Sv: Hur gå tillväga praktiskt för att göra iordning allt hemma?
Med tanke på att du har en ettåring hemma så skulle jag inte lägga särskilt mycket tid på att tapetsera om.
Lagom om 6 mån så hittar barnet kritorna och ritar på väggarna... Buset kommer att fortsätta de närmaste åren. Finns det något som SLITER på boendet så är det småbarn.
Mitt bästa tips är att köpa färg, roller och pensel. Välj gärna en extra färg som du kan använda som fondvägg om du tycker det är fint.
Spackla de jävligaste hålen och sandpappra. Sedan rollar du över skarvar och allt så ser den nya färgen ut som sjyssta, enfärgade tapeter.
När du kommer till målandet så ta en liten burk (typ en sån du haft turkisk yougurt i eller liknande med handtag på) häll över litet färg och måla kanterna med pensel först. Är du någotsånär stadig på handen så målar du för hand, följ den gamla tapetskarven i taket och i hörnen (maskering är ett jäkla jobb i sig men misstag kan du rätta till med en fuktig disktrasa). Detta kan du faktskt göra även om du har lilla barnet hemma. Därefter tar du rollern och rollar väggarna. En mindre roller som inte är långhårig sprätter mindre. Jag har alltid en disktrasa som jag tar fläckar med omedelbart. Sköljer ur under kranen efter behov. Är det en sämre färg som har förmåga att droppa så lägger jag litet tidningar efter golvet närmast väggen jag målar.
När jag haft småbarn hemma målar jag allt utom nedersta metern på dagtid och lagom när de somnat på kvällen målar jag nederdelen i lugn och ro och det hinner torka ordentligt över natt.
Du behöver inte måla hela rummet vid ett och samma tillfälle. Jag brukar få stryka 2-3 gånger beroende på vad det är för tapet/färg under och vad jag målar på.
Måla ett rum gör du som ett litet projekt på en vecka. Efter det är det härligt att sätta upp gardiner och göra det trevligt.
Det jag ville säga med inlägget är att det behäver inte vara så svårt, inte heller behäver man vara ett proffs eller göra som alla andra. Huvudsaken är att VÄGA sig på att ens tänka tanken att måla (eller vad man nu gör).
Om fem år är barnet litet mera tapetvänligt och då kan ni titta ut snygga som är moderna och göra om. Då är soffan lagom inkissad och inspydd så då kan ni byta den på samma gång
//Waern