Hur fungerar Dominatorer i det vanliga livet?

Uhm jag tror du missuppfattade mig. Jag pratade inte om diskussionen i tråden utan om varför just den boken blivit så populär och chockande ;) (när urvalet antagligen är så stort menar jag)

Att diskutera runt boken i en tråd tycker jag är jätterimligt! Jag ville mest undra om någon visste varför i all världen så många läser just denna (och det kunde jag ju lika gärna frågat om vilken bok som än blev mest populär i en genre, men det vore ändå kul att veta) :D Att så många vill diskutera en välläst bok tycker jag inte är ett dugg konstigt.

(Den diskussionen vet jag inte om jag kan hoppa in i däremot. Jag förstår inte det roliga i att skaffa något slags maktrelation i en relation (i sängen är det mindre obegripligt, det är ju en begränsad tid). Men självklart kan man göra det om man föredrar. Jag förstår ännu mindre att folk tycker att det inte går att ha en relation där en man och en kvinna båda två får bestämma ungefär lika mycket -en så kallad jämställd relation. Själv hoppas jag bara att jag har en.)

(Och jag ser gärna filmen igen för humorvärdet. Det ser så grymt osexigt ut när en man bär en kvinna över axeln. Kvinnor är stora och tunga varelser. Det är kul när man läste en del Harlekin som fjortis att se det hela illustrerat och att det inte riktigt funkar med bilden man fick då. "Relationen" i den mån den finns känns däremot känns ganska sorglig mellan sexscenerna.)

Jaha, ja då missförstod jag dig absolut. Jag har också funderat kring det och undrar om det kan vara så att erotiken sålts in som litteratur på ett annat sätt än exempelvis Harlequin. Att den har förpackats lite mer rumsrent med stora marknadsföringskampanjer, vilket har gjort att folk har vågat vara nyfikna? För nyfikenhet på sexscenerna tycker jag verkar vara en vanlig anledning till att ha läst böckerna, och de innehåller (vad jag har hört) rätt vanliga fantasier.

Jaha, ja då missförstod jag dig absolut. Jag har också funderat kring det och undrar om det kan vara så att erotiken sålts in som litteratur på ett annat sätt än exempelvis Harlequin. Att den har förpackats lite mer rumsrent med stora marknadsföringskampanjer, vilket har gjort att folk har vågat vara nyfikna? För nyfikenhet på sexscenerna tycker jag verkar vara en vanlig anledning till att ha läst böckerna, och de innehåller (vad jag har hört) rätt vanliga fantasier.

Mmmm jag funderade en del i bilen och kom fram till ngt som kanske är en lösning på det hela.

Det är kanske helt enkelt storyn som drar (visserligen sexet också som krydda men) storyn är ju egentligen skönheten och odjuret fast skriven för vuxna. Twilight var ju också det -den omöjliga kärleken gjord omöjlig i dagens värld genom att han är en vampyr*. Dvs de kan få en spänning i ett förhållande som utvecklar sig långsamt, förbjudet och komplicerat. Twilight fungerade för ungdomar, men för att få storyn aptitlig för vuxna kvinnor som tycker fantasy och sagor är för barn men samtidigt älskar att läsa en saga så blir den såhär istället.

Jag gillar ju själv Skönheten och odjuret och sagor och läste med viss behållning Twilight. Haken är att till och med Twilight hjältinnan har lite mer Agency/effekt än Shades hjältinnan. Och jag tror minsann att Skönheten och odjuret hjältinnan är ytterligare lite effektivare och mer agerande.

Sedan att jag inte gillar just det här "odjuret" kan bero på att de andra är snälla innerst inne men visar upp en farlig utsida. Medans denne visar upp en lockande utsida men är kall och ihålig inuti. Dessutom behöver han inte räddas från någonting, han har det ganska bra som han har det.

(Sedan är det ju lite charmigt kanske att läsa om en person som tycker om att slå någon som gillar att bli slagen, men det är för mig distinkt ocharmigt att läsa om en person som gillar att slå någon som inte vill bli slagen. Det är liksom jämförbart med att rycka benen av skalbaggar eller sätta smällare i svansen på hundar. Bara obehagligt.)

Oups, en parentes i tråden tror jag visst. (men eftersom jag ändå funderade över vad det var med storyn så var det kul att skriva ned.)

*Det är annars kanske ibland svårt att få till den omöjliga kärleken i en värld där man kan få ut skilsmässa och familjefejder är ovanliga. Om man inte drar in en katolsk präst som i Törnfåglarna (som också blev omåttligt populär -men som jag inte läst faktiskt så jag borde inte dra upp den.).

Senast ändrad:
Eller så är det helt enkelt det rumsrena som gör det. Det har du rätt i "alla" har ju läst den.

Eller så beror det på att det blev så otroligt upphaussat i media innan filmen ens hade manuskriptet klart? Boken fick ju enorm publicitet redan innan den fanns att köpa, om jag minns rätt.

Eller så beror det på att det blev så otroligt upphaussat i media innan filmen ens hade manuskriptet klart? Boken fick ju enorm publicitet redan innan den fanns att köpa, om jag minns rätt.
Fick den!? aha! Jag trodde den hade blivit upptäckt. Jo det är ju kanske en självklar förklaring. (hände väl Eragon tex).

Det vet jag inte.

Jag förstår nog inte riktigt varför/hur maktspel skulle bli sexuellt laddat, om det inte laddades av något utanför sig själv. Att jämföra med tex smärta, som ju mer tydligt faktiskt är en fysisk sensation (oavsett vad man tycker om den och hur man förhåller sig till den). Däremot ser jag i det stora hela maktspel i sängen som tämligen harmlöst - om inte annat brukar ju sexet omfatta en rätt begränsad del av tiden. Det är när spelet följer med utanför sängen, som jag börjar fundera.
Jamen exakt! Vad står det för, egentligen? Vi lever ju alla i ojämställda och ojämlika relationer. Också så tar man BDSM då par lever så dygnet runt och riktigt manifesterar sin ojämlikhet. Klart som fan att jag blir oerhört provocerad av det, å andra sidan är det ju på ett sätt rätt kul. Jag måste klura vidare på det där.

Det är kanske helt enkelt storyn som drar (visserligen sexet också som krydda men) storyn är ju egentligen skönheten och odjuret fast skriven för vuxna.

Ja det har du rätt i det är skönheten och odjuret, vi matas med att varje väsen har skönhet inuti redan från barnsben. Tanken är väl romantisk men verkligheten är inte fullt lika romantisk. Tänker på den romantiserade bilden som ibland förekommer inom islam och kristendom. Mannen är familjens överhuvud men ska förvalta det väl och behandla kvinnor med respekt en sann muslin... en sann kristen .... osv. I praktiken är det inte fullt lika romantiskt, även fast det förekommer bra förhållanden i dessa kretsar, så far allt för många illa av det idealet. När hon då vill skiljas så är det ett bevis på att mannen inte var en bra man .

Jag tänker också på vad det är som får oss att dras till vissa ledargestalter. Är det en instinkt att hålla gruppen stabil. Tänker på en hästflock där det finns bra ledare som de andra hästarna respekterar och en harmonisk flock och så finns det de ledare som styr i flocken med bakstrukna öron.

Tänker på en intervju jag såg med Malala och hennes pappa där pappan menade att han aldrig behövt sätta upp regler, Malala är en bra dotter. Det var kanske så det var tänkt av den som skrev att det går att se hur en man är på hur hans döttrar uppför sig.Det låter vackert men det finns en stor fara med en kultur där man mäter hur bra en man är utifrån hur hanns döttrar beter sig. Allt för många väljer istället att kontrollera sina döttrar och begränsa deras handlingsutrymme istället för att ransaka sig själva som det kanske var tänkt.
Och om nu dottern vill fatta sina egna beslut fast de strider mot omgivningens bild av en bra dotter.

Ja det har du rätt i det är skönheten och odjuret, vi matas med att varje väsen har skönhet inuti redan från barnsben. Tanken är väl romantisk men verkligheten är inte fullt lika romantisk. Tänker på den romantiserade bilden som ibland förekommer inom islam och kristendom. Mannen är familjens överhuvud men ska förvalta det väl och behandla kvinnor med respekt en sann muslin... en sann kristen .... osv. I praktiken är det inte fullt lika romantiskt, även fast det förekommer bra förhållanden i dessa kretsar, så far allt för många illa av det idealet. När hon då vill skiljas så är det ett bevis på att mannen inte var en bra man .

Jag tänker också på vad det är som får oss att dras till vissa ledargestalter. Är det en instinkt att hålla gruppen stabil. Tänker på en hästflock där det finns bra ledare som de andra hästarna respekterar och en harmonisk flock och så finns det de ledare som styr i flocken med bakstrukna öron.

Tänker på en intervju jag såg med Malala och hennes pappa där pappan menade att han aldrig behövt sätta upp regler, Malala är en bra dotter. Det var kanske så det var tänkt av den som skrev att det går att se hur en man är på hur hans döttrar uppför sig.Det låter vackert men det finns en stor fara med en kultur där man mäter hur bra en man är utifrån hur hanns döttrar beter sig. Allt för många väljer istället att kontrollera sina döttrar och begränsa deras handlingsutrymme istället för att ransaka sig själva som det kanske var tänkt.
Och om nu dottern vill fatta sina egna beslut fast de strider mot omgivningens bild av en bra dotter.
Jo en riktigt bra och ömsint diktator ska väl egentligen vara bättre/mer effektiv än en demokrati. Men hur ofta vill en ömsint person slåss för att få den makten. Hur många goda människor finns egentligen?

Alla system måste arrangeras efter värsta möjliga scenario. Dvs det är en fin tanke att man som vek kvinna ska få vara omhändertagen och försörjd av en ömsint och omhändertagande rik make. Men det är nog bäst att ha möjlighet till skilsmässa och medbestämmande och lika rätt till barnen och inte vara dresserad till att bli vek... det ökar chansen att mannen är trevlig... och ökar chansen till att familjen är rik nog att äta och bo, eftersom två drar in pengarna.

(Och sådana kontrollpunkter har väl funnits i många samhällen btw men försvinner under ändrade förhållanden. Chansen tex för en beduinkvinna att ta tältet och fåren och ge sig iväg minskar när det blir bofasthet).

Det är jobbigt att bestämma, är det inte lite lathet som driver oss till att låta någon annan göra det ibland? Dessutom är det effektivt i en flock, men vildhästar smiter väl iväg när ledarhingsten blir för dryg eller dör om ledarstoet är för okunnigt.

Senast ändrad:
Jamen exakt! Vad står det för, egentligen? Vi lever ju alla i ojämställda och ojämlika relationer. Också så tar man BDSM då par lever så dygnet runt och riktigt manifesterar sin ojämlikhet. Klart som fan att jag blir oerhört provocerad av det, å andra sidan är det ju på ett sätt rätt kul. Jag måste klura vidare på det där.
Förstår inte exakt hur du menar med att alla lever i ojämlika relationer.

Fast borde det inte gälla alla typer av "destruktivt romantiserande" som våld, brott, droger och prostitution? Jag förstår inte varför just den här filmen ska kritiseras och tas på sådant stort allvar. Har kritikerna sett den? Är den så jäkla farlig? Är den värre än "skamgrepp" med Demi Moore eller ens "Pretty Woman" egentligen?
Jag har i och för sig svårt att förstå hypen också, men tror att de flesta som ser den på bio kommer därifrån uttråkade eller lite fnissiga.

Skamgrepp har jag inte sett, däremot pretty woman. Min tanke är att de (vi) som kritiserar 50 shades inte direkt uppskattar pretty woman heller. Men för min del var jag väl knappt född när den filmen spelades in.

Skamgrepp har jag inte sett, däremot pretty woman. Min tanke är att de (vi) som kritiserar 50 shades inte direkt uppskattar pretty woman heller. Men för min del var jag väl knappt född när den filmen spelades in.
Pretty Woman kan väl funka. Men av någon anledning så börjar jag alltid koka när jag ser Dirty Dancing eller bara hör soundtracket ens.
"Nobody puts baby in the corner", tanken är ju fin, men jag blir så jäkla frustrerad. (Jag känner att detta nästan lämpar sig i den andra tråden :banghead:)

Angående diskussionen av 50 shades, helt ärligt så tror jag det var en form av fantasi som skrevs som fanfic. (Hon har dessutom fått mycket kritik just för att hon snodde otroligt mycket från en annan fanfic, som var BDSM- inspirerad, men tappade mycket på vägen.)
Hon blev kontaktad då hon hade många som följde den och läste, då de såg sin chans att tjäna pengar på den.

Jag tror helt enkelt att det var en form av amatör- mjukporr som inte borde ha publicerat (eller jag tycker det). Att det blev film är helt otroligt.

På ett annat sätt tycker jag det är bra att kvinnors fantasier får större utrymme på vita duken.

Vilket berodde på att den hade stor publik redan som ursprunglig Edward/Bella fanfic, och sen, på nätet, i den omarbetade versionen.

Angående diskussionen av 50 shades, helt ärligt så tror jag det var en form av fantasi som skrevs som fanfic. (Hon har dessutom fått mycket kritik just för att hon snodde otroligt mycket från en annan fanfic, som var BDSM- inspirerad, men tappade mycket på vägen.)
Hon blev kontaktad då hon hade många som följde den och läste, då de såg sin chans att tjäna pengar på den.

Jag tror helt enkelt att det var en form av amatör- mjukporr som inte borde ha publicerat (eller jag tycker det). Att det blev film är helt otroligt.

På ett annat sätt tycker jag det är bra att kvinnors fantasier får större utrymme på vita duken.

Jag tycker det är fascinerande ändå att boken har fått sådan spridning, fanfic är ju en väldigt smal genre, även om hennes var populär, så det är ett stort steg att gå från det till att sälja miljontals ex. Eller så kanske jag helt underskattar Twilights genomslagskraft.

Håller helt med dig om det sista, mer av kvinnors fantasier i kulturen tack!

Senast ändrad:
Jag tycker det är fascinerande ändå att boken har fått sådan spridning, fanfic är ju en väldigt smal genre, även om hennes var populär, så det är ett stort steg att gå från det till att sälja miljontals ex. Eller så kanske jag helt underskattar Twilights genomslagskraft.

Håller helt med dig om det sista, mer av kvinnors fantasier i kulturen tack!
Twilight som fanfic hade ju otroligt stort genomslag, hängde ett tag i fanfic- världen rätt mycket och Twilight utklassade de flesta andra genrens i antal följare och skrivna ffs.
Flera ffs hade ju ett par hundra läsare från hela världen och särskilt i slutet runt den sista filmen var det många ffs som togs bort från nätet och skulle släppas som böcker, omskrivna från Bella och Edward.

Jag tror själva Twilight storyn var som bäddad för att göra fanfics fast i vuxet format, just 50 shades är ju på nått sätt typexemplet på många fanfics som skrev inom just Twilight- världen. En trasig Edward och en trasig Bella (mer eller mindre) där de räddar varandra och har en massa, massa sex. :D

Hon skrev fanfiction för Twilight.

Jag har ingenting direkt emot varken Pretty Woman eller Dirty Dancing. De var helt ok då, dvs helt normala i kvinnosyn för filmer då. Kanske inte så ok nu längre feministiskt sett. (dvs jag har sett värre nu.)

Problemet jag har med 50 Shades är som sagt att killen på riktigt gillar att skada folk som inte gillar att bli skadade -även om de gått med på det, vilket spelar mindre roll tycker jag. Det är någonting fel på honom och han trivs med det och det går ingen nöd på honom materiellt eller psykiskt. Då kunde trånande personer lämna honom därhän och låta honom i lugn och ro plåga folk som gillar det istället, han hade haft 15 stycken och trivdes med det. ;) och tråna efter någon mindre obehaglig istället. (de flesta brukar ju inte tråna efter djurplågare tex, även om den slagna hunden kommer tillbaka på inkallning.). Det finns ingen själ i honom, inte ens en liten manschauvinistisk en (som i Pretty Woman). (i filmen kan tilläggas)

Om man tar Twilight istället så är Edward snarare en person som går till extremer för att till varje pris Inte skada någon. Så odjuret där har en uhm fin insida på något vis (även om inte heller den boken är något direkt mästerverk ur jämställdhetssynpunkt).

Senast ändrad:
Jag misstänkte det.
Secretary är en mycket bra film på många vis.
Dynamiken mellan Maggie Gyllenhaal och James Spader är utmärkt.
Efter att ha sett Secretary kan man ju konstatera att fifty shades böckerna känns som en total ripoff från den filmen (och en dålig sådan). Jag vet att Fifty shades är fanlitt som kommer från Twilightfilmerna men hon måste ju ha sett Secretary, vissa saker är ju som taget därifrån. Den manliga karaktären heter ju tom mr Grey... Secretary kom ut 2002 och Fifty shadesböckerna publicerades 2011.

Liknande trådar

Skola & Jobb Skulle behöva lite input och hjälp att tänka och då är ju Buke absolut bästa platsen! Gammal medlem, anonymt konto just nu. Är 30+ och...
2
Svar
37
· Visningar
3 895
Senast: DarkInNight
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 832
Senast: Imna
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 879
Senast: monster1
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 579
Senast: Shenzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka