Sv: Hur får man sökning neråt?
Både allmänt och mig själv om jag ska vara ärlig. För ibland blir man/jag låst i ett visst tänk och missar att det inte var hela sanningen.
Jag rider fortare för att jag inte tycker hästen går fram- men missar att den blir spänd.
Jag tycker hästen är spänd och vill springa och rider i undertempo utan att engagera den.
Jag kanske är ett pucko och saknar känsla för feeling- men jag tycker det är svårt många gånger. Jag TROR jag har rätt- men jag har fel. Jag tror jag har fel men har rätt...
Men det här visar ju bara på att du har självinsikt och är ödmjuk, för hur många återvändsgränder har man inte varit i
Vet man inte om det så har man aldrig vänt utan är kvar i återvändsgränden
Ingen åker på en räkmacka
Det är ju när man varit där och vänt några gånger som man börjar bli säker. Dvs när man börjar få strategier ur återvändsgränderna
Och ang varför jag tycker att det inte räcker med egen erfarenhet utan att man måste ha ett öra till mästarna - är att - man kan som du skriver inte veta om man just nu är i en återvändsgränd. Det man tror/tycker känns bra nu - det kan man vara tvungen att revidera.
Fio skrev något bra på slutet - det ska hända något på 4 -5 lektioner dvs det skall vara en markant förändrning - men det blir det ju tom på stång
Så hon har så rätt, men...
Så HUR ska man veta
Fio har också rätt i att man ska ha en BRA tränare - men HUR VET man? Om den är jättemycket bättre än den förra så KÄNNS den ju bra
och Tage Danielsson skrev - utan 'tvivel' är man inte riktigt klok
Men det är därför som våra föregångare som har utbildad massor av hästar förmedlat alla dessa Checker på att man är på rätt väg Mr Charles
Du har alldeles rätt - man kan rabbla alla kvaliteter - men hur vet man att det är just dem man får fram och inte en avart...
Såhär omedelbart ang den första - har du takt i hästen kan du förändra riktning och gå i och rörelser utan taktfel?
Sitta varv efter varv på volten no biggie, eller växla mellan öppna voltspår sluta - kan du göra helt apfel totalt utan takt - men skall du växla mellan öppna och förvänd sluta ett par gånger på en rak linje - ja då sållas agnarna från vetet
liksom med takt kan du både öka och ta tillbaka hästen :
Funka inte = inte rätt
Det du skriver om att stämma av och hitta rätt tempo för varje häst - rakriktar du och hittar du rätt tempo sås blir takten (frekvensen)
markant långsammare - det är därför kvaliteten heter takt
Även detta med losgelassenhet finns det kvitton på - sträcker den sig framåt nedåt in i handen i alla tre gångarter så är du hemma -
inte? ja då rider du en avart
Om hästen har rätt kontakt med bettet så kan du få den att tugga tygeln ur händerna på dig. Du kan också göra en sk överstrykning
(
svårt om man rider med strömsholmsmetoden)