Hur får man sökning neråt?

Sv: Hur får man sökning neråt?

Jag är helt ny på detta med akademisk ridning, och har just börjat träna på sökning fram och ner.
I böcker och av tränare får jag veta att det "bara" är att plocka lite neråt i tygeln, så fattar hästen att den ska följa handen neråt. Och samma sak med ställningen - lite plock så släpper hästen och ställer.

Men inte min häst!:cry:
Hur jag än plockar så står kusen bara där och sover :o. Och förstärker jag signalen genom att sätta mer tryck (ett lätt drag i tygeln) så händer ändå inte mycket.

Om jag provar att förstärka signalen ännu mer (dvs mer regelrätt drag i tygeln) så knäcker hästen ju så småningom av i nacken och "sänker sig" ju , men inte på det följsamma sätt man ju vill.

HUR GÖR MAN!!!

Hur lång tid tar det för en "normalbegåvad" häst att fatta detta?
Skulle det gå lättare med en skarpare kapson? Min är en rejält tjock-stoppad (och tung) historia, så det kanske blir för otydligt för hästen, eller?

Jag var så himla inspirerad och entusiastisk för det här med AR, men nu känns det nästan som det är för svårt för mig. :cry:

jag svarar på ditt första inlägg och säger det mesta är för svårt utan lärare.

Det är tex bara specialbegåvningar som kan tex köpa en gitarroch lära sig spela själva, och samma med ridning, det är ingenting man lär sig på egen hand

Säger jag - andra säger annorlunda

Jag är helt ny på detta med akademisk ridning, och har just börjat träna på sökning fram och ner.
I böcker och av tränare får jag veta att det "bara" är att plocka lite neråt i tygeln, så fattar hästen att den ska följa handen neråt. Och samma sak med ställningen - lite plock så släpper hästen och ställer.

Men inte min häst!:cry:
Hur jag än plockar så står kusen bara där och sover :o. Och förstärker jag signalen genom att sätta mer tryck (ett lätt drag i tygeln) så händer ändå inte mycket.

Om jag provar att förstärka signalen ännu mer (dvs mer regelrätt drag i tygeln) så knäcker hästen ju så småningom av i nacken och "sänker sig" ju , men inte på det följsamma sätt man ju vill.

HUR GÖR MAN!!!

Hur lång tid tar det för en "normalbegåvad" häst att fatta detta?
Skulle det gå lättare med en skarpare kapson? Min är en rejält tjock-stoppad (och tung) historia, så det kanske blir för otydligt för hästen, eller?

Jag var så himla inspirerad och entusiastisk för det här med AR, men nu känns det nästan som det är för svårt för mig. :cry:

Jag tycker nog då att du har fått bra svar och försök att förklara varför det blir som det blir för dej och hur man kan se på det här. Det finns inget svar:
"gör så här" och så har du löst problemet. Det är väl därför tråden drar iväg för det kom att handla om mycket som hänger ihop med din fråga och sen att det leder vidare är väl inte så farligt? Ok att en del leder långt ifrån på ett sätt men det hänger också ihop faktiskt.

Läs och tänk runt det som skrivs, (du får sålla tex sånt som handlar om forumnamnet :angel:) Men det står cokså mycket som du kan behöva veta och fundera över om du verkligen vill ha en seriös möjlighet att förstå varför det blir som det blir. Gratis lärdom, se det så.

Någon quickfix finns inte, vare sig med klicker eller utan;)

Så din tråd kunde ha blivit väldigt kort "prata med en bra tränare", men nu ställdes andra frågor som en fortsättning och den blev lite längre.

Och jag har följt tråden med stort intresse! Tycker den har hållt sig på en vettig nivå, jmf med hur det kan bli... :devil: :D

Det är ju ett jätteintressant ämne och enligt mig har inget egentligen urartat men som flashlight skriver kan man inte ge ett kort bra svar på ts fråga. Det är ju enbart en detalj i det stora hela. För att förstå detaljen måste man börja förstå det stora hela!

Ray och Susan - please continue... :D

Svarar här i alla fall...

Jag har läst tråden från början för jag kunde ärligt inte hålla isär dem som varit igång samtidigt, och ville vara säker på att jag mindes rätt

Egentligen så är Utbildningsskalans Kontakt = att hästen sträcker ut sin hals framåt, men utan att den hänger på handen. Det som gör att den inte hänger är att den börjar använda sin egen bakre hävarm som håller emot. Borba pratar om det där som att spänna en fjäder i typ en leksaksbil. C L har använt en liknande bild

det blir ju konstigt när jag skriver att hästen först skall skjuta på och sedan bromsa och vara energisk - och ja det är skitsvårt att rida

Men just det att den håller emot gör att den hindrar sig själv att hänga i handen :idea: och ju mer den håller emot med bäckenet ju mer kommer den att niga (vinkla bakbenen) och ju mer du "wind it up" ju mer tryck har du lagrat som energi

Först tror jag du frågade om framåtbjudning . och fick svar av Kookie att när den blir rak så kan den börja tänka framåt, och även om det känns som sirap i början så är det just det som hästen kan prestera nu - den är inte starkare än så. och det sättet jag lärde folk att hitta dit var genom att rakrikta med sin egen kropp - då slappnade hästen av och halsen kom ned och den började söka handen. nä det blev inte gångarten urban på ponnies som sparkats runt i många år - men då ville hästen själv:laugh:. det kändes kanske långsamt med det kändes friare sa ryttarna :laugh:

Det går liksom först att vilja framåt när man får använda båda benen. *idea*
jag tycker inte det handlar så mycket om att peta på höger bak, utan om att släppa in det öht så det kan vara med och jobba *glad*

Sedan har du frågan om ökningarna - och det blir ju samma svar - får båda bakbenen plats att ta i?

Sedan har vi nästa fråga som har sådan relevans för trådens ämne

Nu finns det en mängd olika skäl till att vi fick olika resultat - förmodligen så brast det i mina instruktioner.

I utbildningsskalan så hittar man optimal takt genom att rakrikta med sitsen och tillåta locka fram hästen att vara losgelassen - dvs tillåten att röra sig naturligt - det ger resultatet att hästen söker handen, men rätt kontakt dvs hur hästen förhåller sig till bettet kräver också engagemang i den bakre hävarmen. så rätt kontakt med bettet kräver alltså att hästen är framför skänkeln :idea:

Jag tror att om du får bakbenen energiska samtidigt som du visar att de inte bara ska skjuta på utan också börja avlasta framdelen, att det är då den börjar använda sin rumpa/sitt bäcken - och då kan vi börja lagra energi bakdelen som vi kan använda senare :d

Sedan så tygelns främsta uppgift har Kookie beskrivit att hästen skall söka bettet men tygelns längd avgör hur långt fram näsan får gå

Så du har skänkeln som bakre ram och tygeln som främre

vad som händer när du går fram med handen beror på hur mycket energi du lagrat i fjädern bak - dvs hur framför skänkeln hästen är

Om du har en kortare ram så kräver du att hästen skall sätta sig mera och vila mer i steget, och det behövs en viss del i arbetstrav tex, länger du tygeln och hästen följer halsen framåt så kommer den att kliva ifatt med både framben och bakben och du har grunden till en ökning - och tack vare dig förstår ja varför det funkar så djävla mycket bättre när man fortsätter att ha den framför överskänkeln i ökningen (hur dum är jag på en skala :angel:)

Nu kanske du släppte detta helt när du gick fram med handen, (och jag räknade inte med att den skulle orka hela 2 dm:) ) jag vet inte hur du rider, men prova igen och fundera över hur du håller hästen framför skänkeln.

JU bättre du rider ju mer fjäder du har bakifrån desto mer fortsätter hästen efter att du lättat ur, men sedan beror det jättemycket på hur du lättar ur, om den får tugga tygel och du ger efter i sitsen, eller om du sträckte precis rakt framåt vågrät i luften - och bara lät det du laddat leksaksbilen med gå framåt

- nu skall du få se min favvo bild :laugh:

http://i172.photobucket.com/albums/w30/Tiffany_K_album/dressa4.jpg

Den har tanten har laddat fjädern som fan

sedan om du vill joina UFO klubben så har du medlemsnummer 3.
Om du vill joina - "nu är jag sur på susanklubben" så får du ställa dig i kö för nummer. jag gissar att det bli 76559 eller nåt du får

Slut på smileysar men jag är glad i alla fall

Senast ändrad:

Kl!

Har väl inte ngt med ts fråga att göra men måste berätta att jag tror jag hajjat det här med att rida från sin baksida och fram till framsidan eller hur ni nu uttryckte det. I vilket fall som helst så tippade jag inte fram som jag brukar, fanns kanske en viss risk att jag tippade bakåt istället? Men efter en stund så kom hästen på ett annat sätt än vad den brukar göra,kändes välldigt bra, vilket kanske inte är det samma som att den verkligen gick bra, men ngt annat skedde iaf :) Tur att ni bukare finns

Till ts fråga så har jag nog inget bra svar, min häst har mer eller mindre följt min bäckenförändring frammåt och följt min hand fram från första början.....

Sent på kvällen -snart nattedags:cool:

Men jag snabbade mig igenom ditt inlägg- får läsa bättre till frukost:D
Och jag tyckte att jag kände att jag fick svar!! Och att jag måste säga, som relativt ny i dessa diskussioner att det får mig att tänka, känna, och faktiskt få mera kött på benen!

Så- nej, hata klubb blir det inte:p

Och den bilden- nu ska jag inte skryta på något vis. Men den ena hästen idag, den med stooora gången och faktiskt en jäkla kvalitet. Den gör så om man bara skruvar upp fjädern några varv! Av sig själv.
Den andra- nej, fjädern är nog inte lika lätt att skruva upp. Men det är två hästar med samma ryttare, samma ridning och lite olika resultat. För att det finns olika förutsättningar. Den första har redan (bra riden och bra byggd? ) tagit kontakt och jag känner det mer som att tygeln måste börja begränsa längden på den långa halsen och jobba på att få den kvickare i fötterna. Den är lätt och fin i handen, den tar kontakt, den går i den form man ber om. Men jag får ändå lite "sirapskänsla". Tänker att det är ingen panik, men jobba med tempoväxlingar, inte bara gasa- gasa för den blir bara större och långsammare i kliven, utan små fram- tillbaka variationer.

Den andra (sämre riden och sämre byggd...) tar inte riktigt kontakt- blir bättre. Men vill gärna släppa eller hugga och dra en ur sadeln. Himla skillnad när jag tänker på allt detta, att HAN ska ta kontakt. Att formen kommer. Ge det tid. Och att tygeln inte riktigt kommit till att begränsa eftersom att kontakten- påskjutet inte helt är där. Tänker jag rätt?
Då är det ju samma system- men man är på olika plats på grund av olika förutsättningar. Och då jobbar man på olika saker. Och i så fall stämmer "mitt tänk" men jag har fått mer fokus på att checka av att grunden sitter innan man går vidare.

Tänker oxå att jag på den med stor gång var lite oroad över att nosen nog kommer lite bakom lod när den sträcker sig- vilket det även gör på din bild. Känslan jag hade idag när jag lät den sänka sig så mycket den ville var att den kommer loss ordentligt i ryggen först i en form som jag tyckte var lite för låg- men känslan var wow. Kan det vara så att stora långhalsade moderna halvblod behöver/klarar av en lägre form än t.ex lilla fullblodet? Är det därför man (dont kill me now- bara en tanke...) nu för tiden rider tävlingshästar överlag i en lägre rundare form??? Kanske en helt annan diskussion:D

God natt!

Läst lite igenom, och detta du skrev om att ladda fjädern. Superbra! Var det Borba? Lite det jag brukar tänka som en champangeflaska, som bara ska bubbla upp och så sen kunna skjuta iväg.

Det är just detta, laddandet av fjädern, som är glädjen i ridning tycker jag. Det är som en kommunikationsvåg som är skitkul att labba med och experimentera kring. Men jag tycker det är jobbigt (mentalt) när min häst är i siesta-mode. För hur jag än vänder och vrider så måste fjädern laddas för att hästen själv ska vilja fram. Om jag nu skulle börja driva fram detta efter att jag trott mig ladda så undrar jag vad jag då har vunnit? Vad har jag tjänat? Inte ett smack. Att hästen själv vill är ju ett kvitto på att laddningen gick bra. Detta drivet ger ju hästen själv som betalning för att jag gjort bra. Och det är detta som jag tycker är det svåraste. För att ladda så kräver det ju lite (mer) ridning från min sida om han är i siesta-mode. Och det är denna ridningen jag är mentalt svag att göra, för jag tycker lite synd om honom som ska behöva jobba och kämpa när det är ap-varmt.

Så, ja. Det sitter väl i mig alltihop så klart. Jag är en mes och min häst kan styra mig. :o Men är det verkligen bara jag som tycker det är svårt att rida bra i 30+, till skillnad från 21+ lite skugga och lite härlig breeze? Det är väl mitt samvete som är mitt hinder. Skulle jag vara häst skulle jag nog göra mitt yttersta för att slippa anstränga mig på siestan, så tycker jag synd om min "stackars lilla häst" och det leder till att jag rider som en mes. :D Haha! Jag hittade problemet!

Gnatt.

Senast ändrad:

Lånar en Fjäder :)

Av någon otgrundlig anledning tror många att "Fjädern" Är en sådan man ska killa hästen under magen med så att han killas till form.

Nu skriver jag "Många" och menar i det elever till mig, inte att just NI här skulle tro det.

Den verkliga fjädern är en spiral som innefattar bakdelens leder och muskler och som tillgodoser spännandet av pilbågen som Sus outtröttligt tjatar vidare om :bow:

Ville bara förtydliga, inte för att få en fjäder i hatten :angel:

Det är lätt att missförstå helt enkelt.

När kvalitet i spiralen skapas skapar vi också förutsättningarna för resten.

Utan Spiralens aktivitet, har vi pannkaka.

Förvisso gott det med men tar oss inte till några (G)astronomiska höjder.

Hej hopp.

Ha ha vad du var rolig då:laugh:

En gång för hemskt många år sen, kanske 25-30, såg jag en bild i någon hopplära (tror jag) med en jättetydlig illustration av spiralen bak, ang att hästen måste arbeta rätt i hoppning för att få bra kraft bla. Minns inte var eller så, men det var en teckning av en hopphäst med en stor spiral inritad runt rumpa och bakben. :bow: Mycket bra beskrivning av betydelsen av fjärdringen bak.

Senast ändrad av en moderator:

Ja gud alltså! Du kan väl stänga tråden så får folket här starta en egen tråd om hur man egentligen ska rida ...

Jag har gett upp för länge sedan. :crazy:
Jag longerade mina i hagen med bara grimma på igår o när de måste se var de sätter fötterna kommer din "sökning" per automatik. Samma sak om man använder travbommar.

Så mitt svar är. Rid på en ganska lång tygel på en stor volt- erbjud stöd på ytter o led inåt vb så kommer sökningen. Hästen ska dock följa med det ledande tygeltaget.Ytterhanden ska vara helt passiv.

Det är som regel inte fel på hästen utan handen som gör att den inte vill vågar "lägga sig" på bettet- söka ett mjukt stöd. Lägger den sig på för mkt- rör på fingrarna.
BEröm hästen o släpp inte stödet när den väl vågar vara kvar där. Var stadig o känn sen när den vågar ta för sig mer med bakdelen - höjer ryggen. Den ska då "trampa med bakhovarna mot bettet". Den känslan ska man få! Den Kan då börja sin utveckling av sitt rörelsemönster.

En liten KL

Och en liten Vink

spiral1.jpg

Prickarna är hastigt ditsatta, man får använda sin fantasi och mekka dit en spiral visuellt.

:)

den vitas spriral mumsisch, vems kuse om jag får fråga?

återkommer - efter dagens göromål

Jag fick bokstavligt leta 20 akupunkturnålar i en höstack idag - så jag är FÖR trött

fifan som Jean Banan skulle ha sagt

Jag är helt med på att moderna hästar har tillgång till sin fjäder - de är ju skapta i pilbåge och en lätt uppförsbacke från början - det krävs mycket mer på en häst som inte är det för då måste DU placera en i pilbåge och uppförsbacke

Sedan nu harjag bara haft erfarenhet av två med 9 mässig exteriör och båda har ju haft lite problem :angel:

menjag kan tänka mig att det är lättare för dem att fuska och stå emot utan att ryttaren märker det, för de har ju så bra förutsättningar, men även om man har det så måste man jobba genom ryggen oxå :o malinigbg skrev nåt bra som jag bara minns vagt. Dessa hästar kan "dansa" fast de är spända i ryggen, eller nåt. medan den med tokig exteriör faller pladask när det blri fel

Jag vet inte vad ang siraps känslan - antingen är den inte tillräckligt stark, eller så är det ett stopp i födet mellan bakben och nacke. det sista är trologt - för det är svårt att få hästen durchlässig, genomsläpplig eller vad det heter på svenska

det kräver exakt viktfölrdelning mellan frambenen, exakt lika mycket påskjut samt att hästen rkriktas i vertikalplanet - och en ryttar som är detsamma så hej :bump: vad lätt det är

NOT

Tänker oxå att jag på den med stor gång var lite oroad över att nosen nog kommer lite bakom lod när den sträcker sig- vilket det även gör på din bild. Känslan jag hade idag när jag lät den sänka sig så mycket den ville var att den kommer loss ordentligt i ryggen först i en form som jag tyckte var lite för låg- men känslan var wow. Kan det vara så att stora långhalsade moderna halvblod behöver/klarar av en lägre form än t.ex lilla fullblodet? Är det därför man (dont kill me now- bara en tanke...) nu för tiden rider tävlingshästar överlag i en lägre rundare form??? Kanske en helt annan diskussion

God natt!

Här låter det som att du inte petar på...

Citerar Kottas
Åker halsen upp - driv med sätet
åker nosen bakom - driv med skänkeln

Hästar med stor gång som vevar på (det var en sådan fråga här tidigare) känns det kankse inte som man vill driva det första man gör, men man för inte kontroll på dem förrän man fått igång dem bakifrån

men det är ju bakbenens aktivitet som sätter hästen i balans och det går inte att ta tillbaka den utan balans, så peta på ja- tala sedan om hur du vill att hästen skall bruka den energing

typ marsch marsch - men stanna kvar - HUVVA säger hästen :D

Tänk på att det inte är den runda formen som får loss hästen i ryggen - för loss i ryggen är en hsät som jobbar växelvis hö/vä liksidigt

och för att göra det så måste halsen sträckas framåt - i en rund form så gör den inte det

det är lätt att tro om man tittar på halsens överlinje, men betänk HUR långt ned halskotpelaren fakistk ligger i hästkroppen.

jag har bild på maximalt längd överlinje i halsen

Tiff_trick_1-1.jpg

Vad jag vill med denna bild är betänk hur långt ned mulen hamnar, dvs nedanför knäna

jag har ingen scanner men den motsvarar bilden i min biomekanik bok.

Lång och låg bakom lod kommer bara åt den övre delen av halsen - och minns att det skall vara HELA halsen som sträcks framåt

man måste få hästen att jobba med sin underlinje för att få den att sträcka överlinjen och komma upp med manken och VÄLVA hela överlinjen

Senast ändrad:

Denna ovan har hittat sin pilbåge och fått en jämn båge fråm svansrot via ländrygg, böstrygg och halsrygg, men det är så lite

så jag lägger in bilder på hopphästar där man ser sambandet att ju mer välvning/flexion av brästryggen ju mer sträcks halsen ut

några kul bilder

http://www.basculefarm.com/resident.htm

här är vi på väg att göra kuller bytta kankse
http://www.vecthomsporthorses.co.uk/USERIMAGES/ALEVA BASCULE.jpg

Här sänkt rygg = halsen uppåt bakåt
http://www.vecthomsporthorses.co.uk/USERIMAGES/LITTLE GREEN.JPG

hela länken

http://www.vecthomsporthorses.co.uk/page6.htm

jag hittade en massa kul när jag googlade på bascule +jumping

Nu ett tag under takfläkten

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 232
Senast: Magiana
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 260
Ridning Jag har tränat för en, bland AR-kretsar, känd och hyllad tränare i kanske 3 år nu. Jag sökte upp denna tränare för jag ville lära mig...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 405
Senast: Totola
·
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 982
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama