Hur gå tillväga praktiskt för att göra iordning allt hemma?

Mammas

Trådstartare
Ja, hur lägger ni upp det? Jag har problemet att jag jobbar och att den lediga tiden inte alltid räcker till. Lite tid finns ju givetvis men jag gör lite felprioriteringar tror jag. Hur gör ni för att verkligen få något gjort? Blir det av bara farten? Bestämmer ni er och gör upp en tidsplan?

Jag vet ju att det finns många här som renoverar hela hus, hur har ni gått tillväga? :)

Jag har nu gjort en lista som jag planerar att sätta ordningsföljd på, för att sedan beta av allt eftersom, vad tror ni om det?

Sv: Hur gå tillväga praktiskt för att göra iordning allt hemma?

Det där med att göra en lista tycker jag låter bra.:idea:
Jag brukar bestämma med mej själv att nu så gör du det och det SEN får du kaffe! Det brukar funka för det mesta.:angel:

Börja med att fundera på vilka saker du vill ändra på. Skriv upp.

Värdera alla punkter. Dvs uppskatta vad som behöver göras, kan du göra själv eller måste du leja, kostnad och "viktighetsgrad".
Vissa saker är måsten (tex att ha sjysst tak) medans annat som lister och tapeter inomhus är trevligt och förmodligen prioriteras för att få sinnesro i sitt huvud.

Endast du och din ev partner kan enas om vilken sak som är viktigast för er. Och detta ä ren viktig lista att göra för den skall du inte avvika ifrån sedan.

Du kan skriva till saker på listan men det viktiga är att INTE PÅBÖRJA FLERA RUM/PROJEKT SAMTIDIGT!!!

Dvs gör klart varje projekt innan du börjar på nästa.

Det är ytterst få förunnt att klara av att leva i kaos och det blir kaos om sängmöblerna är ihopdragna mitt på golvet för man håller på att spacklar innan målning... samtidigt som att vardagsrummet är rörigt för man har rivit ner gardinerna och håller på att måla fönster.... samtidigt som köksbordet är belamrat med tapetgrejjer till sovrummet... osv... listan kan göras lång.

Och det är jättelätt att man börjar med ett projekt så blev det extra arbete på jobbet den veckan eller man blev sjuk eller ungarna blev sjuka och man är tvungen att stanna av med sitt projekt. Det är väl i sig helt ok -om man bara har ett projekt så man kan vara i de övriga rummen utan att behöva se och må dåligt av röran så fort man öppnar ytterdörren.

Mitt bästa tips är alltså att göra en prioriteringslista på vad som skall göras om. Därefter börja med en sak i taget och färdigställa den innan du påbörjar nästa.

Sen är det så att har du fixat iordning ett rum så brukar det nya rummet vara så fint så man nästan genast vill påbörja nästa då man tycker att det fixade rummet är så trevligt att vistas i.

Glöm inte det viktigaste. RÖJ, KASTA, KASTA, KASTA. Helst 2/3 av det gamla.

Det är kul att renovera!

//Waern

Senast ändrad av en moderator:

Tack, det var väldigt bra råd! Jag ska sätta mig tillsammans med min man ikväll så ska vi se över vad som är viktigt för oss.

Det enda jobbiga är att med en ettåring hemma så blir det ett projekt som aldrig riktigt avslutas: städa hemma. :p Men det går ju oftast väldigt snabbt, så att det går att fortsätta med projekt. Sedan jag skapade tråden har jag hunnit med en del, halvt julpyntat, fixat källarförrådet och nästan ställt i ordning ett rum som förut gick under namnet "den grå zonen". Det var en hel del saker där sas. ;) Har kastat en hel del, mer ska gås igenom för att kastas. För just det är jag väldigt dålig på, "det här kan vara bra att ha". Men som du säger, det måste kastas saker för att kunna få ordning. :)

Mycket av boven nu har varit att iom att vi ska tapetsera om så har det inte funnits någon poäng i att göra i ordning, sätta upp gardiner eller hänga upp tavlor, för det ska ju ändå ner snart. Det var knappt två år sedan vi flyttade in... Men nu börjar jag känna att jag ledsnat, så nu ska det äntligen bli av. Annars flyttar jag. :p

Mina råd är att vara realistisk (vad orkar ni faktiskt med om ni ska vara ärliga), göra en sak i taget färdig (alltså FÄRDIG, inte något "bara listerna som saknas") samt ha en plan B om ni inte ror det i land (dvs ha ekonomi för att ta in hantverkare i värsta fall). Kanske är tapetsering för tidskrävande för er och det är bättre att måla om så att det i alla fall blir någorlunda fräscht snabbt? Renovering måste man nästan tycka är lite roligt för att man ska orka med att prioritera det mitt bland allt annat som måste prioriteras, i alla fall om man har småbarn och inte kan hjälpas åt i samma utsträckning med renoveringen.

Göra ett projekt- Vila
Göra ett projekt -vila
Göra ett projekt -vila
Ta en längre vila
Göra ett projekt -vila
etc

Vi har under det gångna året i stort sett totalrenoverat vår villa på insidan. Vi har gjort allting själva förutom badrum och tvättstuga. (Dock är det precis lika mycket krävande psykiskt att ha hantverkare hemma som det är att göra det själv)

Jag är en excelnörd och gillar att göra projektplaneringar i excel. Fördelen med det är att man sätter sig ned och först gör en stor projektplan, vad vill vi hinna med? Vad är realistiskt att vi hinner med? Stolpa upp i vilken ordning de olika projekten ska komma, och ALDRIG påbörja ett projekt förrän det tidigare är slutfört och man har vilat lite!

Sedan gör jag projketplaner för varje projekt. Fördelen med det är att man redan innan man börjar tänker igenom alla arbetsmoment och har planerat vad nästa arbetsmoment är och förhoppningsvis har hemma alla saker för för att kunna göra det.

Så här såg min plan för den första delen av kökrenoveringen. Den höll väldigt väl, vi hade allt färdigt till den vecka elektikern skulle komma (och elektrikern kom den vecka han skulle komma)
kksplanering-2_39919436.jpg

/Derivata som nu ska vila tills sommaren och trallbygge (om inte suget på att klinkra nere i källaren plötsligt blir allt för intentsivt..)

Med tanke på att du har en ettåring hemma så skulle jag inte lägga särskilt mycket tid på att tapetsera om.
Lagom om 6 mån så hittar barnet kritorna och ritar på väggarna... Buset kommer att fortsätta de närmaste åren. Finns det något som SLITER på boendet så är det småbarn.

Mitt bästa tips är att köpa färg, roller och pensel. Välj gärna en extra färg som du kan använda som fondvägg om du tycker det är fint.
Spackla de jävligaste hålen och sandpappra. Sedan rollar du över skarvar och allt så ser den nya färgen ut som sjyssta, enfärgade tapeter.

När du kommer till målandet så ta en liten burk (typ en sån du haft turkisk yougurt i eller liknande med handtag på) häll över litet färg och måla kanterna med pensel först. Är du någotsånär stadig på handen så målar du för hand, följ den gamla tapetskarven i taket och i hörnen (maskering är ett jäkla jobb i sig men misstag kan du rätta till med en fuktig disktrasa). Detta kan du faktskt göra även om du har lilla barnet hemma. Därefter tar du rollern och rollar väggarna. En mindre roller som inte är långhårig sprätter mindre. Jag har alltid en disktrasa som jag tar fläckar med omedelbart. Sköljer ur under kranen efter behov. Är det en sämre färg som har förmåga att droppa så lägger jag litet tidningar efter golvet närmast väggen jag målar.

När jag haft småbarn hemma målar jag allt utom nedersta metern på dagtid och lagom när de somnat på kvällen målar jag nederdelen i lugn och ro och det hinner torka ordentligt över natt.

Du behöver inte måla hela rummet vid ett och samma tillfälle. Jag brukar få stryka 2-3 gånger beroende på vad det är för tapet/färg under och vad jag målar på.

Måla ett rum gör du som ett litet projekt på en vecka. Efter det är det härligt att sätta upp gardiner och göra det trevligt.

Det jag ville säga med inlägget är att det behäver inte vara så svårt, inte heller behäver man vara ett proffs eller göra som alla andra. Huvudsaken är att VÄGA sig på att ens tänka tanken att måla (eller vad man nu gör).

Om fem år är barnet litet mera tapetvänligt och då kan ni titta ut snygga som är moderna och göra om. Då är soffan lagom inkissad och inspydd så då kan ni byta den på samma gång :D

//Waern

När du kommer till målandet så ta en liten burk (typ en sån du haft turkisk yougurt i eller liknande med handtag på) häll över litet färg och måla kanterna med pensel först.

Glömde, poängen med den lilla yougurtburken är att den har handtag så då kan du lätt hålla i den med ena handen och måla med andra när du är uppflugen på stegen eller stolen (eller vad du nu står på). Sedan om barnet gnäller så sätter du bara på locket på burken och stoppar penseln i en plastpåse så det inte kommer in luft.

Voila! En glad unge som har en mamma som kan släppa prylarna utan att färgen torkar in. Lättjobbat.

När du får lite utrymme så drar du en vända till.

//Waern

Tack för alla era svar.

Jag var ledig häromdagen, och bestämde mig för att åka och köpa färg till en del av hallen. Åker till färgaffären där en vän jobbar, berättar att vi funderar på att måla om i några andra rum också. Då plockar hon fram färg som har bruten förpackning och därför inte går att sälja. Så jag får färg till hela vardagsrummet! 16 liter, helt gratis. :love: :love:

Så nu känns det lite lättare, vill bara bli ledig så jag kan börja. Orkar inte fixa något de nätter jag jobbar, jobbar 12 timmar per natt. Men i hallen där vi ska måla om först måste lite småpill ordnas först, limma tapetkanter, spackla och slipa. Så jag täntke att mannen kunde fixa så jag bara har att slipa och måla när jag går av. Vore skönt att ha halva hallen vit innan jul. :)

Den där listan var jättebra, ska lägga upp något liknande med vårt arbete hemma. Tack igen för alla svar, det känns mycket lättare nu, jag har ett mål igen. :)

Vad roligt att höra att ni är en bit på väg! Bara att handla grejjerna är ett steg i rätt riktning.

Vilken snäll kompis du har :bump: Toppen med såna vänner!

Tänk på att inte få panik om tapeterna bubblar sig mitt i målandet. Ta det med ro och avvakta, de krymper igen när de torkar.

Vilken färg får du i vardagsrummet?

//Waern

Ja, det känns redan mycket närmare ett fint hem. Ja, jag är jättetacksam, helt underbart med hjälpsamma vänner! :love:

Just det, nej det visste jag nog egentligen. Fast hade nog fått panik ändå, om du inte sagt det. Tack. :) Och stort tack för allt pepp! :)

Vardagsrummet blir vitt med 1,5 begie fondväggar. (Det är hörn mitt på ena väggen så att ett fönster är en halv meter längre ut, det är därför det blir en halv vägg också, vid fönstret får det vara vitt. Fast det kanske hade varit coolt att köra halva väggen, fast diagonalt kanske? :angel: :D)

Det kan vara svårt att få till en snygg diagonal om man är lite ovan. Jag skulle nog hoppa över den delen. Det kommer ju bli en drastisk ändring ändå med ljusa färger på väggarna.

Haha jag vet vad ni kommer göra hela julhelgen.......

//Waern

Jo, hade varit häftigt med diagonal, men tyvärr är det hyresrätt så de skulle nog inte bli så glada över det när vi flyttar. Inte min man nu heller tror jag. :angel:

Julhelgen, ligga i soffan och moffa godis kanske? :angel: ;) Nej, vi kommer nog att vänta in i januari iaf, jag jobbar över nyår så det är inte så många dagar ledigt. :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 626
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 047
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 605
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 430
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar