Hur fungerar Dominatorer i det vanliga livet?

Det största problemet med den här bokserien/filmen är att det framställs som sexigt och något att längta efter att bli stalkad, kontrollerad och misshandlad.
Fast det kan vara något att längta efter, i fantasin. Man kan gå igång på något i fantasin som man inte hade gjort i verkligheten också. Säkert många som tänder på tanken på dominans och hårda tag men som inte alls egentligen är lagd åt det hållet i praktiken så att säga. Det är det ju inget fel på.

Folk måste bara lära sig lite att det just är en berättelse. Därför tycker jag det blir lite konstigt när folk pratar om denna bok som om det var någonting som liknande en faktabok. Det är en bok som alla andra.

Fast du måste ju också förstå att de allra flesta kommer i kontakt med det tillsammans med en partner, inte via ett "studieförbund"?

Det finns många aktiviteter som inte är lika uppstyrda som kampsport men som övergår i t ex misshandel om man börjar bryta mot reglerna.

Just i dessa förhållanden är man så mogen och sampratad och klok, på ett sätt som för mig känns lite osannolikt.

Jag tror att man måste vara väldigt mogen och sampratad för att inte riskera att den undergivne blir utsatt för något den inte vill, annars kan det snabbt förvandlas till övergrepp istället, men det innebär ju inte att alla BDSM-utövare är det. Om någon osäker och svag blir uppraggad av en ful typ så känns det inte så troligt att de kommer att ha en relation där den undergivne kan känna sig trygg i situationen, det är nog många osunda relationer som maskeras med hjälp av begreppet BDSM.

Alltså jag har bara så svårt att förstå hur sådana relationer som bygger på undergiven och dominant kan existera på ett sunt sätt i ett totalt ojämställt och ojämlikt samhälle som vårt. Alldeles oavsett hur många stoppord och sampratad man är.

Det finns ju massor av hemska böcker och filmer om störda människor, så det är ju på det viset helt okej.
När lammen tystnar, Och han älskade dem alla o.s.v.
Inte är då de några läroböcker i hur livet skall levas.
Det är inte "Lolita" heller.

Problemet är vad jag har förstått det att många unga tjejer ser Gray som någon typ av drömman och ideal. Vad jag har förstått så är 50 shades ursprungligen fanfic för Twilight och att killen där beter sig precis lika kontrollerande. Det känns skittrist att de attraktiva killarna i ungdomslitteratur får bete sig så, risken finns ju att det börjas se som normativt om det blir tillräckligt spritt. Sedan har jag varken läst eller sett vare sig Twilight eller 50 shades så jag vet inte hur ifrågasatta beteendena blir eller hur tjejerna förhåller sig till det eller till killarna.

Jag har träffat rätt många av typ två bland "porrskadade vaniljkillar", men faktiskt inte en enda i BDSM-kretsar. De härjar runt på nätet och garanterat hemma i den egna sängen, men de lyser ofta med sin frånvaro på tillställningar.

Jo det kan jag tänka mig.

Vill man se en riktigt bra skildring av de mer extrema formerna av dominansrelationer finns Ceremonin. Går väl bara på alternativa biografer tyvärr. Dokumentära intervjuer och spelade BDSM-scener.

Det största problemet med den här bokserien/filmen är att det framställs som sexigt och något att längta efter att bli stalkad, kontrollerad och misshandlad. Om det istället marknadsförts som utbildning i hur kontrollerande, misshandlande män agerar och hur normaliseringsprocessen fungerar så vore det något helt annat.

Exakt vad jag också har funderat på efter att ha läst denna tråden.
Jag tror inte böckerna är det stora problemet eftersom det skrivs massa böcker, filmer etc med mäniskor som är störda, inte beter sig ok etc.
men problemet är att jag inte tycker att det har diskuterats kring filmen. Dvs jag har hört många som säger att det är såhär BDSM är. Eller som ser detta som härligt, sexigt etc. Och jag vill inte förbjuda någon att fantisera. Men jag känner att man bör diskutera kring böckerna och filmerna.

Alltså jag har bara så svårt att förstå hur sådana relationer som bygger på undergiven och dominant kan existera på ett sunt sätt i ett totalt ojämställt och ojämlikt samhälle som vårt. Alldeles oavsett hur många stoppord och sampratad man är.

Utveckla gärna det där.

Jag pysslar inte själv med bdsm men har hyfsad inblick. Att det inte längre är bdsm när man slutar ta hänsyn till reglerna är för mig inte konstigare än att kampsport blir misshandel när man slutar bry sig om att motståndaren klappar av. Att det ena är en sexuell aktivitet och den andra rent fysisk gör liksom ingen skillnad.
Fast slutar det verkligen att vara kampsport när det sker en misshandel? Misshandel är misshandel men upphör det verkligen helt och fullt att vara kampsport i det ögonblicket något går fel? Misshandel existerar alltså inte inom kampsport? Det är ingen som faller offer för misshandel inom kampsport per definition?

Det verkar bekvämt att resonera så, men om vi fortsätter på din idrottsliknelse säg att vi ser en ishockeymatch och det vid något tillfälle spårar ut i misshandel - är det då verkligen 100% korrekt att säga att "inom ishockey förekommer ingen misshandel per definition" när vi precis har sett det med egna ögon därute på isen? Hen som bröt mot reglerna är alltså ingen ishockeyspelare per definition, det som hände har ingenting med ishockey att göra?

Grey befinner sig liksom ute på isen i full mundering.

Det förekommer övergrepp inom BDSM.

Det finns de som gör allt fel, de som inte borde kalla sig för Dom/Domme, de som så att säga verkar under falsk flagg, men jag tror det är väldigt kontraproduktivt att låtsas som om de personerna inte har något alls med BDSM att göra och att BDSM alltid per definition sker på rätt sätt.

Istället för att slå ifrån sig borde man rannsaka sig själv och sin rörelse när något går fel - vilka värderingar och handlingar är ett hot och i vilken utsträckning existerar dem hos oss, hur ska vi bekämpa dem? Kanske de tom existerar hos en själv? Kanske är det möjligt även för någon som faktiskt är en till största delen bra Dom/Domme att begå övergrepp, eller för en relativt erfaren undergiven att "acceptera" övergrepp, på vilket sätt är det då konstruktivt att ha en svartvit föreställning om att sådant per definition inte förekommer inom BDSM?

Fast det stämmer ju inte helt, hon begår många övergrepp på sig själv, det är mycket som han gör som hon inte tycker om. Hon är ju till och med rädd för honom i många avseenden. Det är det som gör att historien inte riktigt är så fin.

Han får folk dit han vill, han vet om det och utnyttjar det och han hittar denna väldigt osäkra och påverkbara människa och faktiskt styr och utnyttjar det till max.

Sen som sagt, det är en bok och visst kan man gå igång på den fantasin men tänker man till lite så är egentligen historien ganska så tragisk.

@hier också
Men att hon inte säger stoppordet när han tar fram ögonbindeln tex är ju inte hans fel. Hon säger inte heller stoppordet när han slår henne i slutet. Hon ber om det, sen efteråt vill hon inte mer och går. Ja jag grät när jag såg henne gråta när han slog, men hon sa inte varken gul eller röd.

Sen att hon är lite rädd för honom, det är väl synd. Men hon slutar ju vara rädd i slutet på böckerna när de båda blivit bekväma. Och lärt känna varann och han blivit av med lite av sin ryggsäck :)

Jag drar det längre. Jag tror att det är svårt att etablera jämställda och jämbördiga relationer mellan man och kvinna överhuvudtaget, och att det är rätt sällsynt. Och då menar jag "vanliga" relationer. Lika gärna - eller kanske hellre - som att vara en harmlös sexuell preferens, kan för min del bdsm handla om ett slags extrapolerande av den inbyggda maktasymmetrin i den olikkönade relationen. (Inte minst i de fall som maktspelet - eller vad man vill kalla det - pågår också utanför sängen.) Genom den teoretiskt präglade begreppsapparaten kring alla stopporden och reglerna osv, kan båda parter också intala sig att maktasymmetrin är en lek, en gestaltning, men ingenting i verkligheten. Tänker jag.

Jag drar det längre. Jag tror att det är svårt att etablera jämställda och jämbördiga relationer mellan man och kvinna överhuvudtaget, och att det är rätt sällsynt. Och då menar jag "vanliga" relationer. Lika gärna - eller kanske hellre - som att vara en harmlös sexuell preferens, kan för min del bdsm handla om ett slags extrapolerande av den inbyggda maktasymmetrin i den olikkönade relationen. (Inte minst i de fall som maktspelet - eller vad man vill kalla det - pågår också utanför sängen.) Genom den teoretiskt präglade begreppsapparaten kring alla stopporden och reglerna osv, kan båda parter också intala sig att maktasymmetrin är en lek, en gestaltning, men ingenting i verkligheten. Tänker jag.

En inte helt orimlig tankegång, men det blir lite trist att ha med sig hela världen inkulsive IS, världsvälten och klimatfrågan i sänkammaren....

F

Det förekommer övergrepp inom BDSM.

Det finns de som gör allt fel, de som inte borde kalla sig för Dom/Domme, de som så att säga verkar under falsk flagg, men jag tror det är väldigt kontraproduktivt att låtsas som om de personerna inte har något alls med BDSM att göra och att BDSM alltid per definition sker på rätt sätt.
BDSM?

Och det förekommer övergrepp inom vaniljsex.

@hier också
Men att hon inte säger stoppordet när han tar fram ögonbindeln tex är ju inte hans fel. Hon säger inte heller stoppordet när han slår henne i slutet. Hon ber om det, sen efteråt vill hon inte mer och går. Ja jag grät när jag såg henne gråta när han slog, men hon sa inte varken gul eller röd.

Sen att hon är lite rädd för honom, det är väl synd. Men hon slutar ju vara rädd i slutet på böckerna när de båda blivit bekväma. Och lärt känna varann och han blivit av med lite av sin ryggsäck :)

Det är synd att hon är rädd för honom..? Det som stör mig är ju just att detta romantiseras...
Det är ju inte mysigt och romantiskt att hon är rädd.

En inte helt orimlig tankegång, men det blir lite trist att ha med sig hela världen inkulsive IS, världsvälten och klimatfrågan i sänkammaren....
Nåt ligger det i det.

Men nu var det där tänkt att vara en teoretisk tankegång, inte mina bästa sextips.

Liknande trådar

Skola & Jobb Skulle behöva lite input och hjälp att tänka och då är ju Buke absolut bästa platsen! Gammal medlem, anonymt konto just nu. Är 30+ och...
2
Svar
37
· Visningar
3 895
Senast: DarkInNight
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 832
Senast: Imna
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 879
Senast: monster1
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 579
Senast: Shenzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka