Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Svarade ju på ovanstående inlägg, men GoT är rena dyngan enligt min mening, så det hör hemma på samma kompost.@Mia_R : Men hur i hela friden kan du med att nämna Auel och Martin i samma andetag? Jisses! Tantporr med örter vs blodig intrigfantasy liksom.
Och förlåt för OT, TS. Den diskussionen hör nog hemma någon annanstans.![]()
För att verklighetens Ana i bästa fall hamnar hos kvinnojouren?Sedan har väl varenda läggning, ursprung, politisk anknytning, hobby, kön och livsstil någon gång skildrats ofördelaktigt i media? Jag förstår inte varför folk blir så upprörda just den här gången.
Det där är ju lite som att mena på att misshandlade får skylla sig själva..Grejen är ju lite den att han mycket väl vet om att hon inte är en masochist och det vet han ju om. Hon är liksom helt och hållet oerfaren och tveksam till det mesta men vill göra honom till lags trots att det är något hon egentligen inte vill. Han styr och utnyttjar henne och på det sättet så tycker jag på något vänster att hon inte borde skylla sig själv.@hier också
Men att hon inte säger stoppordet när han tar fram ögonbindeln tex är ju inte hans fel. Hon säger inte heller stoppordet när han slår henne i slutet. Hon ber om det, sen efteråt vill hon inte mer och går. Ja jag grät när jag såg henne gråta när han slog, men hon sa inte varken gul eller röd.
Alltså..jag vet inte men hur går det att se det fina i denna historien, jag förstår verkligen inte det. Att man kan tända på tanken att leva som dom och träffa en sådan person visst, men en fin historia är det verkligen inte.Sen att hon är lite rädd för honom, det är väl synd. Men hon slutar ju vara rädd i slutet på böckerna när de båda blivit bekväma. Och lärt känna varann och han blivit av med lite av sin ryggsäck![]()
Jag har väldigt svårt att se att filmen skulle göra att tjejer tillåter sig behandlas hur som helst. Åtminstone tjejer som inte redan skulle låta det hända. Jag har varit där själv, och jag tror inte att några filmer hade fått mig snabbare på rätt väg, jag tror att man måste inse sånt själv.
Jag anser att det hade varit mer underhållande om författaren tagit bort hans tragiska barndom och gjort karaktärerna lite mer stabila. Ana har ju inget liv, allt kretsar ju runt hennes miljardär till pojkvän. Lite mer handling och ... tja ... lite mer nyanserade karaktärer hade inte skadat. Det går att ge substans åt en bok utan trasiga människor. Som någon tidigare påpekat ligger det mest störda i boken helt utanför sängkammaren.Men det är ju hans störda sida. Hur bra underhållning hade det varit om han också varit ung och "oförstörd "? För det är ju underhållning det är...
I verkligheten hade inte min sambo fått sälja min bil heller.
Fast det är ju det att rent sexuellt fantiserat så är det inte konstigt att gå igång på själva fantasin. Det är ganska så mycket man kan göra och gå igång på i fantasin som man inte alls faktiskt vill uppleva om det hade varit en verklig riktig handling. Det är ju dom sakerna man måste skilja på. Det är en fantasi och det går att tycka om den, men i verkligheten så hade nog inte många varit kvar i den relationen då han går så otroligt fort fram och visar väldigt tydligt vilket extremt kontrollbehov han har.Jag reflekterar över hur många som säger att jag skulle dra direkt men som tycker storyn är bra.
Underhållningsvärde finns det självklart - Men - mitt stora Men - är att problemet med 50 Shades är att den pga sin genomslagskraft har blivit en slags första - och en tid framöver kanske den enda - referensramen för människor som tidigare knappt hört talas om BDSM. Då kommer de och tror att det är/ska vara som i böckerna och filmen. Det är därför det är så mycket snack. För nu florerar det allsköns fördomar och missuppfattningar och en hel del av dem är relaterade till de här verken.
Men Hur vanligt är det folk som upplevs som undergivna annars som är dominanta sexuellt? Jag tänker på kroppsspråk osv
För att verklighetens Ana i bästa fall hamnar hos kvinnojouren?
Då är det problematiskt när ett så destruktivt förhållande romantiseras.
Jag är jätteintresserad av vad det innebär praktiskt att leva 24/7 i en bdsm-relationMen för att svara på ursprungsfrågan:
Jag lever i 24/7. Han är dominant och jag är undergiven honom. Han är inte särskilt maktgalen och styr inte "bara för att". Socialt kompetent är han också. Han är tålmodig, vänlig och hetsar inte upp sig i onödan. Att vara dominant är inte detsamma som att trycka ner sin omgivning![]()
Jo. Men det är så märkligt att man kan intala sig att någon relation överhuvudtaget mellan män och kvinnor kan vara jämställda, och jag tror att det som retar mig mest är denna aura typ av att med allt samprat, stoppord, teorier ditten o datten, så ska det ge sken av att i en sådan här BDSM-relation är vi egentligen jämställda just pga våra fina teorier. Bullshit säger jag. Då är det bättre att vara ärliga och säga att vi tänder på just den här ojämställdheten/ojämlikheten och vi tycker att det är helt ok för samhället ser ju ut såhär men vi försöker göra nåt bra av det typ.Jag drar det längre. Jag tror att det är svårt att etablera jämställda och jämbördiga relationer mellan man och kvinna överhuvudtaget, och att det är rätt sällsynt. Och då menar jag "vanliga" relationer. Lika gärna - eller kanske hellre - som att vara en harmlös sexuell preferens, kan för min del bdsm handla om ett slags extrapolerande av den inbyggda maktasymmetrin i den olikkönade relationen. (Inte minst i de fall som maktspelet - eller vad man vill kalla det - pågår också utanför sängen.) Genom den teoretiskt präglade begreppsapparaten kring alla stopporden och reglerna osv, kan båda parter också intala sig att maktasymmetrin är en lek, en gestaltning, men ingenting i verkligheten. Tänker jag.
Jag är jätteintresserad av vad det innebär praktiskt att leva 24/7 i en bdsm-relationtyp hur ser din vanliga vardag ut som undergiven och hur skiljer den sig från hur en "vanlig" vardag i en parrelation ser ut? Som jag har förstått det (vilket är väldigt lite men intresserad) så handlar dominans och undergivelse om sexuell upphetsning/åtrå/rollspel så hur blir det att leva så. Alltså blir det som en roll hela tiden eller är det så att du känner att du får leva ut den du verkligen är? Vad innebär det att du alltid är undergiven honom och han dominerar dig i vardagen, det som inte har med sexuella känslor att göra?
Du behöver ju absolut inte svara om du inte känner för det, jag känner bara ingen som lever så och jag är nyfiken![]()
Apropå "Fifty shades of Grey".
Det är ju en sak att vara tyrann hemma men hur blir det på jobbet och i affärsrelationer och så?
Måste de härska hela tiden så att säga.
"Mr Grey" är ju någon sorts superboss och verkar att härska sig genom livet.
Är det så som det fungerar?
Och vad händer då när dessa stöter på någon som bara vägrar att låta sig härskas över?
Typ en affärspartner eller kollega.
Eller kanske en chef.