Hur får man sökning neråt?

Sv: Hur får man sökning neråt?

åjo, jag har sådana resonemang med mig själv hela tiden :p

Men då kräver det ju att man innerst inne någonstans faktiskt har svaret, eller ens kan tänka sig ett svar.

En som just lärt sig 3:ans gångertabell kan nog inte svara på en professor nivås matematikproblem eller ens gymnasienivå ...hur dom än vrider och vänder på frågeställningen i resonemanget

Bara för att "citera" dig från en annan tråd ;)

Nu menar jag inte detta personligt mot Ray är ju bäst att tillägga.

Jag tror att Ray har många mer svar än h*n tror, ibland känns det ju så med ridning - och med det mesta att man inte fattar någonting - jag känner mig ofta trög, men börjar man bena ut det så poppar det upp nån insikt.

Jag tycker jag själv lär mig mest av frågor, och för varje fråga så poppar det upp en ny och man får mer pusselbitar som man får fundera på hur de passar ihop

jag lär mig en massa i trådarna - framförallt hur delarna passar ihop, det är så mycket man bara gör utan att tänka - för mig är det nyttigt att tänka.

egentligen så handlar det ju här om hur man sätter ihop delarna - i alla fall för mig

Jag tror att Ray har många mer svar än h*n tror, ibland känns det ju så med ridning - och med det mesta att man inte fattar någonting - jag känner mig ofta trög, men börjar man bena ut det så poppar det upp nån insikt.

Och då är vi tillbaka till Rays kärnfråga, hur vet man att den insikten är rätt...

För mig (och nu så vet jag att typ ingen här håller med) så är det ett av skälen som jag emellanåt deltar i dressyrtävlingar. Därför att programmen är uppbyggda på ett sätt som avslöjar om du är på någorlunda rätt väg eller inte ioch med i den ordningen som dom lagt in rörelserna för har du inte förberedandet klar så lyckas du inte med rörelsen och förutom att du får ett sämre betyg så märker du ju att det inte funkade och då kan man ju själv räkna ut att det var överkurs och att man inte riktigt har det som krävs på plats.

Och det fantastiska med det hela är att du kan delta och få denna kontrollen ändå från början dvs i ett LC - program.

Jag vet att det förhoppningsvis sitter en hyfsat bra domare på kortsidan som iallafall kan avgöra om rörelsen gick åt helvete eller om vi utförde den helst "ganska bra" som är betyg 7.

Så man behöver inte alls vara med och Tävla om man inte vill det , det är ju bara en tävling om man själv vill ha det så...

Och då är vi tillbaka till Rays kärnfråga, hur vet man att den insikten är rätt...

Om hästen gör det man planerat där man planerat oavsett om man tävlar eller ej.

För varje ryttares vardag är att hästen inte gör det som man ville när man ville

på samma sätt som en konstnär i början har en vision i hjärnan vad den vill se på duken - men i början så kommer det inte riktigt ut så genom handen :o

Fördelen med att bli konstnär är att det finns en massa konstnärer som kan lära dig grundläggande teknik ang perspektiv och skuggning och blanda färg

Medan det i ridning är långt mera vagt och efter tycke och smak - tycker man att blått och gult blir lila så är det så

eller inte - det kanske beror på kynne hur man ser det - vad vet jag

Sedan som jag säger - utmanar man sig aldrig med svårigheter - eller checker så vet man ju inte - om det känns bra - eller om det är bra

och ja precis som du säger - det finns enkla checker man behöver inte rida saxar - det räcker med ett Lätt C program. Skiter det sig - så kan man ju grubbla över var vid vilka punkter finns det en gemensam nämnare och på så vis ser man ju var ens svaga punkt är, vad ens grundproblem är

om det inte är hästen förstås

Ray - en del till som känns som Strömsholmsridning varv efter varv på volten,:devil: Om man inte går i och ur övningar så lär man sig aldrig känna.

Som Svea brukar säga - rak ligger mitt emellan höger och vänster om man aldrig är där och böjer om hur skall man då lära sig känna var man är?

Man lär sig mycket bättre volter om man ständigt byter volt - för då lär man sig känna vad händer
- och hur känns det i respektive ombyte av volt
- allt börjar ju med att känna VAR är min häst - var har den sina 4 ben?
var är jag - och hur vill den ha mig?
Hur känns det när den flyttar vikt mellan sina framben och mellan sina bakben hur känns det när vikten är jämn fördelad och snedfördelad
och vad händer när jag - böjer om mig - och när jag flyttar vikt?

Och allt detta är den grundläggande egenskapen TAKT

Och om man då lärt sig känna - hur det känns - hur ska jag inverka på hästen för att få lika mycket vikt i alla benen?

Senast ändrad:

Inom Klassisk Dressyr så heter takt; Purity of the gaits, så ovanstående gäller inte enbart tävlinsgDressyr

Om hästen gör det man planerat där man planerat oavsett om man tränare eller ej.

Visst men HUR gör den det då... Det är ju den stora frågan dvs vilken kvalite´ handlar det om...

Om jag tror att en sluta är bra när hästen går med förböjd hals och rak kropp ja då är det inget svårt att få det att funka , ställer jag sedan om till en öppna med förböjd hals och rak kropp så är det inte heller svårt, men jag gjorde det där jag planerade att det skulle vara men likförbannat är det inte rätt.

Hade det varit i ett dressyrprogram hade det tex stått förböjd i halsen , rak i kroppen, tvärar för mkt, tappar energi. Betyg 5 i LA och 4 i Msv.

Ok då vet jag att den tränaren som lärde ut de skolorna inte var mkt värd och så fokuserar jag på att ha rakare hals, mer böjning i bålen och då kommer det mer energi på köpet eftersom hästen arbetar mer rakriktad

Senast ändrad:

Man lär sig mycket bättre volter om man ständigt byter volt - för då lär man sig känna vad händer
- och hur känns det i respektive ombyte av volt
- allt börjar ju med att känna VAR är min häst - var har den sina 4 ben?
var är jag - och hur vill den ha mig?
Hur känns det när den flyttar vikt mellan sina framben och mellan sina bakben hur känns det när vikten är jämn fördelad och snedfördelad
och vad händer när jag - böjer om mig - och när jag flyttar vikt?

Och allt detta är den grundläggande egenskapen TAKT

Och om man då lärt sig känna - hur det känns - hur ska jag inverka på hästen för att få lika mycket vikt i alla benen?

Hum visst men problemet är att väldigt många rider ju runt där i volterna med en häst som inte ens är rak och trillar ner på en bog just FÖR ATT dom inte känner.

Känsla är inte alla förunnat utan tvärtom, de flesta måste lära sig och väldigt få kan dra en slutsats om att det är just det som är fel och göra något åt det...

Därför svarade jag som jag gjorde i den andra tråden.

men om man skiter i just sluta så kommer start stopp och ens att gå i grundgångarter aldrig kännas bra "i fel" , folk kanske inte märker om fattningen inte är ren tex - men de märker ju att de inte kan göra en avsaktning utan en väldans massa i handen

Om man inte är helt känslomässigt avtrubbade så kommer det alltid att kännas fel eller inte tillräckligt bra. och vara frustrerande

Senast ändrad:

Nej det kanske man inte känner - men du kommer märka det när du byter volt. att det hackar - och jag har undrat i min ungdoms dagar - varför skall det vara så d*a svårt för hästen att byta volt

Nu vet jag :o :o :o

men visst har du rätt - men med ett logiskt och konsekvent ridssystem så är det ju större risk att det ens GÅR att felsöka - varför det ska var så djävla svårt att byta om volt tex

eller varför inte stanna, eller bromsa när man ber om det tex.

Senast ändrad:

Man får helt enkelt lära ut helt systematiskt... den skänkeln till den tygeln osv osv för man kan inte förvänta sig att ryttaren själv helt plötsligt skall kunna "känna" felen och åtgärda.

Lär tränaren ut systematiskt så vet man hur hästen reagerar och vilken respons det blir i kroppen och genom det så kommer ryttaren att få hästen att fungera eftersom det blir helt logiskt. När man har lärt ryttaren det logiska systemet så kan denne själv göra en felsökning så småningom för då kommer ryttaren märka avvikelser från systemet, nästa steg är att lära sig att "känna" när det börjar failjera (?) och utefter det kan man göra något åt saken eftersom systemet nu har blivit inlärt i ryttaren och även hästen.

Så metodiskt måste det vara för en väldigt många ryttare , problemet är bara att väldigt många tränare inte kan lära ut så eftersom dom själva inte har ett fungerande system, eller att dom inte riktigt egentligen vet vad dom gör utan dom bara gör det.

Väldigt många tycker säkert det är ett tråkigt sätt att rida på oxå , men det är ett säkert sätt att lära sig att få en häst att fungera i skritt, trav och galopp.. Efter man kan detta själv , ja då finns det utrymme för utsvävningar och tänja gränser osv eftersom man då bara kan gå tillbaka till det inlärda och trygga systemet .

Senast ändrad:

Vaaaaaaaaarmt!

Risk för virrighet pga vätskebrist!

Ett problem är ju som ni båda säger att nästan alla tränare har sin egen filosofi i mångt och mycket. Och om man inte har samma tränare under större delen av karriären så är det svårt att få ett klart system.
Man gör sitt eget system:angel:

Men om jag säger såhär.
Det som jag personligen har svårt för är att jag antingen blir för passiv eller för offensiv. Det blir bättre och bättre- men det kommer gärna tillbaka om jag kommer på en häst som jag inte hittar. Och jag vet att många andra ofta hamnar där!!! Olika hästar kräver ju lite olika- och jag är inne på det där lite.

Som Fio sa- inte frågan om hästen gör vad man ber- utan hur får jag det BÄTTRE. Vilken detalj kommer höja det ett snäpp!
Är ni med????

Angående dressyrprogram så finns det många som vinner LC klasser med hela hästen i handen. LA oxå...

Så visst- får man kassa poäng är det inte bra. Men får man bra kan man inte vara säker på att det är super för det:D Man kanske är en strömsholmsryttare:o

Som Fio sa- inte frågan om hästen gör vad man ber- utan hur får jag det BÄTTRE. Vilken detalj kommer höja det ett snäpp!
Är ni med????

Ja

Men det är svårt att säga vilken detalj när man inte ser en film,

Annars brukar det inte vara bara en detalj utan många små detaljer ihop och där så måste man ha ett fungerande system som gör att detaljer faller på plats innan eftersom det mesta går hand i hand.

Alla har inte olika system utan dom flesta BRA tränare har ett system utarbetat efter utbildningskalan tex då det Tyska som jag kör på.
Jag har ridit för en fransk tränare inom klassisk ridkonst och det var inte mkt som skiljde i systemet egentligen förutom att han själv red lusitanos och därmed kanske ville ha saker och ting lite väl snabbt för att passa till tävling. Han har sin lära främst efter de la Guérinière och Oliveira

Många blandar system hej vilt och tappar logiken bakom vilket gör att det inte funkar i långa loppet.

Angående dressyrprogram så finns det många som vinner LC klasser med hela hästen i handen. LA oxå...

Så visst- får man kassa poäng är det inte bra. Men får man bra kan man inte vara säker på att det är super för det:D Man kanske är en strömsholmsryttare:o

Fast nu handlade det ju inte om att vinna utan att man själv kan känna vad som funkar och inte funkar och att man genom träning förbereder hästen för att klara av de olika momenten som sitter ihop i ett program. Det är rätt uppenbart sedan om det fungerar eller ej tex i de låga LA programmen då skänkelvikningen ingår och du skall vända upp på medellinjen från en punkt till en annan. Funkar det , funkar det inte... Om inte vad skriver domaren?

I de högre LA programmen kommer ju skolorna och det är ju samma där osv osv uppåt, ju högre program desto snabbare kommer rörelserna och desto mer måste du ha allt förberett för att det skall fungera eftersom du har mindre och mindre tid mellan varje rörelse.

Det finns en anledning till att de flesta inte når över LA

Du har absolut helt rätt! visst känner man om det känns bra och "lätt" att rida ett program. Men menar du nu att om man klarar av att utföra ett dressyrprogram på sin nivå så är det bra, utan tvekan.

Finns det inte ändå risken att känslan lurar en. Att man kan rida runt ett LA program med den omtalade "fulkroken" på en hyfsat begåvad häst och få fina program och ha en fin känsla. Och tycka att man är bra- fast man har hästen i en felaktig form? För det är ju lite det man blir rädd för när man ger sig in i Bukediskussionerna...

Det är enklare i hoppningen tycker jag. Min största check när jag rider är bommar i markarbetet. Funkar inte det så var det inte bra. Funkar det så är det bra- då vet jag att jag kan kontrollera steglängd, tempo och väg. Då brukar det vara bra;)

Jag - som själv är långt ifrån MSVnivå - tycker mig se ganska tradig ridning och felaktiga former även på MSV-nivå. :o

Men i princip håller jag med om tävlingsprogrammens uppbyggnad och förträfflighet som checklistor. Dock menar jag, precis som du, att man kan bli belönad även för saker som inte är korrekta, och då kan man tro att man är på rätt väg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 232
Senast: Magiana
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 260
Ridning Jag har tränat för en, bland AR-kretsar, känd och hyllad tränare i kanske 3 år nu. Jag sökte upp denna tränare för jag ville lära mig...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 405
Senast: Totola
·
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 982
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama