Hur får man sökning neråt?

Sv: Hur får man sökning neråt?

Mitt eget ABC görs med sitsen/överskänken, det tog hästen 5 minuter att förstå, efter 17 års feleridning....

- det tog mig ett halvår att träna in rätt koordination för att klara av att kommunicera rätt :o Och då la jag också manken till, det svåra var att hitta rätt muskler och bli lagom så det inte blev för mycket

Bara för att sätta saker i proportion var felet ligger liksom - och vem som har problemen lixom :angel:

Jag visste egentligen svaret innan jag frågade. Jag ville bara genom en fråga få dig att fundera själv. Du pratar så ofta om att folk inte vet och det upprör dig så. Ibland mår man bra att fundera över hur mycket man själv vet om något. Du vet jättemycket om biomekanik och träning. Det är du super på! Och du vet säkert en hel del om ridning på diverse raser. Men just iberiska har iaf jag fått intrycket av att du inte har någon personlig erfarenhet av. Och de är mer speciella än man tror. Inte alla iberiska. Men det finns många i den gruppen som har problem med saker som inte uppstår hos andra raser på samma sätt.

Hästen i fråga är ett fantasifoster. Och jag har inga problem med att fånga hästens uppmärksamhet vare sig på marken eller uppsuttet. Självklart kan en häst tillfälligt reagera om något brakar till. Men generellt är det inte ett problem jag har. De kan hålla på med sånt 23 timmar om dygnet. När jag är där lyssnar de på mig. Jag börjar från marken med alla hästar jag håller på med. Jag tror på ett tydligt ledarskap på marken innan annat sker. Och jag tror dessutom på att passa sig från att sitta på vad som helst. Jag har inte tid att vara skadad. Så jag hoppar inte upp innan saker och ting som bör vara på sin plats först är det.
Därefter kollar jag av språket uppsuttet. Dvs fungerar i skritt start, stopp och svänga etc etc.

Men man ser andra som har problem. Många!
Och visst kan man fråga sig varför man köper hästar som det är diverse problem med, exteriört, mentalt och ridmässigt.
Men det är vi många som gjort i brist på bättre vetande. Jag hade ju inte köpt min ponny om jag vetat bättre för 15 år sedan. jag hade visserligen inte lärt mig lika mycket om problemlösning på en skolad, välbyggd och mentalt frisk häst. Men jag hade sluppit grina så mycket över hur dåligt det gick under dagens pass, sluppit vara rädd och kunnat fokusera på att utbilda mig själv först och inte hästen samtidigt. Det hade nog gått fortare och varit trevligare. Men man får ibland göra det bästa av det man har.

Jag vill inte skriva någon på näsan eller trampa någon på tårna. Alla får gå sin väg. Men att helt dömma ut saker man inte vet tillräckligt om känns lite inskränkt. Jag tror absolut den vanliga vägen fungerar för de flesta hästar. Men sen finns det vissa undantag som man kanske då skulle skjutit eller whatever annars. Och jag tror den här vägen går snabbare i den fas då hästen lär sig balansera upp sig själv och komma till arbete. Jag vill skona hästens framben så mycket som möjligt. Så då vill jag belasta dem i en så kort fas som möjligt.
Men det är vad jag tror och behöver inte vara sant.

Det är väl i stort sett alltid vi som förstör. Hästarna är gjorda för att behöva kunna använda sin kropp optimalt för att överleva. Vi har förslappats i generationer och har inte samma koll och är inte flyktdjur med allt vad det innebär om snabb reaktionstid etc.

Vi sätter alltid käppar i hjulen för dem.
Men en häst kan inte ha begrepp om vad ett dressyrprogram eller en dressyrrörelse är och hur den ska utföras om vi inte lär dem det. Så där måste man ju även skola hästen. Men för alla hästens felsteg bär ju vi ansvar iom att de inte vet och att de gör som vi säger(för det mesta;)).

Jag missade det. Är alldeles för trött.

CL: Nej det är inte PK. Han har ett eget system.

Tillbaks till Flash:

Du har ju sett vilka jag rider för och hur systemet ser ut, tror jag? Och jag tror du tyckte det fungerade för den du sett iaf. Jag upplever det inte som att man hoppar över något viktigt till förmån för detta. Och vi pratar ju inte någon överböjning, handridning så pass att man glömmer resten etc etc. Bara att ryttaren ÄVEN(utöver resten av kroppen) får lära sig hur man kan inverka med handen för att trigga reflexer hos hästen att sänka sig och slappna av. Så man får en mer gynnsam form att kunna BÖRJA rida i.

Ja, jag drog till med det värsta jag kom på i spansk väg. Men det var mer för att visa på att visst en häst är en häst.. Men de iberiska är väldigt annorlunda att rida jämfört med vanliga ridhästraser. Och om man inte kännt känslan så är det svårt att förstå hur annorlunda. Och tyvärr är de flesta spanjorer ridna på så sätt att iaf jag tycker de går fel. Och en hel del av dem har betydligt mer energi än halvbloden. En del av dem har gått som hingstar länge och har även som valacker en hel del hingstbeteenden kvar. Plus att deras kroppar sitter inte ihop som vanliga ridhästars.

Ja men då är det ju inte några stora konstigheter:laugh: Ja det verkar fungera bra för dem som åker på bla kurser för dina tränare och de utvecklas, av vad jag ser:idea: Så det minns du rätt:D

Men sen vänder jag mej nog nästan alltid emot att vissa hästar är så annorlunda, även om jag själv är och har varit snabb att säga det även om min:angel:

Det är ju inte heller en tysk dressyrhäst direkt...och hon är klart svårare än mina andra fullblod har varit, som inte varit riktigt samma typ av hästar trots samma ras. Hon har egenskaper som lätt att spänna sej, lätt att få spända muskler, hetsig, kvick, alert, vaksam, humör, inte dressyrhästexteriör osv osv. Så det ÄR ju svårare än många andra, det känns jäkligt orättvist ibland:cool:

Men samtidigt är det samma principer som gäller, som för andra hästar! Det är bara svårare eller lättare, svårigheterna kan vara av olika sort, och orättvist stora som sagt:D

Men sen när jag tänker efter undrar jag vad diskussionen är egentligen för alla använder vi ju tygeln också, mer eller mindre. Det är ju som du säger i kombination med resten av kroppen, man rider inte helt utan hand. Frågan är vad man gör med handen.

Det är ganska lätt när man väl har hästen där i en bra form, trots allt, det är ju innan det är svårt att låta bli att göra FEL saker med handen, särskilt då på hästar som är lite knepigare. Det är ju på dem man verkligen sätts på prov, tycker jag! OCH tar till handen i brist på förmåga.....
Diskussionen kanske egentligen handlar om att inte göra fel saker med handen och att inte tro att några tygeltag skulle lösa att hästen snällt släpper ner nacken, för så fungerar det ju inte men det uppfattar jag inte att du säger heller, möjligen just för att jag vet att dina tränare verkligen lägger vikt vid sitsen mer än många andra:D

KL
Vill bara påminna om att det ibland är bra att få tillgång till bakbenen via nacken. Liksom en chambon. Den fungerar ju så att den får hästen att sänka nacken och i och med det får man lättare tillgång till bakbenen. Det blir inte att börja i fel ändå då för man håller ju inte kvar hästen där. Bara visar vägen för att engagera bakdelen. (och visa vägen kan man ju göra från sadeln)

vilken tur att jag har dig som hjälper mig att tänka

Vad är den stora vinsten med att du dra in korrigeringsridning i en tråd om grundridning: inser du inte att du ger legitimitet åt att handrida

och varför? "bara för att"?

Du läser in saker som jag inte skrivit i en slags privat agenda

Senast ändrad:

men sen vänder jag mej nog nästan alltid emot att vissa hästar är så annorlunda, även om jag själv är och har varit snabb att säga det även om min:angel:

men det gör vi ju alla innan vi vet bättre :o:angel: Vi tror ju att det är som vår erfarenhet säger oss, tills vi får veta :o att det finsn en större värld
men sen när jag tänker efter undrar jag vad diskussionen är egentligen för alla använder vi ju tygeln också, mer eller mindre. Det är ju som du säger i kombination med resten av kroppen, man rider inte helt utan hand. Frågan är vad man gör med handen. precis

det är ganska lätt när man väl har hästen där i en bra form, trots allt, det är ju innan det är svårt att låta bli att göra fel saker med handen, särskilt då på hästar som är lite knepigare. Det är ju på dem man verkligen sätts på prov, tycker jag! Och tar till handen i brist på förmåga.....the hand tries to makes up for what the pelvis cannot do, var det någon som sa

diskussionen kanske egentligen handlar om att inte göra fel saker med handen och att inte tro att några tygeltag skulle lösa att hästen snällt släpper ner nacken,
prÄcis.................

Chambongen visar ju bara var hästen inte ska vara

och vare sig den eller något annat får ju tag i bakbenen

Men alltså, allt det där låter ju fint och bra, men någonstans och på något sätt måsten man ju lära hästen att ta "the pelvis".

Man lockar inte fram det, man rider sig fram till det genom att (för 150 miljonte gången) följa utbildningsskalan. När grunden blivit rätt är det just det kvittot du får, hästen blir energisk och aktiv. Det är inget emotionellt tillstånd alls utan det det kommer per automatik när hästen är lösgjord och rak nog. Först då finns det inga hinder i hästkroppen där energin blockeras. Med den meningen inser man oxå att man inte kan nå dit om ryttaren är ivägen.

Det finns inga genvägar med trix och knep och lock, ju fortare man inser det, och släpper dessa vanföreställningar desto fortare når man dit.

Idag fick jag en liten aha upplevelse just detta att när saker börjar komma på plats så kommer hästen att kunna bjuda och bli energisk.
Jag tycker att det är fruktansvärt frustrerande när hästar segar och inte reagerar på skänkeln. Men när tränaren tvingat mig att sitta still och vänta ut hästen, vänta på att den ska förstå istället för att skrika - så kom ju den där energin:love: Och helt plötsligt kunde jag påverka hästen att driva bak astället föra att bara springa och skyffla.

Ibland kan man säga less is more. Vi är nog många som inte har problem med att vi inte aktiverar hästen- utan snarare att vi ger så många signaler att hästen inte får en chans att svara... Jag måste lära mig att ha tålamod, vänta och sitta tyst även när det är segt som sirap.

Alltså, jag är inte med på om vi pratar utbildning av hästen nu, eller om diskussionen endast gäller hur man rider en färdigutbildad häst. Min häst har jag fått lära in alla sitshjälper på, men jag är dessutom en mycket medioker ryttare och har inte min egen kroppskontroll på 100%. Diskussionen är mycket intressant, men känns lite "over the top" för den nivå vi är på.

Jag tycker bara du har en så otroligt otrevlig attityd inte bara mot mig utan mot de flesta som inte tycker som du. Och du föreläser mer än du diskuterar. Och det på ett översittarsätt.
Jag har tidigare aldrig sagt något om det. För jag brukar kunna bita ihop. Men jag hade väl en dålig dag och grodor hoppade. Nu är det ju iaf out in the open. Så nu får jag stå mitt kast.

Det är synd att du har den attityden. För du sitter på väldigt mycket kunskap som folk bara väljer att blunda för iom att de är så less hur den levereras.
Jag vet med mig att jag ibland bara hoppar över dina inlägg för att de är så negativa. Jag vet att det är betydligt fler än jag.

Och vill du jobba för att hästar ska få det bättre, som du sagt tidigare, så vinner både du och djuren på lite trevlighet. För jag tror du skulle kunna bidra till att många hästar får det bättre med din kunskap.

Jag propagerar inte för handridning. Jag propagerar för att lära sig inverka korrekt i ALLA sina kroppsdelar som ryttare. Jag propsar på att HELA hästen måste ridas och försöker reda ut missuppfattningar om att det ÄR att handrida bara för att man OCKSÅ använder handen.

Jag tycker inte det är bra ridning med en död/overksam hand. Säkert inte du heller. Men det är vad många tror du pratar om tror jag. För du är så himla på att folk rider med handen. Jag tycker inte man ska vara för negativ så man skrämmer folk från att alls börja lära sig inverka med handen utöver hela resten av sin kropp. För det finns för många hästar som går sönder idag av den ridningen. Kolla i vilket stall som helst.

De flesta tror ju att ens egen häst är så himla speciell.

Men det finns faktiskt hästar som ÄR specialfall. De är otroligt få. Men de finns.

De flesta hästar jag stöter på upplever jag som rätt simpla(allt är relativt.. det är svårt att rida en simpel med helt korrekt). Men jag har en som är islandskorsning(med allt vad gångartsprob heter), utdömd för psykproblem för mååånga år sedan, dålig exteriör, tidigare misshandlad(ja jag vet det iom att jag följt hästen innan jag tog den) etc etc.
Den säger tom mina tränare är speciell. Och det har jag ärligt talat inte hört dem säga om någon annan. De säger just att alla tror ens egna är så himla speceilla. Men att en häst är en häst är en...

Min andra är simplare än simplast att rida egentligen(om inte sadeltvången slår till). Så jag är ingen sån som tror att alla mina hästar är specialfall.

Men man ska nog inte ALLTID dömma någon som okunnig om den säger sig veta något specialfall.
Är hästen rent psyksjuk/förstörd av sitt liv kanske man kan välja att ta bort den. Jag valde att ge hästen en chans för att se om han kunde få ett liv med kvalitet. Idag är han oftast normal och riktigt trevlig och välutbildad. Men där har vi fått anpassa oss mycket efter hästens psyke i utbildningen av honom.

Jag har mött många, många som anser att hästen gör si och hästen gör så. Oftast är det de själva som gör så att hästen gör det. Egentligen i stort sett alltid. Men jag har nog mött två till hästar utöver min egen som var rena specialfall.

Jag tycker nog att fullblod, araber och islänningar är lite svårare än halvblod. Det vet jag att vi pratat om förr. Men där håller jag med dig om att det är lite mer samma ridning. De fungerar liksom liknande även om de har lite olika problem. Fullbloden och araber är ju väldigt känsliga och snabba. Och en del av dem är lite överrörliga här och var i vissa leder. Men de är inte rent sladdriga i lederna och har liksom mer normala rörelsemönster i lederna och kan inte böja dem åt "fel" håll. De är styvare och inte lika mycket som en cykelkedja i rygg/hals utan mer ledade men styvare.

Men med iberiska tycker jag det är lite annorlunda. Givetvis är mycket samma med. Det är ju fortfarande en häst och det är fortfarande dressyr. Saker ska utföras på samma sätt med samma kvaliteter. Men vägen att få dem dit kan se olika ut. För de svarar inte som halvbloden. Men jag tycker inte man ska vara så tvärsäker på att det är detsamma som halvblod om man inte har personlig erfarenhet av dem. För de är rejält mycket mer annorlunda än övriga raser.

Däremot finns det rätt lätta iberiska med. Men betydligt mer av sladdriga, svåra saker än bland övriga raser.

Självklart är ens häst alltid speciell. Men man ska nog inte göra misstaget att tro att den är speciellt svårriden för att man själv inte fixar den. ;)
De kan vara speciellt kära. Men sällan så mycket mer.

Hur gör man då på en felriden spanjor, hingst som blivit skrämd bort från handen med serretas och stång som missbrukats och inlärd att den ska gå i höööög, form utan rygg? Den har hängrygg och en energi utan dess like och en väldigt hög halsansättning. Hingstbeteendet också med att höja halsen över alla och måste ha järnkoll på omgivning.

Känner igen detta problem från en annan PRE jag ridit. Inget ovanligt problem och jag tycker det är bra att det tas upp i den här tråden.
För här är det så tydligt att det inte är själva energin i bakbenen som saknas. Det är sökningen till handen som saknas.
Det tog ca ett halvår för mig att få bort underhalsen på denna PRE och börja bygga överlinje. Genom ett fokus på framåt-neråt sökningen.
Om jag använde handen? Ja, ibland behövdes det. Dock, denna individ i sig är oerhört känslig för sitsen så jag använde sitsen mest.

Jag tror många gör felet att släppa på trycket om hästen krullar sig. Jag skulle prova att behålla trycket, tills hästen tar det och DÅ släppa efter. Det är ju bara det att ryttaren måste ju vara blixtsnabb och superkänslig och veta NÄR hästen accepterar. Ibland kan det ju vara nästan omöjligt.

Jag tänker lite annorlunda. Jag "släpper" hellre trycket, även om det inte innebär att släppa egentligen. Jag vill ha sökningen. Jag vill att hästen ska börja lära sig att FÖLJA min hand. Så när jag länger tygeln vill jag att hästen ska börja förstå och våga följa med fram med munnen. För att förstå det krävs engagemang bakifrån och en "genomsläpplig" rygg. För att våga det krävs det att min hand är mjuk, mottagande och trygg.

Problemet, som jag upplever det, är att om man håller kvar trycket gör hästen precis som den lärt sig tidigare; knäpper av. Vilket vi ju inte vill!
Däremot!--> Om jag har en häst som inte respekterar bettet, gör jag ungefär som du beskriver. :)

Självklart är ens häst alltid speciell. Men man ska nog inte göra misstaget att tro att den är speciellt svårriden för att man själv inte fixar den

Faktum är att innan jag ens red henne uttalade sej ett proffs om den här damen;) (annan historia)

Men visst är det som du säger. man vill tro att ens egen är speciell...så är det ju, känns lite bättre så, kanske....

Men i just det här fallet har jag nog mer och mer "glömt" vad den kvinnan som grundutbildade henne faktiskt sa, och lagt mycket på mej själv...:( När jag red en unghäst samtidigt insåg jag hur okomplicerade hästar KAN vara:cool:

Tyvärr hinner jag inte rida mer än en, då blir man lätt "hemmablind". Det var skönt när en tränare sa att jag borde rida andra mer okomplicerade ibland för att få lite perspektiv och hur det är när det "bara" är att rida.

Jag menar inte att övervärdera just denna hästs svårighet. Det finns säkert en hel del som hon, men jag hade inte haft någon av riktigt den typen eller kombinationen av egenskaper ´snarare, som gör att det inte är så lätt. Men fullblod har jag haft i 25 år. De är inte lika allihop, de heller.

Men är det kanske inte alltid så? Iberiska hästar är vi inte vana vid och då kan en sån med lite extra problem förefalla knepigare och väldigt speciell?
För dem som har vana vid såna hästar kanske ett halvblod eller ett fullblod är urknepigt, om det är lite utöver det vanliga att jobba med. Vad vet jag:confused: Jag har inte ridit iberiska hästar, förstås men tvivlar på att de är så himla annorlunda än - hästar?

Men jag vet att de som tex inte ridit fullblod kan ha stora svårigheter och tycker det är lite knepigt med att hästen reagerar så starkt på allt,,,Som en bekant som var med i stallet och fick låna en trevlig häst sa:
- Nej jag föredrar hästar som inte visar mina ryttarfel lika tydligt:o

Vad jag vill säga är att hästar är hästar, men de har delvis olika egenskaper mellan raser som vi är mer eller mindre vana vid, och är det lite utöver då (eller mycket utöver) så känns det som om "det vanliga gäller inte" :o Men det kanske mest ligger hos oss?:confused:

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker att det är spännande att alla som ska uppfostra mig börjar med att "du är sån och du är sån". Är man inte medveten att allting sker i en dialog och hur jag svara dig beror väldigt mycket om hur du svarar mig

beteende och svarsbeteende i en aldrig ändande spiral, om du liksom inte erkänner att it takes two to tango - så.... ledsen

jag kan säga lika mycket om hur jag uppfattar dig här och nu, men jag är för väluppfostrad och "orka tjaffsa" - livet är för kort

det är därför jag inte orkar svara på allt vid sidan om som inte har med ämnet att göra

Döm mig när du varit "bukesusan" i 3 månader, det har varit slitsamt bakom kulisserna ett tag och ja det lyser igenom, sorry jag är mänsklig och inte perfekt

jag känner mig som ett djävla fotbollslag som skall vara alla "supporters" till lags - fullkomligt omöjligt

Mindre av sånt så bli rnog jag väldigt mycket trevligare :idea:

It takes two you know

Enouff said bout that

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 232
Senast: Magiana
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 260
Ridning Jag har tränat för en, bland AR-kretsar, känd och hyllad tränare i kanske 3 år nu. Jag sökte upp denna tränare för jag ville lära mig...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 405
Senast: Totola
·
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 982
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama