Hur får man sökning neråt?

Sv: Hur får man sökning neråt?

I normala fall skulle jag hålla med dig, men inte när det gäller en felriden- spanskriden.

Jag skulle ha ett vanligt tränsbett o ut i skogen o galoppera- busa lite så den börjar förstå att den FÅR dra ut sin hals.

Sen är det klart att han inte får gå o speja hela tiden- handen får indikera.
*Hoppas att jag inte har läst Thuas inlägg slarvigt :o

Sen tror jag att hon fixar det*

att man inte köper den synbart optimala hästen må vara hänt, men har man kompetensen o dessutom blir kääär :love:- så vad gör man:rofl:

Kl*
Nu är inte jag någon AR-ryttare och jag har ärligt talat inte kikat igenom hela tråden, jag blev lite trött på att läsa om godis vs inte godis...

Men iallafall, jag tycker om när "min" häst går i en lägre form, och jag tränar inte den genom att rida i "vanlig" form, och så successivt länga på tyglen så att huvudet följer emd neråt-framåt, utan att tappa formen.
Det kan krävas att jag vickar lite på lillfingrarna (rör lite på bettet) och det kan bli lättare om man går in på en volt och ger lite ledande tygeltag..

Är inte det något metod som skulle kunna användas för att få blivande AR-hästar att söka sig neråt-framåt? Jag tycker iallafall att det är smidigt, men det kanske krävs att man har arbetat in det från marken om man ska rida AR med det liksom? Jag har ju då inte tagit det mycket längre än till skritten och några få travsteg, inte en massa samling och flyttningar och så, och då kanske det inte räcker med min "simpla" början....?

Jag märker att du är helt omedveten om din egen dryga attityd och att du talar till mig ovanifrån och sedan säger att det är jag som är dum, och som ska ändra mig

jaha - och

Ang att diskutera, jag tror att det största problemet rent generellt är att de flesta vill diksutera utifrån sin privata erfarenhet på ett kompisvis användare emellan, och det vore helt okey för mig om detta var ett socialt forum, och inte ett diskussionsforum.

Jag diskuterar från ett principiellt plan och inte ett privat.
Där det behövs erfarenhet för att kolla om principer för ridning håller går jag inte till mig själv, eller till min tränare - utan höjer blicken, vad säger tränare på världsnivå

- kan vi hålla oss till ämnet nu?

Kottas har en massa iberiska hästar hos sina elever, han förklarar enkla principer för ridning, och rider dem själv också

Kryper den bakom - driv med skänkeln
åker halsen upp - driv med sitsen.
Och hittills verkar det funka på de iberiska också.

Jag föredrar att hålla facit utanför mig själv, så du kan ju fråga både fio och jacko om nordis verkar förlåtande för brister i sitsen

Själv skulle jag säga att, mm du rider en nordis så på bogarna som den är avlad för - jadå kan du hänga på sidan, elelr sitta bak och fram, men börjar du minska understödsytan då behöver den all hjälp den kan få, och tål inget annat än rätt för det blir pannkaka då

I en tråd för länge sedan visade det sig att det fanns gemensamma drag för både isis pre och nordis då de som försvar så lätt blir stressade och går som symaskiner

Sedan tycker både Spanjorer och portugiser att det är så de ska gå så det krävs mycket för att ändra det.

Senast ändrad:

Jag tycker dock att de flesta i Iberien (:D) rider väldigt överilat och forcerat vilket bidrar till att hästarna blir heta och springiga.

KL

(Jag bor granne med penningstint stall med egna importerade Iberier som har figurerat i film och cirkus. De har importerat både hästar och beridare)
De jag har pratat med, får mina tankar att gå till att hästen mest är till för att visa upp deras macho liknande manlighet. Tänk Matador, tänk Rafael Soto Majors hålning :o .

Det ska vara vilda trampande frustande hingstar för att visa upp sin manlighet

De strävar ju inte efter takt och losgelassenheit direkt. Sedan tror jag att man måste vara på beridarnivå inom ett annat system om man skall rida om dem och jag säger vissa portugiser är så felmusklade så de behöver sjukgymnastik innan de går att rida på.

Men om man lämnar dem åt sidan här, så undrar jag varför det är så provocerande att saker låter sig göras även om man inte behärksar dem själv

Att den du nämnde klarar det så fort, att Müseler klara det så fort, och att de tyska beridarena klarar det så fort -innebär inte att alla måste göra det.

Men om man börjar med att säga nehej - detta är en sån och sån häst så jag behöver inte lära mig detta - då lär man ju aldrig lära sig heller

Jag hade en gång synpunkter på att det var väldigt svårt att få till ridningen då den ridbana vi var på lutade avsevärt.

jag fick ett kort svar, ja antingen kan vi gå in i ridhuset - eller så kan du ju lära dig rida :devil:

var det kul att höra? - inte ett dugg - men jag lärde mig massor av att rida där på den lutande ridbanan på en häst som mer än gärna ville tippa framåt

Senast ändrad:

Jag har erfarenhet av just det bla på den här hästen där det tänket att rida på framåt inte alls fungerade, utan vi fick hjälp att börja i en annan ände, med balansen takten och lugnet enligt utbildningsskalan. ´Trots att jag borde vetat bättre och insett det tidigare så tog det ett tag att inse, man blir som sagt "hemmablind"...Och många tränare har nog det ni kallar "strömsholmsmeetoden" till alla hästar. Man måste ju variera efter häst (som det ofta skrivs på detta forum...) Men inte variera målen enligt utbildningsskalan utan metoderna, till viss del, även om grunden är samma. Stegen i skalan är grunden, det kan man inte gå ifrån - anser jag.
det mest begåvad hittills tycker jag.

Numera får jag rida mer framåt igen men med takten kvar, och det är lite hisnande känsla att det går, även om det är långt kvar till att det är mera befäst och jag behöver mycket hjälp med det för att känna vad det är jag håller på med..Det är en balansgång hela tiden på den här hästen.

Med en häst som har så lätt för samling som de iberiska kan det nog vara lätt att lura sej själv också, tror jag, och fuska ifrån, den hamnar ju inte på bogarna till slut på samma sätt som min gör i övertempo :angel:

Jag minns hur upprörda många ryttare inne på Dressyr blev ang en Frieser som Borba utbildade exakt så som du beskriver.

Hästen skulle ju avlida allra minst om man inte strömsholmsred den framåt

Senast ändrad:

Som flash är inne på även om hon kallar det utbidlningsskalan och många då tycker att, jag vill rida min stil och skiter i den
Så rent fysiologiskt så måste alla hästar oavsett ras vara i balans och tillräckligt avspända i kroppen för att kunna tränas på ett i längden hälsosamt vis. det kan aldrig komma ifrån

Här på internet är allt bara ord, och vi har alla olika saker i tankarna när vi diskuterar och man kan få fel bild av en annans text och då förstår man inte varandra, men om hästen behöver kunna samla sig i samma grad som den kan öka. HUR kan det funka att rida i övertempo alls på en grön häst. Men igen vi har alla olika bilder för ögonen - Man kan tex prata om en storgalopperande häst att den måste ridas framåt, och det är inte samma sak som övertempo - utan ett lämpligt tempo för just den hästen, men jag har svårt att tänka mig att iberiska hästar som har så svårt att öka - behöver ridas på framåt. Igen rätt tempo för varje individ annars står den på näsan, oavsett om folk ser det eller inte

En sak som inte alls hör till ridstil är att hästens huvud och halsrörleser i de olika gångarterna skapas av bakbenens driv framåt.

Så rör sig en tilrläckligta avspänd häst som är mottaglig för styrketräning då musklerna jobabr dynamiskt och kan få både syre näring och slagg bortforslat.

Rör sig hästen inte så kan den lät få kramp och mjölksyra och bortsett från att det är obehagligt så stärks inte musklerna

Alltså för att arbeta Ergonomistk måste hästen ta i genom hela kroppen

Om man håller i hästens huvud i en possition som inte tillåter dessa halsrörelser som kommer tygeln vara i vägen för hästen att ta i på detta sätt, så är frågan om man har en häst som krullar sig och själv har slutat arbeta genom kroppen och inte har dessa halsrörelser - i vilken ände är det logikst att börja?????

Sedan som alltid är jag alltid öppen för att bli motbevisad, men that is yet to be happening

Det är så himla sällan som en ryttare är så duktig att kunna rida och inte hindra dessa halsrörelser, så det får man ytterst sällan se

Senast ändrad:

Chambongen visar ju bara var hästen inte ska vara

och vare sig den eller något annat får ju tag i bakbenen

En chambon visar hästen vägen ner med nacken. När hästen sänkt sin nacke inverkar ju inte chambonen alls. Då är den lös. När nacken är sänkt är det lätt för linföraren att få tag i bakbenen och ryggen på hästen. =överlinjen engagerad bakifrån och fram.
Så jag menar förstås inte att chambonen i sig får hästen att engagera bakdelen, det är linförarens uppgift, men linföraren får mycket hjälp av chambon i det läget.

En helt annan grej jag funderar på.

Det skrivs och pratas mycket om hästar som går med huvudet för högt.
De som har väldigt låg halsansättning och mer än gärna går med huvudet lågt, nästan för lågt? Vad gör man då?
Visst ska samling osv komma bakifrån, men jag tror nog ändå det är viktigt att få framändan i position också..

Jag tycker nog att hästar med låg halsansättning ofta går med huvudet ganska högt. Hur som helst får de ju inte gå lägre än de orkar bära upp sej bak. Därför är ju det här med att rida i låg form på lång tygel som framridning tex tveksamt om hästen inte bär bak, utan lufsar på bogarna. (hur avspänt och fint det än känns för ryttaren...)

Om en häst med låg halsansättning vill gå för lågt så måste man rida den framåt bakifrån den också och upp med framdelen och då är rakriktandet viktigare än var nosen är för det målet. Att flytta bogarna vid behov,men inte försöka greja för att placera nosen, men ha en ram fram också, samt att verkligen se till att man inte själv genom sin vikt förstärker det framtunga. Balans, takt, lösgjordhet och häst som spårar, precis som med alla andra hästar:laugh:

Det finns de som använder tygeltag för att "lyfta" men det är i alla fall bakifrån hästen måste få kraften att lyfta fram. Det finns inga genvägar.

att man inte köper den synbart optimala hästen må vara hänt, men har man kompetensen o dessutom blir kääär :love:- så vad gör man:rofl:

Då jag står i begrepp att börja leta häst som passar mig bättre än Ralph så vill jag tillägga att även plånbokens storlek spelar in. :o Man kan köpa föl/åring för lite mindre pengar - absolut - men då ska man vara duktig nog också att förvalta/utveckla osv. Är man inte det, får man liksom köpa vad man har råd med och göra det bästa utifrån det.

Ang att diskutera, jag tror att det största problemet rent generellt är att de flesta vill diksutera utifrån sin privata erfarenhet på ett kompisvis användare emellan, och det vore helt okey för mig om detta var ett socialt forum, och inte ett diskussionsforum.

Jag diskuterar från ett principiellt plan och inte ett privat.
Där det behövs erfarenhet för att kolla om principer för ridning håller går jag inte till mig själv, eller till min tränare - utan höjer blicken, vad säger tränare på världsnivå

Jag tänker så här:

Man kan behöva relatera till egna erf för att förstå och ta till sej det principiella, man måste ha det i ett sammanhang som man förstår och som gör att man kan ha synpunkter eller för att ge exempel.

De allra flesta av oss har haft ett begränsat antal hästar att verklgien relatera till (om man inte inte byter häst som man byter trosor:o) Vi har en eller kanske två samtidigt, (vilket gör ett begränsat antal över tid) och som hobbyryttare är det max vad man hinner. Är man proffs är det en helt annan sak, man har många många hästar att relatera till.

Även om en del kanske låter som man haft massor av hästar så stämmer det nog inte med verkligheten. "Jag gör alltid si eller så när jag utbildar....." låter så bra, men hur många HAR man faktiskt haft och ridit någotsånär regelbundet och även utbildat? Det är nog en samvetsfråga många gånger....

Så det känns viktigt att s a s inte bara bli principiell utan ta in sin egna begränsade erfarenhet, när man inte är proffs. För att inte låta som en del övergripande inlägg där det kan låta som om personen ifråga har en enorm erfarenhet när det faktiskt inte är så.

Jag måste säga att jag tycker det är bra att du håller den principiella diskussionen och relaterar till auktoriteter emellanåt (när det inte blir alltför mycket;)) Det får inte bli bara "jag tycker så för så gör min häst". Eller att vissa är så speciella så den är nästan inte häst längre utan något konstigt djur som inga principer gäller för:confused:

Särskilt på detta forum där det finns ett förakt för allt som gör ridningen svårare för ryttaren, hur väl genomtänkt och beprövat det än är:crazy:
Här hyllas att "tänka utanför boxen" och hitta egna knep och knåp och framförallt sin egen "känsla" för vad som är bra eller inte. Det är så bekvämt och bra med den hållningen...:cool: Man vet inte om man ska skratta eller gråta emellanåt över vissa saker.
Där är det jätteviktigt med det du tillför av principiella diskussioner och grunder. Jag är mycket för att tänka "utanför boxen" i många sammanhang men det finns grundprinciper i ridning som man inte kommer förbi och det är du bra på att påminna om. Det tycker jag verkligen.

framdelens position beror ju väldigt mycket på hur hästen är byggd. En häst med låg halsansättning blir inte lika hög som en häst med hög halsansättning. Det är ju fysiken som spelar in. Därför får man ju ta hänsyn till hästens fysik och inte tro att alla hästar i tex L:A form ser likadana ut.

Jag tackar väldigt mycket för att du skrev det där, och satte ord på det jag upplever ibland. En slags tjurighet gentemot att det finns en verklighet att förhålla sig till.

Det går tex inte att öppna en dörr åt två håll samtidigt, dörren lider inte av att vi försöker, det enda som händer är att vi får jobba oss svett, men om man försätter hästen i en sådan situation att man begär ngt orimligt - då lider den - den blir stressad - och det tar sig uttryck på olika sätt hos olika individer, en del börjar trampa vatten, em del gör uppåt, en del försöker springa ifrån osv, och nästan aldrig finns det en vilja att leta efter vad som utlöst det där hos ryttaren upplever jag. Utan man ser det som en egenskap hos hästen som man försöker träna bort :crazy:

Jag skulle vilja ha Podhajskys ord nålade. Hästen protesterar nästan alltid för att vi skrämmer den Och jag drar det längre - vi är i ständig dialog med omgivningen - där varje beteende i princip är ett svarsbeteende på ett tidigare beteende: det gäller i ännu höger grad med hästar

Ser man hästens beteende som ett svar på sina egna handlingar så har man ju fått en extra ridlärare väldigt gratis.:banana:
Och visst spelar lynne in och hästens tidigare utbildning men HÄR OCH NU har nuvarande ryttare ansvaret och måste anpassa sig till det lynnet, men det är något helt annat än att skylla på det lynnet. Har man en känslig häst så får man lära sig prata med mindre bokstäver då (tex)

Givetvis klarar ingen att göra rätt hela tiden , och Gud må förlåta mig för dumheter jag gjort men är man inte villig till en dialog med hästen kommer man aldrig lära sig rida. Och för att kommunicera med andra så krävs ödmjukhet och själviniskt - och nu kommer jag till det du satte fingret på.

En del KAN SJÄLV - de behöver vare sig boklig kunskap eller annan tränare än den närmaste, och ALLA som säger något annan än den - har fel. Sperlar ingen roll om det är någon med mycket större erfarenhet

Så upplever jag en del här - och ja det gör en frustrerad :crazy:

Om man drar paralleller till mitt favvo program på TV; So You Think You Can Dance så kommer folk dit på audition som vare sig har skolning eller tankkänsla eller självinsikt - så de förstår inte vilka giganter som de provdansar för - och följaktligen så har de en "kan själv" attityd, och får de kritik så är det fel på domarna som inte begriper bättre.

Dåliga dagar är min kommentar att det "går lika bra med selleri" ang ridning, för det blri ibalnd helt absurt, och med det menar jag ironiskt att visst går det att förkasta all kunskap, alla begränsingar som verkligheten utgör och mena att en kullerbytta och orytmiskt bensprattel är visst lika bra som att ha dansat sedan barnsben och ha en dans skola i ryggen.

Men egentligen tycker jag att det är djup tragiskt att man inte förstår HUR mycket arbete och dedikation som krävs för att göra saker på riktigt: Men det allra mest tragiska är att folk ger sig på att undervisa utan att ha en susning om hur svårt det är att göra saker på riktigt

En helt annan grej jag funderar på.

Det skrivs och pratas mycket om hästar som går med huvudet för högt.
De som har väldigt låg halsansättning och mer än gärna går med huvudet lågt, nästan för lågt? Vad gör man då?
Visst ska samling osv komma bakifrån, men jag tror nog ändå det är viktigt att få framändan i position också..

Så går ju en häst som inte är engagerad

det är ju skillnad på låg hals och låg halsansättning

Det jag brukar surra om pilbågsteorin - den har inte med ridstil att göra utan med hur hästen använder sin kropp ergonomiskt, hästens muskler måste få växla mellan att spännas och slappna av - de kan de bara om hela hals och ryggkotpelaren sträcks ut, och givetvis ser det olika ut på olika hästar men kan kan aldrig gå ifrån det faktumet

denna sträckning och välvning uppåt är både förutsättningen för ett sunt muskelarbete samt för att vikten skall kunna tas bakåt i en harmonisk balans

Att skriva pilbåge är lätt - att rida i pilbåge är svårt:o

Om hästen rids i denna pilbåge så kommer halsen se ut som en fortsättning på ryggen, ofta med iberiska hästar - eller andra felarbetande hästar så sticker halsen upp som på en giraff

Halsen är ofta så dramatiskt uprpest att du börjar se konturen av den bakåtböjda halsen på undersidan. Det som bullar ut där är inte muskler - utan konturen av skelettet :o :o :o

Och då rids hästen i en svanhals- och det är så långt från utsträckt man kan komma:angel:

Nu värmeslag

Ser man hästens beteende som ett svar på sina egna handlingar så har man ju fått en extra ridlärare väldigt gratis.:banana:
Och visst spelar lynne in och hästens tidigare utbildning men HÄR OCH NU har nuvarande ryttare ansvaret och måste anpassa sig till det lynnet, men det är något helt annat än att skylla på det lynnet. Har man en känslig häst så får man lära sig prata med mindre bokstäver då (tex)

Givetvis klarar ingen att göra rätt hela tiden , och Gud må förlåta mig för dumheter jag gjort men är man inte villig till en dialog med hästen kommer man aldrig lära sig rida. Och för att kommunicera med andra så krävs ödmjukhet och själviniskt

Måste buga och bocka åt detta. Väldigt bra beskrivet:bow::bow:-

En del KAN SJÄLV - de behöver vare sig boklig kunskap eller annan tränare än den närmaste, och ALLA som säger något annan än den - har fel. Sperlar ingen roll om det är någon med mycket större erfarenhet
Sådana människor kommer alltid att finnas. De flesta av oss har säkert varit där någon gång också. Men det är bara sig själv man kan ändra på och när människan är redo (OM hon blir det) så kan förändringar och utveckling komma. Detta kommer vi aldrig ifrån. Visst kan man bli frustrerad, men så ser verkligheten ut. Det är bara att acceptera. Alla är ansvariga för sin utveckling och allas utvecklingskurvor ser olika ut. När människan är redo och vågar öppna sig, då händer det saker.:)

Jag anser inte att man måste följa allt vad de påstådda proffsen från 17-1800-talet strikt hänvisar till. Vissa saker är klassiska men andra finns det mjukare sätt att lära hästen på. Utveckling.

Titta bara på de kända OS- ryttarna från Sverige på 50-60talet.
Var det så fulländat som det sägs:rofl:

Många skickliga ryttare kringgår de strama röda trådarna- gör de rosa, men de har då redan den rätta vägen i sitt minne o kan då tillföra sitt signum för specifika övningssätt.

Tänker bl. på Jan som inte använder långpisk som man har gjort i århundrande för att lära den att trampa, utan utgår från korta steg.
Kyra som skiner i var huvudet befinner sig, Anky som gör piruetter utan innerskänkel mm mm.

Men för de som inte redan är utbildade utan litar på ngn som inte har hela konceptet framför sig o på så sätt vinner Ny mark- nytt säljande koncept.
För dessa blir det mest pannkaka då man aldrig har kännt vad det är man vill uppnå- slutmålet.

När vi diskuterar på ett diskussionsforum är det mest givande om folk pratar av egna erfarenheter o utbyter dessa.
Som när det gäller många andra ämnen är det lätt att se om det ligger ngn verklig kunskap bakom inläggen- fast en del är skickliga på att få det att låta som det, men här o var skiner det igenom. Big time:rofl:

Jag anser inte att man måste följa allt vad de påstådda proffsen från 17-1800-talet strikt hänvisar till. Vissa saker är klassiska men andra finns det mjukare sätt att lära hästen på. Utveckling.

Titta bara på de kända OS- ryttarna från Sverige på 50-60talet.
Var det så fulländat som det sägs

Många skickliga ryttare kringgår de strama röda trådarna- gör de rosa, men de har då redan den rätta vägen i sitt minne o kan då tillföra sitt signum för specifika övningssätt.

Tänker bl. på Jan som inte använder långpisk som man har gjort i århundrande för att lära den att trampa, utan utgår från korta steg.
Kyra som skiner i var huvudet befinner sig, Anky som gör piruetter utan innerskänkel mm mm.

Men alltså VAD pratar du om nu:confused: Jag hänger inte med alls.

Vad har långpisk med saken att göra:confused: Eller ryttare från 50-talet?? Och mjukare metoder:confused: Metoderna kan varieras skrev jag tidigare. Jag har ingen aning om 180talets metoder.
Det var inte sånt jag talar om, - alls.

Jag tror däremot inte att varken jan eller kyra nånstans har sagt att de går ifrån utbildningskalans kvalitéer när de utbildar hästar?? (vilket anky har, utom vid tävling eeu)
Tvärtom är det ju just pga det som Kyra säger att strunta i var huvudet är i början. Det är inte det viktiga. Vilket flera av oss andra sa ang trådens start med att få hästen att bara sänka nacken för hand för att "lära in".:confused:

Jag fattar inte ens vad du sa emot nu om jag ska vara ärlig.

Men för de som inte redan är utbildade utan litar på ngn som inte har hela konceptet framför sig o på så sätt vinner Ny mark- nytt säljande koncept.
För dessa blir det mest pannkaka då man aldrig har kännt vad det är man vill uppnå- slutmålet.

Nej just det. Det är ju det jag menade också:confused:

Har man de grundmålen inser man att det går inte att ha piaff som en övning man kan börja med innan man ens kan rida i galopp:confused:
Som förekommer här. Man tror att man kan strunta i de grunder dressyren bygger på och komma dit ändå, med lite egna knep och klickers och "känsla"...:cool: "tänka utanför boxen" som det kallas....Det är det jag talar om. Där behövs lite principiella diskussioner om varför det inte är möjligt att nå samma sak med lite egna tricks och knep:cool:

Senast ändrad av en moderator:

Det som är svårt är ju att själv veta var man befinner sig på utbildningsskalan man befinner sig. Varför det felar.

Även om man kan rabbla utbildningsskala, även om man kan principen.

Exakt var börjar jag. Takt- absolut, men hur hittar jag den bättre takten? Det som känns framåt och schvungfullt kanske är springigt och spänt. Det som känns avspänt och lugnt är kanske oegagerat i framvikt.

Och det som känns lite fel just nu kanske bara är att man är på rätt väg och får ha is i magen. Snart kommer resultatet.
Eller så är man totalt jäkla fel och borde byta tanke NU. Och många gånger blir man stressad och vågar inte vänta på resultat. Inte för att man inte har tålamod utan för att man inte vet om man har rätt eller inte.

Vad menar du?

Att Du inte känner skillnad på springigt, spänt och energiskt och schwungfullt.
Eller avspänt lugnt och oengagerat i framvikt. ? osv osv

Jag förstår inte riktigt om du talar om dig själv eller bara allmänt.

En tränare är ju A och O annars... en tränare som du VET tränar andra ekipage som du tycker ser bra ut. Det är väl där man får börja..

I det skedet du beskriver ovan så skall man utvecklas ganska mkt och fort i början om man har en BRA tränare, det skall bli stooor skillnad, annars är det ingen bra tränare.

Och fort då menar jag att det skall vara markant skillnad bara på 4-5 lektioner, men inte nödvändigtvis så att du skall klara det själv hemma utan tränarens hjälp, men med tränarens hjälp så skall det inte ta längre tid om det är en Bra.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 232
Senast: Magiana
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 260
Ridning Jag har tränat för en, bland AR-kretsar, känd och hyllad tränare i kanske 3 år nu. Jag sökte upp denna tränare för jag ville lära mig...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 405
Senast: Totola
·
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 982
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama