Hur går det för era -05'or #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Jag rider alltid med spö och har alltid gjort på honom (Ove), han ska ju lära sig att den inte är en bestraffning utan ta det som en förstärkning på min hjälp om det behövs. Annars kan man stöta på patrull som jag gör med "gamleman", han är nämligen inte van vid pisken och tar den på fel sätt, jättejobbigt nu när man kommit en bit längre i ridningen och behöver pilla lite på dom utan att dom blir upprörda. :) Det viktigaste är dock att man inte glömmer att koppla ihop spöt med skänkeln, så dom inte "dör" när man tex är på tävling och inte får ha spöt på banan.

Vill också kunna rida med spö utan att han bryr sig. Finns ju tillfällen då det är väldigt bra att ha. Men som det är nu så drar han bara iväg så fort man tar spöet i handen. Har ju bara haft honom i drygt 2 månader så vi har inte hunnit träna så mycket på detta, men det ska vi göra :)

Uppdatering! Har bara skrivit i tråden en gång, har iaf ett sto e:Florencio-D-day-Maraton.

Vi är i full fart efter ett litet sommarbete, Liten fick bara 3 veckor i frihet, hon ligger ju så långt efter i utbildningen om man jämför med andra 4-åringar. Jag red in henne i januari och hon är en dam man måste gå långsamt fram med, lite mycket nerver ibland....

Nu arbetar vi för fullt med galoppen, att man INTE ska springa över i höger varv när man går i vänster galopp på volten...(fast hon gör rena byten! :p) Men hon har faktiskt dämpat sig något, blivit mer vuxen. Nu ska vi bara öva på att rida utomhus, såg att kvaliten går ute..

Slänger in en halvdålig bild på henne
28408759.jpg

han är verkligen super! Fråga honom om min, han minns honom nog som den lugnaste hingsten han haft! Vad roligt att han var intresserad. Du kanske kan köra dit så han rider den men den står hemma, blir billigare! Ang. Ullschabraket så är det inte ull mot hästen. 99 kr kortade det!

*kl*

Igår red jag och en vän ut på Grotte o min gamling. Inne i skogen stannade Grotte helt plötsligt, jag skänklade på när jag hörde en gren knäckas. Kollade in i skogen och där stod, 3-4 meter från oss, en stor älgtjur med stora horn :eek:

Älgen vände o sprang bort ifrån oss, vi fortsatte rida på som vanligt när vi ser att älgen sprang bredvid oss, fortfarande några meter från oss. :eek: Till sist försvann den och vi vände hemåt.

Grotte skötte sig utmärkt på ridturen, han tog båda galopperna, travade på bra i kort tempo och skritten var riktigt trevlig. Bara 3 dagar kvar med honom, sen åker han. :(

Läskigt! Det är stora djur det där. Nu när vi pratar om spö, använder ni sporrar? Jag har väldigt korta på min. Det hade även den som red in honom då han var extremt seg. Jag funderar på att köpa något längre för att komma åt bättre med mina långa ben. Men hur långa får man ha på unghäst? På tävling alltså. Tänker ju starta lite dressyr men kan inga regler! Är det vitt schabrak som gäller? Har ju bara tävlat hopp!

Jag har inte använt sporrar än, men det var precis uppe på tapeten då jag inte kan få fram henne ordentligt/ inte alls i paddocken. Rider mest ut och då är det inga problem men nu tycker jag att det är dax att vara lite mer i paddock. Har precis beslutat mig för att dra på mig sporrar till nästa paddock-besök. Hoppas hon tar skänkeln bättre då. . .
Ang. schabraken vet jag inte riktigt, för många år sedan var det väl bara vitt, men nä nu vet jag inte. ska kolla TR.

Äntligen slut på Decibells sommarvila! Idag red jag henne för första gången sedan i slutet på maj. Hon var taggad till tusen vill jag lova och har i flera veckor gjort klart för mig att hon minsann inte vill vila längre. Men vilan har nog varit välbeövlig även om hon inte varit så nöjd, hihi. Men i allafall, idag blev det en liten ridtur. Lilla prinsessan var så på tårna så jag fick ändra min plan om en lugn skrittsväng i skogen till ett kort skrittpass på ridbanan istället. Tror Decibell var ganska nöjd med det också faktiskt med tanke på hur arbetsvillig hon är. Blev bara 15 minuters ridning i skritt och jobbade bara med att få henne lång och låg. märktes inte alls att hon varit avställd i över en månad för hon kändes mjuk och fin. Möjligtvis att hon var lite stel i högersidan.
Planerar att ha henne fullt igång så att jag kan starta en liten tävling i slutet av augusti som en liten förberedelse inför kvalitets den 6 september:D

Åh vad kul med ännu en Florencio avkomma! Jag har också ett sto e.Florencio I ue.Pik Labionics. Även hon är sen i sin utbildning då hon var färdig inriden först i julas. Därefter har hon dessutom fått lite vilor så vi har MYCKET kvar att lära. Nu i sommar har hon fått lite spontana vilor i ca. 5 dagar i sträck och så kommer hon få ha lite periodvis fram tills championatskvalen. En ordentlig vila kommer hon sedan få i höst istället så till vida att hon känns fräsch nu under sommaren. Även vi arbetar mycket med galoppen, och att hålla ordning på ram, takt och balans. Idag har vi faktiskt varit iväg på vår första terräng träning och hon var klockren på allt. För var dag förvånar hon mig med sin självsäkerhet och nyfikenhet. Hon är ruskigt lättövertalad och väldigt orädd, dessutom är hon precis så som jag önskar, känslig och med nerv. Hon har mognat väldigt mycket och är nu lite lugnare i både hantering och vid ridning så även Flisan har tagit ett kliv närmare vuxenvärlden. Galoppen är fortfarande vår svaga gångart men om man tittar på pappa så kan man förstå att hon inte orkar än, för ska hon galoppera som honom så krävs det endel styrka. Florencio har ju helt magisk galopp! :love:
Ja som ni förstår så är jag supernöjd med min lilla tös och efter dagens terrängpass så kan jag inte sluta le. Det är fortfarande MYCKET kvar, men det är en rolig liten häst att jobba med och nu satsar vi för fullt på championatskvalen!
Här är kort på henne, vet att jag har visat dem här innan men jag är så dålig på att ta nya!
Lgenheten24-25april09044.jpg

Lgenheten24-25april09047.jpg

För övrigt så finns det ytterligare en jätte fin Florencio avkomma här bland 05.orna. Dessvärre har jag för mig att den var dålig av fång nu? I så fall önskar jag och Flisan att han illa kvickt ska krya på sig!

Lägger in en liten notis här för att lätt hitta tillbaka till tråden. Jag har en 05:a, russhingst, som nu kanske äntligen börjar få vara med om roliga grejer igen efter två fånganfall, så jag följer gärna tråden och skriver lite här, nu med. Återkommer med mer uppdateringar!

Dig känner vi allt igen! Välkomna tillbaka. Jag har kollat runt lite dressyr och hopptävlingar på lokal nivå i skåne runt sept-december men det är snålt med dem hyfsat nära. Har iaf. siktat in mig på Röinge 15 nov. Blir en 90 och kanske 1m beroende på form. Nån skåning som är pepp?

för att svara på om jag rider med sporrar, så nej, har inte behövt det än. Vi har tränat mycket på tempoväxlingar, och att få honom att lyssna väl till skänkeln, så jag hoppas inte behöva använda sporrar..
Red en sväng i går och det märks att han har blivit mera mogen nu är i vintras, dels har han mognat i huvudet och dels för att vi rider för en kanon unghästtränare :bow:

Var i manegen och tränade gallopp fattningar och för varje gång som går så sitter de bättre :love:
det är så kul att rida unghäst! man märker så tydligt förbättringar!!

Jag slänger mig väll in i tråden så smått igen. Jag fick ta bort min älskade Guardi (Guardian Angel) 10/6. Hon slet ju av tåsträckaren sommaren 07. Hon blev bra och reds in efter det, men så plötsligt en dag var hela benet tjockt och svullet. Det visade sig att det hade samlats var mellan den skadade senan och skelettet. Hon fick en chans på antibiotika. Men några dagar senare hittade jag henne i hagen med smärta, hon kunde knappt gå på det skadade benet. Och då fanns det inte mkt att välja på, hon fick somna in. :cry:

Har iaf köpt en ny 05:a efter Akribori, ue: Donnerfly. Det är en jätte trevlig häst med gott psyke. Pigg och glad men ändå stabil på något vis:p. Hon reds in i januari i år och gick fram till midsommar. Hos mig har hon sen fått vila, förutom promenader för att kolla in grannskapet! Har haft henne i 3 veckor bra! Märkte dock att hon var öm i muskulaturen, blev bara värre och värre (särskilt i ryggen). Så jag kontaktade min underbara ET och hon konstaterade att hästen hade värsta träningsvärken, hon var överansträngd och ömmade i kroppens alla muskler:(. ET sa att problemen visar sig först då hästen ställs av. Så länge man rider som vanligt lindras smärtan av endorfiner (flyktdjur som måste kunna fly). Så nu är det vila från ridning och promenader i skritt som gäller. Får inte rida på minst 1 månad. Ska på åb och behandling om 2 veckor igen. Det är ju iof inte så konstigt då hästen gick 4-5 dagar i veckan från det att hon reds in. Ingen vila förenns till midsommar. Men vi har trevligt på våra promenader. Hon börjar vänja sig vid kossor nu:p, men traktorerna är fortfarande läskiga!

Här kommer några bilder på Aimy:

5079_1191506988677_1258455425_30561688_1822967_n.jpg

Hos ET
6771_1202612346304_1258455425_30601597_6533085_n.jpg

Usch vad hemskt:S
Men din nya ser jättefin ut:D Påminner väldigt mycket om en akribori-avkomma som jag känner:P

ser att du använder samma equiterapeut som jag. H*n är verkligen magisk med hästarna:D

Hejsan :)

Tänkte ansluta mig till tråden,,, om allt går som det ska med besiktning osv. så landar det snart en 05a på gården. Visserligen inte min, men mammas. Men då min ängel står på djursjukhuset tills vidare om hon blir bra :cry: så får jag låna den ganska mycket.

Galvé heter iaf 05an som vi hoppas ska komma hit och hon är en import från Litauen. Fux, ca 165. Ganska väl grundriden och lite inhoppad.

Kommer med update efter besiktning och så. :)

Hej:laugh:

Jag hänger på, vi är också nya i tråden.
Här kommer några bilder på oss från idag:D

KopiaavIMG_5978.jpg

KopiaavIMG_5967.jpg

KopiaavIMG_5956.jpg

KopiaavIMG_5993.jpg

Inesperado XII heter hästen. En PRE jag importerade från Spanien i december. Helt underbar är han, snällare häst får man leta efter:love: Efter att ha haft en häst som såg spöken precis överallt är det väldigt skönt att ha en häst man kan känna sig trygg på!
Just nu jobbar vi med formen. Har försökt få honom att söka sig mer framåt nedåt och det börjar ge resultat nu. Har även börjat hoppa in honom så smått och det går faktiskt ganska bra. Det tycker han är jätteroligt! Dock är hoppningen bara för omväxlings skull. Meningen är att vi ska ut och tävla i dressyr tillsammans.

Ja hon är fin min lilla Flisa, nu är hon dock lite sommar-rund och har blivit solblekt, föredrar henne som kolsvart men hon är ganska söt med trivselfläckar också. :laugh:
Jag har flera gånger försökt se dina filmer men jag lyckas aldrig, verkar som om man behöver någon särskilt behörighet? Hade gärna sett din fina 05.a in action då jag har förstått att han är väl utbildad för sin ålder. Alltid kul att jämföra lite, trots att min är toklångt efter i sin utbildning. :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
24 938
Senast: Asko
·
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 672
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 039
Senast: mackan
·
J
Träning Jag köpte en ny häst i september -11, han är jättemysig och världens snällaste att hålla på med. Han är en 9årig halvblodsvalack. Han är...
Svar
13
· Visningar
10 243
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama