Sv: Hur får man sökning neråt?
Självklart är ens häst alltid speciell. Men man ska nog inte göra misstaget att tro att den är speciellt svårriden för att man själv inte fixar den
Faktum är att innan jag ens red henne uttalade sej ett proffs om den här damen
(annan historia)
Men visst är det som du säger. man vill tro att ens egen är speciell...så är det ju, känns lite bättre så, kanske....
Men i just det här fallet har jag nog mer och mer "glömt" vad den kvinnan som grundutbildade henne faktiskt sa, och lagt mycket på mej själv...
När jag red en unghäst samtidigt insåg jag hur okomplicerade hästar KAN vara
Tyvärr hinner jag inte rida mer än en, då blir man lätt "hemmablind". Det var skönt när en tränare sa att jag borde rida andra mer okomplicerade ibland för att få lite perspektiv och hur det är när det "bara" är att rida.
Jag menar inte att övervärdera just denna hästs svårighet. Det finns säkert en hel del som hon, men jag hade inte haft någon av riktigt den typen eller kombinationen av egenskaper ´snarare, som gör att det inte är så lätt. Men fullblod har jag haft i 25 år. De är inte lika allihop, de heller.
Men är det kanske inte alltid så? Iberiska hästar är vi inte vana vid och då kan en sån med lite extra problem förefalla knepigare och väldigt speciell?
För dem som har vana vid såna hästar kanske ett halvblod eller ett fullblod är urknepigt, om det är lite utöver det vanliga att jobba med. Vad vet jag
Jag har inte ridit iberiska hästar, förstås men tvivlar på att de är så himla annorlunda än - hästar?
Men jag vet att de som tex inte ridit fullblod kan ha stora svårigheter och tycker det är lite knepigt med att hästen reagerar så starkt på allt,,,Som en bekant som var med i stallet och fick låna en trevlig häst sa:
- Nej jag föredrar hästar som inte visar mina ryttarfel lika tydligt
Vad jag vill säga är att hästar är hästar, men de har delvis olika egenskaper mellan raser som vi är mer eller mindre vana vid, och är det lite utöver då (eller mycket utöver) så känns det som om "det vanliga gäller inte"
Men det kanske mest ligger hos oss?