Sv: Hur får man sökning neråt?
jag svarar på ditt första inlägg och säger det mesta är för svårt utan lärare.
Det är tex bara specialbegåvningar som kan tex köpa en gitarroch lära sig spela själva, och samma med ridning, det är ingenting man lär sig på egen hand
Säger jag - andra säger annorlunda
Jag är helt ny på detta med akademisk ridning, och har just börjat träna på sökning fram och ner.
I böcker och av tränare får jag veta att det "bara" är att plocka lite neråt i tygeln, så fattar hästen att den ska följa handen neråt. Och samma sak med ställningen - lite plock så släpper hästen och ställer.
Men inte min häst!
Hur jag än plockar så står kusen bara där och sover . Och förstärker jag signalen genom att sätta mer tryck (ett lätt drag i tygeln) så händer ändå inte mycket.
Om jag provar att förstärka signalen ännu mer (dvs mer regelrätt drag i tygeln) så knäcker hästen ju så småningom av i nacken och "sänker sig" ju , men inte på det följsamma sätt man ju vill.
HUR GÖR MAN!!!
Hur lång tid tar det för en "normalbegåvad" häst att fatta detta?
Skulle det gå lättare med en skarpare kapson? Min är en rejält tjock-stoppad (och tung) historia, så det kanske blir för otydligt för hästen, eller?
Jag var så himla inspirerad och entusiastisk för det här med AR, men nu känns det nästan som det är för svårt för mig.
jag svarar på ditt första inlägg och säger det mesta är för svårt utan lärare.
Det är tex bara specialbegåvningar som kan tex köpa en gitarroch lära sig spela själva, och samma med ridning, det är ingenting man lär sig på egen hand
Säger jag - andra säger annorlunda