Sv: Hur får man sökning neråt?
Och då är vi tillbaka till Rays kärnfråga, hur vet man att den insikten är rätt...
Om hästen gör det man planerat där man planerat oavsett om man tävlar eller ej.
För varje ryttares vardag är att hästen inte gör det som man ville när man ville
på samma sätt som en konstnär i början har en vision i hjärnan vad den vill se på duken - men i början så kommer det inte riktigt ut så genom handen
Fördelen med att bli konstnär är att det finns en massa konstnärer som kan lära dig grundläggande teknik ang perspektiv och skuggning och blanda färg
Medan det i ridning är långt mera vagt och efter tycke och smak - tycker man att blått och gult blir lila så är det så
eller inte - det kanske beror på kynne hur man ser det - vad vet jag
Sedan som jag säger - utmanar man sig aldrig med svårigheter - eller checker så vet man ju inte - om det känns bra - eller om det är bra
och ja precis som du säger - det finns enkla checker man behöver inte rida saxar - det räcker med ett Lätt C program. Skiter det sig - så kan man ju grubbla över var vid vilka punkter finns det en gemensam nämnare och på så vis ser man ju var ens svaga punkt är, vad ens grundproblem är
om det inte är hästen förstås
Ray - en del till som känns som Strömsholmsridning varv efter varv på volten,
Om man inte går i och ur övningar så lär man sig aldrig känna.
Som Svea brukar säga - rak ligger mitt emellan höger och vänster om man aldrig är där och böjer om hur skall man då lära sig känna var man är?
Man lär sig mycket bättre volter om man ständigt byter volt - för då lär man sig känna vad händer
- och hur känns det i respektive ombyte av volt
- allt börjar ju med att känna VAR är min häst - var har den sina 4 ben?
var är jag - och hur vill den ha mig?
Hur känns det när den flyttar vikt mellan sina framben och mellan sina bakben hur känns det när vikten är jämn fördelad och snedfördelad
och vad händer när jag - böjer om mig - och när jag flyttar vikt?
Och allt detta är den grundläggande egenskapen TAKT
Och om man då lärt sig känna - hur det känns - hur ska jag inverka på hästen för att få lika mycket vikt i alla benen?