Första barnet fungerade inte amningen särskilt bra med, andra barnet hade jag stora problem med att få att äta något annat än bröstmjölk...
Men det beror lite på varför det inte fungerade första gången, i mitt fall skyller jag allt på BBs personal och BVC... BB borde ha varit mer uppmärksamma på om det verkligen fungerade och att dottern var tillräckligt pigg för att dra igång amningen. De visste om att makens pappa låg för döden och maken gick emellan mig och sin pappa på sjukhuset, jag hade en lång förlossning som slutade med akutsnitt och därefter fick jag knappt hålla i dottern på 10 h. BVC tanten var en fullständig katastrof, när jag satt och frågade om man verkligen ska amma dygnet runt så klappade hon mig på huvudet och talade om att jag faktiskt var tvungen att sluta vara så självupptagen och inse att det inte var mina behov som skulle gå först längre... Att jag satt och ammade på toa eftersom ungen gallskrek så fort hon släppte bröstet och aldrig sov längre än 10 min i stöten dygnet runt, det var inbillning från min sida...
Av en lycklig slump åkte jag in en annan dag till BVC och fick en annan sköterska som rådde mig till att åka raka vägen till affären och köpa ersättning, helt plötsligt insåg jag att bebisar faktiskt kan sova och dessutom var vakna och rätt trevliga små saker...
Livrädd för att förstöra ett fungerade koncept så blev det lättare att ger mer ersättning istället för att försöka få igång brösten...
När tvåan sen kom så hade jag redan ersättning och flaska hemma, men läget runt den förlossningen var en helt annan, jag var trygg i mig själv och även om det tog tid och slutade med sugklocka så mådde jag riktigt bra efteråt. (Det tyckte visserligen inte personalen, jag hade förlorat stora mängder blod och var på gränsen att få blodtransfusion...
) Men han var pigg och stark och jäklar i mig vad han drog igång brösten, de sprutade innan vi ens hann hem från BB... Dessutom så åt han effektivt och sen sov han tre timmar, vaknade, var lite nöjd och åt igen och så sov han.
Med honom så försökte vi runt ett par månader att introducera lite olika varianter, bröstmjölk på flaska, ersättning osv men han tvärvägrade... Ju äldre han blev, desto mer testade vi och mer saker ratade han... Vid 1,5 år så började jag bli lite desperat, han kunde äta lite banan om det krisa... När jag släppte på mina principer på vad små barn bör äta så blev det enklare, pizza bitar att hålla i handen gick fint, tacos var mums och currykyckling från thaistället för det bästa han visste förutom bröstmjölk... När han var nästan två så kände jag att det fick lov att vara nog och vi vande av honom med bröstet. Han är fortfarande kinkig med vad han äter men han har en försmak för starkt kryddad mat...