Hur får man sökning neråt?

Sv: Hur får man sökning neråt?

Jag - som själv är långt ifrån MSVnivå - tycker mig se ganska tradig ridning och felaktiga former även på MSV-nivå. :o

Men i princip håller jag med om tävlingsprogrammens uppbyggnad och förträfflighet som checklistor. Dock menar jag, precis som du, att man kan bli belönad även för saker som inte är korrekta, och då kan man tro att man är på rätt väg.

Fan, hade varit skönt om det inte var så;)

Finns det inte ändå risken att känslan lurar en. Att man kan rida runt ett LA program med den omtalade "fulkroken" på en hyfsat begåvad häst och få fina program och ha en fin känsla. Och tycka att man är bra- fast man har hästen i en felaktig form? För det är ju lite det man blir rädd för när man ger sig in i Bukediskussionerna...

Prova att gå fram med handen 2 dm i alla tre gångarter och se vad som händer

Om det kommer att hända fel sak så blir du uppskriven i Susans svarta bok, och det kommer aldrig någonsin att suddas ut :o

Bara skojar, kasta inte fram handen, för den inte framåt uppåt, utan ge långsamt två dm till tygel rakt fram ut i tomma intet, gör det så långsamt att du hinner registrera vad som händer på vägen - och som sagt ändra inget annat

vad Händisch?

Spelar ingen roll om du är under lätt C eller över GP, kommer sist eller först

Sedan fulkrok hamnar vi alla i - men en del märker det andra inte.

och tolka det inte som att man märker fulkrok - fixa fixa, utan snarare - skit nu tappade jag det igen.

Senast ändrad:

Du har absolut helt rätt! visst känner man om det känns bra och "lätt" att rida ett program. Men menar du nu att om man klarar av att utföra ett dressyrprogram på sin nivå så är det bra, utan tvekan.

Nej det menar jag inte...

Men jag svarade på kärnfrågan bland annat detta:

Och då är vi tillbaka till Rays kärnfråga, hur vet man att den insikten är rätt...

För mig (och nu så vet jag att typ ingen här håller med) så är det ett av skälen som jag emellanåt deltar i dressyrtävlingar. Därför att programmen är uppbyggda på ett sätt som avslöjar om du är på någorlunda rätt väg eller inte ioch med i den ordningen som dom lagt in rörelserna för har du inte förberedandet klar så lyckas du inte med rörelsen och förutom att du får ett sämre betyg så märker du ju att det inte funkade och då kan man ju själv räkna ut att det var överkurs och att man inte riktigt har det som krävs på plats.

Alltså har det inget annat än med mig själv att göra , eller vem som vinner eller inte vinner eller hur det såg ut för det är helt oväsentligt. Vad som är väsentligt är att jag utefter mina förutsättningar kan kontrollera om detta funkar eller ej eftersom man är tvungen att rida från en bestämd punkt till en annan och utföra vissa saker och få en kommentar om vad som hände. Sedan väger jag den kritiken emot mina upplevelser för att se om det stämmer någorlunda överens.. Är du inte överhuvudtaget på rätt väg så klarar du ju inget i programmet du valt att rida , det är ju mest det jag är ute efter i diskussionen inte att bara för att man klarar det så är allt perfa

Sen jobbar jag ju med grunderna hela tiden för att få hästen mer lösgjord och i en bättre form.. Jag sitter ju inte och tror att det är perfekt bara för att det har gått bra.

Senast ändrad:

Tack för konkret tips!

Brukar göra överstrykningar- men jag ska prova imorgon att göra det så sakta som du sa och verkligen känna efter innan jag svarar. Sista hästen idag sträckte sig framåt nedåt och rundade av steget på slutet av passet och sträckt nos och hals rakt fram i början.
Den andra var bättre framme till handen än vanligt men hade nog fallit lite platt utan överlinje...

Som sagt ska prova och verkligen tänka!!!!

yes :banana:

För det är ju det det handlar om

Vad är runda av steget? det är ett svart hål i min hjärna :laugh:

Jag tror inte du glider runt och tycker du är bra och ball bara för att du fick fina poäng! Jag bara ser det ur mitt grodperspektiv:bump:

Har man koll på grunderna och tränar vidare så måste det ju vara en himla bra check. Men om man saknar koll kan man bli lurad även på tävlingsbanan. Och det är ju det som gör många av oss lite frustrerade. Ta det inte illa upp- jag tycker du skrivit bra saker.
Men jag är väl en vilsen själ som gärna vänder och vrider och till slut inte hittar något BEVIS för mig själv.

Den travar mer runt med frambenen. Genom bogen. Istället för att sprätta rakt fram med benet känns det lite uppåt- framåt så att man får mer uppförsbacke känsla. Mer bogfrihet kanske jag menar:laugh:

Jag tror inte du glider runt och tycker du är bra och ball bara för att du fick fina poäng! Jag bara ser det ur mitt grodperspektiv:bump:

Har man koll på grunderna och tränar vidare så måste det ju vara en himla bra check. Men om man saknar koll kan man bli lurad även på tävlingsbanan. Och det är ju det som gör många av oss lite frustrerade.

Nja får du det att funka gång på gång så saknar man ju inte helt koll även om jag förstår vad du säger.

Det är därför jag bara deltar i dressyrtävlingar och tävlar i fälttävlan :D

jag emellanåt deltar i dressyrtävlingar. Därför att programmen är uppbyggda på ett sätt som avslöjar om du är på någorlunda rätt väg eller inte ioch med i den ordningen som dom lagt in rörelserna för har du inte förberedandet klar så lyckas du inte med rörelsen och förutom att du får ett sämre betyg så märker du ju att det inte funkade och då kan man ju själv räkna ut att det var överkurs och att man inte riktigt har det som krävs på plats.[/COLOR]

Jag håller med. Tävlingsprogrammen är väl genomtänkta och en fantastisk träningsresurs som dessutom är gratis nu för tiden.

Jag har sagt det förut, och jag säger det igen. Är man allt för skev i träningen i förhållande till tävlingsprogrammen så är det något som inte stämmer. T ex om man tränar "piaff" eller "levad" men inte kan rida mellantrav.

***Knapplån***

Jag kommer att gå igenom tråden och rensa bort alla tramsinlägg när jag får tid.
Tills dess är jag tacksam om ni återgår till ursprungsämnet, dvs hur man får sökning neråt.

Immer
Moderator

pst det hänger ihop med Rays hemläxa... eller gör det själv test eller vad man skall säga

Dvs trådens ämne - och när jag skrev på förra sidan skit i TS så är det mig själv jag syftar till i den andra tråden som också avhandlar eg samma grundessens

Men nu skall jag inte gå händelserna i förväg genom att skriva den logiska kopplingen i klartext - för då är ju inte hemmatestet någon vits :o

Senast ändrad:

Jag har sagt det förut, och jag säger det igen. Är man allt för skev i träningen i förhållande till tävlingsprogrammen så är det något som inte stämmer. T ex om man tränar "piaff" eller "levad" men inte kan rida mellantrav.

Vilket tål att dupliceras

Det är enklare i hoppningen tycker jag. Min största check när jag rider är bommar i markarbetet. Funkar inte det så var det inte bra. Funkar det så är det bra- då vet jag att jag kan kontrollera steglängd, tempo och väg. Då brukar det vara bra;)

Apropå hoppning så har vi fördelen med en enormt medveten hopptränare (som det tyvärr blir alltför sällan jag rider för i perioder, pga svårt med tider)

Där finns verkligen en linje i allt man jobbar med som är logiskt och hänger ihop och som är väldigt kopplat till dressyren, det går i varandra. Dels har det varit logiskt upplagt mellan gångerna s a s, med att först arbeta med gångarterna, lugn och fokusering och balans före över och efter hinder. Sen även inom ett pass så arbetar men genomgående med samma fast på olika sätt, i markarbetet kanske svängar, bågar, volter över bommar, styra med vikt, säte, höfterna i första hand och då får man banne mej se till att använda sitt bäcken och känna hur det påverkar, och magen får inte sladdra, inte nån gång..:o Få med hela hästen i balans, känna var man har bakbenen, att de hänger med och inte sladdar runt, osv osv. Samma i alla gångarter och med olika variationer.

Sen direkt i hoppningen samma sak. T e x kan det vara ganska knepiga svängar och linjer där man måste hålla reda på sej själv och hästens delar och inte bara vända upp utan vända med hästen runt. Det är så otroligt bra. Tränaren ser allt, om en ryttare har vikten en aning fel i en landning, om man vinglar det minsta i en anridning pga dålig planering och att man tappar hästen från hjälperna, osv.

Det enda är väl att hoppning är inte ett dugg lättare då, det handlar om precis samma saker:o

angående ovanstående så gissa varför jag surrar om fälttävlansryttare hela tiden, så nu får jag lägga till fälltävlansryttare .............. och ........... flash ......... och ............. Ray ............. och ............ :D

Och hur långa inlägg tror du det blir då :devil: ;)

:angel:

Ray - jag har ridit - har du :D

Senast ändrad:

Jag har ridit!
Häst ett- sträcker sig framåt nedåt, nosen framför lod och håller samma takt och tempo, samma väg. Finns dock en tydlig gräns för hur långt han sänker sig- precis exakt likadant varje gång.

Häst två med jäääättegången sträcker sig oxå, men inte likadant... Han har i och för sig duktig mycket längre hals:D Han rundar sin överlinje mera, och nu hade jag ingen spegel så jag törs inte säga om han var framför lod varje gång:o Känns lite som att han böjer halsen längre bak än vad den andra gjorde. Mycket mera häste att rida, och jag tycker själv inte att jag lyckades riktigt. Men det kändes bättre när jag gjorde många små tempoväxlingar så att han inte fick hamna i sin lååångssamma älg trav
c

***Knapplån***

Jag kommer att gå igenom tråden och rensa bort alla tramsinlägg när jag får tid.
Tills dess är jag tacksam om ni återgår till ursprungsämnet, dvs hur man får sökning neråt.

Immer
Moderator

Ja gud alltså! Du kan väl stänga tråden så får folket här starta en egen tråd om hur man egentligen ska rida ...

Jag har gett upp för länge sedan. :crazy:

jag undrar...

varför är det så provcerande att diskutera Klassisk Dressyr? Under vinjetten Klassisk Ridkonst - de borde ju inte vara så långt ifrån varandra

återkomerm till ray -. måste rädda hästar undan broms först

Jag tror inte att någon blir provocerad av att det diskuteras klassisk dressyr under vinjetten klassisk ridkonst.

Däremot är jag övertygad om att den ton som diskussionen allt för ofta förs i på detta forum skulle provocera var som helst, oavsett ämne.

Framför allt tycker jag att vi ska vara extra rädda om de nya som kommer till forumet, och om de som fortfarande vågar lägga ut bilder.

Kanske vore det bra om det fanns en permanent tråd för den gamla vanliga tradiga diskussionen om vem av bukehuggjärnen som har tolkningsföreträde i allt som rör klassisk dressyr, så att vi kunde slippa få den i precis alla andra trådar?

Och så en permanent sjöslagstråd om hur den perfekta formen ska se ut.

Då kanske de som bara vill ha ett konkret tips kan få det.

Och charmigast av alla är Svea :laugh: Eller räknas det inte när det kommer surt från dig :confused:

Senast ändrad:

Däremot så ramlade poletten ned för sent - ang att detta är din tråd.

Det rasar iväg här på buke, och om folk ställer frågor så brukar jag försöka svara, sedan är det det öppet forum och alla får svara

men jag inser att detta blev fel för dig, och ber om ursäkt för min del i det hela och flyttar till den andra tråden

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 232
Senast: Magiana
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 260
Ridning Jag har tränat för en, bland AR-kretsar, känd och hyllad tränare i kanske 3 år nu. Jag sökte upp denna tränare för jag ville lära mig...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 405
Senast: Totola
·
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 982
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama