång då han inte gör några dåliga kickar! I andra varvet på volten lyssnade han fint både i trav och gallopp, och inga som helst dumheter..

skulle trava över en serie om 5 markbommar, kompisen före, och han får värdens spel.. borjar skutta och ställer sig riktigt högt (sa kompisen) när han har stegrat så när han landar så skickar han på världens kick och slänger sig åt sidan, inte en chans att sitta kvar :cool:.
upp igen och denna gånger rider jag travbommarna själv inga prooblem, bestämmer mej då för att hoppa "hindrena" själv (typ 50cm)
och det går jättebra..
så ni kloka bukare hur ska jag få bukt på han?
blev rejält förbannad på honom när han "dummade" sig på volten. och han fick smaka på pisken, vilket han svarar med att kicka igen, då jag slår till han igen och då ger han sig..

är iaf nöjd med att vi travhoppade banan på 5 hinder helt själva, men nu har han verkligen förstått att han är stark och stöddig!! men jag tänker inte ge mig! hur skulle ni arbetat vidare? ska rida för min tränare på onsdag då jag ska ta upp detta med henne, och funderar på att ställa av han efter det på "sommarbete"
och för att tillägga så inte alla tror han har ont så är han nyligen kollad av kiropraktor, och vet, så inga påhopp.

Han testar dig, helt klart! Men du fick ju rätt på det till slut och då är det du som är vinnaren. Sätt hårt mot hårt, det hade jag gjort. Vet man att det bara är tramserier så...

*lite KL*

På måndag går min pojk in från sommarbetet och samma kväll kommer hovis och sätter nya skor. Sedan ska vi ut och rida!!! :bump:
Jag är taggad så jag kan knappt sitta stilla. Vi skrittar 1 vecka, sedan vilar han 1 vecka då jag åker till sommarstugan, sedan ska vi igång helt och hållet.

I morgon ska jag handla det sista på Falsterbo, och såklart kolla lite mer än sist.

Om jag var du skulle jag nog reagera eftersom han dummar sig i ett varv och inte i det andra . Se om du kan hitta ett mönster beteendet. Mycket vanligt är att hästen är svagare i en sida( tyvärr beroende på att ryttaren är starkare i en sida) och därmed protesterar vilt i ett varv. Lycka till!

ja men saken är den att han har börjat att göra så ute med, fryser fast eller backar och kastar sig, ställer sig gärna också, så nu åker martingalen fram igen:devil:

Athena: ja jag färsöker sätta hårt mot hårt men han har blivit så jäkla kaxig! men som sagt som du skrev så vann jag ju ändå i det sista, dessutom så blir det inte bättre av att man blivit rädd/ spänner sig på honom..men i morgon så ska vi ut och galoppträna med samma kompis, en sak som är väldigt viktig med min polle är att han måste bli aktiverad hela tiden, han nöjer sig inte med att gå på volten och lyssna till mej utan man måste aktivera honom med ex tempoväxlingar, halvhalt liten volt på volten mm..
någon annan som har liknade problem här i 05an tråden?

Håller inte riktigt med om att hästens oliksidighet beror på en oliksidigt stark ryttare. Alla hästar är svagare i en sida, ända sedan föltiden. Det räcker att man kollar vilken sida de vill dia mamman ifrån. Däremot kan ju ryttaren iom hästens oliksidighet även den bli oliksidig. Men i grund och botten är det nog i de flesta fall hästen som är ojämn från början...

Helt klart Athena har du rätt men vi är alltid starkare i en sida oftast höger ( beroende av att vi är högerhänta). Tyvärr är det oftast ryttaren som förstärker hästarnas svagheter. Ha en bra dag med era 05:or

Ja hon är fin min lilla Flisa, nu är hon dock lite sommar-rund och har blivit solblekt, föredrar henne som kolsvart men hon är ganska söt med trivselfläckar också. :laugh:
Jag har flera gånger försökt se dina filmer men jag lyckas aldrig, verkar som om man behöver någon särskilt behörighet? Hade gärna sett din fina 05.a in action då jag har förstått att han är väl utbildad för sin ålder. Alltid kul att jämföra lite, trots att min är toklångt efter i sin utbildning. :angel:

Dom filmer jag har lagt ut här på buke är inte skyddade på något vis, men du behöver tex. windows media player för att titta på dom. :) Vet inte riktigt varför det inte går för dig att titta på dom annars.
Jag har massa andra filmer på min hemsida som jag har valt att skydda med lösenord pga att vissa personer inte kan bete sig, tvyärr. :crazy:
Kram! :)

Jaså vad konstigt, jag brukar få upp de flesta filmer. Windows Media Player har jag men dina vill ändå inte vara med. :( Ska låna sambons dator och se om jag lyckas få upp dem då!

KL

Igår kom min pappa och låtsasmamma hit och fotade mig och Grå i skogen. Tyvär så hade vi ingen vidare tur med vädret och Liten hade problem att stå stilla då det var mycket blinningar ute.. Men jag bjuder på några bilder ändå^^

85300_1248007000.jpg

89740_1248007124.jpg

10308_1248007303.jpg

Otroligt fin häst du har, färgen är underbar!

*KL*

Var ute med Aimy på skogspromenad igår. Det blåste endel så hon spännde upp sig och "blåste luft" Men hon var otroligt duktig ändå med tanke på att hon inte bott här så länge!
6771_1204002821065_1258455425_30607078_247665_n.jpg

Idag var det dags för lite hoppning och Inesperado tycker att det superroligt nu när han fattar vad det går ut på. Här kommer lite bilder från idag när han och medryttaren hoppade lite. Det är tredje gången han hoppas uppsuttet.

KopiaavIMG_6055.jpg

KopiaavIMG_6059.jpg

KopiaavIMG_6037.jpg

Åh men tjenare,,,, :) :) Ännu en Florencio-avkomma.. vad roligt.. jag håller ett noggrant öga på dessa fina hästar såklart.. :-D
Det är jag som har den andra 05:an i tråden efter samma hingst. Morfar är Martini i vårt fall.
Det ser ut som att det bara är min som inte ser ut som sin pappa ett dugg av oss 3 nu. haha..

Som Mysan sa så har han har haft en släng av något vi har behandlat som fång. Svaret får vi om ett par dagar när buttans verkan har klingat av och vi ev. har åkt iväg och röntgat (beror på vad vet. anser är nödvändigt). Jag hoppas, hoppas, hoppas att det 'bara' var hans tunna sulor som ställde till det för honom!!!!!!!
Under tiden har han gått på butta och haft boxvila. Han är oförskämt pigg och helt frisk (enligt honom själv ;-)

Skickar med en liten bild på Florenzo a.k.a Frasse som mer ser ut som sin morfar Martini.. (den där på ryggen är bara jag... )

uteskogen.jpg

Han är så fin din grabb. Jag är ju dessutom väldigt svag för mycket vita tecken, och en genomgående bläs är ju bara såå :love: Hoppas innerligt att det är sulorna som stökar så att ni slipper dras med fångrisken framöver. Kanske kan dåliga fötter gå i generna? Flisan är inte direkt ömfotad, men däremot är hovarna VÄLDIGT sköra och det blir jätte lätt sprickor och de trasar sönder. Tappsko är därför dödsdömt då det bara efter några timmar inte finns något kvar att spika i. :( Tacka gud för att man har bra och lättillgänglig hovslagare! Här nedan har ni en dagsfärsk galoppbild på mig och Flis som Ciaan här på Buke har tagit. I morgon kanske jag uppdaterar er med en film då det står filmning på schemat då! :laugh:

Flisan.jpg

Haha.. förlåt mig Smulan, ser att jag kallade dig för Mysan i mitt inlägg.. (det var svärmor som precis envisades med att kalla min katt för Mysan fast hon egentligen heter Musan.. det fastnade på något sätt i hjärnan.. :)

Frasse har ju också sköra hovar.. speciellt de 3 vita (som jag ser att Flisan också har). Hovsprickor som visserligen går att hantera och se om, men även söndertrasade hovar om skon ramlar av. (det var det som hände nu.. skon till den vita framhoven ramlade av kvällen/natten innan hovis kom ut.. och då var det kört.. inget att spika i och ingen sula att verka eller raspa.. puh.. det blev ju inte bättre av att han då gick utomhus hela dygnet)

Pratade med vet.kliniken i morse och fick besked om att jag måste vänta ännu en vecka utan fenylbutazon för att se om han fortfarande är fräsch i hovarna innan vi kan gå vidare.. Suck! :cry:

Flisan verkar ha en rätt så bred/djup (vad säger man?) sida. Det har gossen hemma också. =) Ser fram emot filmen.. :d

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
24 940
Senast: Asko
·
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 672
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 044
Senast: mackan
·
J
Träning Jag köpte en ny häst i september -11, han är jättemysig och världens snällaste att hålla på med. Han är en 9årig halvblodsvalack. Han är...
Svar
13
· Visningar
10 243
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Djuridik
  • Hur firar ni jul?

Hund, Katt, Andra Djur