Hur får man sökning neråt?

Sv: Hur får man sökning neråt?

Känner igen detta problem från en annan PRE jag ridit. Inget ovanligt problem och jag tycker det är bra att det tas upp i den här tråden.
För här är det så tydligt att det inte är själva energin i bakbenen som saknas. Det är sökningen till handen som saknas.Och jag säger då att från ett biomekaniskt perspektiv att ni inte upplevt äkta energi bakifrån. Det ni upplevt är "springa ifrån" och det är inte samma sak - bakbenen fjongar ut halsen, och jag kan förklara det grundligt - VARFÖR DET ÄR SÅ
Det tog ca ett halvår för mig att få bort underhalsen på denna PRE och börja bygga överlinje. Genom ett fokus på framåt-neråt sökningen.
Om jag använde handen? Ja, ibland behövdes det. Dock, denna individ i sig är oerhört känslig för sitsen så jag använde sitsen mest.

och så påminner jag om att ingen har förbjudits att använda handen:idea:

men eftersom bakbenen fjongar ut halsen så kan man inte enbart använda handen - och man kan inte enbart ändra halsens ställning och tro att resten kommer per automatik

Det är nog det enda som har sagts - och egentligen ingenting att bli provocerad av för någon

Om man läser vad som står

Alltså, jag är inte med på om vi pratar utbildning av hästen nu, eller om diskussionen endast gäller hur man rider en färdigutbildad häst. Min häst har jag fått lära in alla sitshjälper på, men jag är dessutom en mycket medioker ryttare och har inte min egen kroppskontroll på 100%. Diskussionen är mycket intressant, men känns lite "over the top" för den nivå vi är på.

Det blri ju svårare med en outbildad för det ställer större krav på ryttarens balans så den kan hjälpa hästen, men vilken häst skall när som helst i vilket moment som helst kunnas få att sträcka fram halsen - Det är ett kvitto på att den arbetar ergonomiskt, så det är väl egentligen gällande båda två

fast TS frågar ju hur man "börjar"

hur får man sökning framåt nedåt - och jag citerar Müseler.
Som menar att man måste börja med att stärka den påskjutande krafter

det är en han enig med, med de flesta andra författare av ridläror, utom Bent som tror att påskjut är ett felaktigt rörelsemönster. Men då tror jag att han har missförstått sin Podhajksy för denne skriver om att få påskjut att bli bärkraft, men man kan inte hoppa över påskjutsfasen för det är den som sätter ihip hästen och fjongar ut halsen. Bürger kallar detta telescoping the neck.

Det är inte rocketsciense - det är basics

och den enda kontentan är att det handlar inte bara om halsen, och det är de flesta av oss överens om - så vi käbblar som vanligt i onödan :o

Jag pratar också om "äkta" energi bakifrån, inte springa ifrån. Jag vet och känner mycket väl skillnaden. Hästen ifråga hade mycket lätt för att samla sig baktill, men mycket hände bara i bakbenen. Kedjan fram till nacken bröts nån stans på mitten pga han lärt sig att knäppa av för bettet och kapsonen. Innan jag hittade ett mellanläge fanns det bara detta alternativ som han var van att bli riden, eller att fokusera - "för mycket"- på bakbenen och be om mer engagemang och då satte han sig i princip. I levade eller skolgalopp eller vadsom.

Jag vet att du inte har påstått att handen är förbjuden, det var mest ett inlägg till tuaphua som pratade om handen. Men som jag skrev tidigare, det blev mycket en avvägning mellan lagom energi bakifrån och sökning fram, som gick bäst att styra med sitsen. Gjorde man för mycket med handen blev det bara pannkaka.

såhär skriver TS

Jag är helt ny på detta med akademisk ridning, och har just börjat träna på sökning fram och ner.
I böcker och av tränare får jag veta att det "bara" är att plocka lite neråt i tygeln, så fattar hästen att den ska följa handen neråt. Och samma sak med ställningen - lite plock så släpper hästen och ställer.

Men inte min häst!:cry:
Hur jag än plockar så står kusen bara där och sover :o. Och förstärker jag signalen genom att sätta mer tryck (ett lätt drag i tygeln) så händer ändå inte mycket.

Om jag provar att förstärka signalen ännu mer (dvs mer regelrätt drag i tygeln) så knäcker hästen ju så småningom av i nacken och "sänker sig" ju , men inte på det följsamma sätt man ju vill.

HUR GÖR MAN!!!

Hur lång tid tar det för en "normalbegåvad" häst att fatta detta?
Skulle det gå lättare med en skarpare kapson? Min är en rejält tjock-stoppad (och tung) historia, så det kanske blir för otydligt för hästen, eller?

Jag var så himla inspirerad och entusiastisk för det här med AR, men nu känns det nästan som det är för svårt för mig. :cry:

och jag säger söket framåt nedåt kommer när hästen börjar använda sin bakre hävarm så den kan söka framåt nedåt utan att stå på näsan (dvs hamna på bogarna- för det vill väl ingen?

Hästen ifråga hade mycket lätt för att samla sig baktill, men mycket hände bara i bakbenen. Kedjan fram till nacken bröts nån stans på mitten pga han lärt sig att knäppa av för bettet och kapsonen. Innan jag hittade ett mellanläge fanns det bara detta alternativ som han var van att bli riden, eller att fokusera - "för mycket"- på bakbenen och be om mer engagemang och då satte han sig i princip. I levade eller skolgalopp eller vadsom.

Jag förstår att det är extra knepighet, särskilt som de flesta av oss är inte vana vid just det sättet att reagera hos en häst, men egentligen är det ju bara ännu ett sätt att inte arbeta ärligt igenom (vad än orsakerna är)

Reagerar bara lite på att du skrev "samla" bak för det gör den ju inte då, utan den sätter sej men samling är det inte tal om. Ett resultat av all denna stångridning skulle jag då elakt kunna säga;), hästen backar av men gör det den lärt sej att ryttaren vill, OCH som den råkar ha lätt för...den sätter sej.

Men i grunden krävs fortfarande samma sak. Och jag tror vi alla är överens om det egentligen:laugh:

(Svaret var inte att motsäga dej, utan mera reflektioner ang olika hästar!)

Senast ändrad av en moderator:

Jag tänker lite annorlunda. Jag "släpper" hellre trycket, även om det inte innebär att släppa egentligen. Jag vill ha sökningen. Jag vill att hästen ska börja lära sig att FÖLJA min hand. Så när jag länger tygeln vill jag att hästen ska börja förstå och våga följa med fram med munnen. För att förstå det krävs engagemang bakifrån och en "genomsläpplig" rygg. För att våga det krävs det att min hand är mjuk, mottagande och trygg.

Problemet, som jag upplever det, är att om man håller kvar trycket gör hästen precis som den lärt sig tidigare; knäpper av. Vilket vi ju inte vill!

Håller helt med dej! Så gör jag också!

Jag håller med om att det inte är äkta samling eller äkta energi bakifrån i den form at den inte går vidare genom kroppen. Håller med Susan om att den skjuter mot och inte kliver in under och bär.

Men då kan man välja att fortsätta rida så och låta bli handen eller att lära in ett system som gör att hästen söker sig framåt/nedåt och släpper igenom energin bakifrån lättare OM man nu rider bakifrån med.

Och ja fullblod visar ofta ryttarfel mer än vissa tyngre mer kallblodiga raser, samma med araber och PREs.
Min islandsgubbe kunde man sitta betydligt mycket snett och vint på än på kompisens PRE tex. Islandsgubben visade inte lika mkt av det på den tiden jag satt så för det mesta. Han parerade upp medans PREn kanade iväg i sidled.

Och jag tror du har en poäng med vad man är van med för något. En portugisisk tränare jag sett lite och ridit för upplever jag rider betydligt bättre på de iberiska än halvbloden. Det tror iaf jag beror lite på att han är uppvuxen och inskolad på främst Iberiska.

Det är svårt att aldrig svara upp när man möts av dryghet gång på gång. Och att vissa av oss här får höra från så många att de är dryga kanske inte är en slump. Och nu menar jag inte mig själv. Jag har fått höra det någon gång under mina buke-år. Och då har jag ofta gjort mig förtjänt av det.

Jag vet att jag kan vara en satans häxa ibland om folk beteer sig illa mot mig. Och ännu mer då de beteer sig illa mot andra.

Så visst, jag har absolut inte daltat med dig i den här tråden.
Jag har mig veterligen inte varit ohövlig mot dig innan. Men jag fick nog av översitteriet helt enkelt.

Man behöver inte jobba för att skriva folk på näsan i snudd på varje inlägg man gör eller missförstå med flit.

Om man tycker det är jobbigt att folk tycker man är dryg kanske man kan fundera över om man är det eller ej.

Ja, jag är säkert hård och dum nu tycker du. Eller egentligen tror jag att du bara anser mig oupplyst, ung och korkad eller något. Men nu har jag iaf sagt vad jag tycker och försökt få till en trevligare stämning här på forumet. Så kanske fler vågar vara med i diskussionerna igen.

Alla är inte lika hårdhudade som du, jag, flash, fio, totola och biggan l. Vi verkar kunna ta en del mer än andra allihop. För alla har vi fått våra slängar. Och det blir lätt lite trist när det typ är vi som diskuterar i samma rundor som vanligt. Kul om andra vågar vara med igen. Roligt med mer input och fler ideer.

Även de som rider på sätt du inte gillar. Om du vill förändra och nå dem gör du det bättre med ett smile och trevlig ton än genom att förlöjliga dem och trycka ner dem.

Nu kan du väl skopa tillbaks eller ignorera bäst du vill. För jag antar att någon förändring i bemötande mot mig lär aldrig bli av efter det här. Kritik av någon du dömt som idiot är väl inget som kommer ändra något. Men jag har iaf försökt. Vore kul om det ledde till ngt trevligt för alla dock.

Men med iberiska tycker jag det är lite annorlunda. Givetvis är mycket samma med. Det är ju fortfarande en häst och det är fortfarande dressyr. Saker ska utföras på samma sätt med samma kvaliteter. Men vägen att få dem dit kan se olika ut. För de svarar inte som halvbloden. Men jag tycker inte man ska vara så tvärsäker på att det är detsamma som halvblod om man inte har personlig erfarenhet av dem. För de är rejält mycket mer annorlunda än övriga raser.

Tror jag inte... Min tränare tysk utbildad har ridit mängder med iberiska hästar efter precis samma system som hon rider sina egna dressyrhästar (halvblod) Hon var i väg i några spansktalande länder och red en hel del där och alla var helt hänförda av att hon kunde få dom att gå så bra på så kort tid... Jag vet inte hur många hingstar och tjosan som hon blev erbjuden att få

Hon red en del här i Sverige oxå och vann något champion och blev Best in Show eller nått hejsan i den stilen.

Det var inga som helst problem att få dom att funka efter den vanliga tyska utbildningsskalan. Problemet är ju att dom flesta ryttarna inte rider dom så och därför blir dom heta och springiga, men det har ju inte med hästarna att göra i sig utan hur dom utbildas. Sen att dom har tendenserna i sig är en annan sak men om man inte som ryttare tar fram tendenserna så har man inte större problem med dom än med någon annan häst, tvärtom dom har ju många fördelar.

Samma system absolut. Men lite smått annat att ta in i beräkningen med vilka delar av systemet som behöver jobbas mer med. Och känslan av dem är annorlunda. Och visst har de en hel del massa fördelar halvbloden inte har. Och man får en del saker mer gratis. Samtidigt som annat är svårare.

Det är inte för intet jag velade så länge ang vilken ras jag skulle skaffa nu sist. Jag var nog mer inne på de Iberiska. Men så fick jag ett bra erbjudande gällande ett halvblod. Så därför blev det ingen spanjor för mig.

Jag gillar dem!

Det tyska upplever jag dock inte riktigt vara Strömsholmsridningen som jag upplever vanligare bland gemene man i Sverige. Det som lärs ut av Strömsholmsutbildade känns inte riktigt som det jag upplever att tyskutbildade lär ut. Men det kan vara jag som har fel.
Jag ser dock betydligt fler likheter med hur jag försöker rida mot i hur det Strömsholminstruktörerna lär ut.

De tränare jag rider och har ridit för har en del iberiskt och har fött upp och handlat med både Iberiska och andra raser. De upplever också skillnaden som rätt markant. En av dem tävlar GP, en annan rider skolorna ovan mark och en tredje är ngn working equitation-mästare av något slag. Så uppenbarligen upplever vi det olika. Och kanske lägger man olika mycket vikt vid orden annorlunda med.

Senast ändrad:

Jag håller helt med dig, jag upplever oxå precis som du stor skillnad i det tyska systemet och det strömsholmsutbildade som precis som du säger är väldigt vanligt i sverige... och att den ridningen inte funkar på en iberisk är jag helt övertygad om.. mkt tygel och handridning där och mkt klämmande om om man jämför.

Jag tycker dock att de flesta i Iberien (:D) rider väldigt överilat och forcerat vilket bidrar till att hästarna blir heta och springiga.

Ja jag tror deras sätt att sätta ihop hästarna, som är svårare att sätta ihop än halvblod, är att rida fort. För då drar hästen iaf fram och upplevs väl vara framme för skänkeln till bettet. Även om jag upplever det som att de hamnar i spänning och ibland skjuter mot. De blir överilade i takten och kommer inte genom kroppen. Att de är framme till handen ska ju kunna kvarstå ner till piaffen. Och då måste de ju vara ärligt framme om man inte vill ha dem ihopkrullade.

Det var svårt som satan att försöka tyda hur hästarna egentligen kan röra sig när man satt och kollade säljfilmer. Alla hästar snudd på skenade i alla gångarter och rafsade sig fram. Utom de som var filmade i slowmotion då. För att dölja symaskinandet. ;)

*delvis knapplån* och ahr kanske inget med nått att göra :)

har faktiskt hört att flera utländska ryttare, kända och mindre kända att svenska ryttare får en hel del kritik utomlands för att vi handrider för mycket. Sen säger jag inte att det gäller folk i tråden, behöver inte försvara er själva eller så :) vet hur buke fungerar. Pratar helt generellt nu.

jag kan tycka att det rent generellt stämmer oxå. Alltför ofta försöker vi korrigera med handen det som redan är för sent att korrigera, ex dålig hörnpassering. Jag ser handen lite som stolpen som håller uppe telefonledningen.

Iberisk ridning är som nån skrev forcerad och stressad ibland,inte bara positiv, men när den är bra så har de skapat riktigt känsliga och lyhörda hästar, som vi nordiska ryttare inte kan hantera bl a för vi rider för mycket med handen, har sett detta i flera fall.

ibland kan jag känna, behöver inte gälla er i tråden än en gång, att många säger att deras iberiska hingstar/valacker är oskolade och dåligt utbildade där de egentligen är utbildade på ett sätt som vi inte kan hantera och lärt oss. och visst kan vi då välja att skola om dom till vårt sätt, eller lära oss hästens skolning, ett val man får göra.

bara lite morgontidiga tankar....

Känslighet hos en häst är ju bra. Men att vara quickfix-"utbildad" till diverse saker som piaff och passage i alldeles för hög form med tappad rygg bakom hjälperna är inte bra.

Men visst tror jag att många inte klarar iberiska om man är van vid halvblod. Det är mer nerv och explosivitet.

Och på dem kan man inte fippla med handen hur som. Då backar de av. Här får man lösa fartrelaterade prob med sits och skänkel. Alltså bromsa med sits och skänkel.

Svenskars handridning har jag hört och sett mycket av jag med. Den består väl mest av osystemnatiskt böjande eller ett stadigt dragande bakåt. Samt trycket i munnen a la rullator/5:e ben som är rent livsfarligt.

ja som jag skrev, inom iberisk ridning finns det bra och dåligt, precis som i all ridning men nu syftade jag på bra iberisk ridning, vilket jag skrev.

quick fix måste jag erkänna tycker jag är mycket vanligare på ex frieserhästar än iberiskt även om det naturligtvis finns där oxå. De är ju så "inne" nu :) Måste erkänna att ajg tycker att vi i sverige även har ett överpris på iberiska hästar, sämre kvalitetshästar, emn halvdann utbildnign/ unghästar säljs för ca 100 000 kr. För det priset kan du åka ner till Luis Valenca och köpa dig en välutbildad 10-åring MVS B av otrolligt mycket bättre kvalitet. (har en kompis som gjort det )

gäller friesers oxå för övrigt...

ett sidospår, ursäkta för det :)

Senast ändrad:

såhär skriver TS

och jag säger söket framåt nedåt kommer när hästen börjar använda sin bakre hävarm så den kan söka framåt nedåt utan att stå på näsan (dvs hamna på bogarna- för det vill väl ingen?

Jo, det verkar så. Se hur hästen som visas i filmklippet i början av tråden vräker sig fram på bogarna t ex. Och sen belönas det. :o

Jag har erfarenhet av just det bla på den här hästen där det tänket att rida på framåt inte alls fungerade, utan vi fick hjälp att börja i en annan ände, med balansen takten och lugnet enligt utbildningsskalan. ´Trots att jag borde vetat bättre och insett det tidigare så tog det ett tag att inse, man blir som sagt "hemmablind"...Och många tränare har nog det ni kallar "strömsholmsmeetoden" till alla hästar. Man måste ju variera efter häst (som det ofta skrivs på detta forum...) Men inte variera målen enligt utbildningsskalan utan metoderna, till viss del, även om grunden är samma. Stegen i skalan är grunden, det kan man inte gå ifrån - anser jag.

Numera får jag rida mer framåt igen men med takten kvar, och det är lite hisnande känsla att det går, även om det är långt kvar till att det är mera befäst och jag behöver mycket hjälp med det för att känna vad det är jag håller på med..Det är en balansgång hela tiden på den här hästen.

Med en häst som har så lätt för samling som de iberiska kan det nog vara lätt att lura sej själv också, tror jag, och fuska ifrån, den hamnar ju inte på bogarna till slut på samma sätt som min gör i övertempo :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Nu är jag här igen o menar att de skickliga kan hjälpa hästen att gå i ett högre tempo, men som ändå är det mest gynnsamma- iom att de stämmer av i de rätta millisekunderna. De kan få hästen att röra sig optimalt- i balans.

Att "bara" få bakbenen att utföra rätt jobb av sig självt rimmar inte med en fyrbent med en inte helt balanserad klump på ryggen.
Alla har inte heller bra förutsättningar- exteriör- rörelsemönster för att ha det lätt för sig att arbeta på ett bra sätt.

Sen är formen avhängig av samlingen. En häst kan inte gå för lågt eller med för lång hals- då går den av på mitten.

De flesta iberiska hästarna som jag har sett rör sig sällan genom kroppen i traven. benen rör sig för sig. Vilar sällan på steget o har inget svävmoment- därav svårigheten med att öka- innan den kan samla sig mkt.

de jag har pratat med anser att de trots allt är mkt mer lättridna- viljan, annan mjukhet i kroppen o då inte jobbiga att sitta på.
En har en bytt från dyra fina tyska topphästar till bruna spanjorer- de dyra.

andra har nog köpt klass ll hästar då de har de där lite typiska sladdriga rörelsemönstret o får "dåligt betalt" på tävling för att traven inte är helt taktmässig. I högre klasser får de då bättre betalt iom att de har lättare för svårigeheter.

Har sett några få ha samtliga kvalitéer på filmer här- som då....INTE behöver visas i slow motion:devil:

Och där är jag här igen jag också:angel: och tror att de skickliga ryttarna har förmågan att anpassa efter hästen och inte låser sej vid ett sätt, men det gör det utan att behöva byta ridsystem och mål för det...

På mina fullblod med bra taktmässighet funkade framåtridningen i högre tempo bra, liksom unghästen, det var rätt på dom. Jag tror att även om jag är en dålig ryttare så skulle även de skickliga välja att hitta balansen och takten på lite annat sätt på den här. Till att börja med. Jag tror inte de skulle valt att rida på framåt så mycket för att få igång bakben och rygg, som tex på hingsten, för att ta en delvis motsats-häst. Skicklighet ligger väl bla i att hitta rätt för varje häst.

Iberiska har jag aldrig ridit själv så jag har ingen aning. Men av de man såg på Globen tex var de ganska olika sinsemellan de också vad jag minns. Nån av dem riktigt fin:bow: Nej inget behov av slow motion där! Men de som säljs är ju inte alla ridna av så skickliga:o

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 232
Senast: Magiana
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 260
Ridning Jag har tränat för en, bland AR-kretsar, känd och hyllad tränare i kanske 3 år nu. Jag sökte upp denna tränare för jag ville lära mig...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 405
Senast: Totola
·
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 982
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama