Jag drar det längre. Jag tror att det är svårt att etablera jämställda och jämbördiga relationer mellan man och kvinna överhuvudtaget, och att det är rätt sällsynt. Och då menar jag "vanliga" relationer. Lika gärna - eller kanske hellre - som att vara en harmlös sexuell preferens, kan för min del bdsm handla om ett slags extrapolerande av den inbyggda maktasymmetrin i den olikkönade relationen. (Inte minst i de fall som maktspelet - eller vad man vill kalla det - pågår också utanför sängen.) Genom den teoretiskt präglade begreppsapparaten kring alla stopporden och reglerna osv, kan båda parter också intala sig att maktasymmetrin är en lek, en gestaltning, men ingenting i verkligheten. Tänker jag.
Nu förutsätter du att det gäller heterosexuella par med statiska roller i manlig dominant och undergiven kvinna? Det är visserligen vanligt, men långt ifrån normen.
Vem som tar sig vilken makt är inte heller speglat i vem som är sexuell "topp", det finns gott om undergivna som ser dominanten som ett redskap för att tillfredsställa enbart sina egna behov.