Hur fungerar Dominatorer i det vanliga livet?

[QUOTE="Kaki, post: 16862734, member: 4091 Men hon njuter ju uppenbart av att bli bunden så våldtäkt är det ju inte utan fullt frivilligt.[/QUOTE]

Det är inte DET som är övergreppet. Övergreppet är att ignorera stoppord och dessutom inte plocka upp henne efter session.

Jag är själv undergiven masochist. Man kan binda fast mig och ge mig ordentligt med stryk och jag njuter av det, men sekunden jag tycker att någon gräns är överskriden och jag säger stoppordet ska allt upphöra. Om inte så är resten ren våldtäkt/misshandel.

Den andra sorten är killen som tror att dominans handlar om att få göra det han vill. Han respekterar inga gränser eftersom "grejen är väl att jag ska bestämma över dig" de inser helt enkelt inte att dominansLEKAR är just rollspel, inte ett sätt att få utnyttja sin partner.

Jag kommer inte se filmen, den är så fel på alla sätt och vis. Och jag blir fan ledsen bara jag tänker på hur många killar av typ 2 som nu kommer använda den som ursäkt :down:

Enig. Tyvärr är väl dessa typ 2 de vanligaste. Och farligaste.

Handligen enligt mig är fin, han är störd, hon går inte med på allt, tillsammans jobbar dom på att utvecklas som personer och övervinna hans hinder från förr.
Fast det stämmer ju inte helt, hon begår många övergrepp på sig själv, det är mycket som han gör som hon inte tycker om. Hon är ju till och med rädd för honom i många avseenden. Det är det som gör att historien inte riktigt är så fin.

Han får folk dit han vill, han vet om det och utnyttjar det och han hittar denna väldigt osäkra och påverkbara människa och faktiskt styr och utnyttjar det till max.

Sen som sagt, det är en bok och visst kan man gå igång på den fantasin men tänker man till lite så är egentligen historien ganska så tragisk.

Men snälla. JA det finns massvis med svin som ursäktar våldtäkt och misshandel med att kalla det BDSM. Men då ÄR det inte BDSM per definition längre. Svårare än så är det inte.
Nja, jag tycker det finns vissa problem med att säga att om en värdering/handling/whatever inte passar ihop med de faktiska värderingarna i ett community så är det helt enkelt inte en del av det, i det här fallet då BDSM.

Finns det inte tom ett ord för det resonemanget?

Om jag tar ett annat exempel, säg att någon i den feministiska rörelsen uttrycker sig rasistiskt eller problematiskt på annat sätt, det kan då vara frestande att säga att eftersom feminism handlar om lika värde är den personen per definition inte en del av den feministiska rörelsen. Det är inte feminism punkt slut, och det stämmer väl på sätt och vis att det inte är "riktig feminism" om man sätter exempelvis svarta kvinnor på undantag från kampen för lika rättigheter, men problemet med att avskärma sig så från problematiska figurer i en rörelse är ju att man i princip helt avsäger sig ansvaret att ta itu med de här skadliga värderingarna - eftersom personen inte tillhör oss per definition så har vi inga problem!

Du har läst böckerna utan att ha uppfattat herr Gray som störd? :crazy:

Jag har inte läst dem men ändå uppfattat honom som störd. :D

Vad gäller grundfrågan, huruvida någon som han i boken skulle märkas av i andra sammanhang än sexuella så har vi ju Göran Lindberg / Kapten Klänning som blev rätt ordentligt uppmärksammad. Vad jag förstått var väl hans störda beteende (för han våldtog och misshandlade, det var inte frågan om några gemensamma lekar) inte något som märktes i hans yrkesliv, snarare tvärtom.

Jag pysslar inte själv med bdsm men har hyfsad inblick. Att det inte längre är bdsm när man slutar ta hänsyn till reglerna är för mig inte konstigare än att kampsport blir misshandel när man slutar bry sig om att motståndaren klappar av. Att det ena är en sexuell aktivitet och den andra rent fysisk gör liksom ingen skillnad.

Jag har inte sett filmen men däremot träffat två olika typer av killar som varit dominanta i sängen.

Den ena sorten är tydliga, otroligt respektfulla inför att det man håller på med faktiskt är potentiellt farligt om man inte gör rätt. De frågar om allt innan, respekterar vad man har för gränser, håller stenhårt på dom. Vissa är dominanta "till sättet" vissa inte.

Den andra sorten är killen som tror att dominans handlar om att få göra det han vill. Han respekterar inga gränser eftersom "grejen är väl att jag ska bestämma över dig" de inser helt enkelt inte att dominansLEKAR är just rollspel, inte ett sätt att få utnyttja sin partner.

Jag kommer inte se filmen, den är så fel på alla sätt och vis. Och jag blir fan ledsen bara jag tänker på hur många killar av typ 2 som nu kommer använda den som ursäkt :down:

Och jag kan bli lite rädd ibland när jag läser tex på nätet om hur folk tror att det är typ två ovan som är det rätta.
- vadå att den undergivna ska kunna säga stopp.. Det är hu jag som bestämmer. :rage: :arghh:

Jag pysslar inte själv med bdsm men har hyfsad inblick. Att det inte längre är bdsm när man slutar ta hänsyn till reglerna är för mig inte konstigare än att kampsport blir misshandel när man slutar bry sig om att motståndaren klappar av. Att det ena är en sexuell aktivitet och den andra rent fysisk gör liksom ingen skillnad.

Fast det finns en viss skillnad. Kampsort lär man sig i grupp, på en klubb med en utbildad instruktör. BDSM introduceras en del till på den egna kammaren, av en partner som kan ha en helt egen bild av vad det är som är BDSM. Dessa sk. Dom. män som är ute och raggar på osäkra tjejer och tar hem till egna hemmet för att lära upp henne kan knappast likställas med hur introduktionen ser ut i en dojo. (och jag skriver "sk Dom").

Att de kan hänvisa till att "det här är min läggning, det är legitimt" ger tyvärr mer tyngd åt deras handlingar. För det är ju fult att fördöma nåns läggning...

Och jag kan bli lite rädd ibland när jag läser tex på nätet om hur folk tror att det är typ två ovan som är det rätta.
- vadå att den undergivna ska kunna säga stopp.. Det är hu jag som bestämmer. :rage: :arghh:

Men vaddå, de har ju någon slags relation, den dominanta har ju såklart default rätt till den andres kropp. :confused: :banghead:

Fast det finns en viss skillnad. Kampsort lär man sig i grupp, på en klubb med en utbildad instruktör. BDSM introduceras en del till på den egna kammaren, av en partner som kan ha en helt egen bild av vad det är som är BDSM. Dessa sk. Dom. män som är ute och raggar på osäkra tjejer och tar hem till egna hemmet för att lära upp henne kan knappast likställas med hur introduktionen ser ut i en dojo. (och jag skriver "sk Dom").

Att de kan hänvisa till att "det här är min läggning, det är legitimt" ger tyvärr mer tyngd åt deras handlingar. För det är ju fult att fördöma nåns läggning...
Jag själv kom första gången i kontakt med BDSM via fpp som jag var medlem i och jo det finns kurser, föreläsningar tom läger i BDSM, vilket jag mycket varmt rekommenderar om det finns intresse för BDSM.

Du har läst böckerna utan att ha uppfattat herr Gray som störd? :crazy:
Jag har inte läst böckerna, vart har du fått det ifrån?? Jag har läst början av första boken, det är allt. Och av den snutten fick jag en chock av hur han agerades bitvis i filmen.

Det fanns en medlem här förut som levde i ett dygnet runt-bdsm-förhållande med sin man. De har barn tillsammans. Hon verkade tycka det funkade bra.
Jo men hon ser det ju från sin sida av det hela.
Och där så handlar det om en ömsesidig överenskommelse.

Jag undrar hur det är att vara kollega till en sådan man?
Särskilt kvinnlig kollega.

Anser en sådan man att alla kvinnor skall lyda eller bara att den egna kvinnan skall lyda?
Många är ju de män som anser att alla kvinnor skall lyda dem.

Jag själv kom första gången i kontakt med BDSM via fpp som jag var medlem i och jo det finns kurser, föreläsningar tom läger i BDSM, vilket jag mycket varmt rekommenderar om det finns intresse för BDSM.

Fast du måste ju också förstå att de allra flesta kommer i kontakt med det tillsammans med en partner, inte via ett "studieförbund"?

Men det är inte fel tycker jag att skriva en sådan bok, det är ju författarens fantasi bara.
Det finns ju massor av hemska böcker och filmer om störda människor, så det är ju på det viset helt okej.
När lammen tystnar, Och han älskade dem alla o.s.v.
Inte är då de några läroböcker i hur livet skall levas.
Det är inte "Lolita" heller.

Det finns ju massor av hemska böcker och filmer om störda människor, så det är ju på det viset helt okej.

Det största problemet med den här bokserien/filmen är att det framställs som sexigt och något att längta efter att bli stalkad, kontrollerad och misshandlad. Om det istället marknadsförts som utbildning i hur kontrollerande, misshandlande män agerar och hur normaliseringsprocessen fungerar så vore det något helt annat.

Men då är det så extremt kanske att dom flesta inte tar efter. Men en bok är alltid en bok, en författares egna fantasi med andra ord så det förvånar mig väldigt faktiskt att denna boken blir skulden till så mycket som ev kan hända.

Liknande trådar

Skola & Jobb Skulle behöva lite input och hjälp att tänka och då är ju Buke absolut bästa platsen! Gammal medlem, anonymt konto just nu. Är 30+ och...
2
Svar
37
· Visningar
3 895
Senast: DarkInNight
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 832
Senast: Imna
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 879
Senast: monster1
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 579
Senast: Shenzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka