Hur får man sökning neråt?

Sv: Hur får man sökning neråt?

Både allmänt och mig själv om jag ska vara ärlig. För ibland blir man/jag låst i ett visst tänk och missar att det inte var hela sanningen.

Jag rider fortare för att jag inte tycker hästen går fram- men missar att den blir spänd.
Jag tycker hästen är spänd och vill springa och rider i undertempo utan att engagera den.

Jag kanske är ett pucko och saknar känsla för feeling- men jag tycker det är svårt många gånger. Jag TROR jag har rätt- men jag har fel. Jag tror jag har fel men har rätt...

Både allmänt och mig själv om jag ska vara ärlig. För ibland blir man/jag låst i ett visst tänk och missar att det inte var hela sanningen.

Jag rider fortare för att jag inte tycker hästen går fram- men missar att den blir spänd.
Jag tycker hästen är spänd och vill springa och rider i undertempo utan att engagera den.

Jag kanske är ett pucko och saknar känsla för feeling- men jag tycker det är svårt många gånger. Jag TROR jag har rätt- men jag har fel. Jag tror jag har fel men har rätt...

Men det här visar ju bara på att du har självinsikt och är ödmjuk, för hur många återvändsgränder har man inte varit i:o Vet man inte om det så har man aldrig vänt utan är kvar i återvändsgränden :o
Ingen åker på en räkmacka

Det är ju när man varit där och vänt några gånger som man börjar bli säker. Dvs när man börjar få strategier ur återvändsgränderna

Och ang varför jag tycker att det inte räcker med egen erfarenhet utan att man måste ha ett öra till mästarna - är att - man kan som du skriver inte veta om man just nu är i en återvändsgränd. Det man tror/tycker känns bra nu - det kan man vara tvungen att revidera.

Fio skrev något bra på slutet - det ska hända något på 4 -5 lektioner dvs det skall vara en markant förändrning - men det blir det ju tom på stång :eek:Så hon har så rätt, men...

Så HUR ska man veta

Fio har också rätt i att man ska ha en BRA tränare - men HUR VET man? Om den är jättemycket bättre än den förra så KÄNNS den ju bra

och Tage Danielsson skrev - utan 'tvivel' är man inte riktigt klok

Men det är därför som våra föregångare som har utbildad massor av hästar förmedlat alla dessa Checker på att man är på rätt väg Mr Charles :idea:

Du har alldeles rätt - man kan rabbla alla kvaliteter - men hur vet man att det är just dem man får fram och inte en avart...

Såhär omedelbart ang den första - har du takt i hästen kan du förändra riktning och gå i och rörelser utan taktfel?
Sitta varv efter varv på volten no biggie, eller växla mellan öppna voltspår sluta - kan du göra helt apfel totalt utan takt - men skall du växla mellan öppna och förvänd sluta ett par gånger på en rak linje - ja då sållas agnarna från vetet :angel:
liksom med takt kan du både öka och ta tillbaka hästen :
Funka inte = inte rätt

Det du skriver om att stämma av och hitta rätt tempo för varje häst - rakriktar du och hittar du rätt tempo sås blir takten (frekvensen) markant långsammare - det är därför kvaliteten heter takt :idea:

Även detta med losgelassenhet finns det kvitton på - sträcker den sig framåt nedåt in i handen i alla tre gångarter så är du hemma -inte? ja då rider du en avart

Om hästen har rätt kontakt med bettet så kan du få den att tugga tygeln ur händerna på dig. Du kan också göra en sk överstrykning

(:devil: svårt om man rider med strömsholmsmetoden)

:o

Senast ändrad:

Så tänkte jag idag, innan jag stack för att rida. Fan, jag förstör säkert hästen så som jag rider.
Men bla den här tråden gav mig några undringar som jag provat, och det gick tillräckligt bra för att få mig att traggla vidare. Det är ju spännande!

lifes a bitch - aint it ;)

Nä ärligt du borde få bättre hjälp. Skulle inte du på kurs eller nåt?

Vem har inte känt så - men en del lägger av så fort de går emot - och en del spottar i nävarna och tar nya tag

Bra skrivet! Det är så mycket i ridningen som kräver fingertoppskänsla- och i sin egen ensamhet, eller i sällskap av orutinerad publik är det lätt att tycka att man är rätt så bra...

Och precis som du säger- för att kunna bedöma en tränare på 4 tillfällen måste man ha en rätt bra plattform att stå på från början. För annars vet man inte om det som känns bättre verkligen är bättre...
Och ibland går det ju ner innan det går upp! För mig känns det när jag tränat för någon bra som att jag helt plötsligt gick från tionde trappsteget till början igen. Helt plötsligt inser jag att jag inte kommit så långt som jag kanske trodde. Det ändrar liksom ens perspektiv.

Och jag ska ju- nu när jag är så ödmjuk:D tilllägga att jag ibland har svårt nog att hitta en bra känsla på stora volten- för att inte tala om att kunna göra en avsaktning till skritt- så att hålla takten i slutorna är nog en bra bit bort;)

Ska bara tilllägga att det som jag tycker är svårt är inte just att känna om det är bra. För är det bra så är det bra- det känns i hela kroppen.

Men när det inte är bra- hur får jag det bättre. Exakt var felar det? Om jag inte kan ändra tempo och väg utan att tappa takten?
Är det jag som sitter illa?
Rider jag i annat tempo än vad hästen gör?
Är hästen för svag för att bära sig i det tempo jag anger- kanske måste jag öka tempot lite för att den ska orka?
Eller behöver jag få den att inse att den visst kan vila på steget- sänka tempot lite?7
Hänger jag i tygeln?
Har jag för lite ben?
Har jag för mycket ben?
Är den inte rak?

Jag menar nu oxå när man sitter på en häst som man inte rider varje dag och som inte är så där fantastiskt välriden. Som man inte vet historien om.

Kan någon berätta nu vad som är så fel med Strömsholmsmetoden

:o Jag ska nog aldrig mer sitta på en hästrygg. Jag köper en skoter.

Lugn! Jag känner flera hästar som har levt lyckliga till 30-årsåldern utan att någon av experterna här i tråden ens varit i närheten av dem! :D

Tack! Jo, jag vet ju det, jag är bara så låg i mitt hästeri just nu. Imorgon blir det spott i nävarna och nya tag!

Susan: Jo, jag åker imorgon. Jag får återkomma med rapport och kanske bilder, så får ni såga oss. ;)

Ska bara tilllägga att det som jag tycker är svårt är inte just att känna om det är bra. För är det bra så är det bra- det känns i hela kroppen.

Men när det inte är bra- hur får jag det bättre. Exakt var felar det? Om jag inte kan ändra tempo och väg utan att tappa takten?
Är hästen för svag för att bära sig i det tempo jag anger- kanske måste jag öka tempot lite för att den ska orka?
Eller behöver jag få den att inse att den visst kan vila på steget- sänka tempot lite?7
Hänger jag i tygeln?
Har jag för lite ben?
Har jag för mycket ben?
Är den inte rak?

Jag menar nu oxå när man sitter på en häst som man inte rider varje dag och som inte är så där fantastiskt välriden. Som man inte vet historien om.

Du får slänga in en film om man skall kunna svara på det.

I mitt fall har jag suttit i ett antal månader och bara sitsridit hästen som bara sprungit omkring och gjort så lite som möjligt, utan att nånsin få honom loss i ryggen mer än korta stunder. (Små men starka bäckenförändringar som fungerat utmärkt hittills på flertalet hästar - mer skolade och ridna men dock)
Så sitter en mer rutinerad upp på den och genom att lossa halsen på den(!) kan hästen plötsligt lossa ordentligt i ryggen och komma ut ordentligt fram ur manken och röra sig med spänst och svikt under hela resten av lektionen. :crazy:
Så i min värld finns det inga "så får man aldrig göra", det har jag fått lära mig den långa och hårda vägen, många principer som fått falla genom åren. Och jag får igen lära mig att man börjar i den änden som hästen behöver, inte i den ände som min filosofi tycker och känner är principiellt rätt...

Häromdagen fick jag dock loss honom något i longeringen, det enda jag gjorde då var att placera bogarna framför bakdelen, få honom att sitta ihop på utsidan genom en stadig kontakt i linan, bromsa lite genom kramningar och min egen hållning /spöets förflyttning mot bogen, och sen beskåda resultatet.

En annan metod jag fått lära mig var att stå på backen bredvid hästens hals, och ta en kontakt i tyglarna ca 45 grader uppåt-bakåt från hans nacke och sen vänta. Tills den börjar tugga och tar nosen neråt, då släpper jag helt och berömmer den. Detta ersätter säkert inte bra ridning och förmågan att balansera om hästen etc etc men kan ge hästen en liten hint om vad vi vill när vi tar kontakt med den.

Vad det är vet jag inte? Att ryggkotorna separerat sig lite och ryggmusklerna längt sig?
Men symptomen som jag ser med ögat/känner med kroppen är ryggsving (speciellt framför korset ser jag det), svävmoment i traven som även får en lugnare rytm, hals som kommer ut ur manken i en välvd båge nedåt, att hästen ser ut och känns likadan steg efter steg, istället för att joxa och gnälla och göra en massa olika saker.

Kan någon berätta nu vad som är så fel med Strömsholmsmetoden

det är inte Jens Fredrikssons metod skall jag först säga - vet inte vem som skrev Strömsholsmridning heller, men i alla fall...

Och hur jag än kommer svara på detta så kommer jag bli ännu mer "bad cop". Men jag skulle säga att det är alla termer rätt, men en ridning som inte förändrar något i grunden, man påverkar inte hästen i grunden och kommer inte till pilbåge.

Jag har sett en massa sådan träning där hästen skall tas loss och lösgöras hittan och dittan, och den ska fram fram fram, och ingen märker att den går på bogarna, det knirrar och knarrar och häst och ryttare är slut efteråt, och å så fint han går nu :love:

NOT

Det finns inte en enda kvaliet närvarande, ryttaren sitter snett och i bakvikt och håller i sig i tygeln och förstår inte varför att hästen inte kommer loss (men så släpp loss den då... :angel: )

Skillnaden i Strömsholmsridning och "göra så gott man kan, man är bara människa" är att man är så nöjd med sin Strömsholmsridning. Man är så säker på att man är så djävla bra och helt rätt ute.

Så ja det är nog en attityd tror jag mer än en ridning. För utan ödmjukhet så blir det lätt en hård och okänslig ridning med ett väldans dragande i hästens mun, som hästen uppenbart starkt ogillar, och man ser det inte ens.

Men Strömsholm tog dit andra tränare, och fick lära sig, att det kunde minsann bli ganska så väldigt mycket bättre, och de jobbar nu på att bredda den kunskapen.

De har bytt ridlära och ber om mera hjälp utifrån, men som du vet - man måste vara väldigt stark för att säga nehej - jag kunde visst ingenting jag - och börja om helt från början: Även om det inte är så att man ingenting kan - så måste man ju släppa det gamla ett tag för att våga känna det nya

ja folk brukar gå i taket när man skriver såhär, men vi kan ju då berätta om när Flyinge gästades av Spanska Ridskolan och när dessa beridare tittade på Svensk ridning så skakade de på huvudet

Vad gör de? Varför då?

Hänger jag i tygeln?
Har jag för lite ben?
Har jag för mycket ben?
Är den inte rak?

Det är därför jag gillar mitt system - för det är som att sätta sig i cockpit - checka av alla reglage och veta vad alla reglage är till för

Jag vill ha det enkelt, jag vill veta vilka förberedelser jag skall göra - vilka delar som skall vara på plats för att lyckas med det jag vill ( nu handlar det ju om koordination och inte trycka på knappar så det går ju långt ifrån som en dans...)

Om jag vänder på din fråga - vad måste du checka av - vad måste vara på plats innan du kan öka?

Hur får du det på plats?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 232
Senast: Magiana
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 260
Ridning Jag har tränat för en, bland AR-kretsar, känd och hyllad tränare i kanske 3 år nu. Jag sökte upp denna tränare för jag ville lära mig...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 405
Senast: Totola
·
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 982
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama