B
Borttaget konto
Ja det borde gälla alla som i lika hög grad romantiserar destruktivitet utan minsta djup eller kritiskt tänkande, men just nu diskuterar vi ju den här filmen/bokserien eftersom den är aktuell och tråden handlar om den.Fast borde det inte gälla alla typer av "destruktivt romantiserande" som våld, brott, droger och prostitution? Jag förstår inte varför just den här filmen ska kritiseras och tas på sådant stort allvar. Har kritikerna sett den? Är den så jäkla farlig? Är den värre än "skamgrepp" med Demi Moore eller ens "Pretty Woman" egentligen?
Jag har i och för sig svårt att förstå hypen också, men tror att de flesta som ser den på bio kommer därifrån uttråkade eller lite fnissiga.
Men visst, en annan film som varit mycket kritiserad pga att den romantiserar dödandet av människor etc är American Sniper. Ska vi diskutera den också då för att övht få diskutera Grey? På twitter och andra sociala medier har man kunnat se människor skriva att de får lust att skjuta muslimer, eller valfri rasistisk benämning på araber, efter att de varit och sett American Sniper, så visst finns det även där problematiska strömningar (i högre grad i USA dock) och jag håller inte med om att FsoG är den enda film som kritiseras, "tas på sådant stort allvar", eller ses som det minsta kontroversiell, eller att det skulle vara den enda filmen som göder märkliga romantiserade föreställningar. Det diskuteras hela tiden, om man ser sig omkring så kritiseras det mesta faktiskt från ett eller annat håll, och jag tycker det SKA diskuteras och kritiseras och inte bara sväljas och utan reflektion konsumeras vilken skit som helst som smälls upp på biograferna eller i bokhandlarna.
Grey-filmen är aktuell eftersom den nyligen hade premiär, den beskriver en väldigt destruktiv relation och marknadsförs som romantik - därför kritiseras den.
Det finns säkert de som kommer ut fnissiga, det finns säkert också de som kommer ut gråtfärdiga för att de precis betalat för att återuppleva sin egen destruktiva relation på bioduken.