Sv: Hur får man sökning neråt?
Det är enklare i hoppningen tycker jag. Min största check när jag rider är bommar i markarbetet. Funkar inte det så var det inte bra. Funkar det så är det bra- då vet jag att jag kan kontrollera steglängd, tempo och väg. Då brukar det vara bra
Apropå hoppning så har vi fördelen med en enormt medveten hopptränare (som det tyvärr blir alltför sällan jag rider för i perioder, pga svårt med tider)
Där finns verkligen en linje i allt man jobbar med som är logiskt och hänger ihop och som är väldigt kopplat till dressyren, det går i varandra. Dels har det varit logiskt upplagt mellan gångerna s a s, med att först arbeta med gångarterna, lugn och fokusering och balans före över och efter hinder. Sen även inom ett pass så arbetar men genomgående med samma fast på olika sätt, i markarbetet kanske svängar, bågar, volter över bommar, styra med vikt, säte, höfterna i första hand och då får man banne mej se till att använda sitt bäcken och känna hur det påverkar, och magen får inte sladdra, inte nån gång..
Få med hela hästen i balans, känna var man har bakbenen, att de hänger med och inte sladdar runt, osv osv. Samma i alla gångarter och med olika variationer.
Sen direkt i hoppningen samma sak. T e x kan det vara ganska knepiga svängar och linjer där man måste hålla reda på sej själv och hästens delar och inte bara vända upp utan vända med hästen runt. Det är så otroligt bra. Tränaren ser allt, om en ryttare har vikten en aning fel i en landning, om man vinglar det minsta i en anridning pga dålig planering och att man tappar hästen från hjälperna, osv.
Det enda är väl att hoppning är inte ett dugg lättare då, det handlar om precis samma saker